Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Gondron

Hvordan kan eg fortelle bilen at den skal stoppe ladingen på 80%

moonbuggy

The air conditioning coolant is used to provide extremely effective cooling of the high-voltage battery, and this fluid can also be warmed using a heat exchanger. All these characteristics enable the optimum operating temperature of around 20 degrees Celsius to be reached before a journey begins, even when the ambient temperature is low. This preconditioning ensures the battery operates to optimum effect in terms of power output, range and durability.

Stemmer dette ?
Varmer man også batteriet aktivt når behovet er der ?

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:09
Varmer man også batteriet aktivt når behovet er der ?
Ja, det stemmer, alt for å holde optimal temperatur. Batteriet varer lengre, og det er derfor precondition er effektivt ift å spare strøm under kjøring hele året!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Gondron på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:57
Hvordan kan eg fortelle bilen at den skal stoppe ladingen på 80%
Det går ikke. 100% lading, tilsvarer på i3 ca 85% av batterikapasiteten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Er ofte kalde vintre her i trøndelag. Jeg har ikke lademuligheter rett utenfor jobblokalene, så det er tvilsomt at jeg gidder å parkere et godt stykke unna for å kunne lade noe mer enn nødvendig. Ved hvilken temperatur slår selvvarming av batteriene inn? Hvis det nå gjør det.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ganton

#395
Det står om varmetrådene i batteriene: "Heating Electric, maximum 1000 W(optional equipment)".
(Regner med at alle biler i Norge har dette som standard)

Videre (uhevelse av meg)...

"At a very low ambient temperature or cell temperature and
with a connected charging cable, the heating is automatically activated if required in order to warm up
the battery cells. This way the otherwise restricted performance is improved considerably at very low
temperatures and the range can be increased."

og...

"...if the I01 was parked outside for example for several days at temperatures below 0 °C, it
makes sense to heat the battery cells before departure and/or to their optimal temperature level. They
then deliver their full power before the journey commences. The customer can use this option if the
vehicle is connected to the power network using the charging cable
and the function for the interior
air temperature control of the vehicle was selected. In order to warm up the batteries, the high-voltage
system is activated and electrical current is sent through a network of heating wires. This network of
heating wires is arranged along the coolant ducts. As the coolant ducts and the cell modules touch,
the heat generated in the heater coils is transmitted to the cell modules and therefore the battery cells...."
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

moonbuggy

#396
Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:16
Er ofte kalde vintre her i trøndelag. Jeg har ikke lademuligheter rett utenfor jobblokalene, så det er tvilsomt at jeg gidder å parkere et godt stykke unna for å kunne lade noe mer enn nødvendig. Ved hvilken temperatur slår selvvarming av batteriene inn? Hvis det nå gjør det.
Her fra Leaf:
A temperature of -25C is an important threshold for the LEAF batteries because the chemical process that produces electricity will basically freeze at that temperature. To prevent that from happening, the battery pack is surrounded by thermal blankets and electrical heaters to keep it warm. According to the Owner's Manual, the heaters kick in at -17C, heat up the batteries to -10C, and then turn themselves off until the battery temperature hits -17C again. The heaters consume about 300 Watts when running

Jeg tipper at "nød" heating av batteriet i i3 virker på tilsvarende måte.

ganton

Siden BMW (sikker bevisst strategi) unnlater å presentere endel detaljer til føreren, som feks batteritemperatur, eksakt soc,..  så regner jeg med at de også har tatt høyde for at bilen tar vare på seg selv så eieren kan sove godt om natta  ;)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

AndesiteSilver_i3

Ja, får bare håpe de ikke har glemt noe nå da....
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

moonbuggy

Sitat fra: ganton på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:40
Det står om varmetrådene i batteriene: ..
Er dette fra maintenance handbook ?
Har du en henvisning til hvor den ligger på nettet ?

Skibum

Sitat fra: Gatlas på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:04
Fjernlys, er det noen som har skiftet til andre pærer som lyser hvitere?
De orginale lyser som stearinlys.
Jeg har byttet fjernlyspærene. Bestilte nye på Amazon
http://www.amazon.com/gp/product/B00480GYSA/
Disse gir et hvitere lys, men er ikke sikker på om de lyser noe lenger.
Byttet også blinklyspærene til LED.
http://www.amazon.com/gp/product/B00KO6UBBS/
2014 BMW i3, Laurel grå, Suite interiør

snakkis

Sitat fra: Skibum på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:44
Disse gir et hvitere lys, men er ikke sikker på om de lyser noe lenger.
Kan du sjekke? :)

moonbuggy

Skremmende perspektiver:
New wireless technology gives auto manufacturers a frightening degree of control over vehicles and their owners. One example: The French automaker Renault can actually turn off its Zoe electric car by remote control if purchasers stop making payments, European media is reporting.

Den muligheten har vel BMW også, tror jeg, selv om man neppe sier det høyt. (i likhet med de fleste andre)
Spørsmålet er når dette dras videre. Idag undrer ingen seg over all tracking overvåking via mobiltelefon f.eks., så når skaffer myndighetene seg første hjemmel til å stoppe biler fjernstyrt, og når vil myndigheter pålegge bilfabrikanter at dette blir standard på alle nyproduserte biler?

Olemann


Dårlig prognose for biltyver også, den dagen vi over App'en kan sette strømmen fra driftsbatteriet rett i setet og grille tyven....



Sitat fra: moonbuggy på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:26
Skremmende perspektiver:
New wireless technology gives auto manufacturers a frightening degree of control over vehicles and their owners. One example: The French automaker Renault can actually turn off its Zoe electric car by remote control if purchasers stop making payments, European media is reporting.

Aberg88

Har en ting jeg stusser litt over som helt sikkert er en bruker feil. Når jeg bytter mellom Comfort - Eco pro/Eco pro + så får jeg ikke mer enn 1 kilometer lengre rekkevidde ifølge GOM``en. Ser det er andre her inn får nesten 50 km lengre i eco pro enn comfort. Er dette noe som kan være en software bug eller er det noen innstillinger jeg må gjøre i menyen på forhånd?

Bilen har forøvrig alltid vært sånn helt siden jeg fikk den.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA