Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

snakkis

Er det noen flere som har fått mail fra BMW ConnectedDrive om at bilen trengte lading? Fikk det i dag etter at jeg småladet litt hjemme etter jobb og så dro ut igjen med litt over 30%.

Dear BMW ConnectedDrive Customer,

The state of charge of your VZxxxxx is low!

We recommend recharging the battery.

LMOR

#196
Leste om en Tesla eier som fikk en tilsvarende fra arbeidskollega..., men ellers er det en funksjon i ConnectedDrive:

BATTERY GUARD
Battery Guard notifies you automatically when the state of charge of your vehicle's battery reaches a critical level. You can activate this service for your vehicles here.

To modify the messaging channel to text message and/or e-mail, please contact your BMW Service.

men at 30% er kritisk nivå er litt overraskende. Jeg trodde dette var hjelp hvis bilen ikke var blitt ladet over en periode, og at den faktisk nærmet seg kritisk nivå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Var det 12v-batteriet, kanskje?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:47
Var det 12v-batteriet, kanskje?
Nei, det trenger ikke BMW sende email om, det kan bilen ordne opp i på egen hånd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Jorgensen

Sitat fra: snakkis på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:27
Er det noen flere som har fått mail fra BMW ConnectedDrive om at bilen trengte lading? Fikk det i dag etter at jeg småladet litt hjemme etter jobb og så dro ut igjen med litt over 30%.

Dear BMW ConnectedDrive Customer,

The state of charge of your VZxxxxx is low!

We recommend recharging the battery.
Jeg fikk også en slik mail når bilen min ble satt inn på verkstedet etter stoppen jeg hadde:

Fra: BMW ConnectedDrive <no-reply-connecteddrive.no@bmw.no>
Dato: 5. mai 2014 08:35:36 CEST
Til:
Emne: Attention: please switch off the lights on your VZxxxxx and recharge the battery if required.
Dear BMW ConnectedDrive Customer,

Please switch off the lights of your VZxxxx and, if necessary, recharge the battery.

Best regards,

BMW ConnectedDrive
www.bmw-connecteddrive.no
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

snakkis

Sitat fra: LMOR på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:33
men at 30% er kritisk nivå er litt overraskende.

Ja, det synes jeg også. Jeg går under 30% flere dager i uken. Bruksmønsteret i går var på ingen måte unormalt, så da er det isåfall rart at jeg ikke har fått denne tidligere.

Sitat fra: LMOR på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:33
Jeg trodde dette var hjelp hvis bilen ikke var blitt ladet over en periode, og at den faktisk nærmet seg kritisk nivå.

Da kunne jeg skjønt det og satt pris på å få en slik beskjed.
Kan hende softwaren på dette området ikke er helt bugfritt og tolket situasjonen som kritisk.

LMOR

#201
For første gang siden den var ny, så har ingen brukt bilen på 4 dager, og den har stått uten lading for å teste hvor mye kraft den mister per dag. Sikkert mange som lurer på det. Appen oppdaterer ikke status, så den har meldt 97% hele tiden, men sist oppdatert 5.5 om morgenen.

2 ting:
Negativt: Bilen og appen er ikke enig om status. Appen sa 94%, mens bilen rapporterte 133/139=96%
Positivt: Selv med 94%, så er tapet da under 1% per dag.

Oppdatering:
Det tok 33min å lade opp bilen på 12A, noe som tyder på at bilen hadde mer rett enn appen. 33min på de siste 6% skulle bety at bilen lader fra 0-100% på samme hastighet hele veien.

Konklusjonen er da at enten lader bilen raskere til 100% enn tidligere målt, eller så er tapet ca 1-2% i uken!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bertone

Jeg har klart å lage hull i skinnsete i min kjære I 3. Satte meg inn i bilen med skrutrekker i baklommen.
Har kjøpt nytt setetrekk til 5500 kroner. Bilsalongen skal ha 2500 for å bytte trekket. Jeg tenkte på å bytte det selv og tok sete ut. Det ble med tanken. Mye plast og klips som lett kan gå i stykker. Satte setet tilbake, men fikke en feilmelding på displayet.
Er det mulig å fjerne slike feilmeldinger ?
Trist hvis alle slike problemer må på verksted for å bli fjernet.

jaxry

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:47
For første gang siden den var ny, så har ingen brukt bilen på 4 dager, og den har stått uten lading for å teste hvor mye kraft den mister per dag. Sikkert mange som lurer på det. Appen oppdaterer ikke status, så den har meldt 97% hele tiden, men sist oppdatert 5.5 om morgenen.

2 ting:
Negativt: Bilen og appen er ikke enig om status. Appen sa 94%, mens bilen rapporterte 133/139=96%
Positivt: Selv med 94%, så er tapet da under 1% per dag.

Oppdatering:
Det tok 33min å lade opp bilen på 12A, noe som tyder på at bilen hadde mer rett enn appen. 33min på de siste 6% skulle bety at bilen lader fra 0-100% på samme hastighet hele veien.

Konklusjonen er da at enten lader bilen raskere til 100% enn tidligere målt, eller så er tapet ca 1-2% i uken!

Er tapet lineært tror du?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

jaxry

Sitat fra: Bertone på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:08
Jeg har klart å lage hull i skinnsete i min kjære I 3. Satte meg inn i bilen med skrutrekker i baklommen.
Har kjøpt nytt setetrekk til 5500 kroner. Bilsalongen skal ha 2500 for å bytte trekket. Jeg tenkte på å bytte det selv og tok sete ut. Det ble med tanken. Mye plast og klips som lett kan gå i stykker. Satte setet tilbake, men fikke en feilmelding på displayet.
Er det mulig å fjerne slike feilmeldinger ?
Trist hvis alle slike problemer må på verksted for å bli fjernet.
Det sitter sensorer i setet, blant annet ift setebeltevarsling. Når setet tas ut blir det forvirring om hva som har vært gjort. Jeg tror man på vanlige biler kan frakoble batteriet for å unngå feilmelding, men det blir litt vanskelig her.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

jkirkebo

Sitat fra: jaxry på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Bertone på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:08
Jeg har klart å lage hull i skinnsete i min kjære I 3. Satte meg inn i bilen med skrutrekker i baklommen.
Har kjøpt nytt setetrekk til 5500 kroner. Bilsalongen skal ha 2500 for å bytte trekket. Jeg tenkte på å bytte det selv og tok sete ut. Det ble med tanken. Mye plast og klips som lett kan gå i stykker. Satte setet tilbake, men fikke en feilmelding på displayet.
Er det mulig å fjerne slike feilmeldinger ?
Trist hvis alle slike problemer må på verksted for å bli fjernet.
Det sitter sensorer i setet, blant annet ift setebeltevarsling. Når setet tas ut blir det forvirring om hva som har vært gjort. Jeg tror man på vanlige biler kan frakoble batteriet for å unngå feilmelding, men det blir litt vanskelig her.

Ofte sitter det air-bag i setet også, det er ofte denne som skaper feilvarsel. Så man skal alltid koble fra 12V batteri før seter tas ut. i3 har vel 12V batteri den også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jaxry på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:16
Er tapet lineært tror du?
Ja, jeg tror det. De "sperrer" for oppdatering fra app osv, så det bør ikke være noe som varierer "normalt".

Men, hvis temperaturen går over 3x grader (i skyggen), tror jeg den begynner å kjøle på egen hånd, så da kan det gå fort (bør ikke være noe stort problem i Norge)

Så er det vel en bug i software (som er rettet), som gjør at den tapper litt for å lade 12V batteriet hvis det trengs. Det vil du da se hvis du brukte mye strøm før du satte bilen fra deg. Det gjorde ikke jeg denne gangen, så denne målingen bør være representativ for "forbruket".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:30
Sitat fra: jaxry på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Bertone på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:08
Jeg har klart å lage hull i skinnsete i min kjære I 3. Satte meg inn i bilen med skrutrekker i baklommen.
Har kjøpt nytt setetrekk til 5500 kroner. Bilsalongen skal ha 2500 for å bytte trekket. Jeg tenkte på å bytte det selv og tok sete ut. Det ble med tanken. Mye plast og klips som lett kan gå i stykker. Satte setet tilbake, men fikke en feilmelding på displayet.
Er det mulig å fjerne slike feilmeldinger ?
Trist hvis alle slike problemer må på verksted for å bli fjernet.
Det sitter sensorer i setet, blant annet ift setebeltevarsling. Når setet tas ut blir det forvirring om hva som har vært gjort. Jeg tror man på vanlige biler kan frakoble batteriet for å unngå feilmelding, men det blir litt vanskelig her.

Ofte sitter det air-bag i setet også, det er ofte denne som skaper feilvarsel. Så man skal alltid koble fra 12V batteri før seter tas ut. i3 har vel 12V batteri den også?

Man bør ikke koble fra 12V batteriet på en elbil uten at man vet hva man gjør. På eldre elbiler vil DCDC konverteren ta skade av det og den er ikke billig. Regner med at en I3 eller andre moderne elbiler takler dette fint, men jeg hadde ikke tord å prøve. Det er helt sikkert en enkel måte å resette bilen på.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

jaxry

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:35
Sitat fra: jaxry på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:16
Er tapet lineært tror du?
Ja, jeg tror det. De "sperrer" for oppdatering fra app osv, så det bør ikke være noe som varierer "normalt".

Men, hvis temperaturen går over 3x grader (i skyggen), tror jeg den begynner å kjøle på egen hånd, så da kan det gå fort (bør ikke være noe stort problem i Norge)

Så er det vel en bug i software (som er rettet), som gjør at den tapper litt for å lade 12V batteriet hvis det trengs. Det vil du da se hvis du brukte mye strøm før du satte bilen fra deg. Det gjorde ikke jeg denne gangen, så denne målingen bør være representativ for "forbruket".

Takk for interessant og informativ innlegg  :)
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. mai 2014, klokken 18:47
For første gang siden den var ny, så har ingen brukt bilen på 4 dager, og den har stått uten lading for å teste hvor mye kraft den mister per dag. Sikkert mange som lurer på det.

Konklusjonen er da at enten lader bilen raskere til 100% enn tidligere målt, eller så er tapet ca 1-2% i uken!
Jeg opplevde ikke tap av SOC i det hele tatt da jeg var på 15 dagers påskeferie i Thailand på April. Bilen sto ute, og etter 10 dager ba jeg muttern om å plugge inn laderen for å se hva SOC var. Hun gjorde dette mens jeg snakket med henne på telefon, og når den ble koblet til så *pang* kom det faktisk 100% SOC på app/nett (bilen var fulladet før jeg forlot den). Jeg ble litt overrasket siden jeg forventet litt ghost-tap, og måtte dobbeltsjekke om den hadde blitt ladet i mellomtiden, men den hadde altså ikke vært tilkoblet siden jeg dro (noe som forøvrig også stemte med "Last update" før vi gjorde dette - for den viste tidspunktet for da jeg satte bilen i fra meg på avreisedagen).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA