Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

KapteinLefso

Det er en god del varmeutvikling i LED-lys også, selv om de er en god del mer effektive enn halogen. Nå kan det imidlertid godt være mesteparten av denne varmen avsettes på baksiden på pærene dine?
2017 BMW i3

Klykken

Ja, kjøleribbene + vifte er på baksiden av LED-lysa. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

NiiN

#2642
Nå som jeg endelig har fått bilen og begynt å bruke denne, dukker det naturligvis ting jeg lurer på. Har prøvd å finne svaret, men ble ikke noe klokere.

Spørsmål 1: Er det mulig å se hvor mye den lader med? Har fått montert en 20A kurs på ladeboksen fra BMW. Etter mine beregninger skulle den da ha ladet cirka 4,6 KWh. Hvis jeg da antar at batteriet er cirka 30kw, ville det ta 6,5 timer fra 0% til 100%. Det er klart at alt ikke er optimalt, så vi kan runde opp til 7 timer og da cirka 15% lading i timen.

Jeg var nettopp ute å kjørte en relativt god tur, hadde 62% igjen på batteriet når jeg koblet den i, får vite i appen at den er ferdigladet om 4 timer. Syns det virka litt rart at det tok så lang tid å lade 38%, men det er kanskje en naturlig forklaring på dette?

Spørsmål 2: Hva / hvordan bruker dere mobilen opp i mot bilen under kjøring? Det eneste jeg klarte å få til å fungere var avspilling av Tidal via bluetooth. Leste noe om android auto eller apple carplay, men jeg finner ingen av disse appene på mine enheter (har en av hver i husstanden). Hvilke muligheter finnes?

Spørsmål 3: Hvilke apper fungerer best til å holde oversikt over bilen ift. lading / forvarming osv? Virker som det finnes flere muligheter her, uten at jeg er 100% sikker på det.

Usikker på detta

Spørsmål 2:
Det er vel stort sett slik det fungerer. Man må bruke mobilen til å starte musikken med, med unntak av enkelte som har fått til å laste inn spotify i connected appen. Stort sett bare Iphones som klarer det.
Sanger kan skippes frem og tilbake uten å bruke mobilen, men ikke via ratt-hjulet på høyre side desverre.

Spørsmåpl 3:
Bruker kun iremote og har en forståelse av at folk flest bruker den, og den fungerer best.
Utrolig brukervennlig med tanke på avreisetider, klimatisering-on-the-go, oversikt over forbruk osvosv..

Amigakongen

@NiiN
For å ikke skade batteriet begrenser den ladehastigheten ganske mye på slutten av ladetiden. 0-80% går fortest. Etter dette går ladeeffekten gradvis nedover.

Sitat fra: NiiN på lørdag 26. november 2016, klokken 15:43
Nå som jeg endelig har fått bilen og begynt å bruke denne, dukker det naturligvis ting jeg lurer på. Har prøvd å finne svaret, men ble ikke noe klokere.

Spørsmål 1: Er det mulig å se hvor mye den lader med? Har fått montert en 20A kurs på ladeboksen fra BMW. Etter mine beregninger skulle den da ha ladet cirka 4,6 KWh. Hvis jeg da antar at batteriet er cirka 30kw, ville det ta 6,5 timer fra 0% til 100%. Det er klart at alt ikke er optimalt, så vi kan runde opp til 7 timer og da cirka 15% lading i timen.

Jeg var nettopp ute å kjørte en relativt god tur, hadde 62% igjen på batteriet når jeg koblet den i, får vite i appen at den er ferdigladet om 4 timer. Syns det virka litt rart at det tok så lang tid å lade 38%, men det er kanskje en naturlig forklaring på dette?


2015 BMW I3 - 11800km

NiiN



Sitat fra: Amigakongen på lørdag 26. november 2016, klokken 20:16
@NiiN
For å ikke skade batteriet begrenser den ladehastigheten ganske mye på slutten av ladetiden. 0-80% går fortest. Etter dette går ladeeffekten gradvis nedover.

Det kan selvsagt forklare årsaken. Skal sjekke neste gang jeg har lavere % når den kobles i. Men er det ingen enkel mulighet til å monitorer hvor mye strøm som kommer inn?

NiiN

Sitat fra: Usikker på detta på lørdag 26. november 2016, klokken 20:05
Spørsmål 2:
Det er vel stort sett slik det fungerer. Man må bruke mobilen til å starte musikken med, med unntak av enkelte som har fått til å laste inn spotify i connected appen. Stort sett bare Iphones som klarer det.
Sanger kan skippes frem og tilbake uten å bruke mobilen, men ikke via ratt-hjulet på høyre side desverre.

Spørsmåpl 3:
Bruker kun iremote og har en forståelse av at folk flest bruker den, og den fungerer best.
Utrolig brukervennlig med tanke på avreisetider, klimatisering-on-the-go, oversikt over forbruk osvosv..
Takk for svar. Litt skuffet over android støtten ja. Hadde sett for meg "speiling" av mobilskjermen på en så ny bil, men det er mulig det kommer ettehvert?

Usikker på detta

Sitat fra: NiiN på lørdag 26. november 2016, klokken 20:51
Sitat fra: Usikker på detta på lørdag 26. november 2016, klokken 20:05
Spørsmål 2:
Det er vel stort sett slik det fungerer. Man må bruke mobilen til å starte musikken med, med unntak av enkelte som har fått til å laste inn spotify i connected appen. Stort sett bare Iphones som klarer det.
Sanger kan skippes frem og tilbake uten å bruke mobilen, men ikke via ratt-hjulet på høyre side desverre.

Spørsmåpl 3:
Bruker kun iremote og har en forståelse av at folk flest bruker den, og den fungerer best.
Utrolig brukervennlig med tanke på avreisetider, klimatisering-on-the-go, oversikt over forbruk osvosv..
Takk for svar. Litt skuffet over android støtten ja. Hadde sett for meg "speiling" av mobilskjermen på en så ny bil, men det er mulig det kommer ettehvert?

Det ryktes om litt updates ja, bl.a. at det allerede har kommet til usa..deretter hørte jeg at "det ikke var blitt noe av.."(?) Ville ikke brukt noe energi på å håpe/vente på det.
Personlig tror jeg ikke noe på det  :o

LMOR

I tillegg er tiden for ferdig ladet som vises konservativt beregnet. Pleier alltid å bli ferdig før. Minst 30m før.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: NiiN på lørdag 26. november 2016, klokken 20:49


Sitat fra: Amigakongen på lørdag 26. november 2016, klokken 20:16
@NiiN
For å ikke skade batteriet begrenser den ladehastigheten ganske mye på slutten av ladetiden. 0-80% går fortest. Etter dette går ladeeffekten gradvis nedover.

Det kan selvsagt forklare årsaken. Skal sjekke neste gang jeg har lavere % når den kobles i. Men er det ingen enkel mulighet til å monitorer hvor mye strøm som kommer inn?

Klypeampermeter på kabelen  ;D

Dog litt enig med deg etter å ha vokst opp med en fossilbil med et dårlig batteri som måtte lades stadig vekk. Da var ampermeter en del av ladepakka.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#2650
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. november 2016, klokken 09:23
Klypeampermeter på kabelen  ;D
Rundt en (1) av ledere. ;)
Men, nå er det vel langt fra utenkelig at elektrikker på en 20A kurs har konfigurert ladestasjonen til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NiiN

Sitat fra: Griffel på søndag 27. november 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. november 2016, klokken 09:23
Klypeampermeter på kabelen  ;D
Rundt en (1) av ledere.
Men, nå er det vel langt fra utenkelig at elektrikker på en 20A kurs har konfigurert ladestasjonen til 16A.
Kursen er 25A. Laderen skal være satt opp til 20A. Men jeg vet det var mange telefoner frem og tilbake, så kan være satt opp feil.

jkirkebo

Sitat fra: NiiN på søndag 27. november 2016, klokken 10:23
Sitat fra: Griffel på søndag 27. november 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. november 2016, klokken 09:23
Klypeampermeter på kabelen  ;D
Rundt en (1) av ledere.
Men, nå er det vel langt fra utenkelig at elektrikker på en 20A kurs har konfigurert ladestasjonen til 16A.
Kursen er 25A. Laderen skal være satt opp til 20A. Men jeg vet det var mange telefoner frem og tilbake, så kan være satt opp feil.

Kjenner du noen med Tesla? Få de i så fall til å teste laderen hos deg. Teslaen rapporterer hvilken verdi pilotsignalet er stilt inn på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Eller mål hvor mange % den lader på 1 time (må være lavere enn 75% og uten varming av bil), så kan jeg relativt sikkert si hvor mye den trekker.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

NiiN

Sitat fra: LMOR på søndag 27. november 2016, klokken 14:06
Eller mål hvor mange % den lader på 1 time (må være lavere enn 75% og uten varming av bil), så kan jeg relativt sikkert si hvor mye den trekker.
Skal teste det om en ukes tid. Så kan jeg legge ut her. Er bortreist denne uken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA