Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

rth

Om man kjøper Charged, putter på Connected, Led nærlys, avstands cruise, nav pro og Harman.  Mangler jeg noe vesentlig da?

Utseende på felger er ikke vesentlig. 20" representerer dårligere komfort og dyrere dekk. Skinn er viktig i Cab, ellers ikke.

Ser at prisforskjell på det spekket over mot Fully Charged blir ca 32K. Usikker på om jeg går glipp av noe viktig. Om jeg gikk for Fully Charged, så var det kanskje noen som ville gjøre en deal på 19" mot 20" :)

TM

Du mangler ryggekamera og sensorer foran med parkeringsassistent. Det er ikke den bilen med best oversikt bak, så ryggekamera kan nære en fordel. Mange vil si at du også mangler mørke ruter bak, men personlig ser jeg ikke det som så viktig.

TM

Hvordan er logistikken rundt lakkering ?  Det er tydelig at for hver ny farge som legges til, så må en annen gå ut. Betyr det at man kan komme i en situasjon at det blir lenger leveringstid for biler i enkelte farger...eks. Protonic Blue ? Går ut fra at hver lakkeribgsrobot kun kan håndtere en farge.

john

Sitat fra: TM på torsdag 30. juni 2016, klokken 15:55
Hvordan er logistikken rundt lakkering ?  Det er tydelig at for hver ny farge som legges til, så må en annen gå ut. Betyr det at man kan komme i en situasjon at det blir lenger leveringstid for biler i enkelte farger...eks. Protonic Blue ? Går ut fra at hver lakkeribgsrobot kun kan håndtere en farge.
Er stort sett bare en eller to lakkbokser (de er sykt effektive)  De grupperer bilene i samme farge så det er flere på rad i samme farge. Når jeg var på fabrikkbesøk opererte de med 18-20 biler på rad i samme farge før de byttet. Det var på 3 serie i München, der er det desto flere andre options enn vi har på våre som gjør bilene forskjellige.

De kan ha mange farger uten problem, (som de andre seriene) så det er nok et bevisst valg.

sfinxern

#1820
Sitat fra: ApeX på torsdag 23. juni 2016, klokken 11:12
Lurer egentlig litt på hva BMW driver med.

I den første lanseringsfilmen fremgår det at bilen har en rekkevidde på 300 km. Dette vises flere ganger. En gang når bilen er ferdigladet, og en gang under kjøring. På et annet punkt i filmen vises det at bilen har en restrekkevidde på 270 km. Det står ingen ting om at bildene er simulerte:





Imidlertid har de en ny versjon på hjemmesiden, hvor 300 km er byttet ut med 200 km, og 270 km er byttet ut med 170 km (de har også endret hastigheten fra 50 km/t til 38 km/t av en eller annen grunn). Nå skriver de også på hjemmesiden at mens "BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km)."

Hva skjer her? Har ikke BMW plutselig blitt litt i overkant pessimistiske i rekkevidden de oppgir på i3? Begge gangene jeg har prøvekjørt i3 har rekkevidden vært godt over 130 km. Jeg kan skjønne at de er litt tilbakeholdne, men det blir feil først å gå ut med 300 km og en stund senere nedjustere til 200 km.

Jeg forventer ikke en reell rekkevidde på 300 km, men dersom i3'en med det nye batteriet ikke kan gå lenger enn 200 km på én lading under optimale forhold, så kjenner jeg at jeg blir rimelig skuffet. Det strider også mot opplysningene BMW først oppga.

/dagens lille rant.

Støtter denne og jeg hadde jo samme reaksjon selv i en annen tråd her.
BMW har faktisk gjort betydelig endringer i sin markedsføring på i3. Spesielt på rekkevidde. Jeg vet at mange her sier at de kan klare å være tett oppunder NEDC standarden på eksisterende modell ved optimale forhold, men hvorfor BMW skriver inntil 200km på ny modell, det er for meg rimelig uforståelig. Jeg kjøper ikke at det er for at de markedsfører seg for å være på den "siker siden" ifht normalt bruksmønster. Jeg kan ikke skjønne at man mister 100km fra NEDC standarden. Her må tester ha vist at de ikke har vært i nærheten av å klare 300km.

Tidligere har også BMW markedsført at i3 nå vil ha "BEST REKKEVIDDE I SIN KLASSE". Dette er også fjernet.

Her må det ligge noe mer under. Er det noen som har snakket med forhandlere rundt dette? For det vil jo faktisk kunne føre til at flere som har kjøpt ønsker å trekke seg fra sine kontrakter.

Og når det gjelder pris, så ser jeg at de ikke har videreført kampanje nå etter 1.juli. Se vedlagte bilder fra prislisten.

Det betyr at en ny i3 94ah fully charged vil koste 380 000,- NOK.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

MrBeery

Ja dette er merkelige greier. Vet det er en del som kommer lengre enn BMW oppgir på dagens versjon, men har ikke all verdens tro på at en skal komme langt over 20 mil med 94 Ah uten å kjøre ekstremt sparsomt. For eksempel om du kommer 13 mil med dagens versjon kan du regne med å kjøre 27.2/18.8*13 = 18.8 mil med den nye...

Prisene ser fortsatt ut til å være de samme. I følge prislisten som ligger på bmw.no så koster en fully charged: 267 500 + 78 400 = 345 900.

Er mildt sagt spent på å se hvordan prisene utvikler seg når Ampera-e ++ kommer på markedet...

Når det er sagt så virker i3 å være en helt utrolig bil om målet er å beholde bilen lenge. Ekstremt lave servicekostnader samt utbyttbart batteri og rustfri ;D

turfsurf

Trenger ikke jobbe hardt for å kjøre 15 mil med i3 på norsk landevei. Jeg kommer 13 mil på motorvei med 100 i snitt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Magster


LMOR

Sitat fra: Magster på fredag 01. juli 2016, klokken 15:43
PÅ sommeren  8)
På langtur har jeg fått 15mil helt ned i 0 grader. De 200km gjelder hverdagskjøring med mange stopp. Da er nok 200km helt riktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Sitat fra: LMOR på fredag 01. juli 2016, klokken 16:58
Sitat fra: Magster på fredag 01. juli 2016, klokken 15:43
PÅ sommeren  8)
På langtur har jeg fått 15mil helt ned i 0 grader. De 200km gjelder hverdagskjøring med mange stopp. Da er nok 200km helt riktig.
Der blir jo bare spekulasjoner.

I følge BMW så sier de opptil 200km under optimale forhold og enda kortere med bykjøring og mye start stopp.

Mao virker det helt urealistisk å komme opp mot 300km.

Igjen, det blir spennende å se når de første modellene ruller på veien og hva de klarer å oppnå mtp rekkevidde.

Ettersom BMW har endret såpass mye på markedsføringen rundt rekkevidden, så må de ha avdekket problemer i testfaser på rekkevidden. De sier ALDRI 200km under optimale forhold hvis bilen skal klare 300km.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TM

Det er vel bare positivt. I motsetning til en av verstingene (Renault) har BMW valgt...(sitat fra offisielt dokument)  "Mer realistisk / konservativ kommunikasjon av rekkevidde". Det synes jeg er veldig positivt, men jeg har tro på at vi skal komme godt over 250 km med gode forhold og pen landeveiskjøring. Men da må forbruket ned mot 1 kW/mil. Litt vår veibane og vind, så er nok forbruket over 1,2 kW/mil, så da er vi nok nede på 225 km. Men det er jo fortsatt bedre enn oppgitt verdi  :)

MrBeery

Sitat fra: sfinxern på fredag 01. juli 2016, klokken 20:53
Der blir jo bare spekulasjoner.

I følge BMW så sier de opptil 200km under optimale forhold og enda kortere med bykjøring og mye start stopp.

Mao virker det helt urealistisk å komme opp mot 300km.

Igjen, det blir spennende å se når de første modellene ruller på veien og hva de klarer å oppnå mtp rekkevidde.

Ettersom BMW har endret såpass mye på markedsføringen rundt rekkevidden, så må de ha avdekket problemer i testfaser på rekkevidden. De sier ALDRI 200km under optimale forhold hvis bilen skal klare 300km.
Tja, det er nok bare BMW som er realistiske. Det er jo bare å se på sammenligningen av 60 Ah og 94 Ah: de er like pessimistiske på 60 Ah. Den skal i følge BMW ikke komme seg lengre enn ca. 130 km i by og 110 km på landevei under gode forhold.

Magster

Jeg synes egentlig ikke det er så spennende hva rekkevidden blir på 94ah i3. Uansett hva Bmw måtte oppgi som rekkevidde, så kan vi være ganske sikker på at den går 50% lenger enn dagens modell.

Så vil jo opplevd rekkevidde være enda litt større på langtur, da man med dagens modell gjerne begynner å lete etter hurtiglader med feks 25% igjen(4mil rest, 12mil kjørt), mens 94ah i3 kan man kjøre ned i ca 17% (4 mil rest, 20 mil kjørt). Antall mil kjørt før man da begyner å tenke på lading blir da 12 mot 20 mil. :)



LMOR

#1829
Rekkevidden de oppgir til 200km er ikke for optimale forhold, da er det 300 som gjelder, og de oppgir ikke den normaldagsrekkevidden på de eldre modellene, så kan kan være et nytt pålegg fra EU eller i Tyskland som oversettes til norsk:

BMW i3 (60 Ah) mit reinem Elektroantrieb BMW eDrive:
Stromverbrauch in kWh/100 km (kombiniert): 12,9
CO2-Emission in g/km (kombiniert): 0
Reichweite rein elektrisch in km: 190

BMW i3 (94 Ah) mit reinem Elektroantrieb BMW eDrive:
Stromverbrauch in kWh/100 km (kombiniert): 12,6
CO2-Emissionen in g/km (kombiniert): 0
Reichweite rein elektrisch in km: 300
Alltagsreichweite in km: bis zu 200
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA