Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venstre speil legger seg ikke alltid inn

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:19

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Kjære elbil-interessert.

Elbilforum.no er et forum som favner alle biler. For å gjøre forumet oversiktelig er forumet delt inn i forskjellige kategorier og igjen underkategorier.

Hver bilmodell har fått sin egen kategori fordi dette er fornuftig. Er det derimot temaer som er ikke er like modell-spesifikke er det derimot fornuftig å ha egne grupper for dette, på tvers av bilmodell.

Det blir f.eks veldig uoversiktelig hvis vi må ha undergrupper for ladeplasser eller  under hver bilmodell. Derfor er dette samlet i en gruppe, uansett om det gjelder i-Miev, Tesla S, Tesla E eller Nissan Leaf.

Jeg ber dere derfor om å bruke oppdelingen, slik at innlegg havner der de skal. Da slipper moderatorene å bruke mange timer hver dag, på å flytte feilplasserte innlegg.

Er det undergrupper som bør komme inn, er vi åpne for innspill, men at vi skal ha undergruppen ladekabler under Tesla S, Bmwi3, Citroen, Think etc. blir veldig uoversiktelig, og dermed ikke ønskelig.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

rene

Grunnen til at disse trådene opprettes her og får god trafikk her er fordi veldig mange kun er interessert i Tesla, og derfor kun holder seg innenfor dette delforumet.
Etter å ha sett litt på lade-forumet er det svært mye der som handler om Leaf, Trilling osv og er totalt irrelevant for Tesla som er på en litt annen planet enn disse bilene som stort sett er en bil nummer 2. Jeg tror vi vil miste mye god informasjon og gode diskusjoner hvis alt som passer i et annet delforum blir flyttet fra Tesla underforumet, rett og slett pga vi ikke gidder lete gjennom alt som har med Leaf å gjøre for å finne relevant info for Tesla.
Når vi diskuterer ladeplasser, ladestasjoner osv så snakker vi om ting som er spesifikke for Tesla (selv om det er type 2), og kan lade Tesla raskest mulig. Om det da kommer masse spørsmål angående Leaf/andre midt i diskusjonen så tror jeg rett og slett viljen til å svare/bidra vil minske.

Skulle vi kanskje hørt litt på brukerne før vi kjørte hardt over dem?

paalv

S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

Lars C. Krogenæs

Samtidig går man glipp av mye info om ladeplasser, dersom hver enkelt elbilmodell skal ha en egen undergruppe kalt ladeplasser.

Hvis jeg vet mye om ladeplasser til elbil i Søgne, men kjører Nissan Leaf, blir det for dumt at en med Tesla S ikke gidder å poste i gruppen for ladeplasser, men heller vil legge den under Tesla S. Da blir det jo mye mindre oversiktelig, og folk som vet mye om dette følger kanskje ikke med fordi de har en annen elbil, men med samme ladebehov. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig?

Nå har vi flyttet emnene:

-TMS på ladeplass uten å lade:
Det er en like aktuell problemstilling enten det er TMS eller en Leaf.
- Gratis ladekort Tyskland+Ne+Be: Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Lading på Nordby senteret (Svinesund) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr, Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Lademuligheter i Søgne: Like aktuellt uansett hvilken elbil man har

- Får ikke 22kW laderpunkt på Skagerak stadion(Skien) til å fungere Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Registrer ditt ladepunkt på "Ladekameratene"! Ny(e) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Offentlige ladesøyler Ny(e) Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Lading i Østerdalen Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- 2 x 16A ladekontakter, kan det brukes til noe foruftig lading Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Hvordan få lengst mulig rekkevidde Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Registreringsnummer på EL skilter Ny(e)Dette er like aktuellt enten uansett hvaslags bil man har.
- Finn en feil... Ny(e) Dette er like morsomt enten uansett hvaslags bil man har.

Og så skal man lage like undergrupper for BMW, Nissan, Mitsibushi, Ford, Kia etc?

Da oppnår man bare at det ikke finnes noe ordenlig oversikt over spørsmål rundt ladeplasser.

Lars

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: rene på mandag 10. mars 2014, klokken 14:12

Ja det er det jeg gjør (ikke kjører over, men lytter).,,,

Vi får også 5-20 eposter hver dag, med ønske om at tråder flyttes til andre grupper, da de hører bedre hjemme andre steder.

cra

Sitat fra: rene på mandag 10. mars 2014, klokken 14:12

Hvis brukerne hadde satt seg inn i hvordan det var meninga å bruke forumet fra begynnelsen av i stedet for å i latskap opprette alskens emner i feil forum (og hvis admin hadde vært litt strammere fra starten av) tror jeg ikke vi (eller egentlig sutrepavene som ikke "gidder å forholde seg til annet enn Tesla-forumet") hadde hatt dette "problemet".

Det virker også som at de som syter mest er blandt de ferskeste forumdeltakerne, og rett og slett ikke er vant til å bruke forumet. Litt av skylda må nok derfor gå til moderatorer som har latt dem skjemme seg bort. Skulle vært artig å vite hvor mange at de som syter over at de må følge foruminndelingen som var elbililster før Tesla kom på markedet? Tipper det er ganske få.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Henning76

Sorry. Dette er døden for elbilforum for Tesla-eiere. Jeg eier også en Leaf - men både ser på og bruker den bilen på en HELT annen måte.

Elbilforum består av ALT for mange underforum, og jeg er overhodet ikke interessert i å skanne en 15-20 ulike underkategorier hver dag. Slik oppdelingen var her før - d.v.s. at alt som angikk Tesla ble diskutert her, var det mulig å finne interessante tråder man kanskje ikke hadde tenkt på å diskutere.

Jeg er ikke overvettes interessert i f.eks. dekk og felg - men å flytte tråder som angår dette til andre forum enn Tesla-forumet blir jo direkte meningsløst. Hvor mange Leaf ser du med Vossen-felger og 21 tommers hjul?

Ladeproblematikk rundt Tesla er også i en helt annen dimensjon, og er fullstendig uinteressant for de som "bare" eier en Leaf når det er Tesla som blir diskutert. Det er ikke aktuelt for Leaf-eiere å kjøre på tur til Nice. Det *er* aktuelt for en Tesla-eier. Allikevel blir ladetrådene flyttet til ett eller annet obskurt underforum.

TULL! Og uten å spørre brukerne først i det hele tatt?
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

hma

Elbilister i Norge er utvilsomt best tjent med å stå sammen!

Elbilforum er en kulturbærer med lang tradisjon og her skal det være plass til alle elbilister.
Det er også et nettsted hvor man kan dele nyttig informasjon og samtidig lære noe nytt om elbil.

Merkespesifikk informasjon hører hjemme i merke-seksjonene og de tekniske eller generelle diskusjonen hører hjemme i sine respektive kategorier.

Det kan umulig være en ulempe for noen at informasjon om lading og ladeutstyr samles under kategorien "Ladeplasser og ladekabler"?
De som har lagt seg til vane, kun å surfe "Tesla S" tråden, må kort og godt bruke forumet på en litt annen måte.

Vi bør også forvente et minimum av innsats fra forumets brukere om vi skal kunne opprettholde en akseptabel kvalitet på innholdet, for eksempel ved å søke i eksisterende tråder før man oppretter sin egen tråd.
Det er ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende. Til og med min mor på over 70 greier å bruke søkefunksjonen på mindre enn et minutt ;)

Opprydningen som nå skjer er helt riktig om vi skal opprettholde forumets tradisjonelle gode kvalitet.

Avslutningsvis kan jeg berette om tilstandene 3-4 år tilbake, da nettstedet ble "invadert" av iMiEV- og Leaf-prat. Vi som var vant med kun å følge "strømmen" i Nyeste Innlegg, hvor det i snitt kom 10 poster daglig om Think og Buddy, ble nok litt provosert og irritert. Vi måtte kort og godt legge om bruksvanene og i stedet følge med i de seksjonene som var av interesse. Historien med Tesla er den samme, og det er selvsagt noe vi skal glede oss over og se mulighetene ved.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lars C. Krogenæs

Vi har hatt i-Miev eiere på tur Fra Norge til Malaga, så en Leaf til Nice skal du ikke se bort i fra ;-)

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ha en gruppe på som diskuterer ladekort i Tyskland, i stedet for at hvert enkelt bilmerke skal starte like diskusjoner.

Fortell meg gjerne hva som er så unikt for Tesla S i de emnene jeg viser til her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12970.msg194775.html#msg194775 ?

Dekk og felg har vi heller ikke flyttet ut av Tesla S forumet, bortsett fra kjøp/salg som hører hjemme i disse kategoriene for å unngå SPAM.

Vi gjør jo ikke dette "fordi vi kan", men fordi vi har fått en rekke henvendelser om at det bør ryddes opp og at det bør innføres hardere moderasjon slik at det er mulig å følge med på forumet og de sakene man er interessert i....

Lars
Forum Admin

Henning76

Som nevnt, hma - jeg kjører også Leaf.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Men - nå har jeg vært og telt - det er 29 underforum på Elbilforum, ikke inkludert de "bil-spesifikke". Det meste som kan diskuteres om elbiler er generelt. Slik forumet er oppdelt nå, bidrar man ikke akkurat til stor diskusjon på enkeltemner. Det er veldig lite sannsynlig at en som sitter inne med kunnskap om en spesiell kabel eller ladestandard hopper innom riktig forum og bidrar i en tråd. Det er bare hvis man har spesiell interesse for akkurat ett emne at man i det hele tatt BESØKER det angjeldende forumet.

Jeg klikker meg IKKE innom 29 underforumer for å se om jeg finner noe interessant. Det har vært slik at jeg for min Tesla kan gå rett inn på dette underforumet, og finne all relevant informasjon. Nå må jeg aktivt bla meg gjennom et digert kartotek av forum for å finne frem.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Henning76

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 10. mars 2014, klokken 15:23
Vi har hatt i-Miev eiere på tur Fra Norge til Malaga, så en Leaf til Nice skal du ikke se bort i fra ;-)

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ha en gruppe på som diskuterer ladekort i Tyskland, i stedet for at hvert enkelt bilmerke skal starte like diskusjoner.

Fortell meg gjerne hva som er så unikt for Tesla S i de emnene jeg viser til her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12970.msg194775.html#msg194775 ?

Dekk og felg har vi heller ikke flyttet ut av Tesla S forumet, bortsett fra kjøp/salg som hører hjemme i disse kategoriene for å unngå SPAM.

Vi gjør jo ikke dette "fordi vi kan", men fordi vi har fått en rekke henvendelser om at det bør ryddes opp og at det bør innføres hardere moderasjon slik at det er mulig å følge med på forumet og de sakene man er interessert i....

Lars
Forum Admin

Da har du misforstått. Jeg sier ikke at det er helt unikt for Tesla at man lurer på det som står i de trådene. Problemet mitt er at de trådene aldri kommer til å bli lest av Tesla-eiere (og mange andre), fordi man ikke sitter og klikker seg gjennom hele forumlisten med alle underforum hver dag.

Problemet er at det er alt for mange underforum generelt sett.

Cronos

Flott at noen tar tak!

Forumet (for Tesla S) har falt betydelig i kvalitet de siste månedene.

Før var det noenlunde enhetlig og oversiktlig.

Nå virker det som man oppretter en ny tråd for hver eneste lille ting man lurer på eller har lyst til å si. I tillegg diskuteres det veldig mye off topic rundtomkring.
Det finnes så å si null forum-disiplin.

Dette fører til at man til slutt ikke gidder (eller finner det hensiktsmessig) å lese noe videre på forumet. Jeg har blitt mye mindre aktiv nå enn for 6 måneder siden.

Jeg skal ikke henge ut spesifikke tråder, men noen ting spørres om og om igjen i nye tråder hele tiden.

Jeg applauderer flyttingen og stemmer for mye kraftigere moderering av forumet.

P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert

Henning76

Sitat fra: Cronos på mandag 10. mars 2014, klokken 15:29
Flott at noen tar tak!

Forumet (for Tesla S) har falt betydelig i kvalitet de siste månedene.

Før var det noenlunde enhetlig og oversiktlig.

Nå virker det som man oppretter en ny tråd for hver eneste lille ting man lurer på eller har lyst til å si. I tillegg diskuteres det veldig mye off topic rundtomkring.
Det finnes så å si null forum-disiplin.

Dette fører til at man til slutt ikke gidder (eller finner det hensiktsmessig) å lese noe videre på forumet. Jeg har blitt mye mindre aktiv nå enn for 6 måneder siden.

Jeg skal ikke henge ut spesifikke tråder, men noen ting spørres om og om igjen i nye tråder hele tiden.

Jeg applauderer flyttingen og stemmer for mye kraftigere moderering av forumet.

1. Du bekrefter det jeg sier i signaturen din. Hvis man må søke for å finne frem, er det noe galt en eller annen plass.

2. Hvis jeg sitter inne med kunnskap om et spesielt emne, vil jeg kanskje aldri se trådene med spørsmål om dette emnet fordi jeg ikke selv har "spørsmål" om dem.

rene

Et par tillegg som ikke har kommet frem enda:
På forsiden der alle forum er listet opp står bilmerkene først - de ulike delforumene som tråder har blitt flyttet til ligger lenger nede. Enkel logikk tilsier da at man klikker seg inn på bilmerket "sitt" og tar det der. Det går på flyt og hvordan et barn ville forstått dette. Tenk som Apple.

Fordelen med å ta diskusjonen i dette delforumet som er spesifikt for Tesla (Model S), er at du har en viss forventning til hva leserne/diskusjonspartnerne dine forstår uten at du trenger spesifisere. Et kjapt eksempel er i tråden om Regnr på EL som ble flyttet - her er det postet "Den siste registrerte i Trondheim er ELxxxxx". Mellom linjene forstår alle at det her er snakk om en Tesla Model S, og ikke den siste elbilen som er registrert i Trondheim. Når tråden nå er flyttet ut av delforumet for Tesla, mister en faktisk en del av konteksten som eksisterte i tråden i utgangspunktet, og mister derfor noe av sin verdi. Det samme gjelder også tråden om å lage din egen type 2 ladestasjon for under 2000 kr.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Henning76 på mandag 10. mars 2014, klokken 15:28
Problemet mitt er at de trådene aldri kommer til å bli lest av Tesla-eiere (og mange andre), fordi man ikke sitter og klikker seg gjennom hele forumlisten med alle underforum hver dag.

Problemet er at det er alt for mange underforum generelt sett.

Men problemet "vårt" er at de trådene som er interessante for "alle" aldri kommer til å bli lest av andre enn Tesla-eiere. Dessuten blir det umulig å finne tilbake til disse trådene, da de ikke ligger i en logisk gruppe, men tilfeldigvis har havnet i gruppen for en eller annen elbil.

Hvis du ser på de siste 300 emnene i gruppen for
Ladeplasser og ladekabler Kan du si meg hvor mange innlegg som ikke er relevant for en Tesla S eier?

Tror det handler mer om vane og evne til å tenke anderledes. Jeg trodde ikke at Tesla S eierne skulle være de som ikke taklet nye måter å gjøre ting på?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA