Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling pr kW ved hurtiglading

Startet av Arild69, tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:52

« forrige - neste »

Arild69

Hei
Etter 2-3 uker etter at jeg kjøpte Think el-bil fikk jeg en overraskelse når jeg skulle reise til jobben idag. Bilen startet ikke. Bilen er en 2011 litium Think City. Power limit lampen + trekant med strømsymbol lyste. Kan det være startbatteriet som må lades? Ellers ble fremdriftsbatteriet fulladet inatt. Er det noen som har noen tips og råd på hva feilen sannsynligvis skyldes og hva jeg i første omgang bør sjekke selv?

Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

hma

#1
Hei,

Det var da uheldig at du skulle få problemer nesten med en gang.
Den røde trekanten med lyn igjennom betyr normalt feil på høyspenningsanlegget, dvs kretsløpet for framdriftsbatteriet.
Ser du har litiumsbatteri og det har jeg ikke så mye erfaring med, men symbolet kan tennes når man har isolasjonsfeil. Det er tre typer isolasjonsfeil:
- intern isolasjonsfeil i batteriet (vil tro det også kan skje på EnerDel litium)
- termisk isolasjonsfeil (trolig kun for Zebra)
- ekstern isolasjonsfeil

Angående sistnevnte (ekstern) kan du lese om diagnose/løsningsforslag i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12685.msg191592.html#msg191592

Ellers er det en fordel å få bilen diagnostisert med diagnoseverktøy. Legg inn hvor i landet du bor i signaturen, så får du råd om hvor du kan få slik hjelp.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Arild69

Hei
Takker for tilbakemeldingen.

Jeg bor på Nøtterøy i Vestfold.

Mvh

Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Arild69

#3
Nå har jeg fått fraktet bilen til Røhne & Selmer i Sandvika med god service fra NAF (10 mil med frakt). Røhne & Selmer vil gjennomgå bilen til uken. Han som har med Think å gjøre fortalte at feilen med høyspentlampen kunne skyldes enten ekstern eller intern isolasjonsfeil. Men det han stusset over var at jeg ikke hadde fått noen varsel på forhånd når jeg kjørte bilen. Høyspentsymbolet så jeg først når jeg skulle starte bilen etter lading om natten og uten noe kjøring med bilen. I worse case så må kansje batteripakken (kr 110.000) og/eller PCU'n (kr 30.000) byttes. En utvei da kan være at min superforsikring i Storebrand vil dekke dette men det er foreløpig usikkert. Å dekke dette fra egen lomme blir uansett uaktuelt. Jeg vil fortsette å oppdatere i tråden om hva som blir den endelige løsningen på dette issuet. Uansett så er dette en kjedelig sak både for kjøper og selger. Heldigvis har jeg sikret meg så godt jeg kan ved kjøp av bruktbil fra privatperson ved inngå kjøpskontrakt, tegne toppforsikring i tillegg til å være NAF medlem.

Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Warlock

Dette var trist å høre ja. Får håpe det er en ekel liten fillesak som er lett å fikse :)

Gekko

Hei !

Hadde tilsvarende problem med vår Think - Zebra. Vi fikk vite at vi hadde intern ISO feil på batteriet. Det betyr bytte. Det var lite aktuelt å koste på bilen over 100'. Etter mye fram og tilbake fikk i kontakt med disse: http://www.elbilmek.no/ og bilen ble fikset for halve kostnaden sammenliknet med Røhme....

:-)
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Elmo

Sitat fra: Arild69 på fredag 14. mars 2014, klokken 10:20
Nå har jeg fått fraktet bilen til Røhne & Selmer i Sandvika med god service fra NAF (10 mil med frakt).
Jeg kanskje du heller burde ha tauet den noen km mer, til Elbilmek på Fornebu.

Sitat fra: Arild69 på fredag 14. mars 2014, klokken 10:20
I worse case så må kansje batteripakken (kr 110.000)
Finnes ubrukte komplette batterier tilgjenglig for under halvparten av det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Arild69

Takker for tips fra dere alle. Jeg skal først få diagnosen fra Røhne og Selmer og se hva feilen skyldes og vurdere hva som skjer videre.

Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

eleseus

Hei

Jeg har også fått et POWER LIMIT-problem...

Bilen er en THINK 2009-modell som har kjørt ca 30.000 km.

Bilen ble ladet i dag fra 75% til 95%. Da jeg kom til bilen gikk kjøleviften. Så kjørte jeg noen få kilometer med mye varme på. Da jeg skulle kjøre hjem 1 time etterpå blinket "power limit". Har jeg brukt for mye strøm på for kort tid?

Jeg har vært tilbake to timer senere for å prøve igjen, men resultatet er det samme. Ingen andre varsellamper lyser. Fremdriftsbatteriet står på 90%.

Noen som har tips?

------------------------
Oslo

belgarath

Det som har funket for meg, er å sette igang nedkjøling av batteriet i et halvt minutt. (Trykke på knappen, eller ta av minuspolen på batteriet.) Så sette inn ladekontakten.
Aller helst tror jeg jeg ville latt den få en ferdigstillelse av lading (End of Charge), men det har funket med bare å vente til ladelampa har sluttet å blinke og lading blir satt i gang.

På min tror jeg det av en eller annen grunn oppstår feilkoder i BMI som ikke blir slettet. Skulle ha tatt en tur og fått lest av den..
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

eleseus

Takk for tipsene.

Problemet mitt er at det ikke er noen stikkontakt tilgjengelig i nærheten, ettersom det skjedde da jeg var på handletur. Så da må jeg nok bestille veihjelp... Litt ergelig dette.

Det blir spennende å se om det hjelper å få den koblet til strøm.
:)
------------------------
Oslo

Warlock

Ofte er det varmeapparatet som synes det er gøy å lage slikt krøll i følge ryktene.
Siden du har en gen2 bil kan du jo ikke bare plugge ut dette for å teste, men kanskje du kjenner en annen med gen2 think og kan låne blindpluggen hans?
Med litt flaks kan du muligens kan få kjørt hjem?

Bare en tanke....

Tænk-2010-11-Litium

Forsøkte du å lade opp 12V hjelpebatteriet? Jeg fikk omtrent de samme problemene på tilsvarende bil, men etter å ha ladet opp hjelpebatteriet med vanlig billader, ser alt til å være i orden.

hma

Støtter forrige taler her. Power Limit kan enkelte ganger være knyttet til svakt 12V-batteri.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

AndyAA

Jeg kom hjem etter drøye 2 uker påskeferie i dag. Og fikk en kjedelig overraskelse. Bilen startet fint, men viste 0% ladestatus, og både power-limit og "strømbensinpumpa" blinket.

Laderen har stått i stort sett hele tiden, etter nitidig lesing her på forumet før påske. Men fikk en til å stikke innom og ta ut laderen, la batteriet lade seg litt ut, og sette inn igjen. Maks 1 døgn uten.

Når jeg nå setter inn laderen blinker det grønne batterisymbolet på dashbordet. Som sagt starter bilen fint, og musikkanlegget går på, så 12 V er ikke helt dødt. Kjøpte meg en 12 V lader og plugget i nå, så håper det løser problemet.

Noen tanker?
Og bør jeg vente en liten stund før jeg kobler i hovedladeren nå?
Think City 2010 (5200km). 2014-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA