Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

SWBS

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. april 2016, klokken 09:53
Korrosjon etter en vinter med salt  >:(

Skiftet hjul i går og det er jo et trist syn som møter en etter en vinter med salt. Alt som er beskyttet eller blankt på bremser og nav er anløpt og matt og skivene i ytterkant er rustne. På toppen av det hele satt alle hjulene fast slik at jeg måtte gi de en skikkelig dunk for at de skulle løsne. Innerst på navet var det en kake med aluminium oksyd og tilsvarende innerst i konen i felgen. Dette har jeg ikke opplevd før, at hjulene nærmet "ruster" fast, eller er det normalt på i3 ? Renset godt og la på en tynt lag kobber fett.

Har sterke mistanker til at det skyldes den saltsuppa som man her begynt å tømme ut på veien i nabolaget fra og med sist vinter. Nesten hver morgen var det som om det nettopp hadde regnet kraftig uansett om det var -10 eller +5 C. Har ikke opplevd det glatt tidligere så jeg skjønner ikke helt hvorfor de nå vil drepe bilene våre med salt  >:(.

Godt det meste er mer bestandig enn normalen grunnet FRP og Al. FRP- og al-deler ser bra ut, men hva med all elektronikken og motoren/batteriet som sitter under bilen - tett nå men det varer vel ikke evig. Kontaktet som overfører mye strøm og salt suppe er en dårlig kombinasjon vil jeg tro...

Skiftet i dag selv, og dekkene satt godt fast her også. Vil tro det er relatert til de syke mengdene med salt som blir brukt. ang. Det du sier om blanding av saltsuppe og strøm så har jeg hatt samme tanke. Har også hørt om flere ICE-biler som har brent opp på vinterstid pga kortsluttning i det elektriske, mest sansynelig relatert til saltkoresjon... Ikke spesielt bra for miljøet heler.

Ingeniøren

Ble litt beroliget av bildene til Model3citizen i Bilder av i3. Min ser om trent prikk lik ut i understellet. Samme grad av anløping og samme gørret på spindelen. Karen var jo kjempefornød og det gjorde meg mye lettere til sinds  :)

Men når jeg først er i gang med korrosjon så slo jeg øynene ned på et stag i vinduspusser mekanismen når jeg fylte spylervæske. Stagen ser ut til å være laget av aluminium og var og godt anløpt det og med et lag av hvitt pulver på utsiden. Du ser det såvidt på hver side. Regner med at dette er normalt og ?

Det positive er at bilen ble mye bedre på veien med litt bredere bakdekk, spesielt ved passering av fartsdumper der den har vært litt stumpete. Stusset litt på hvor de skulle på, mente bak og ville sjekke men det sto det ingen ting om i manualen - pussig, da de går vel på både foran og bak selv om foran går vel dårlig ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Noen av hjula satt godt fast her også, og det var mye rust/drit i midten av navet. Fikk ikke vasket vekk dette noe særlig, annet enn å sprute litt 5-56 på per nå. Får se om jeg får ånden over meg og renser iløpet av sommeren. Er moderat med salting i namdal, så det er kanskje ikke mye som skal til før det blir slik.

Ellers kjekt å se at hele siden kan jekkes opp etter ett punkt. Sparer mye tid! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

#1578
Var ikke veldig mye rust på min. Her er noen bilder etter å ha tørket lett av med en fuktig fille. Det lille av rust som var på navet pusset jeg bort med en stålbørst.





Jeg påførte et tynt lag med kobberpasta på navet og sprayet på litt WD40 på boltene før jeg skrudde fast. Jeg undret meg også litt over boltdimensjonen. 17mm pipe funker, mens hjulkrysset med 17mm er veldig rom.



Litt rust på skivene var det, men blir det ikke verre så går det vel.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

moonbuggy

Av erfaring så smører jeg navet og flatene med vannfast grease. Et tynt lag holder. Jeg merket allerede etter 1. vinteren at navet ruster (heldigvis nesten bare litt rustvann etter såpass kort tid). De neste to skiftene er alt OK og den tynne hinnen med vannfast fett fremdeles der.

moonbuggy

I vinter var det en del snakk om å måle kjøleveske inn og ut på batteriet under preconditioning.
Ble det gjort ?

Jeg festet for et par uker siden min raspberripi 2 med temperaturchip i isolerte klemmer til kjølerørene med en avgangstid mitt på natten (når det var kaldest). Programmert til å lese av temperatur hvert 30 sekund sendt til  "mitt regneark" på google cloud. Dessverre så kuttet overføringene av data ut litt tidlig, (strømforsyning via ladebank for mobiler). Senere har det ikke vært kaldt nok til at å gi noe utbytte.

Så igjen, gjorde noen andre disse målinger når det var kaldt nok ?


Sungrazer

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. april 2016, klokken 16:39
Så igjen, gjorde noen andre disse målinger når det var kaldt nok ?

Jeg orket ikke dille mer med det. Fant ut at det fungerte godt nok uten at jeg trengte å vite noe mer om hvordan det funket. :P
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Hvis noe gidder å gjøre denne testen som er bortkastet arbeid etter min mening, så spiller ikke temperaturen ute noen stor rolle, for trekket er like stor hver natt, så du bør kunne måle "at noe skjer" hvis vesken blir sirkulert.
Med ny software har de små toppladingene en gang i timen under forvarming forsvunnet, ellers er det ikke noe praktisk forskjell. (om de forsvant pga en feil eller bevisst, vet jeg ikke, men vi ender opp med lavere maks kapasitet).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. april 2016, klokken 16:39
I vinter var det en del snakk om å måle kjøleveske inn og ut på batteriet under preconditioning.
Ble det gjort ?

Det ble mest med tanken. Bestilte temperatursensorer og koblet opp 2 stk. Har siden logget temperaturen i stuevinduet og sendt ut i skya. Som så mange ganger før, så tenkte jeg videre på neste problem etter at det første var løst.  ::)

SE

Hei

Noen som vet om dekkleverandører som har sommerdekk til i3?
Jeg har 155 / 70 / 19 på alle fire.
Jeg må bytte, da bilen har spist opp bakdekkene både på sommer og vinterdekk (61000 km)

Jeg kan få dekk levert fra lokal BMW forhandler, men det er hele veien fra Tyskland.  Jeg er ute etter om det finnes alternativer.
Jeg har sjekket lokalt, og har ikke fått treff på dette hos de andre lokale dekkforhandlere som finnes her jeg er.   
(Vianor hadde riktignok Kina -dekk...)

JorgenM

http://www.dekkonline.com har i alle fall Bridgestone Ecopia, men 1600/dekk var da voldsomt dyrt, eller er det normalt for en slik uvanlig dimensjon? Billigste hos Dekkonline er 1400,- (kinadekk). Jeg har handlet hos dem de siste 5 årene.


http://www.bridgestone.no/ecopia_til_bmw_i3.html
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: SE på onsdag 13. april 2016, klokken 12:07
Hei

Noen som vet om dekkleverandører som har sommerdekk til i3?
Jeg har 155 / 70 / 19 på alle fire.
Jeg må bytte, da bilen har spist opp bakdekkene både på sommer og vinterdekk (61000 km)

Jeg kan få dekk levert fra lokal BMW forhandler, men det er hele veien fra Tyskland.  Jeg er ute etter om det finnes alternativer.
Jeg har sjekket lokalt, og har ikke fått treff på dette hos de andre lokale dekkforhandlere som finnes her jeg er.   
(Vianor hadde riktignok Kina -dekk...)

Ville byttet til 175/50/19 bak i alle fall slik jeg har det. Synes bilen er bedre og de ser i alle fall bedre ut - ikke så sykkel dekk  :) Mulig det ikke går og at du må ha litt bredere felger bak dog
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Meldola

For å holde tråden "Hva kommer av endringer på 2017 modell" så ryddig som mulig spør jeg her.

Det nevnes at det muligens kommer en en 11 kW lader. Er det teknisk mulig å bytte ut den jeg har i min 2016 modell med denne?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

TM

hei, det er ikke bekreftet at det kommer 11 kW lader til i3. Det et nok bare et rykte fra tyske elbilforum. Det er derfor ikke mulig å svare på om det blir en oppgraderingspakke for dette. I teorien er vel alt mulig, men jeg vil tro kostnaden blir stor at det ikke er aktuelt.

Magster

Etter software oppgradering peker sidespeilet (kun det ene tror jeg) rett ned i bakken når jeg rygger, justerer seg opp igjen når jeg er ferdig.

Hva er dette? og hvordan stiller jeg på det?

Synes det peker unødvendig mye nedover.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA