Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: r3xr0th på tirsdag 10. november 2015, klokken 21:56
Hei. Jeg har i det siste lagt merke til at, kun det ene (høyre) speilet mitt vender seg ned mot bakken da jeg setter bilen i revers. Har noen en forklaring på dette, eller en måte å ev få begge til å gjøre det samme?

Det stemmer, min er slik og. Du skrur av og på med "skyveren" på vestre dør og bare høyre speil går. Min er ny så det skal nok være slik men nyere programvare, dog ikke den nyeste hos meg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Det at høyre speil tilter ned er for at man skal se fortauskanten bedre ved lukeparkering. Vært på BMW lenge. Kan deaktiveres hvis man ikke ønsker det med velgeknappen for justering av speil. Mener tiltingen er på når knappen står til venstre.

Klykken

Noen av dere som opplever en slags "knirkelyd" bak ved pådrag? Mer som noe (motor?) vrir seg og lager knirkelyden. Dette er mest markant ved lav hastighet og høyt pådrag, og kald bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Ladekontakt i bil og pinner.

Tok en titt inn i kontakten på bilen i dag og la merke til at de to øverste tynne pinnene ikke er like lange. Den som er nærmet fronten på bilen er bare 3/4 så lang som den andre. Har sjekket biler på nett og det ser nesten ut til at det skal være slik, men litt vanskelig å se. Håper at ikke noe er feil så den ene har blitt skjøvet litt inn..

Stemmer det at de to tynne pinnene øverst i kontakten ikke er like lange ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 15. november 2015, klokken 19:14
Ladekontakt i bil og pinner.

Tok en titt inn i kontakten på bilen i dag og la merke til at de to øverste tynne pinnene ikke er like lange. Den som er nærmet fronten på bilen er bare 3/4 så lang som den andre. Har sjekket biler på nett og det ser nesten ut til at det skal være slik, men litt vanskelig å se. Håper at ikke noe er feil så den ene har blitt skjøvet litt inn..

Stemmer det at de to tynne pinnene øverst i kontakten ikke er like lange ?
Nå skyter jeg fra hofta uten å sjekke pluggens oppbygning, men dette er kanskje pinner for pilotsignal?
I så fall er det helt riktig da pilotsignalet skal bryte FØR lederne som overfører strøm for å unngå lysbuer.
Om pinnene er kortere vil de miste kontakten før lederne som fører strøm, slik at tilførsel kuttes før den fysiske kontakten forsvinner helt. Om du drar ut kabelen mens bilen lader.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. november 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 15. november 2015, klokken 19:14
Ladekontakt i bil og pinner.

Tok en titt inn i kontakten på bilen i dag og la merke til at de to øverste tynne pinnene ikke er like lange. Den som er nærmet fronten på bilen er bare 3/4 så lang som den andre. Har sjekket biler på nett og det ser nesten ut til at det skal være slik, men litt vanskelig å se. Håper at ikke noe er feil så den ene har blitt skjøvet litt inn..

Stemmer det at de to tynne pinnene øverst i kontakten ikke er like lange ?
Nå skyter jeg fra hofta uten å sjekke pluggens oppbygning, men dette er kanskje pinner for pilotsignal?
I så fall er det helt riktig da pilotsignalet skal bryte FØR lederne som overfører strøm for å unngå lysbuer.
Om pinnene er kortere vil de miste kontakten før lederne som fører strøm, slik at tilførsel kuttes før den fysiske kontakten forsvinner helt. Om du drar ut kabelen mens bilen lader.

Det er for det du kaller pilotsignal ja. Den ene er like lang som de tykke, men den andre er kortene. Høres fornuftg ut at den første får kontakt og så den andre da det står strøm på disse.

Hvis noen kunne sjekke når de plugger laderen så hadde det vært fint  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

esselt

Sitat fra: Klykken på fredag 13. november 2015, klokken 11:37
Noen av dere som opplever en slags "knirkelyd" bak ved pådrag? Mer som noe (motor?) vrir seg og lager knirkelyden. Dette er mest markant ved lav hastighet og høyt pådrag, og kald bil.

Hører også en knirke/raspe lyd ved moderat->høyt pådrag i lav hastighet. Men er usikker på om det kommer fra motor, hos oss virker det nesten som om det er i bakkant/ramme av stol/armlen.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

bromm

#1282
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. november 2015, klokken 10:14
Det er for det du kaller pilotsignal ja. Den ene er like lang som de tykke, men den andre er kortene. Høres fornuftg ut at den første får kontakt og så den andre da det står strøm på disse.

Hvis noen kunne sjekke når de plugger laderen så hadde det vært fint  ;)
Her kan dere lese mer om signaleringen på T2-grensesnittet: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Signal_pins
Pinnene CP (Control Pilot) og PP (Proximity Pilot) sikrer at ingenting skjer på lade pinnene, før CP (som er kortere enn alt annet) kommer i kontakt (som den siste) med ladestasjonen. Det er også flere nivåer av handshaking mellom disse 2 pinnene, og motstanden (i ohm) mellom CP og PE avgjør de forskjellige statusene:

CP-PE open = A – standby   
2700 Ω       = B – vehicle   detected
880 Ω         = C – ready (charging)   
240 Ω         = D – with ventilation


bromm

Sitat fra: esselt på mandag 16. november 2015, klokken 10:16
Sitat fra: Klykken på fredag 13. november 2015, klokken 11:37
Noen av dere som opplever en slags "knirkelyd" bak ved pådrag? Mer som noe (motor?) vrir seg og lager knirkelyden. Dette er mest markant ved lav hastighet og høyt pådrag, og kald bil.

Hører også en knirke/raspe lyd ved moderat->høyt pådrag i lav hastighet. Men er usikker på om det kommer fra motor, hos oss virker det nesten som om det er i bakkant/ramme av stol/armlen.
Dere bør begge få bilen sjekket på verksted - det har vært noen få tilfeller hvor motorfestene ryker/løsner, og da har en slik lyd ved pådrag vært nevnt som et av symptomene...

Klykken

Makan, blir i så fall 4. gang min bil må på garantiservice på 1,5år.
Er snart dags for første hovedservice (7mnd), så får satse på at alt holder til da. Er ikke nok rekkevidde til å komme meg til servicestedet uansett nå på vinterhalvåret.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på mandag 16. november 2015, klokken 11:26
Er ikke nok rekkevidde til å komme meg til servicestedet uansett nå på vinterhalvåret.
Du kan vel lade på Kiwi, Levanger ?

Klykken

Sitat fra: bromm på mandag 16. november 2015, klokken 12:56
Sitat fra: Klykken på mandag 16. november 2015, klokken 11:26
Er ikke nok rekkevidde til å komme meg til servicestedet uansett nå på vinterhalvåret.
Du kan vel lade på Kiwi, Levanger ?
Det er jo enda lenger å kjøre enn Verdal. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

#1287
Sitat fra: bromm på mandag 16. november 2015, klokken 11:11
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. november 2015, klokken 10:14
Det er for det du kaller pilotsignal ja. Den ene er like lang som de tykke, men den andre er kortene. Høres fornuftg ut at den første får kontakt og så den andre da det står strøm på disse.

Hvis noen kunne sjekke når de plugger laderen så hadde det vært fint  ;)
Her kan dere lese mer om signaleringen på T2-grensesnittet: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Signal_pins
Pinnene CP (Control Pilot) og PP (Proximity Pilot) sikrer at ingenting skjer på lade pinnene, før CP (som er kortere enn alt annet) kommer i kontakt (som den siste) med ladestasjonen. Det er også flere nivåer av handshaking mellom disse 2 pinnene, og motstanden (i ohm) mellom CP og PE avgjør de forskjellige statusene:

CP-PE open = A – standby   
2700 Ω       = B – vehicle   detected
880 Ω         = C – ready (charging)   
240 Ω         = D – with ventilation



Takker og bukker Bromm, da er alt tilsynelatende som det skal være  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ifarta

Er det noen som vet om bilen viser KWT som bilen har mottatt via lading?
En slags "strømmåler" Enten i bilen eller på App.?  ??? ???
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

LMOR

Sitat fra: ifarta på søndag 22. november 2015, klokken 13:02
Er det noen som vet om bilen viser KWT som bilen har mottatt via lading?
En slags "strømmåler" Enten i bilen eller på App.?  ??? ???
Det enkleste er å ta (% etter minus % før)*20/100  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA