Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stikkkontakt til Rødt adapter (lading av tesla)

Startet av Allman, tirsdag 18. mars 2014, klokken 17:38

« forrige - neste »

Allman

Hei,

Med mindre jeg har gått glipp av uoffisielle hurtigladere er det er ikke mulig å kjøre Oslo - Rygge lufthavn tur/retur økonomisk og komfortabelt*. Kun ca. 75 km hver vei (totalt ca. 150 km, Ring 3 og E6). Dette er en standardstrekning (hovedstad-flyplass) og trolig mange elbil-pendlere som kjører der, men...

  • Etter Nygårdskrysset (Fortum, SMS, 2,50 pr. min) er det Ishavsveien som dominerer i Vestby og Moss.
  • Ishavsveien er det dyreste og mest upraktiske/umoderne hurtigladerkonseptet som finnes (se under).  >:(
Konklusjon for dette strekket: billigere og enklere å kjøre fossilbil. Skandale!  :o

Kommentarer / tips?

Digresjon: Ishavsveien, hurtigladere, osv.
Maken til mer arrogant mafiaopplegg skal man lete lenge etter. Som de fleste her vet må man tegne abonnement eller kjøpe klippekort til 1000,- med kun 10 klipp, dvs. en lading koster 100,- uansett varighet. Blodprisveien har ikke løsning for drop-in, hverken SMS eller kortterminal. Steinalder. Hallo! Vi skriver 2014 og bor i "verdens rikeste land". Det er provoserende at man lar slike useriøse selskaper slippe til, de ødelegger elbilkonseptet.

Til info: Estland har etablert nasjonalt hurtigladenett langs hovedveiene**.

Utbygging av hurtigladere burde standardiseres av staten, noen krav:

  • Drop-in
  • Tradisjonell betalingsløsning, dvs. kortterminal
  • Alternative betalingsmetoder (valgfritt):

    • SMS
    • Standardisert ID brikke a'la bombrikke som funker uansett selskap
    • Mobilapp
    • Seddelautomat
    • I kassa ved nærmeste bensinstasjon/butikk/kiosk/spisested
  • Makspris pr. min / lading / drop-in (2,50 pr. min er overpris, burde ligge under 1,50) - drivstoffkost pr. km  burde være under halvparten sammenlignet med en liten dieselbil
  • Minimum 2 uttak (pistol) pr. lader (dvs. redundans med tanke på feil og kø)
  • Må støtte gjeldende standarder (CHAdeMO og type 2 combo)
  • Statusrapportering via. forhåndsbestemt standard
  • Vedlikehold og rask utbedring ved feil (2 virkedager ved mindre feil, f.eks. ødelagt kontakt/panel, 5 virkedager ved større feil, f.eks. noen har kjørt ned laderen -- bilistene må kunne stole på at laderne fungerer)

Høy etablering- og driftkost argumentet faller på sin egen urimelighet. Avsporing og tåkelegging. Det er ikke gratis, men det må jo investeres i for at ting skal bli bedre, på lik linje med mye annet (f.eks. opera, tunneler, broer, skoler, sykehus, osv.). Behovstyrt utbygging av hurtigladere langs hovedveier burde prioriteres, finansieres og styres fra øverste hold dersom målet er å sette et godt eksempel internasjonalt, frigjøre gjennomsnittlig bilist fra fossilavhengighet og redusere utslipp/støy = bedre miljø for alle.

Ref. Estland-eksemplet: de har etablert et nasjonalt nettverk langs hovedveiene med maks 60 km mellom hurtigladere; smart og effektivt fremfor å surre med ørten useriøse mafiaselskaper som dyrker kaos med ulike konsepter/betalingsløsninger/osv. (resultat: unødvendig komplisert og dyrt). Det Estland har fått til er godt nok for ca. neste 10 år inntil dobbel / trippel batterikapasitet blir vanlig og overkommelig for de fleste. De er forresten ikke alene, vi har sett lignende utrullinger andre steder, f.eks. "Electric Highway" i UK.***.

Norge er et rikt land med massiv tilgang på billig og ren energi (vannkraft); dette landet er magisk tilrettelagt for migrering av tradisjonelle bilister langs hovedveier og større byer til ren/grønn energi; men lille og "fattige" Estland kjører elsirkler rundt Norge når det gjelder noe så enkelt som etablering av hurtigladere. Kom ikke her og si at det er komplisert/tidkrevende når det finnes konkrete eksempler andre steder hvor utbygging allerede er gjennomført. Hvordan er det mulig at andre ligger så langt foran? :) Med så mange elbiler på veiene er det jo dette Kongeriket som burde ligge foran. Jada, Estland er et mindre land, men de har en god del km med veier.

Allman

*Komfortabel kjøring: helst kun en hurtiglading Oslo - Rygge tur/retur, varme i bilen, 2 pers + bagasje, ikke under fartsgrensen.
**Estland rundt med elbil: http://www.elbil.no/ladestasjoner/931-estland-rundt-med-elbil
***Electric Highway i UK: http://www.ecotricity.co.uk/for-the-road/our-electric-highway og "500 miles in one day with Nissan Leaf": http://tinyurl.com/nzooyqw

snurre100

Heldigvis kommer Fortum med en hurtiglader på McDonalds på Vestby. Håper den kommer snart.Kr.2.50 pr.minutt

Akershus – Vestby
McDonald's restauranten som ligger ved E6
1 stk hurtiglader med CHAdeMO og Combo
1 stk. Mode 3 Type 2: 22 kW
Venter på Kia E Niro

Allman

Hei Snurre100,

Takk for info. Se vedlagt bilde: er det her (der) Fortum kommer med hurtiglader i 2014?

Allman

fws

Jeg kjører ofte tur/retur Fredrikstad og da bruker jeg Fortum sin Hurtigladestasjonen på McDonalds ved E18 (Kveldroveien 13). Du kommer deg tur/retur Rygge herfra (ca. 8,5 mil). Ellers skal det være vanlig lader på Rygge.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Charge and Drive

Hei,

Hvis alt går etter planen åpner vi hurtigladeren på McD Vestby i morgen (11/3)   :)
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

snurre100

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 10. mars 2014, klokken 19:27
Hei,

Hvis alt går etter planen åpner vi hurtigladeren på McD Vestby i morgen (11/3)   :)

Kjempebra.har ventet på den lenge.
Venter på Kia E Niro

snurre100

Sitat fra: allman på mandag 10. mars 2014, klokken 13:13
Hei Snurre100,

Takk for info. Se vedlagt bilde: er det her (der) Fortum kommer med hurtiglader i 2014?

Allman
Stemmer vel det.Ligger en Esso stasjon og en McDonalds på høyre side av E 18.(mot Sverige)
Venter på Kia E Niro

offpist

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 10. mars 2014, klokken 19:27
Hei,

Hvis alt går etter planen åpner vi hurtigladeren på McD Vestby i morgen (11/3)   :)

Hold oss oppdatert på denne ;)
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

kjbu

Hei

Det er gratis lading og parkering (opp til 3 dager) for el-biler på Rygge lufthavn :-)
Sto der selv for noen uker siden og kom tilbake til fulladet bil.

Tror de har kun 2 strøm-uttak, men var ledig når jeg kom der en fredag ettermiddag.
Evt. parker ved siden av og skriv en lapp på ruta til bilen som opptar plassen om vedkommede kan sette din ladekabel i kontakten når vedkommede kobler seg fra.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Ishavsveien og Grønn Kontakt har fått lov å lage en farse av hurtigladertilbudet, dessverre med støtte fra Transnova.

Fortum er den eneste tilbyderen som ser ut til å oppfylle det de fleste vil kalle normale krav til en hurtiglader, men blir dessverre ikke premiert av Transnova for det gode arbeidet.

Jeg bruker kun Fortum og Statoil for å hurtiglade, og selv om både Ishavsveien og Grønn Kontakt tvinges til å tilby normal betaling vil jeg gjøre mitt ytterste for å unngå disse aktørene.

At ikke elbilforeningen har tatt tak i denne problemstillingen er uforståelig, like uforståelig som at Salto lager den samme idiotiske løsningen: http://elbil.no/ladestasjoner/1237-powerark-fortsatt-i-innkjoringsfase

All ære til Fortum som ikke bare har gode og praktiske løsninger, men en rask og hyggelig kundeservice som overgår det meste jeg har opplevd!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

offpist

Litt OT, men er det noen som veit om hurtiglade stasjonen ved Brennes Auto (Sarpsborg) fremdeles er gratis?
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. mars 2014, klokken 09:44
Ishavsveien og Grønn Kontakt har fått lov å lage en farse av hurtigladertilbudet, dessverre med støtte fra Transnova.

Fortum er den eneste tilbyderen som ser ut til å oppfylle det de fleste vil kalle normale krav til en hurtiglader, men blir dessverre ikke premiert av Transnova for det gode arbeidet.

Jeg bruker kun Fortum og Statoil for å hurtiglade, og selv om både Ishavsveien og Grønn Kontakt tvinges til å tilby normal betaling vil jeg gjøre mitt ytterste for å unngå disse aktørene.

At ikke elbilforeningen har tatt tak i denne problemstillingen er uforståelig, like uforståelig som at Salto lager den samme idiotiske løsningen: http://elbil.no/ladestasjoner/1237-powerark-fortsatt-i-innkjoringsfase

All ære til Fortum som ikke bare har gode og praktiske løsninger, men en rask og hyggelig kundeservice som overgår det meste jeg har opplevd!

Thomas

Personlig syns jeg ikke Grønn Kontakt sitt tilbud er så ille.
Ishavsveien derimot synes jeg har priset seg helt ut av markedet for de som trenger å hurtiglade bare sporadisk.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Red1963

Sitat fra: offpist på tirsdag 11. mars 2014, klokken 09:56
Litt OT, men er det noen som veit om hurtiglade stasjonen ved Brennes Auto (Sarpsborg) fremdeles er gratis?


Den var gratis for én uke siden. Tror heller ikke de har planer om at det skal koste noe...
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

Thomas Parsli

Sitat fra: offpist på tirsdag 11. mars 2014, klokken 10:04
Personlig syns jeg ikke Grønn Kontakt sitt tilbud er så ille.

Jeg synes ideen om å måtte forhåndsbetale for å eventuellt kjøpe produktet er særdeles ille.

Jeg bor i Asker og bør i utgangspunktet forhåndsbetale til sammen 1800,- til de tre aktørene som holder på med dette tullet  (Ishavsveien,  Grønn Kontakt og Salto) for å kunne bruke elbil til litt lengre turer.

At man i tillegg har mottat støtte fra Transnova med eksplisitt krav om betaling uten abonnement gjør det tullete.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA