Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rear seatbelt unbuckled

Startet av sigurdi, tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:33

« forrige - neste »

sigurdi

Så lenge bilen kan lades med DC spenning i samme kontakt som en lader med vekselspenning, så er det en kobling som skjer slik at batteriene er koblet direkte mot type 2 pluggen. SC lader batteriene direkte og ikke via bilens innebygde ladere.

At en bør stole 100% på bilen er greit, men er pris differansen liten betyr det jo lite å sikre seg litt ekstra.
Men kan ikke nok om emnet til å si at et RCCB-B vern faktisk vil beskytte nettet ditt dersom denne hendelsen skulle oppstå.
Flere har vel rapportert på forumet at har de stor DC potensial differanse i nettet sitt så går det ikke å lade med UMC for den tror det er DC spenning fra bilen og kobler fra kontaktor til hovedbatteriet og en får low 12v.
Menesk fungerer pga den rapporterer ikke til bilen på samme måte.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

PerBear

Jeg tror årsaken til (mulig) krav i NEK400:2014 om klasse B jordfeilvern på 3-fas lading er faren for metning av jordfeiltrafo ved små DC strømmer. Den skal jo reagere på små differensielle jordstrømmer så det kan skje at jordfeil i ladere ikke blir detektert på grunn av dette. Uansett årsak bør NEK400 komiteen dokumentere behovet for et teknisk krav som kommer til å koste "flesk".

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. mars 2014, klokken 15:25
En elbillader i dag har typisk først en boost konverter som benyttes til effektfaktorkorrigering.
Deretter likerettes dette, vekselrettes i høy frekvens, gjennom trafo og deretter likerettes igjen.

Det vanlige er vel likeretting før boost/effektfaktorkorrigering?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: PerBear på mandag 28. april 2014, klokken 22:01
Jeg tror årsaken til (mulig) krav i NEK400:2014 om klasse B jordfeilvern på 3-fas lading er faren for metning av jordfeiltrafo ved små DC strømmer. Den skal jo reagere på små differensielle jordstrømmer så det kan skje at jordfeil i ladere ikke blir detektert på grunn av dette. Uansett årsak bør NEK400 komiteen dokumentere behovet for et teknisk krav som kommer til å koste
Type B skiller seg fra AC typen ved at den kan detektere kontinuerlig DC jordfeil strømmer men AC kan finne pulserende DC feil. En vanlig sumstrøm transf kan selfølgelig ikke detektere en kontinuerlig DC strøm, og følgelig ikke en feil på en 3 faslader. Derfor er dette klart et tema for 3fasladere, og slike brytere er vanlig i forbindelse med styrte motordrifter i industrien som jo har en trefaslikkeretter som inngangselement.. I et tidligere innlegg var det en som hevdet at det også ville bli et krav for enfaslikerettere, men ingen forklaring på hvorfor.

Dette tema (type b) har altså ingen ting med batteri og tilbakevirkning fra batter, men direkte med inngangslikeretter å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatDet vanlige er vel likeretting før boost/effektfaktorkorrigering?
Helt riktig. Gikk litt fort der ja.

Brusa som er den eneste fabrikanten av 3 fase ladere til automotive bransjen jeg vet om selger i "løs vekt" sier deres lader ikke trenger type B vern.  Feilen kan ikke oppstå.

Flere kunder jeg har levert til ønsker B vern. De oppfatter at dette vil beskytte deres nyinnkjøpte bil bedre. :o
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

På tide å dra fram denne tråden igjen da en av mine kunder hadde fått beskjed fra Schneider om at DSB hadde i år vedtatt at Jordfeilvern klasse B nå er påbudt ved lading av elbil med mer enn 10A.

Høres kostbart ut, og betyr bråstopp for våre prisgunstige semiportable ladestasjoner
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Speeder

I 2014 NEK 400-7-722:531.2 står følgende:
"Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av ett allpolig strømstyrt jordfeilvern med merkeutløserstrøm 30mA.

Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelsen mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B"
Zoe 43kW

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:37
På tide å dra fram denne tråden igjen da en av mine kunder hadde fått beskjed fra Schneider om at DSB hadde i år vedtatt at Jordfeilvern klasse B nå er påbudt ved lading av elbil med mer enn 10A.

Høres kostbart ut, og betyr bråstopp for våre prisgunstige semiportable ladestasjoner

Kravet gjelder kun faste installasjoner, ikke portable ladekabler. Altså skal stikket du plugger den i ha klasse B vern om det nylig er satt opp som ladepunkt, men ladekabelen trenger ikke å ha det.

Jeg får forøvrig inn klasse B vern på lager i februar til 1400 kroner ut (inkl. mva.). 4-pol 63A, så det kan brukes til absolutt alt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:56
I 2014 NEK 400-7-722:531.2 står følgende:
"Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av ett allpolig strømstyrt jordfeilvern med merkeutløserstrøm 30mA.

Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelsen mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B"

Jepp. Og siden vi i hovedsak har IT-anlegg bruker vi normalt 2 faseledere. De med TN bruker normalt 4. Kun 1-fase på TN ser ut til å være unntatt kravet.

Egenskapene til belastningen er pr. def. ikke kjent da man ikke har kontroll på hvilken elbil som i fremtiden vil bruke et nytt ladepunkt. Type 1/Type 2 kontaktene passer jo til mange forskjellige modeller, det samme gjeldewr schuko eller industrikontakter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Tolker dette dit hen at vår tilnærming med SI type jordvern i Ratio sine semiportable ladestasjoner for det norske markedet da er tilstrekkelig og vel så det?

Foreløpig betyr dette et prispåslag på 1000 kr grunnet dyre SI vern i Holland, men vi jobber med forskjellige løsninger å få prisene tilbake til normalen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AndreS

Slik min ladeløsning ser ut nå har jeg både hjemme og på hytta 3x32A stikk på vegg i garasje.

Hjemme sitter det en ladestasjon tilkoblet denne hvor L1-L3 brukes (altså 32A 1 fas lading via ladestasjon).

På hytta blir det en ledning som går fra 32A 3 fas til 32A 1 fas, hvor UMC tilkobles.

Slik jeg leser dette er det da tilstrekkelig med 32A JFA med A-klasse jordfeilbryter på hytta (siden UMC brukes), mens hjemme bør jeg opp på B-klasse jordfeilbryter?

Det regelverksmessige mtp montør er ivaretatt.

Oppdatering, det virker som B-klasse vern uansett blir påkrevd
I3 i bestilling

Griffel

Sitat fra: AndreS på tirsdag 10. mars 2015, klokken 08:02
Slik min ladeløsning ser ut nå har jeg både hjemme og på hytta 3x32A stikk på vegg i garasje.

Hjemme sitter det en ladestasjon tilkoblet denne hvor L1-L3 brukes (altså 32A 1 fas lading via ladestasjon).

På hytta blir det en ledning som går fra 32A 3 fas til 32A 1 fas, hvor UMC tilkobles.

Slik jeg leser dette er det da tilstrekkelig med 32A JFA med A-klasse jordfeilbryter på hytta (siden UMC brukes), mens hjemme bør jeg opp på B-klasse jordfeilbryter?

Det regelverksmessige mtp montør er ivaretatt.

Oppdatering, det virker som B-klasse vern uansett blir påkrevd
Riktig:
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 15:46
Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gus1

Men står det ikke i FEL at N-leder skal anses og behandles som en faseleder?
(Ref. FEL Vedlegg: I TN-S-systemer gjelder de samme krav til frakobling og utkobling av N-leder som for faseledere.)

Mulig det er noe teori mellomliggende her, men etter min terminologi er altså da 1+N også tilkobling mellom to faseledere..?

Hvordan er det da mulig -på noe måte- å dokumentere at et A-vern godt nok?

Slik jeg har forstått etter mengder med telefoner til Garo, Eaton, Schneider, Cenika +++, så er det slik at et A-vern vil gå i metning og ikke virke/detektere det vernet er konstruert for _dersom_ det oppstår en "glatt DC-jordfeil". Dette vil vel være like ødeleggende uansett nettsystem.
Jeg forstår det også slik at en slik metning og ødeleggelse ikke er reversibel, slik at vernet da er søppel...

Jeg mener fremdeles som jeg gjorde i en annen tråd her at dette er blitt rakettvitenskap. Kanskje langt unna det elektrikere skal tenke på og kunden betale for. Er dette reelt sett farlig, så er det større gjennomslagskraft for forbedringer dersom bilprodusentene må sette dokumenterbare verneinnretninger i bilene. Antar dette er et worldwide problem...  ;D
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32
Men står det ikke i FEL at N-leder skal anses og behandles som en faseleder?
(Ref. FEL Vedlegg: I TN-S-systemer gjelder de samme krav til frakobling og utkobling av N-leder som for faseledere.)
Mulig det er noe teori mellomliggende her, men etter min terminologi er altså da 1+N også tilkobling mellom to faseledere..?
Hvordan er det da mulig -på noe måte- å dokumentere at et A-vern godt nok?
Det kan bare skje dersom ladepunktet som sådan har slik beskyttelse.

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32
Antar dette er et worldwide problem...  ;D
Her er vi nok også litt ved saken kjerne i Norge er det som du nevner "N-leder skal anses og behandles som en faseleder", derfor tolker NK64 sin mystiske formulering slik den gjør, men i andre lannd (teksten er sikkert oversatt) tolkes dette som et krav ved trefas tilkobling. Derfor er nok ikke dette  et "worldwide problem" i forhold til forskrifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Likestrøm gjennom en måletrafo for jordfeil kan medføre at trafokjernen går i metning. Da vil den ikke fungere korrekt og det er stor mulighet for at det ikke verner mot farlig jordfeil.

Med unntak av prisen så er et B klasse RCD teknisk bedre og bør bli standard jordfeilvern alle plasser det er mulig å få DC jordfeil, ikke bare ved lading av elbil.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: PerBear på lørdag 14. mars 2015, klokken 21:37
Likestrøm gjennom en måletrafo for jordfeil kan medføre at trafokjernen går i metning. Da vil den ikke fungere korrekt og det er stor mulighet for at det ikke verner mot farlig jordfeil.

Med unntak av prisen så er et B klasse RCD teknisk bedre og bør bli standard jordfeilvern alle plasser det er mulig å få DC jordfeil, ikke bare ved lading av elbil.
Egentlig ikke uenig i det, problemet i tillegg til pris er mangel på egnete jorfeilautomater, 2polet og for lavere strømstyrker. Derfor ligger nok Norsk tolkning av forskriften litt i forkant av den tekniske utviklingen av jordfeilbrytere.

Neste generasjon jordfeilautomater har antagelig type B egenskaper.

Sitat fra: PerBear på lørdag 14. mars 2015, klokken 21:37
B klasse RCD .... bør bli standard jordfeilvern alle plasser det er mulig å få DC jordfeil, ikke bare ved lading av elbil.
Dette gjelder for eksempel alle steder der en f.eks kan plugge inn en batterilader for lading av et  vanlig 12V bilbatteri, varmepumer med inverter, flere typer av vaskemaskiner og tørketromler, kjøkkenvifter, mikrobølgeovner, induksjonskokeplater, PCer, lader for mobil telefon osv-osv, i praksis en hver stikkontakt.

Jeg tror derfor at NK64 tolkning ligger noe i forkant av teknisk utvikling. Men hva elektrikker har å forholde seg til er jo greit nok:
B type er standard for elbil lading uansett antall faser og sikringsstørrelse.

(Men jeg vil gjette på at neste forskriftrevisjon vil koble kravene til 3fas unasett, og til mulig effektuttak for enfas, med mindre at utvikling av jordfeilautomater, pris og teknikk, gjør problemstillingen uinteresant)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA