Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

kaaos

Er det noen styrker som er mer skadelig for batteriet en andre? Reiner med batteriet er designet for og prestere optimalt på en spesiell ladestyrke ? Slik som andre litium-ion batterier.
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

moonbuggy

#421
Nyere forskning viser at regularitet har mest å bety for batteriet. Lader du hver natt for eksempel, så var det bra for batteriet og øker levetiden. Hurtiglading var heller ikke skadelig, men de fant at stor variasjon var mindre heldig enn regularitet.
http://www.itavisen.no/nyheter/sakte-lading-er-ikke-tingen-276630

Les siste setning i artikkelen, "også Samsung Advanced Institute of Technology America står inne for konklusjonene i forskningsrapporten".

Samsung SDI er som kjent produsent av lithium ion cellene i BMW i3s batteripakke.

Se også litt på denne, hva som skjer i selve batteriet under lading.
http://engineering.stanford.edu/news/rapid-charging-draining-doesn%E2%80%99t-damage-lithium-ion-battery-electrodes-much-thought

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: chal på søndag 10. august 2014, klokken 10:43
Vi er relativt ferske I3 eiere.
Har tre spørsmål om instruksjonsbøker:
1) Den medfølgende instruksjonsboka er på svensk. Foreligger denne på nettet noe sted?
2) Finnes den i norsk versjon på nettet.
3) Håndboken som er tilgjengelige på skjermen i bilen, er den å finne på nettet?
Takk for svar...

Bjørg Sveen Fjeldberg

Jeg fikk min i3 levert 5.9.2014 med svensk instruksjonsbok, men med norsk skrift og tale på skjermen i bilen. Etterspurte norsk instruksjonsbok for to uker siden, og fikk den straks tilsendt sammen med regning på kr 546,-.

LMOR

Det er en tråd om dette, og hvordan du eventuelt laster ned en manaual på mobilen:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11328.0.html

Les hele tråden før du bestemmer deg for hva du vil gjøre. De elektroniske er ikke på norsk (enda)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Er det noen som har testet om ladehastighetinnstillingen huskes basert på GPS-posisjon?
Hjemme kan jeg lade med max, men på jobb må jeg ha redusert.
Hvis jeg må bytte manuelt hver gang kan jeg banne på at jeg kommer til å sprenge sikringen på jobb ofte...  ::)

LMOR

Kjøp en lader med innstilling på kladden, og bruk denne på jobben. Da kan den stå på maks hele tiden.
Det er også litt upraktisk å bruke tid på å pakken inn laderen hver morgen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Sitat fra: LMOR på mandag 27. oktober 2014, klokken 08:22
Kjøp en lader med innstilling på kladden, og bruk denne på jobben. Da kan den stå på maks hele tiden.
Det er også litt upraktisk å bruke tid på å pakken inn laderen hver morgen?
Dette hadde helt klart vært det beste alternativet.
Ikke minst for å slippe å pakke med seg laderen hjemmefra.
Har foreløpig avventet laderkjøp i påvente av prisnedgang.

LMOR

Ellers kan du legge deg til en vane ift å lese skjermen hver gang du parkerer, der du kan holde bilen varm. Der står det hva bilen er stilt inn på.
Tror ikke den husker, men har heller ikke testet det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øybil

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:30
Jeg fikk min i3 levert 5.9.2014 med svensk instruksjonsbok, men med norsk skrift og tale på skjermen i bilen. Etterspurte norsk instruksjonsbok for to uker siden, og fikk den straks tilsendt sammen med regning på kr 546,-.

Ble du informert om at den ville koste penger på forhand ? Hadde uansett sagt ifra at jeg ikke hadde betalt for den. Rart at service fra BMW skal være forskjellig fra sted til sted. Og hvis de har norsk instruksjonsbok, hvorfor blir den ikke med sammen med bilen ?

Øybil

Olemann


Som jeg lovet har jeg nå lagt ut bilde med de nye pærene, men ettersom det nå er startet en tråd om ekstralys, så la jeg den der.

Mvh Ole

Sitat fra: Olemann på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:58

Har bestilt Nightbraker ettersom Extreme Vision ikke finnes i H11 såvidt jeg vet.  Har begge disse på fossilen og enorm forskjell fra standard pærer og det som finnes av Biltema og kinamikk etc.
Både hvitere, men ikke minst merkbart mer lys.  Eneste ulempe er levetid, men naturlig nok får man ikke i pose og sekk her.
Kommer tilbake når Nightbraker er på plass med en status.

(NB er fra Osram, EV er fra Phillips)

Mvh Ole

Sitat fra: snakkis på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:23
Sitat fra: Gatlas på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:04
Fjernlys, er det noen som har skiftet til andre pærer som lyser hvitere?
De orginale lyser som stearinlys.
Det er kun én ting jeg er misfornøyd med på bilen og det er fjernlysene.
De originale er så dårlige at man nesten kan mistenke at de var glemt fordi bilen var ansett som en bybil, og så lagt til i siste liten.

AndesiteSilver_i3

Ting jeg lurer på:

Har nå etter at mørket har kommet mer og mer begynt å legger merke til at når jeg setter bilen på lading
(og etterpå låser bilen) så lyser bakgrunnsbelysningen i hovedlysbryteren, nødblinkknappen og håndbrekket.
Hva skal det være godt for? Er det sånn til dere også?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

Vind

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 17:59
Ting jeg lurer på:

Har nå etter at mørket har kommet mer og mer begynt å legger merke til at når jeg setter bilen på lading
(og etterpå låser bilen) så lyser bakgrunnsbelysningen i hovedlysbryteren, nødblinkknappen og håndbrekket.
Hva skal det være godt for? Er det sånn til dere også?
Ja - det er slik, hvorfor - litt usikker
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

marovic

#433
Hei,

Vintern nærmer seg og jeg tenkte å legge om til vinterdekk i kveld. Det var ikke så enkelt som jeg hadde håpt. Er det bare jeg som har for dårlig utstyr (og er for svak  ;D )  eller er det noe spesielt med hjulboltene? Jeg klarte ihvertfall ikke å rikke de en millimeter.

LMOR

#434
Det er ikke noe spesielt med boltene, så noen har nok brukt for mye makt.
Du trenger en lang stang.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA