Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

ali_ben

Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:46
Det lurer jeg også på. Hvor blir det av dynamisk oppdatering (som jeg har kjøpt og betalt for).

Jeg har også kjøpt og betalt for dynamisk trafikkinformasjon, men når ikke kartet er oppdatert med de veiene det er kø på, og du må betale for oppdatering av kartene, har jeg da fått det jeg er blitt lovet?

Ja dette med dynamisk trafikkinformasjon lurer jeg også på. Det skal vel fungere på samme måte som TomTom Live der hastigheten på andre i3'er på samme strekning logges og danner grunnlag for å beregne kø og forsinkelser.

Eksempel: Tirsdag var det en lastebil som hadde fått stopp i Skullerud-dumpa i Oslo. Da var det milevis med kø i alle retninger sydover. Dette forplantet seg på Ring 3 helt til Storo. Da dukket det faktisk opp en forsinkelse i navien min på hele 1 minutt fra Teisen til Mortensrud. Jeg zoomet ut på kartet og fant en hvit linje langs veien som skulle illustrere kø ved Skullerud. I realiteten brukte jeg nærmere 75 minutter på en strekning som tar 10 min uten kø - maks 30 minutter ved
saktegående kø. Så særlig nyttig er det i så fall ikke - enda.

Er det noen andre som har erfaringer med dynamisk oppdatering av trafikkinfo?

Edit: Fant dette på BMW sine sider:

2. Real Time Traffic Information (SA6AM)
requirement for using the Real Time traffic Information (6AM) service: ConnectedDrive Services (6AK) and/or Intelligent Emergency Call (6AC)
required traffic information is determined by Floating Car Data, for which every BMW with ConnectedDrive capability is representing a mobile traffic sensor or Floating Car
individual positioning and sensor data – completely anonymised – are sent to BMW and a service provider with details of the current time

BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Det er dette jeg har, og det virker greit, men når veien som køen er på, ikke står på kartet, så mener jeg de ikke kan si at jeg har fått det jeg har betalt for, uten at kartene også oppgraderes uten ekstra kostnad.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

wesnym

En ting jeg lurer på: Er rekkevidden som oppgis knyttet til profil? Det ser ikke slik ut, selv om jeg og min samboer har to vidt forskjellige kjørestiler. Vi får nøyaktig samme rekkevidde :-) Hadde det ikke vært fornuftig å knytte rekkevidde til profil?
BMW i3, Oslo

ali_ben

Sitat fra: LMOR på fredag 16. mai 2014, klokken 17:15
Det er dette jeg har, og det virker greit, men når veien som køen er på, ikke står på kartet, så mener jeg de ikke kan si at jeg har fått det jeg har betalt for, uten at kartene også oppgraderes uten ekstra kostnad.
Hos meg vises altså veien, men ikke køene. Dvs en times forsinkelse ble vist som ett minutts forsinkelse. Det heller ikke i forhold til forventning.

Er du sikker på at køene vises ordentlig når du ikke kan se veien LMOR?

LMOR

Nei, du misforstod kanskje. Der det ikke er vei på kartet, så ser jeg heller ikke køen på skjermen. Det var det som var poenget mitt. Køen er der, men jeg kan ikke se den på kartet, fordi kartet ikke er oppdatert.

Ellers ser jeg grønt, gult og rødt på veiene. Men du må skru det på i kartet (du må ha betalt for det, ellers får du det ikke til).
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

Ok. Hva heter den opsjonen for å få vist køer? Jeg kan sjekke i specen på bilen min om jeg skal ha den...

Jeg trodde jeg hadde bestilt det, men kanskje ikke.

Edit: Jeg har altså "- 6AM Real Time Trafic Information", men ser ingen røde og grønne veier i kartet. Selv om køen er på den mest trafikkerte veien i landet. Hvordan aktiverer jeg i så fall det?

LMOR

Let i menyen til venstre på kartet. Tror det er en av de nederste.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Yttertorjen

Noen som vet noe om følgende:sitter og planlegger hentingen av min fantastiske i3 i Trondheim i juli. Å kjøre glistet hjem til Brønnøysund, betyr overnatting pluss mye klattlading. (40 mil grisgrendte strøk, kun en hurtiglader på turen, overhalla) Tenker å ta den med på hurtigruten,og kombinere hjemturen med en fin sjøreise. Ferjer er jo gratis(subsidiert av det offentlige), hva med hurtigruten ? De mottar jo like mye subsidier som bondestanden? Er det rabatter på elbil på hurtigruten?

ali_ben

Sitat fra: LMOR på fredag 16. mai 2014, klokken 23:14
Let i menyen til venstre på kartet. Tror det er en av de nederste.

Bingo! Fant det. Takk!

Thomas81

Hvordan er det med selvutlading, hvis man lader bilen full, og lar den stå en ukes tid. Har den da tappet eller er den fortsatt 100% full?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Gondron

Sannsynligvis 100%, men kan komme til 99%.

Men om du lar bilen stå uten bruk, Vær så snill å la den stå i 50-70%

Skader batteri å stå full lada.

LMOR

En i3 er aldri fullladet. I manualen står det at du skal reise fra bilen mest mulig fullladet, men aldri tom.

Det er en garantisak hvis fullladet skader batteriet.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

eirikjac

Sitat fra: Gondron på tirsdag 20. mai 2014, klokken 11:53
Men om du lar bilen stå uten bruk, Vær så snill å la den stå i 50-70%

Skader batteri å stå full lada.
Beklager Gondron. Det du sier gjelder kanskje andre biler, men er ikke hva BMW anbefaler for i3. Sett bilen fra deg fullt ladet, gjerne tilkoblet strøm.
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

wesnym

Sitat fra: LMOR på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:46
Det lurer jeg også på. Hvor blir det av dynamisk oppdatering (som jeg har kjøpt og betalt for).

Jeg har også kjøpt og betalt for dynamisk trafikkinformasjon, men når ikke kartet er oppdatert med de veiene det er kø på, og du må betale for oppdatering av kartene, har jeg da fått det jeg er blitt lovet?

Vi sendte spm til Bavaria i Oslo, og vi fikk til svar: "Dette skal man etterhvert kunne gjøre selv vha ConnectedDrive portalen. Mulig det skjer til høsten, men det er ikke bekreftet."

Så da er det vel ikke annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet....
BMW i3, Oslo

Aberg88

BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA