Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Yttertorjen

Sitat fra: bromm på lørdag 28. mars 2015, klokken 11:51
Sitat fra: Yttertorjen på fredag 27. mars 2015, klokken 19:13
Har kun hatt bilen stående en langhelg uten bruk, og da var det ingen reduksjon.  Ville i utgangspunktet ikke vært bekymret ved å la i3 stå en mnd eller 2 uten lading. Derimot er jeg svært skeptisk til å la vidundret stå tilkoblet lading konstant. Skal du knekke batteriet på bærbarpcen, benytt den som stasjonær pc ! ( iflg it guruene på jobb)
Etter det jeg har forstått er det sunneste for batteriet å stå 50-75 % ladet. Når vi skal reise bort tenker jeg å la bilen stå 50 % og følge litt med via App. Ser jeg behov for lading aktiviserer jeg naboen til å trykke inn knappen på laderen. ( veggmontert 16 A lader med trykknapp for start/stopp) I mangel av denne muligheten tenker jeg å koble til laderen, aktivere billiglading (tidsbegrensning) til 0, for så å endre denne hvis nødvendig - fra hvorsomheldst - via App. Fantastisk !
Her behøves det en liten oppklaring ser jeg - det blir feil å sammenligne en Elbil (hvor topp utnyttelse av batterikapasiteten er begrenset), med laptop-batterier som hele tiden blir ladet til så godt som max (unntatt de helt siste laptopene). i3's batterikapasitet er 22 kWh MEN det er kun 18,8 som er utnyttbar - derfor så er den aldri helt full-ladet når den viser 100%. Hva batteriene tåler har BMW gjort svære forhåndsundersøkelser på ifm. MiniE og ActiveE-programmene fra 2009-2013, og det er derfor underforstått at det som har blitt til "100%" er verdien hvor batteriene ikke tar skade over tid. Som dere ser fra manualen (vedlagt), så er det mye verre å forlate bilen med for lav SoC over lengre tid - da kan man faktisk ende opp med full utlading og dette kan potensielt ødelegge batteriet helt. Det anbefales derfor at man forlater bilen tilkoblet lader for perioder opptil 3 måneder (hvis det er mulighet for tilkobling). Hvis man ikke har mulighet for lading, så anbefales det å forlate bilen med så fullt batteri som mulig (og aldri mindre enn 10km ved 14 dager). Ved lengre perioder enn 3 måneder så oppfordres man til å kontakte BMW-verksted.

En ting til, Yttertorjen: man får aldri oppdatert status hvis man forlater bilen uten tilkobling - da stenges nemlig ALT ned (unntatt push-mottak for fjernstyring fra app/portal), og batteristatusen (SoC) vil derfor bare vises for det tidspunktet man faktisk parkerte bilen. Så den løsningen du skisserer med nabo osv. vil aldri fungere på den måten du beskriver, fordi SoC-verdien bare oppdateres "under lading", ved "end of charge" eller når man "slår av bilen" ved parkering.

Takk for grei oppklaring. Var nok vel synsete i vendingen samt vel positiv til appfungsjonen. 

Har du prøvd denne tidsbegrensede ladingen ? vil man ved denne aktivert kunne lese av soc i sanntid ?

bromm

Hvis du setter "Off peak charging" til 1 minutt, som nok er det minste intervallet som kan settes, så vil det nok bli oppdatert status for SoC i det øyeblikket ladingen opphører, ja. Men hvis man når 100%, hvilket det jo gjør før eller siden, så er det ikke sikkert at bilen anser det som nødvendig å lade og da vil helller ikke statusen oppdateres... Du får teste det og se hva som skjer ;)

Anterialis

Hvorfor i all verden er det ikke LED blinklys fremme på i3? Eller har jeg sett feil? Evt er det enkelt installere pærer med LED elementer?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TorS

Jeg hadde satt forvarming til 07:40 i dag. Når vi kom ut i bilen 07:50 så var bilen kald. Klokka var en time feil. Er det mulig å få bilen til automatisk å justere tiden etter sommertid / vintertid ? Jeg har ikke funnet noe i innstillingene.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Klykken

Jepp, opplevde samme. Er vel en glipp fra programmerernes side dette.
Maks to ganger i året dette vil forekomme, så er ikke annet enn et bittebittebittelite irritasjonsmoment for min del. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Skibum

Sitat fra: Anterialis på søndag 29. mars 2015, klokken 16:59
Hvorfor i all verden er det ikke LED blinklys fremme på i3? Eller har jeg sett feil? Evt er det enkelt installere pærer med LED elementer?
Jeg har byttet til LED blinklyspærer. Disse er kjøpt på Amazon
https://www.amazon.com/gp/product/B00KO6UBBS/
Veldig enkelt å bytte. Byttet også samtidig fjernlyspærene med Philps ChrystalVision Ultra pærer.
2014 BMW i3, Laurel grå, Suite interiør

Anterialis

Får du bedre opplevd lysbilde med nye fjernlys? Har du link til dem også? =)

Og btw: Dette er plug and play pærer? Ingen feilmeldinger eller lignende? Kun å plugge og alt fungerer?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Skibum

Sitat fra: Anterialis på mandag 30. mars 2015, klokken 18:30
Får du bedre opplevd lysbilde med nye fjernlys? Har du link til dem også? =)

Og btw: Dette er plug and play pærer? Ingen feilmeldinger eller lignende? Kun å plugge og alt fungerer?
LED blinklyspærene har fungert feilfritt i over 6 mnd. Jeg kan ikke vurdere hvor mye bedre fjernlyset har blitt siden jeg byttet pærene tidlig i fjor høst så jeg har egentlig ikke testet originalpærene.
Fjernlyset har fått en hvitere farge med de nye pærene. http://www.amazon.com/gp/product/B00480GYSA/
2014 BMW i3, Laurel grå, Suite interiør

Anterialis

BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Ferry

I dag fant jeg ut at setene kan vippes fram. Det er en hendel under nakkestøtta. Det tok meg litt over 4 mnd å finne den funksjonen. Har forsåvidt ikke savnet den eller lett etter den heller da.

Aberg88

Sitat fra: Ferry på torsdag 02. april 2015, klokken 11:44
I dag fant jeg ut at setene kan vippes fram. Det er en hendel under nakkestøtta. Det tok meg litt over 4 mnd å finne den funksjonen. Har forsåvidt ikke savnet den eller lett etter den heller da.
Supert funnet, dette er noe jeg har lett etter ;D. Stod heller ikke noe om dette i instruksjonboka.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Slik er det jo på alle kupeer, roadstere og hatchbacker.. :o
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Aberg88

Hehe, må innrømme at jeg tenkte på noe annet. Det jeg savnet var å kunne justere nakkestøtten. Å vippe setet slik var jeg klar over.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

TM

Jeg vurderer å kjøpe en i3. Forhandleren fortalte at det ikke var mulighet for å få bilen med lyd for å varsle fotgjengere. (i likhet med B-klasse, Renault etc). Jeg trodde det skulle komme EU krav om dette og da er det litt rart at ikke BMW kan levere dette som ekstrautstyr. Han nevnte opsjonen som gjør at bilen autmatisk stopper for hindringer, men det vil jo ikke virke hvis noen plutselig løper ut rett foran bilen fordi de ikke hører at man kommer. Stemmer det forhandleren sier ?. Mener at jeg så denne opsjonen i en tysk prisliste.
Er det forresten noen som vet om mindre endringer i spesifikasjoner eller farger i 2016 modellen ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA