Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

moonbuggy

LMOR:
Det blir litt misvisende å si at BMW selger de I3 de produserer. Selvfølgelig gjør de det. Poenget er at om salget hadde vært det man håpet, ville produksjonen ha økt.
Eller tviler jeg også på om BMW hadde solgt særlig flere I3 om man f.eks. hadde varme i rattet, men valget er summen av mange ting. Personlig savner jeg virkelig varme i ratt og kan rett og slett ikke forstå at BMW droppet det. Ved neste oppdatering kommer det, garantert, sammen med flere andre utbedringer.

LMOR

#2761
Tror også det kommer mye mer utstyr på neste versjon, nettopp for å lokke meg til å kjøpe enda en, nå som rekkevidde betyr enda mindre.

Men ellers forstår jeg ikke hvor du har fått informasjon om hvor mange i3-er de håpet å selge. (bortsett fra at journalistene skriver at de selger mindre enn forventet. Journalister er like pålitelige som bilselgerne, gjør så godt de kan ;))

Jeg tror jeg har lest det meste, og det eneste jeg har lest er at de maks kunne produsere 10 000 i 2014 og 20 000 i 2015.
Ift markedsandel i de forskjellige markedene, så kan jeg ikke forstå at BMW ikke er fornøyd.
i-konseptet har aldri vært ment for massene, det tilsvarer M-stasningen til BMW. (og opprinnelig tenkt til å balansere M-type (og store) biler for å nå gjennomsnittlig utslippsmål og teste ut nye produksjonsteknologier)

The interplay of BMW M and BMW i enhances competitive differentiation
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Dette sier Harald Krüger, Chairman of the Board of Management of BMW AG 4.November i år:

In 2013, we introduced the fully electric BMW i3. We showed that we are ready to take responsibility and do our part for climate protection. To this day, with its 360-degree approach, the BMW i3 is one-of-a-kind. It is a pioneer in comprehensive sustainability throughout the value chain.

Our sustained efforts are paying off. In early November, we reached an important milestone: 100,000 vehicles with an electric drive train sold worldwide. That means: More than 60,000 BMW i3s – making it the most successful electric vehicle in the premium compact segment.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Orbit

#2763
Sitat fra: Orbit på tirsdag 22. november 2016, klokken 20:20
Sitat fra: Smbob på tirsdag 22. november 2016, klokken 17:29
POI visning på kart.
Har fått satt innstillingene slik at ønsket POI vises på kartet, egentlig bare ladestasjoner.
Nå får jeg opp "alt" aktuelle og uaktuelle.
Er det mulig å filtrere på de forskjellige leverandørene?
Eks: Kun Fortum, når har jeg også ladestasjonene for kommunens helseomsorgstjeneste. Regner med at disse ikke kan benyttes for alle og enhver :)

Det er også en app for ladestasjonvisning under online-tjenestene i bilen. I den kan du filtrere på type lader. Jeg har satt den til kun å vise DC-ladere, som er det jeg trenger (mest) i ukjent terreng.

Jeg fikk PM fra Smbob (for lenge siden) på hvordan jeg fikk til denne filtreringen på ladertype, men klarte ikke da å finne tilbake til dette menyvalget. Men i dag dukket det opp: Det er ikke under online-appen, men i vanlig navigasjon. Uheldigvis må en gå en lang vei gjennom menyene for å få til dette (det går ikke å bruke POI-valg med strømlading som dukker opp på toppnivå, må gå hele veien gjennom menyene via "i nærheten/på destinasjonen" osv. Da går det å filtere på kun DC-ladere ("Combo"), og jeg fikk opp alle Fortum/Grønn kontakt + noen til i nærheten, men selvfølgelig ikke de aller nyeste.

Det var ikke noe sted på vei ned i menyene hvor det var mulig å lagre dette som et hurtigvalg. Kom ikke på å sjekke om jeg kunne gått rett til strømlading fra toppen, og så brukt "option" knappen på iDrive. (Edit: Testet nå, gikk uheldigvis ikke)

Fant en instruksjonsvideo på YouTube som viser fremgangsåten bedre enn jeg klarer å beskrive i tekst:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

rth

Sliter med spyledysene til viskerne. De spyler alt for lavt. Typisk nedre 1/3 når en er i fart. Det gjør igjen at på sølete veier som vi har for tida, så blir det veldig dårlig effekt av spylingen. Typisk så er det i midten nede ett sølete område hvor det kommer minimalt med spylervæske. Hår prøvd å løfte de opp så mye som de ville. Er det noen som har spylerdyser som gjør god jobb? Tenker på om det er noe galt med mine.  Ser at 1-serien har samme typer dyser, men der blir resultatet helt annerledes. Kanskje det har med måten viskerne slår på.

Ingeniøren

Sitat fra: rth på onsdag 21. desember 2016, klokken 21:51
Sliter med spyledysene til viskerne. De spyler alt for lavt. Typisk nedre 1/3 når en er i fart. Det gjør igjen at på sølete veier som vi har for tida, så blir det veldig dårlig effekt av spylingen. Typisk så er det i midten nede ett sølete område hvor det kommer minimalt med spylervæske. Hår prøvd å løfte de opp så mye som de ville. Er det noen som har spylerdyser som gjør god jobb? Tenker på om det er noe galt med mine.  Ser at 1-serien har samme typer dyser, men der blir resultatet helt annerledes. Kanskje det har med måten viskerne slår på.

Synes og mine spyler for lavt men har prøvd å justere...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carl Anton Stenling

I Leaf-delen av forumet er det omtalt en modifikasjon hvor dysene flyttes opp til viskerarmene. Kanskje dette kan være en mulighet?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Zuexi

Sitat fra: rth på onsdag 21. desember 2016, klokken 21:51
Sliter med spyledysene til viskerne. De spyler alt for lavt. Typisk nedre 1/3 når en er i fart. Det gjør igjen at på sølete veier som vi har for tida, så blir det veldig dårlig effekt av spylingen. Typisk så er det i midten nede ett sølete område hvor det kommer minimalt med spylervæske. Hår prøvd å løfte de opp så mye som de ville. Er det noen som har spylerdyser som gjør god jobb? Tenker på om det er noe galt med mine.  Ser at 1-serien har samme typer dyser, men der blir resultatet helt annerledes. Kanskje det har med måten viskerne slår på.
Sliter med det samme, men har ikke prøvd å justere de enda.
Forstår jeg deg rett, gir dette liten/ingen forbedring?

rth

Fikk løfta bittelitt på førersiden og ikke noe på passasjersiden.

Rar løsning de har valgt. Spyling på frontruten har da vært løst godt i ganske mange år, og burde fortsatt være ganske enkelt å få til.

Rollep

Sitat fra: rth på onsdag 21. desember 2016, klokken 21:51
Sliter med spyledysene til viskerne. De spyler alt for lavt. Typisk nedre 1/3 når en er i fart. Det gjør igjen at på sølete veier som vi har for tida, så blir det veldig dårlig effekt av spylingen. Typisk så er det i midten nede ett sølete område hvor det kommer minimalt med spylervæske. Hår prøvd å løfte de opp så mye som de ville. Er det noen som har spylerdyser som gjør god jobb? Tenker på om det er noe galt med mine.  Ser at 1-serien har samme typer dyser, men der blir resultatet helt annerledes. Kanskje det har med måten viskerne slår på.
Er nok en kombinasjon av lav spyling og måten viskerne slår på. Har kommet frem til at det har lite for seg å spyle imens viskerne er igang, da blir så å si all væsken bare visket rett ned. Hvis jeg derimot spyler når viskerne er i ro blir væsken tatt med oppover når viskerne setter igang, dermed får jeg rimelig god effekt syns jeg. Har lignende "problem" med Porschen så jeg er godt vant med det ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

pkhamre

Sitat
making it the most successful electric vehicle in the premium compact segment.

Hvilke andre biler finnes det i premium compact segmentet? :D
2018 Tesla Model X75D - Uglen

LMOR

#2771
Sitat fra: pkhamre på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:22
Sitat
making it the most successful electric vehicle in the premium compact segment.
Hvilke andre biler finnes det i premium compact segmentet? :D
Vinner du så vinner du, men det er i hvert fall MB B-electric.
Men poenget var mer om salget er under, på eller over forventet volum, og med 10', 20', og nå siste år ca 30', som etter det jeg har lest, har vært maks de klarer pga tilgang til karbonfiber de siste 3 årene, så etterlyser jeg referanser til hvorfor BMW skulle være skuffet over salget.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Produksjonsvolum har vært 30k i året. Det var også uttalt at man kunne utvide kapasiteten om nødvendig. Karbonfiber var begrensningen tidlig i produksjonsperioden, ikke lenger. Da er man ikke fornøyd med mindre enn 20k i året.

Ingen fra BMW kommer med det første å si noe om at man er skuffet over salget. Det gjør man ikke offentlig. Man ser det på prioritering. EV satsingen måtte man gjøre og man gjorde det til gagns.
Nå holder man det igang, uten å gi "gass". Annet er heller ikke å vente. Med økende årsproduksjon, nå på 2 mill. + biler, hvor bare 20k er I3 varianter. Når man attpå til har langt større marginer på andre biler, så har man det langt fra travelt med nye EV modeller. Men, å være "grønn" er en dyd av nødvendighet, derfor kommer nyheter om neste generasjons elbiler med hyppige mellomrom. Felles er lite forpliktelse, både på type og årstall.

I mellomtiden får å trøste oss med i3 - en fantastisk nisjebil, men som aldri blir noen volumselger.

LMOR

#2773
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 22. desember 2016, klokken 15:14
LMOR:
Produksjonsvolum har vært 30k i året. Det var også uttalt at man kunne utvide kapasiteten om nødvendig. Karbonfiber var begrensningen tidlig i produksjonsperioden, ikke lenger. Da er man ikke fornøyd med mindre enn 20k i året.
Jeg tror du tar feil moonbuggy. Det var ikke mulig å produsere 30 000 i 2014. Helt frem til sommeren måtte de skrote opp til 50% av karbonburene, og de hadde store problemer med å lever nok Suite, og var opp til flere måneder forsinket. Etterspørselen etter i3 i 2014 var større enn forventet, dermed hadde de ikke sikret nok materialer. i 2016 kommer de til å produsere 30 000. i 2015 doblet de kapasiteten fra 2014.
Det er nok elbiler til å dekke markedet i dag, så det at i3 i dagens form ikke blir en volumselger er naturlig, og det har heller ikke vært forventingen, ref strategien. Det selges mange flere i-modeller enn M-modeller, og flere enn e-Golf globalt.

Det er neste generasjon 3 og 5 serie som kommer til å bli volumselgerne for BMW.
BMW 5 serien har gjennom tidene stått for 50% av inntjeningen til BMW, men det selges flere i 3 serien. Det er disse som blir volumselgerne for BMWs elbiler i 2025, tror jeg  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Zuexi

Vasket akkurat bilen i en selvvask. Når jeg gikk rundt bilen for å spyle den av blinket den med alle blinklysene, akkurat som den låste seg selv og opp igjen. Det jeg stusset over var at speilene gikk inn, og ut av seg selv.
Det gjør de jo ikke når jeg låser bilen til vanlig ved mindre jeg trykker på knappen inne i kupéen. Hadde nøkkel i jakkelomma på en vid dunjakke, så tror ikke jeg har kommet borti no knapper.

Noen som har en forklaring eller har opplevd lignende?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA