Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Larser

Sitat fra: EinarV på fredag 18. desember 2015, klokken 01:02
Sitat fra: TorS på torsdag 17. desember 2015, klokken 21:44
Sitat fra: Rapid på torsdag 17. desember 2015, klokken 19:50
Når jeg hurtiglader kan bilen startes, eller iallefall så er lys, radio og vifte på. Men det kommer ingen varme fra varmeanlegget. Jeg trodde at jeg skulle kunne varme opp bilen under hurtiglading...?
Vanligvis kan du "fråtse" i varme når du hurtiglader, men noen få ganger har jeg opplevd det samme som deg. Da er det helt umulig å få varme. Skrur jeg opp til f.eks. 28 grader blåser det bare enda mer kaldluft. Jeg fikk byttet programvare sist vinter etter at jeg klagde på det, men det hjalp ikke. Jeg tror det må være en programvarefeil, som de ikke har klart å rette på. For en uke siden opplevde jeg det samme (bare kaldluft) når kona trykket to ganger på start og forlot bilen. Det var kaldt og jeg ville sette på varme, men jeg fikk det ikke til før jeg startet bilen ved å strekke meg over og tråkket på bremsen for å få "READY". Det kan være samme feil siden det er sperret for å kjøre avgårde mens man hurtiglader.

Jeg tror også dette er en feil, men jeg har klaget på det og fikk beskjed om at muligheten for varme ved hurtiglading var tatt bort i senere sw versjoner fordi det ble varmt i lade pluggen... Bullshit spør du meg, går vel ikke noe mer eller mindre strøm fra laderen og inn i bilen om man har på varmeapparatet vel?
Opplever det samme som dere begge, at varmen har forsvunnet under hurtiglading, men også at den ikke varmer av og til når jeg har aktivert parkingsklimatisering og når bare tenningen er på! Derfor skal den inn til feilsøking på nyåret.

02jan

Hurtigladet på tirsdag kveld her i Oslo, var ca 5 minus ute, satt i bilen de 11 minuttene det tok å få på 6kw/t. Med god varme 22grader. Startet fra nøkkel.
Her siste SW, nov 2015, den med % visning for bat.kapasitet.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Ferry

Sitat fra: EinarV på fredag 18. desember 2015, klokken 01:02
Bullshit spør du meg, går vel ikke noe mer eller mindre strøm fra laderen og inn i bilen om man har på varmeapparatet vel?

Ikke at jeg VET hvordan i3 gjør det, men det skulle ikke være noe i veien for at det går høyere strøm når varmen går for fullt. Hvis laderen kan levere mer enn batteriet er i stand til å ta imot, og slik er det vel? Uansett, varmen er kun noen få kW. Ladinga er oppunder 50 kW, så det blir ikke store forskjellen. At kontakten blir merkbart varmere har jeg ingen tro på.
Jeg har opplevd samme fenomen. Varming har fungert fra start ved hurtiglading, men etter ei stund så blåser det kun kaldt. Blåselyden i bilen endret seg samtidig, så jeg antok det var noen spjeld/vifter/ventiler som sjaltet. Ganske frustrerende å sitte å fryse med 50 kW tilkoblet en bil som ellers har et fantastisk varmeapparat.

EinarV

Sitat fra: Ferry på fredag 18. desember 2015, klokken 08:49
Sitat fra: EinarV på fredag 18. desember 2015, klokken 01:02
Bullshit spør du meg, går vel ikke noe mer eller mindre strøm fra laderen og inn i bilen om man har på varmeapparatet vel?

Ikke at jeg VET hvordan i3 gjør det, men det skulle ikke være noe i veien for at det går høyere strøm når varmen går for fullt. Hvis laderen kan levere mer enn batteriet er i stand til å ta imot, og slik er det vel? Uansett, varmen er kun noen få kW. Ladinga er oppunder 50 kW, så det blir ikke store forskjellen. At kontakten blir merkbart varmere har jeg ingen tro på.
Jeg har opplevd samme fenomen. Varming har fungert fra start ved hurtiglading, men etter ei stund så blåser det kun kaldt. Blåselyden i bilen endret seg samtidig, så jeg antok det var noen spjeld/vifter/ventiler som sjaltet. Ganske frustrerende å sitte å fryse med 50 kW tilkoblet en bil som ellers har et fantastisk varmeapparat.

Jeg skal ikke påberope meg at jeg vet hvor varmepumpen henter strømmen når man lader, men uansett så har ikke forskjellen på 48kw og 49-50kw mye å si for eventuell varmgang. Ved saktelading henter klimatisering mye av, om ikke all, strømmen fra batteriet. Regner med det er slik ved hurtiglading og, men om dette fører til at hurtigladeren får lov til å lever noen kw mer en liten periode så har ikke dette stor betydning i prosent strøm.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

#1354
EinarV:

Styringen av dette går via EME (Electric Machine Electronics). Under lading sjekkes behov av andre brukere mot  batteriets tilstand, hvor mye lading batteriet kan ta og styres deretter. Det vil med andre ord si at strøm til Airconditioning varmepumpe kommer fra EME via ekstern kilde eller batteri avhengig (eller begge deler) under lading. Med prioriteringen betyr det at AC kan bli kald i perioder under lading om batteriet kan ta all tilgjengelig strøm. Er avgangstid satt så får man varme til den tiden.

Prosessen beskrevet slik:

For charging mode the task of the high-voltage power management is different: It controls the energy flow from outside the vehicle via the EME and/or the convenience charging electronics KLE to the high-voltage battery and if required to the electric heating or to the EKK. The procedure constantly repeated in the EME consists of the following individual steps:

1 Query of the available power from outside (signal source: LIM Charging Interface Module)

2 Query of the power which the high-voltage battery can use (SME Battery Management Electronics)

3 Query of the power which is required for the climate control (IHKA)

4 Requesting the necessary power from the (EME/KLE Convience Charging Electronics)

5 Communication of the available partial powers to the receiver of the high-voltage battery (SME control unit) and heating and air-conditioning system (IHKA control unit).


The externally available power cannot be at a high level; it is restricted by the power network and the EME/KLE. Therefore, the available power must be queried first before it can be distributed. The highvoltage battery cannot absorb much power, for example due to its state of charge, which is why this value is also queried first. Depending on the temperature of the high-voltage battery or on a heating or an air-conditioning request by the driver, the heating and air-conditioning system also needs electrical power, whose amount is the third important input signal for the high-voltage power management in the charging mode. Using this information the externally requested power is controlled and distributed to the consumers.

chiefoff

Vil i3 ta skade av å stå lenge i ro med fullt oppladet batteri?

EinarV

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 19. desember 2015, klokken 15:19
EinarV:

Styringen av dette går via EME (Electric Machine Electronics). Under lading sjekkes behov av andre brukere mot  batteriets tilstand, hvor mye lading batteriet kan ta og styres deretter. Det vil med andre ord si at strøm til Airconditioning varmepumpe kommer fra EME via ekstern kilde eller batteri avhengig (eller begge deler) under lading. Med prioriteringen betyr det at AC kan bli kald i perioder under lading om batteriet kan ta all tilgjengelig strøm. Er avgangstid satt så får man varme til den tiden.

Ok, vil det si at hvis man lader på en av de planlagte Artic Road laderne på 70kw så vil bilen også varme? Jeg har ikke opplevd at det kommer varme selv når laderen begynner å redusere strømmen, dvs at det er mer effekt tilgjengelig enn det somlader batteriet med den sw jeg har nå. Med gammel sw så kunne jeg alltid ha på varme ved hurtiglading...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

bromm

#1357
Sitat fra: chiefoff på lørdag 19. desember 2015, klokken 17:14
Vil i3 ta skade av å stå lenge i ro med fullt oppladet batteri?
Nei ! Marginene er ivaretatt av Battery Management, og instruksjonsboken sier faktisk at man helst skal la bilen være koblet til lading eller "så godt som fulladet", med mindre man skal være lengre borte enn 3 måneder...

moonbuggy

EinarV:
Alle komponentene har restriksjoner.

The externally available power cannot be at a high level; it is restricted by the power network and the EME/KLE.

Så det kan hende at batteriet kan "motta alt" og at restriksjonene ligger i EME/KLE, så AC trenger ikke få strøm selv om den eksterne kilden er istand til å levere. Alt skal igjennom EME (Engine Machine Electronics.


Ingeniøren

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. desember 2015, klokken 06:58
Tittet under dashbordet i går på i3'n og der fant jeg to retangulære åpninger i plasten rundt 10x20 cm - en på hver side (fører/pasasjer). Kjenner man under så kan man stikke armen langt oppimellom det helligste. Syntes det burde stitte noen deksler over dette mot evntuelt overivrige hender. Mulig et deksel over diagnosekontakten og. Deksel til 12V kontaken på midten mangler og.

Skal det være slik ?

Ingen som har tittet under dash'n og kan bekrefte at de 2 stor åpningene ikke skal være dekket av deksler ?

Ellers tenkte jeg å sjekket nivået på klima-anlegget i dag. Det er den øverste beholder med sort lokk, og hos meg sort slik at men ikke ser nivå fra utsiden og den nærmest bremsevæske beholderen. Når jeg løsnet lokket gikk det først lett men så tregt så jeg stoppet og skrudde det fast igjen. Kjentes ikke riktig så jeg tenkte det kanskje var et triks eller noe og ville ikke fortsette i fall jeg ødela noe rett før ferie tiden. Noen som har skudd opp her og sjekket - er det bare å skru selv om man møter litt motstand, eller skru og løfte av i en spesiell posisjon ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pberg

Klimaanlegget går vel på gass, og da er det nok ikke så lurt å skru av noe lokk? Eller misforstår jeg noe her?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kenny

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. desember 2015, klokken 21:47
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. desember 2015, klokken 06:58
Tittet under dashbordet i går på i3'n og der fant jeg to retangulære åpninger i plasten rundt 10x20 cm - en på hver side (fører/pasasjer). Kjenner man under så kan man stikke armen langt oppimellom det helligste. Syntes det burde stitte noen deksler over dette mot evntuelt overivrige hender. Mulig et deksel over diagnosekontakten og. Deksel til 12V kontaken på midten mangler og.

Skal det være slik ?

Ingen som har tittet under dash'n og kan bekrefte at de 2 stor åpningene ikke skal være dekket av deksler ?

Kanskje ikke det beste bildet, men slik ser vår 2014-modell ut under dashbordet. Åpent her også :)
BMW i3 - Trondheim

Ingeniøren

Sitat fra: pberg på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:18
Klimaanlegget går vel på gass, og da er det nok ikke så lurt å skru av noe lokk? Eller misforstår jeg noe her?

Det står at man skal "vri litt opp for å slippe ut overtrykk, og åpne deretter. Kjølemiddelnivået er korrekt når væske nivået står mellom max og min merket i beholderen". Det er sikker bra da bilen er rimelig ny, men kan altså ikke sjekkes fra utsiden.

Forstår du lurer da en luft/luft varmepumpe til hus har et lukket system.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Kenny på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:44
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. desember 2015, klokken 21:47
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 14. desember 2015, klokken 06:58
Tittet under dashbordet i går på i3'n og der fant jeg to retangulære åpninger i plasten rundt 10x20 cm - en på hver side (fører/pasasjer). Kjenner man under så kan man stikke armen langt oppimellom det helligste. Syntes det burde stitte noen deksler over dette mot evntuelt overivrige hender. Mulig et deksel over diagnosekontakten og. Deksel til 12V kontaken på midten mangler og.

Skal det være slik ?

Ingen som har tittet under dash'n og kan bekrefte at de 2 stor åpningene ikke skal være dekket av deksler ?

Kanskje ikke det beste bildet, men slik ser vår 2014-modell ut under dashbordet. Åpent her også :)

Takker, da skal de være slik - sparer vel litt vekt der. Kan mulig ha noe med luftsirkulasjonen i bilen å gjøre.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pberg

SitatDet står at man skal "vri litt opp for å slippe ut overtrykk, og åpne deretter. Kjølemiddelnivået er korrekt når væske nivået står mellom max og min merket i beholderen". Det er sikker bra da bilen er rimelig ny, men kan altså ikke sjekkes fra utsiden.

Forstår du lurer da en luft/luft varmepumpe til hus har et lukket system.

Såvidt meg bekjent er alle klimaanlegg lukket dersom de inneholder gass, som jo klimanlegget i i3 også gjør. Hvis du mener varmekretsen, som bruker kjølevæske, forstår jeg hva du mener.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA