Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

BMW har valgt en bedre batteriteknologi, og et bedre økosystem i bilen. Noen mener disse batteriene skal kunne holde i 21 år (70%).
De selger 20 000 elbiler i året nå, og skal selge 1+mill om 10+år. Hvis de viser at deres batterier holder lengre, og at de er den grønneste bilprodusenten, blir det suksess.
Hvis det viser seg at de lurte kundene sine til å ødelegge bilene, bare ved å droppe en enkel software funksjon...?
Den nye rapporten om hva som er viktigst for levetid, som jeg la du for noen måneder siden, finner jeg ikke igjen... Men den ligger her på i3 forumet et sted.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Man legger ikke alt inn i software. Jeg tror BMW valgte bort at man kunne sette ladenivå, fordi man ville forenkle valgene. Mange irriterer seg over for mange valg, som også i seg selv kan skape problemer. Istedet for 100% lading den dagen man trenger dette, har man 80% fordi man glemte å sette 100% kvelden før.

Det er nok slike vurderinger som har spilt størst rolle for BMW. Batteriet holder garantitiden ut uansett, selv om for oss som ville verdsatt å styre ladeprosenten, så ville batteriet holdt seg bedre.

chiefoff

Hvor mye energi fra batteriet går med til oppvarming? Ser du kan legge dette inn på green race.
Si du vil ha en behagelig temp på rundt 21 grader og det er 0 grader ute. Har forvarmet bilen.

TM

Kanon: Nei lure bevisst tror jeg ikke BMW gjør. Sammenlikningen med å ruse kald motor blir uansett helt feil, da det ikke tjener noen. I utgangspunktet er det en fordel for BMW at kundene har best mulig rekkevidde; dvs. lader til 100 %. Hvis de samtidig sparer penger på enklere programvare og det ikke påvirker deres garantiutgifter, så er det et enkelt (og kynisk) regnestykke antar nå jeg.

LMOR

De sparer ikke mye penger på enklere programvare, dette er en alt for enkel funksjon å implementere, så jeg er enig med moonbuggy at årsaken er sammensatt.
Men de taper mye mer på et dårlig rykte, enn de sparer på å forenkle hverdagen til folk, så jeg tviler på at de gjør dette hvis de vet at det vil skade batteriene.
Og det ville være oversiktlig, fordi vi få opp ladevalgene hver gang vi stopper, så det kunne vært et 80/100 valg det hvis det var behov for det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: chiefoff på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:45
Hvor mye energi fra batteriet går med til oppvarming? Ser du kan legge dette inn på green race.
Si du vil ha en behagelig temp på rundt 21 grader og det er 0 grader ute. Har forvarmet bilen.
Det er avhengig av hvor langt du kjører (varmt batteri), og hvor mye sol det er, vind, osv.
Men mellom 1 og 3 kWh/100km, mye mer hvis du skal kjøre en liten kort tur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

#1221
Skulle tro at BMW lagrer batteriinformasjonen slik at de kan se histrorikke den dagen kunden klager ?

Så lenge de henter info slik at de kan styre når det er behov for service, burde detter være en smal sak. Har enda til gode å sjekke ut hva garanti vilkårene for batteriet sier. Noen som vet hvor det står, det med små skrift om batteri garantien ?

Ellers er det en smal sak å styre dette selv når man får litt erfaring. I går kom jeg hjem med rundt 30% igjen, kanskje litt snaut for morgen dagen, så jeg ladet en drøy time til 50%. Så blir det fulllading på jobb og ny lading der om et par dager. Med forutsigbare dager går slikt greit, men det medfører litt planlegging og springing i garasjen - morsjon er sunt...

Kanskje vi burde laget en egen batteritråd - hva om en moderator flytte alt om batterier over i en egen tråd ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 19. oktober 2015, klokken 07:25
Skulle tro at BMW lagrer batteriinformasjonen slik at de kan se histrorikke den dagen kunden klager ?

Så lenge de henter info slik at de kan styre når det er behov for service, burde detter være en smal sak. Har enda til gode å sjekke ut hva garanti vilkårene for batteriet sier. Noen som vet hvor det står, det med små skrift om batteri garantien ?

Ellers er det en smal sak å styre dette selv når man får litt erfaring. I går kom jeg hjem med rundt 30% igjen, kanskje litt snaut for morgen dagen, så jeg ladet en drøy time til 50%. Så blir det fulllading på jobb og ny lading der om et par dager. Med forutsigbare dager går slikt greit, men det medfører litt planlegging og springing i garasjen - morsjon er sunt...

Kanskje vi burde laget en egen batteritråd - hva om en moderator flytte alt om batterier over i en egen tråd ?

Det er greit, jeg gjør ofte det samme, men man går glipp av en svært viktig funksjon, spesielt om vinteren.
For å få oppvarming av batteriet under precondition kreves at man er plugget inn og har satt avgangstid minst 3 timer før. Man kan jonglere det også, men du verden så plundrete. Ved enkelt å velge MAX lading ville man fått alt uten plunder.

Beckern

At det blir for mange valg er en vanlig unnskyldning for å slippe å designe gode interface.
Det krever sin mann/kvinne å lage gode grensesnitt som  er enkle, intuitive og fleksible.
BMW har så langt ikke imponert i den gata. Av/På -  ACC utkobling x 3 - Ladeopsjoner - Navi.
Nei, at de har stort potensiale er nok det beste som kan sies. :)

Beckern

Noen som vet hvordan kapasiteten regnes ut? Jeg går inn og sjekker og finner tall på mellom 19,2 og 19,7kW. Utfra hva jeg leser her er det ganske så normalt. Det jeg lurer på er om denne endres når det skjer en endring i kapasiteten, og i såfall, hvordan måles dette?

Ingeniøren

Har fått Autopass brikke slik at jeg skal slippe behandlings gebyr når jeg en sjelden gang passerer en bom, som det vist bare blir flere og flere av...

Men, hvor er best å plassere brikken. Kamera boksen på innsiden av vinduet rekker lang ned på frontruta. Går det greit å plassere den på passasjer siden nær toppen av vinduet eller skal jeg putte den under lokket foran i overkant av pumpe, lappesaker og kabler ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Tror de fleste har gjort det siste.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på onsdag 21. oktober 2015, klokken 19:42
Tror de fleste har gjort det siste.

Fint, det var det jeg tenkte å gjøre - den tåler vel litt fukt slik at man slippe å pakke den inn ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. oktober 2015, klokken 19:51
Sitat fra: LMOR på onsdag 21. oktober 2015, klokken 19:42
Tror de fleste har gjort det siste.
Fint, det var det jeg tenkte å gjøre - den tåler vel litt fukt slik at man slippe å pakke den inn ?
Antar det. Har gått bra så langt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Geir Bergmann

Har sett et youtube klipp hvor det var et type blått lys inne i bilen når den ble låst opp?
I hvilken "pakke" kommer det i? Jeg testa en bil i dag og den hadde ikke det.
Har lest på et utelandsk forum og virker som det kommer sammen med interiør hvis man oppgraderer?
BMW i3 fra 23.12.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA