Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venstre speil legger seg ikke alltid inn

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:19

« forrige - neste »

orjan

Beklager å si det - men ligger det ikke i Teslaforumene så blir det ikke lest av meg. Har ikke tid eller ork til å bla meg gjennom alle de andre underforumene.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

hma

@Henning76:
Folk bruker forumet på ulike måter. Noen følger "Nyeste Innlegg" for å oppdage interessante diskusjoner og være kjapt ute med svar, noen følger faste favoritt-seksjoner, noen følger ulike tema, mens andre tråler rubbel og bit.

Forumet har tradisjonelt vært konsistent med tanke på kategorisering av innlegg i henhold til underkategorier. Det er også veien å gå for å opprettholde god kvalitet over tid , dvs. etter at den verste Leaf- og Model S-bølgen har gitt seg.

Jeg vil anbefale alle dere, som her ytrer bekymring for den pågående oppryddingen, om å utforske søk-funksjonen. Den er veldig bra når man lærer seg å bruke den.
For eksempel:
Om du vil følge alle innlegg med ordet "Tesla" siste døgn, kan du skrive "Tesla" i feltet "Søk etter". I feltet "Alder på innlegg kan du legge inn "mellom 0 og 1 dager". Det er også mulig å søke innen de ulike seksjonene, eventuelt utelukke noen.

PS! Jeg serverer ikke dette søke-tipset med "teskje" for å erte deg, men for å tipse de som måtte lese denne tråden. Tror nemlig det er en del som ikke kjenner til søk-funksjonen. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Henning76

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 10. mars 2014, klokken 15:39
Men problemet "vårt" er at de trådene som er interessante for "alle" aldri kommer til å bli lest av andre enn Tesla-eiere. Dessuten blir det umulig å finne tilbake til disse trådene, da de ikke ligger i en logisk gruppe, men tilfeldigvis har havnet i gruppen for en eller annen elbil.

Hvis du ser på de siste 300 emnene i gruppen for
Ladeplasser og ladekabler Kan du si meg hvor mange innlegg som ikke er relevant for en Tesla S eier?

Tror det handler mer om vane og evne til å tenke anderledes. Jeg trodde ikke at Tesla S eierne skulle være de som ikke taklet nye måter å gjøre ting på?

Tesla-eiere er i to grupper. Det er de som bryr seg om Tesla, også er det de som bryr seg om Tesla OG elbiler generelt. De som bare bryr seg om Tesla, har flokket til dette forumet. De har kanskje ikke fått bilen enda. Men de er ikke interessert i å lese om alle mulige andre elbiler.

Nok en gang - problemet er at det er utrolig mange underforum, og man ser kanskje ikke tråder man ellers ville vært interessert i, fordi man ikke er interessert i å navigere et MEGET stort forum med mange underkategorier...
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Tai

Tviler på at jeg kommer til å følge noen andre tråder enn de som er i tesla forumet. Synes det har fungert greit selv om det vandrer litt off topic dann og vann. Veteran forumbrukerevil nok benytte søkefunksjon men nyere brukere vil alltid poste først. Og er det så farlig?  Ofte dukker det opp ny info om temaer og en oppfrisking er greit.  Det gjelder ikke alle tråder men en del.

Vi må passe oss for å bli altfor strenge,  da vil du sitte igjen med en hard kjerne av brukere mens nye vil synes det blir for stress.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cra

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:33
1. Du bekrefter det jeg sier i signaturen din. Hvis man må søke for å finne frem, er det noe galt en eller annen plass.

Slett ikke! Jeg har selv prøvd å finne igjen informasjon i Tesla-forumet, og opplevd at hvis det har gått noen timer siden sist det var postet i tråden så må man bla flere sider for å finne den relevante tråden, fordi det er hundre andre tråder som har havnet lenger oppe på lista. Putt det som har med ladeutstyr i riktig kategori, men legg gjerne et par stikkord i emnefeltet, f.eks. "Tesla: Bygg din egen lader" eller "ChaDemo: Bygg lader selv". Du vil aldri kunne oppnå at all informasjon du er ute etter ligger oppe i dagen. Det tror jeg alle duplikattrådene er gode eksempler på. Folk starter heller en ny tråd enn å skumme over sidevis med tråder, og de er i tillegg for late til å søke.

2. Hvis jeg sitter inne med kunnskap om et spesielt emne, vil jeg kanskje aldri se trådene med spørsmål om dette emnet fordi jeg ikke selv har "spørsmål" om dem.

Hva med å stikke innom emner du vet du har kunnskap om for å se om du kan bidra med noe? Det ville jeg kalle å gjøre en skikkelig innsats og å være entusiast.  Slik har det i alle fall vært blandt de virkelige entusiastene. Allerede før man kunne kjøre 40 mil på ei lading og hadde alle fordelene var de aktive og delte av sin enorme kunnskap. Jeg har selv fått hjelp til å holde think'en i live av disse menneskene i snart ti år, og de stod nærmest i kø for å være først til å hjelpe!

For tida leser jeg mest om Tesla fordi jeg er interessert i bilen og den står øverst på ønskelista, men jeg er jevnlig innom andre delforum for å se om der er noen interessante nye temaer, og om der er noe jeg kan bidra med. Noe annet ville bli som å sitte å være sur for at det ikke er noe å se på TV, men ikke gidde å skifte kanal.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Slik søker man etter alle poster med ordet "Tesla" siste døgn:
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:46
Men de er ikke interessert i å lese om alle mulige andre elbiler.

Nok en gang - problemet er at det er utrolig mange underforum, og man ser kanskje ikke tråder man ellers ville vært interessert i, fordi man ikke er interessert i å navigere et MEGET stort forum med mange underkategorier...

Hvorfor tror du at de aller fleste forum er delt opp i underforum? Tror du det er fordi man ønsker å gjøre det vanskelig, eller fordi det fornuftig med en logisk inndeling som over tid har vist seg å fungere?

Jeg er enig at enkelte underforum kanskje kan slåes sammen med andre, men det er også styrken til underforumene. Trønderlag elbilforuening er ikke så interessant å følge for alle, men for trøndere er det greit å ha dette samlet i stedet for at det postes i hver enkelt bilgruppe. Det samme med gruppen for EV-treff. Uinteressant for de fleste, men flott å få det samlet. Derfor er disse gruppene langt nede, mens ladeplasser og ladekabler treffer bredere og er lenger opp.

Noen data-nerder greier sikkert å poste en url for å følge f.eks TeslaS, ladeplasser og Humor, slik at de kan lese interessante innlegg lineært, få med seg det man synes er viktigst, og droppe å lese om Reva...

(en hjelp kan være å lese her: http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=25009.0 for å bruke dette i kombinasjon med N-knappen øverst...)

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

tklev

Dette forumet har vært fabelaktig for å hjelpe meg å finne ut om ting jeg ikke engang viste jeg hadde behov for å vite om! Når jeg ventet på bilen så silte jeg igjennom omtrent alt av emner som angikk bilen, og endte nok opp til slutt å vite mer om emnet enn de fleste Tesla teknikkere :).. Dette var *kun* fordi at laumb gjorde en god jobb med å holde diskusjonene relativt emnespesifikt. Og vi Tesla eiere fikk ett forum med god takhøyde - vi kunne diskutere alle mulige utfordringer som vi fikk med vår kjære Tesla. Lars mener at Tesla bølgen vil gå over, men tror ikke det.. Tesla har fått en oppslutning og engasjert fanskare som ikke ligner noe annet jeg har vært borti! (Kanskje med unntak av Apple). Og dette Elbil forumet har vært om mulige den beste kilden i *verden* for å finne gode og interessante diskusjoner ang. Tesla..

Det skal sies at forumet nok har druknet litt i mange nye emner som popper opp hele tiden - så det er mulig at litt sortering hadde vært nyttig.. Men jeg tror faktisk at det beste hadde vært å sortere ned til enda mer spesifikke Tesla kategorier.. Model S er en *bil* - Think og de andre små elbilene blir litt mer for leketøy å regne etter min mening..

Henning76

Sitat fra: cra på mandag 10. mars 2014, klokken 16:02
1. Du bekrefter det jeg sier i signaturen din. Hvis man må søke for å finne frem, er det noe galt en eller annen plass.

Slett ikke! Jeg har selv prøvd å finne igjen informasjon i Tesla-forumet, og opplevd at hvis det har gått noen timer siden sist det var postet i tråden så må man bla flere sider for å finne den relevante tråden, fordi det er hundre andre tråder som har havnet lenger oppe på lista. Putt det som har med ladeutstyr i riktig kategori, men legg gjerne et par stikkord i emnefeltet, f.eks. "Tesla: Bygg din egen lader" eller "ChaDemo: Bygg lader selv". Du vil aldri kunne oppnå at all informasjon du er ute etter ligger oppe i dagen. Det tror jeg alle duplikattrådene er gode eksempler på. Folk starter heller en ny tråd enn å skumme over sidevis med tråder, og de er i tillegg for late til å søke.

2. Hvis jeg sitter inne med kunnskap om et spesielt emne, vil jeg kanskje aldri se trådene med spørsmål om dette emnet fordi jeg ikke selv har "spørsmål" om dem.

Hva med å stikke innom emner du vet du har kunnskap om for å se om du kan bidra med noe? Det ville jeg kalle å gjøre en skikkelig innsats og å være entusiast.  Slik har det i alle fall vært blandt de virkelige entusiastene. Allerede før man kunne kjøre 40 mil på ei lading og hadde alle fordelene var de aktive og delte av sin enorme kunnskap. Jeg har selv fått hjelp til å holde think'en i live av disse menneskene i snart ti år, og de stod nærmest i kø for å være først til å hjelpe!

For tida leser jeg mest om Tesla fordi jeg er interessert i bilen og den står øverst på ønskelista, men jeg er jevnlig innom andre delforum for å se om der er noen interessante nye temaer, og om der er noe jeg kan bidra med. Noe annet ville bli som å sitte å være sur for at det ikke er noe å se på TV, men ikke gidde å skifte kanal.

Som nevnt - jeg ER skikkelig entusiast. Jeg deltar i bøtter og spann av offentlige debatter om elbiler generelt, og har selv to elbiler - en Leaf og en Tesla.

Mye av dette har med organisering å gjøre. Det er så fryktelig mange underforum å velge mellom. I tillegg står de bilspesifikke forumene ØVERST i listen over forumet, og det er ETT klikk å komme seg inn på Tesla (Model) S i første skjermbilde. De andre forumene er begravd langt under "folden" som det heter på fagspråket.

Menmen. Jeg skjønner at det er nytteløst å klage. Jeg synes det er litt synd at 5-6 forumbrukere hvorav halvparten er moderatorer skal få kverke et forholdsvis aktivt forum, men må vel bare innse at mindretallsdikaturet seirer.

Hvis moderatorene heller hadde opprettet linkposter i andre aktuelle forum til poster de fant interessante i dette forumet, hadde alle vært fornøyd. Nå tror jeg man vil se en kraftig nedgang i deltakelsen i elbil-debattene fra de som kun er interessert i Tesla.

Det er vel bare å se på reaksjonene? Det er ikke veldig mange som er positive.

Da var det vel avgårde til Facebook-gruppene, da.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

cra

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 16:09
Mye av dette har med organisering å gjøre. Det er så fryktelig mange underforum å velge mellom. I tillegg står de bilspesifikke forumene ØVERST i listen over forumet, og det er ETT klikk å komme seg inn på Tesla (Model) S i første skjermbilde. De andre forumene er begravd langt under "folden" som det heter på fagspråket.

Da er jo løsningen enkel! Flytt Tesla-forumet nederst på sida, slik at brukerne får øynene opp for at det foregår ting også utenfor Tesla-forumet!  ;D

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 16:09
Hvis moderatorene heller hadde opprettet linkposter i andre aktuelle forum til poster de fant interessante i dette forumet, hadde alle vært fornøyd.

Blir de tikke liggende igjen en linkpost i det opprinnelige forumet da? Da kan man jo bare klikke seg inn derifra, og så ligger/havner informasjonen der den hører hjemme, og alle kan være fornøyde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

Et par tanker fra meg:
- Hva med å legge til en seksjon med de nyeste innleggene på forsiden? Dette er en standard funksjon i SMF som det bare er å åpne for. Her vil alle de nyeste innleggene uavhengig av underforum bli listet opp.
- Alternativt kan man gå til http://elbilforum.no/forum/index.php?action=recent for raskt å få en oversikt over de nyeste innleggene.

En annen sak som gjør lesing av innlegg her mye verre enn andre forum, er det totalt ukritiske bruk av sitatfunksjonen. Mange innlegg siterer forrige innlegg som gjerne inkluderer sitater fra et to-tre tidligere innlegg. Noen retningslinjer for bruk av sitering og en litt strengere moderator hadde vært på sin plass.

sindrej

Sitat fra: cra på mandag 10. mars 2014, klokken 16:21
Blir de tikke liggende igjen en linkpost i det opprinnelige forumet da? Da kan man jo bare klikke seg inn derifra, og så ligger/havner informasjonen der den hører hjemme, og alle kan være fornøyde.
Problemet her er at linkposten blir jo ikke oppdatert.  Så den forsvinner kjapt nedover i listene.  Det hadde vært mye bedre om det var en speilet tråd.

janmb

Det er viktig at moderatorene forstår at et potensielt generelt tema ikke er generelt når det postes på forumet til en bestemt biltype. Det er mye av flyttingen som nå er gjort som er direkte feil - fordi diskusjonene ER ment å være spesifikke for TMS.

Oppfordrer alle som lager nye temaer på dette delforumet å navne temaet sitt med "Spesifikt for Model S: Ditt Tema Her", slik at det ikke levnes noen tvil. Det burde være overflødig, men slik er det dessverre ikke.

Når et tema som "TMS på ladeplass uten å lade" blir flyttet sier jo det det meste. Det er en problemstilling som angår TMS på en helt annen måte enn alle andre elbiler derfor er det spesifikt for TMS og ikke generelt for ladeplasser.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

hma

Sitat fra: janmb på mandag 10. mars 2014, klokken 16:34
Det er mye av flyttingen som nå er gjort som er direkte feil - fordi diskusjonene ER ment å være spesifikke for TMS.
Hvilke av følgende tråder mener du er feilaktig flyttet?

-TMS på ladeplass uten å lade: Det er en like aktuell problemstilling enten det er TMS eller en Leaf.
- Gratis ladekort Tyskland+Ne+Be: Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Lading på Nordby senteret (Svinesund) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr, Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Lademuligheter i Søgne: Like aktuellt uansett hvilken elbil man har

- Får ikke 22kW laderpunkt på Skagerak stadion(Skien) til å fungere Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Registrer ditt ladepunkt på "Ladekameratene"! Ny(e) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Offentlige ladesøyler Ny(e) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Lading i Østerdalen Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- 2 x 16A ladekontakter, kan det brukes til noe foruftig lading Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Hvordan få lengst mulig rekkevidde Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Registreringsnummer på EL skilter Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Finn en feil... Ny(e) Dette er like morsomt enten uansett hvaslags bil man har.

Kagex

snart blir vel Når får vi bilene tråden også flyttet og slått sammen med alle andre bilmerker..............
P29687

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA