Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

TM

Du får vel Bridgestone Blizzak, for hjulene kommer vel ferdig fra fabrikk. Skulle gjerne hatt Nokian, men det er nok ikke noen valgmulighet.

Kanon

#1411
Her følger et spørsmål av typen "litt for lite og gjøre i helgen spørsmål" :
Bilen her har stått ute iplugget noen dager i under -20, uten og ha vært i bruk. Gikk ut for sjekke temperatur i batteri for moro skyld.  -12 sto det på batteri. Det synes jeg var merkelig, dog er  ca 200 kg isolert batteri som skal temperes men den har stått i 2/12 døgn, før det var den brukt i kulda i 30 km. Kan det tenkes at den bruker litt strøm for og holde den værste kulda unna batteriet?

LMOR

Ja, slik jeg har forstått det tar den både topp og bunn temperaturer hvis den står tilkoblet. Den tar topp uten å være tilkoblet også, og kanskje også bunn. + grensen er på ca 30 grader, så da kan det tyde på at bunn er -12.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Geir Bergmann

Hender det at bilen ikke alltid bremser ordentlig når man slipper gassen? Syns det er litt varierende. Noen ganger bremser den ikke i det hele tatt. Selger mente at det kunne skje hvis det var kaldt. Men for øyeblikket lånte jeg en demobil som sto ute og det var null problem med den..
BMW i3 fra 23.12.2015

LMOR

Sitat fra: Geir Bergmann på mandag 11. januar 2016, klokken 14:15
Hender det at bilen ikke alltid bremser ordentlig når man slipper gassen? Syns det er litt varierende. Noen ganger bremser den ikke i det hele tatt. Selger mente at det kunne skje hvis det var kaldt. Men for øyeblikket lånte jeg en demobil som sto ute og det var null problem med den..
Lenge siden jeg testet nå, men i en sw versjon langt tilbake, kom det en mer "intelligent" regenerering, som skulle skille mellom situasjoner der målet er å bremse, fra de der målet er å "seile" et stykke, f.eks. hvis en kjører i 90 på motorveien, så er ikke maks regenerering nødvendigvis det en ønsker hvis en slipper gassen forsiktig.
Kanskje er det slik fremdeles og jeg ikke har tenkt over det, eller at de 2 du har testet har forskjellig SW versjon?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Geir Bergmann

Hmm det er mulig at de har forskjellig SW, men de situasjonene jeg tenker på er egentlig i lav hastighet. under 30 km/t. Skal bremse ned før jeg skal ut på en vei feks.
BMW i3 fra 23.12.2015

LMOR

Sitat fra: Geir Bergmann på mandag 11. januar 2016, klokken 14:26
Hmm det er mulig at de har forskjellig SW, men de situasjonene jeg tenker på er egentlig i lav hastighet. under 30 km/t. Skal bremse ned før jeg skal ut på en vei feks.
Da burde de være likt uansett sw. Flere har vel opplevd at når bilen har opplevd glatt/sølete underlag, så "henger" reduksjon i regenereringen i alt for lenge.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Den regenererer ikke/lite når den er fulladet
Den regenererer ikke/lite når det er glatt
Den regenererer ikke/lite når man svinger (mye)
Og så er den lite konsekvent med hvor hardt/fort regenereringen slår inn. Antar det henger sammen med glatt føre.

Ara

Leser mye om at "seiling" ikke er mulig i i3, men hva tenker man om å bruke nøytral på giret for å oppnå dette. Vil ikke det kunne fungere på samme måte eller vil det kunne føre til noen form for problemer?

Klykken

Det går fint. Men det beste er nok å holde pedalen i nøytral posisjon. Evt bruke acc eller cc.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Og det skal visstnok være lettere å få til med ny software.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ara

Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:09
Og det skal visstnok være lettere å få til med ny software.

Hva er siste versjon? Jeg sitter med 52.001.

LMOR

Sitat fra: Ara på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:18
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:09
Og det skal visstnok være lettere å få til med ny software.

Hva er siste versjon? Jeg sitter med 52.001.
Jeg vet ikke hva siste versjon er, men den kom i desember. 52.001 høres ikke ut som riktig versjonsnummer. Du må lagre profilen på en minnebrikke, for så å lese filen i en text editor for å se versjonsnummeret.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Geir Bergmann

Sitat fra: Beckern på mandag 11. januar 2016, klokken 18:08
Den regenererer ikke/lite når den er fulladet
Den regenererer ikke/lite når det er glatt
Den regenererer ikke/lite når man svinger (mye)
Og så er den lite konsekvent med hvor hardt/fort regenereringen slår inn. Antar det henger sammen med glatt føre.

Dette høres jo ut som kan være det jeg opplever. I dag opplevde jeg forøvrig det samme med demobilen. Jeg konkluderer da med at det skal være sånn ;)

Selger sa at den ikke fungerte optimalt når det var kaldt. Det stemmer altså ikke i det hele tatt, hehe.
BMW i3 fra 23.12.2015

Beckern

Sitat fra: Ara på tirsdag 12. januar 2016, klokken 06:50
Leser mye om at "seiling" ikke er mulig i i3, men hva tenker man om å bruke nøytral på giret for å oppnå dette. Vil ikke det kunne fungere på samme måte eller vil det kunne føre til noen form for problemer?

Føler at "seiling" er veldig oppskrytt. Når man "seiler" eller ruller i fri, i bratt bakke og øker farten vil man fort tape  mer enn om man regenererer i lavere fart. Så er "seiling" så viktig som noen skal ha det til? Ikke slik jeg ser det.
Skal man spare strøm er lav fart også her nøkkelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA