Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

MrBeery

Sitat fra: Orbit på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:31
Fra iDrive-menyen på bilen: Innstillinger → Dører/nøkkel → ◊ → Parkeringsklimatisering
Aha, tenkte du hadde kobla app med fob på et vis.

Når det gjelder apple/android så er vel de som har apple som er "annerledes" med bare 10 % av markedet ;)

hELgenen

Sitat fra: Ferry på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:34
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 06. oktober 2016, klokken 06:38
Er det lov å tillate seg litt frustrasjon over at alt er lagt veldig godt for Iphone i disse bilene, og man føler seg litt "annerledes" fordi man har android?

Man er annerledes når man har Android! Hvilken Linux-distro har du på pc-en din? Ikke det nei? Så hvorfor på telefonen?

Apple sin variant er på PC fronten er jo basert på BSD (en linux lignende variant)...da snakker vi om å være annerledes.........
Android er defintivt større enn IOS på mobil.
Men kanskje det er flertall IOS brukere som kjører BMW?
Ellers så finner jeg ingenting av verdi med connected drive og Android - absolutt ingenting.
Mulig det er slik fordi jeg har den minste skjermen (charged edition) - jeg vet ikke, men betalte da i alle fall
ekstra kroner for connected drive, men skjønner ikke hva jeg betalte for egentlig. Det er trafikk info der, men
den er ubrukelig i forhold til mobil da oppdateringen er mye tregere. Kartene er gamle - veien jeg bor i f.eks som ble laget i 2009 er ikke der - den finnes i alle fall på google maps. Med connected drive kan jeg se kalenderen på mobilen på skjermen i bilen, men ser ikke helt nytten. Nei - jeg ser som sagt ikke helt nytten med connected drive - synes forresten alle produsenter ligger langt bak i utviklingen når det gjelder slikt til bil. En burde forvente at trådløs casting/oppkobling til skjerm i bilen var standard slik at hva som vises på mobil - kan vises på skjermen i bilen og at hver enkelt produsent kunne lage sin app som de kunne tilby til bilen dersom de ville spesialsy hva som skal vises på skjermen......Men, men - ting tar tid i bilbransjen..........

Usikker på detta

#2312
Sitat fra: Klykken på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:45
Du må nok svelge eplet hvis du vil ha full funksjonalitet ja, dessverre. Blåtann fungerer tålelig greit da, men da må du som du sier fikle med telefonen for å skifte sang. :(

Jada, det fungerer rimelig greit med blåtann, men er ikke glad i slike halvveisopplegg som dette er :)
Dette var til stor frustrasjon med min gamle bil, og jeg hadde forstått det slik at ploblemet ikke ville medfølge et nybilkjøp.
Jeg har riktignok kommet et steg nærmere - nå klarer jeg faktisk å skippe sanger i det minste, via bilen. Ikke ved å bruke hjulet på rattet, men via connected drive - mobilen min et eller annet...og der, kan jeg skippe låter :)

Kjedelig er det uten tvil at de ikke kan støtte både android og Iphone på lik linje. Kjedelig for oss som har android, den saken er biff :)

Bowers

Det at skifte av sang via scroll-hjulet på rattet ikke virker i i3 er smått utrolig egentlig. Jeg har ikke vært borti noen andre nye BMW'er eller andre kurante biler de siste årene hvor noe så enkelt ikke fungerer. 
Dette, og det faktum at bilen mangler rattvarme er faktisk alene grunnen til at jeg fremdeles sitter med fingeren på avtrekkeren på en i3.

Man får håpe at det kommer en software oppdatering på bmw.com/update etterhvert som fikser Bluetooth problemene :)

Hvordan gjør dere som bruker f.eks Spotify via Bluetooth det til vanlig? Er det noen "levbare" workaround's?  Har noen testet hvordan funksjonaliteten blir med snap-in adapter?

Usikker på detta

Sitat fra: Bowers på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:34


Hvordan gjør dere som bruker f.eks Spotify via Bluetooth det til vanlig?

Jeg bruker Spotify via bluetooth daglig via 2 forskjellige headsets + div minihøytalere jeg har med meg hit og dit.
Alle disse enhetene kan jeg skippe låter med, inkludert automatisk starte neste album på spillelista  :P
Men i en Morris Mini eller nymotens Bmw går det ikke  ;)
Da må man tydeligvis ha en Iphone. Det er jo enkelt - De har betalt Bmw for å ha det slik.

Bowers

Jeg (og flere) har testet med flere iPhone's og det fungerer like dårlig med iPhone som med andre telefoner tror jeg?

Jeg tror heller ikke det er noe spesielt samarbeid mellom BMW og Apple når det kommer til i3? Eller tar jeg feil? ;) Mener å ha lest noe om at CarPlay skulle bli tilgjengelig i BMW'er utover 2016, men det var i US tror jeg...

Her fant jeg linken også ja: http://www.theverge.com/2016/9/1/12746836/apple-carplay-bmw-300-dollar-option

JorgenM

Maser om denne garasjen min igjen... :)

Det er 230V anlegg her, men på hovedsikring og sikring for garasje står det 400V. Bilde av garasjesikring under (Står 3x 16C på lista). Alle andre sikringer er 230V. Betyr det at det er 400V i garasjen?

Og, betyr 3x 16C at det er 3 kurser på 16Ah i garasjen? I såfall bør jeg stikk for 2 ulike kurser for lading av de to elbilene våre. Har gulvvarme i garasjen, rekner med den har egen kurs. Ellers er det bare lys og stikk.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Usikker på detta

Sitat fra: Bowers på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:25
Jeg (og flere) har testet med flere iPhone's og det fungerer like dårlig med iPhone som med andre telefoner tror jeg?

Jeg tror heller ikke det er noe spesielt samarbeid mellom BMW og Apple når det kommer til i3? Eller tar jeg feil? ;) Mener å ha lest noe om at CarPlay skulle bli tilgjengelig i BMW'er utover 2016, men det var i US tror jeg...

Her fant jeg linken også ja: http://www.theverge.com/2016/9/1/12746836/apple-carplay-bmw-300-dollar-option

Ok, kan hende jeg var litt for rask på avtrekkeren :)
MEN, er ikke snap-in adapteren i armleende kun tilpasset Iphones?
Det samme gjaldt i min Countryman - snap-in for Iphones både foran og bak i bilen. Android måtte ha spesialkabel, og da gikk det kun an å spille av musikk som var lagret på selve telefonen mener jeg bestemt, ikke via Spotify.

"Countryman er også en Bmw" :)

De har nok et samarbeid. Er relativt skråsikker på det.

ENY

Sitat fra: john på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:14


Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:54

16.000 for denne jobben inkl. vern er jo uansett en ganske heftig pris. Hører at andre har klart å få dette til 4000 ink.mva - for montering av industrikontakt + kabel og jordfeilvern....Mulig elektriker tar seg godt betalt her fordi det snakkes om elbil..........

Det er gjengs pris. Det er forskjell på opplegget man avtaler med elektriker i egen garasje, og et opplegg for alle i fellesgarasje tilbudt av entrepenør. De går for standard løsninger, og grossistene pusher ut saltobokser++
Med fortjeneste til entrepenør og elektriker er ikke den prisen ille.
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

john



Sitat fra: ENY på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:53

Hei John.
Så du mener at utbygger vil tilby en løsning med en saltoboks dersom de er seriøse? Skal på eget møte med de snart for å få spesifisert hva som ligger i denne løsningen.
Jeg synes at til en pris på 16000 bør det ikke være nødvendig for meg som kunde å kjøpe div. overganger etc.
Er ikke hensikten med en industrikontakt å forhindre varmgang i for eks. støpsel? Dersom man da må ha en overgang til vanlig shucko er man like langt med tanke på el-sikkerheten og kunne like godt laget en egen "amatørløsning" ?

Ja, helt klart.
Har vært igjennom samme runden selv. Også sjekket rundt i tilsvarende prosjekter som jeg bor i.

Normen ser ut til å være saltoboks E.l. Med 16a enfas. Der det sluntres unna er på å legge opp skikkelig system med lastbalansering etc. Isteden går de for 16a til alle. Med lastbalansering kunne man gått for høyere maxeffekt. Men da blir monteringen mer komplisert.

Som kunde som har kjøpt ladeuttak for elbil forventer man å komme med elbilen sin å kunne lade, ikke bli sendt på Biltema for å handle div adaptere. [emoji4]

ENY

Sitat fra: john på torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:04


Sitat fra: ENY på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:53

Hei John.
Så du mener at utbygger vil tilby en løsning med en saltoboks dersom de er seriøse? Skal på eget møte med de snart for å få spesifisert hva som ligger i denne løsningen.
Jeg synes at til en pris på 16000 bør det ikke være nødvendig for meg som kunde å kjøpe div. overganger etc.
Er ikke hensikten med en industrikontakt å forhindre varmgang i for eks. støpsel? Dersom man da må ha en overgang til vanlig shucko er man like langt med tanke på el-sikkerheten og kunne like godt laget en egen "amatørløsning" ?

Ja, helt klart.
Har vært igjennom samme runden selv. Også sjekket rundt i tilsvarende prosjekter som jeg bor i.

Normen ser ut til å være saltoboks E.l. Med 16a enfas. Der det sluntres unna er på å legge opp skikkelig system med lastbalansering etc. Isteden går de for 16a til alle. Med lastbalansering kunne man gått for høyere maxeffekt. Men da blir monteringen mer komplisert.

Som kunde som har kjøpt ladeuttak for elbil forventer man å komme med elbilen sin å kunne lade, ikke bli sendt på Biltema for å handle div adaptere. [emoji4]

Ja, enig :) Takk for tbm.
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

kln66

Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:28

Finnes det en enkel oppskrift på hvordan jeg får Spotify integret i bilen med en android? Visste ikke at dette var mulig :)
Jeg får spillt av spotify via blåtann med mobilen, men får ikke skippa låter eller byttet musikk generelt uten å måtte fikle med mobiltelefonen...og det er jo fyfy..

Har du prøvd å bytte til forrige/neste sang med knappene helt til høyre på stereoen ("dobbeltknappen" med en pil i hver retning, rett til høyre for "8"-knappen)?
På mine BMWer (fossile - venter fortsatt på i3´en) fungerer disse med Spotify, mens scrollehjulet på rattet ikke fungerer. Nå er riktignok det med iPhone, men kan jo tenkes det funker i Android også.

Usikker på detta

Sitat fra: kln66 på torsdag 06. oktober 2016, klokken 18:29
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:28

Finnes det en enkel oppskrift på hvordan jeg får Spotify integret i bilen med en android? Visste ikke at dette var mulig :)
Jeg får spillt av spotify via blåtann med mobilen, men får ikke skippa låter eller byttet musikk generelt uten å måtte fikle med mobiltelefonen...og det er jo fyfy..



Har du prøvd å bytte til forrige/neste sang med knappene helt til høyre på stereoen ("dobbeltknappen" med en pil i hver retning, rett til høyre for "8"-knappen)?
På mine BMWer (fossile - venter fortsatt på i3´en) fungerer disse med Spotify, mens scrollehjulet på rattet ikke fungerer. Nå er riktignok det med iPhone, men kan jo tenkes det funker i Android også.

Hahaja! jeg fikk det til, tidligere idag faktisk :)
Mener jeg skrev det i et tidligere innlegg idag, men fikk ikke forklart meg skikkelig.

Dette er i det minste en forbedring siden igår, men tror ikke vi kommer nærmere himmelen enn dette desverre.

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:28
Maser om denne garasjen min igjen... :)

Det er 230V anlegg her, men på hovedsikring og sikring for garasje står det 400V. Bilde av garasjesikring under (Står 3x 16C på lista). Alle andre sikringer er 230V. Betyr det at det er 400V i garasjen?

Og, betyr 3x 16C at det er 3 kurser på 16Ah i garasjen? I såfall bør jeg stikk for 2 ulike kurser for lading av de to elbilene våre. Har gulvvarme i garasjen, rekner med den har egen kurs. Ellers er det bare lys og stikk.

Du har 230V. 3 modulers bred sikring betyr 230V 3-fase, 400V har 4 modulers bredde på sikringen.

3x16 betyr en 3-fase 16A kurs (maks 6,2kW). Du kan lade to elbiler på 10A hver på en slik kurs, samt trekke oppunder 8A til annet bruk på den tredje fasen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

streken

Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 06. oktober 2016, klokken 19:01
Sitat fra: kln66 på torsdag 06. oktober 2016, klokken 18:29
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:28

Finnes det en enkel oppskrift på hvordan jeg får Spotify integret i bilen med en android? Visste ikke at dette var mulig :)
Jeg får spillt av spotify via blåtann med mobilen, men får ikke skippa låter eller byttet musikk generelt uten å måtte fikle med mobiltelefonen...og det er jo fyfy..



Har du prøvd å bytte til forrige/neste sang med knappene helt til høyre på stereoen ("dobbeltknappen" med en pil i hver retning, rett til høyre for "8"-knappen)?
På mine BMWer (fossile - venter fortsatt på i3´en) fungerer disse med Spotify, mens scrollehjulet på rattet ikke fungerer. Nå er riktignok det med iPhone, men kan jo tenkes det funker i Android også.

Hahaja! jeg fikk det til, tidligere idag faktisk :)
Mener jeg skrev det i et tidligere innlegg idag, men fikk ikke forklart meg skikkelig.

Dette er i det minste en forbedring siden igår, men tror ikke vi kommer nærmere himmelen enn dette desverre.

Dette om at man ikke skal kunne skifte sang i Spotify via scrollehjulet på rattet fremstår for meg som ulogisk (jeg betviler ikke dermed at dette er tilfelle). På min nylig solgte 2011 BMW 525d fungerte scrollehjulet på rattet finfint til å skifte sanger i Spotify som ble strømmet fra min iPhone via blåtann.
Akkurat som det fungerte godt i min gamle Leaf.

Om dette mot formodning ikke fungerer på i3-en jeg får levert i desember, så kommer BMW Norge til å få en utfordring. For undertegnede gir seg normalt ikke før han har fått det han mener å kunne forvente, spesielt av en premiumprodusent som BMW.

Har noen kommet noen vei med å klage?
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA