Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

Flere begynner sikkert å bli lei av min radar vs kamera interesse, men for meg er dette viktig å poengtere, og jeg regner med at det er andre som har hatt radarsystemer lenge, som også er interessert.

Nå kan jeg heller ikke bli avvist pga at jeg ikke har fått min egen bil :-)

Etter en uke, så er i hvert fall min konklusjon klar. For "normalt" bruk, er et rent kamerabasert system dårligere enn det jeg er vant med. Systemet har koblet ut pga motlys flere ganger på en uke, enn det jeg har opplevd på 7 år med mine tidligere system (og da pga is/slaps). Så langt har jeg ikke opplevd noen fordeler (men det kan komme). I dag koblet det ut 4 ganger på 2 mil pga lav morgensol rundt neste sving.
I tillegg oppdaget den ikke en som smatt inn i en rundkjøring, der jeg trodde systemet skulle være bedre. En bil som kommer på tvers vil oppdages av en radar.

Jeg skal ikke klage på funksjonalitet vs. pris, men det at dette systemet er best, har jeg enda mindre tro på nå.

Og til dere som nå blir i tvil om denne pakken, så ikke bli det, det er verd hver krone! (og bruker lite strøm)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:29
Jeg skal ikke klage på funksjonalitet vs. pris, men det at dette systemet er best, har jeg enda mindre tro på nå.

Og til dere som nå blir i tvil om denne pakken, så ikke bli det, det er verd hver krone! (og bruker lite strøm)
Støtter deg fullt ut mhp at den er verdt pengene.  Diskusjonen går på at kamerea er bedre enn bare radar systemer.  Det beste er jo kamera + radar, men det har en større kostnad.

Har opplevd det samme problemet selv noen få ganger, men ikke akkurat daglig.  Må inrømme at jeg bruker ACC mest på motorvei.

Og så vil jeg påstå at kamera er bedre i snø/ sludd, der har den sjelden kuttet ut.

I tåke derimot er radar bedre enn kamera.  Motlys har jeg kun hatt problem med en gang.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: Sirka på mandag 24. mars 2014, klokken 21:28
I dag lurer jeg på: Bør man sette på forvarming før man kjører når bilen ikke er koblet til strøm? Hvorfor/hvorfor ikke? (Har fått med meg at noen Leaf-eiere har dårlige erfaringer med dette, men ikke hvorfor ... Lete litt mer, kanskje.)
Hvis bilen er plugget i kontakten, så er det HELT KLART en fordel å forvarme. Det som skjer er at bilen ikke mister de første kilometerne (10-20) like fort som den har en tendens til hvis batteriet er kaldt. Jeg er overbevist om at man klarer lengre rekkevidde, hvis forvarmingen benyttes !! (Men om det er like effektivt når bilen er uten tilkobling, tviler jeg på - da er det vel egentlig bare komforten som forbedres)...

bromm

Sitat fra: Vind på onsdag 26. mars 2014, klokken 13:01
Sitat fra: LMOR på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:29
Jeg skal ikke klage på funksjonalitet vs. pris, men det at dette systemet er best, har jeg enda mindre tro på nå.

Og til dere som nå blir i tvil om denne pakken, så ikke bli det, det er verd hver krone! (og bruker lite strøm)
Støtter deg fullt ut mhp at den er verdt pengene.  Diskusjonen går på at kamerea er bedre enn bare radar systemer.  Det beste er jo kamera + radar, men det har en større kostnad.

Har opplevd det samme problemet selv noen få ganger, men ikke akkurat daglig.  Må inrømme at jeg bruker ACC mest på motorvei.

Og så vil jeg påstå at kamera er bedre i snø/ sludd, der har den sjelden kuttet ut.

I tåke derimot er radar bedre enn kamera.  Motlys har jeg kun hatt problem med en gang.
Diskusjonen om hva som er best av radar og/eller ikke har vel bare av hypotetisk nytte - hva som er poenget med å diskutere dette "in the first place" forstår jeg rett og slett ikke.

ACC-systemet til i3 ville jeg ikke ha byttet bort for alt i hele verden (det er verdt MER enn de 6.800 kronene alene). Det fungerer svært bra, og SÆRLIG i treg bytraffikk, hvor man har en helt bekymringsløs fremferd, fordi bilen stort sett klarer seg selv. Jeg har selv kjørt gjennom hele Trondheim sentrum uten å gjøre annet enn å holde i rattet, og evt. trykke resume-knappen der hvor man blir stående for lenge i ro. Og det er spesielt denne traffikksituasjonen at dette systemet er tiltenkt, selv om det også virker fint på motorvei i høyere hastigheter. At systemet av og til må koble ut, er vel heller et tegn på at det er sikkert enn at det er "dårlig". Dette skjer uansett så sjelden at det ikke er et problem når man lærer seg situasjonene. Et klikk på "resume-knappen" er jo uansett alt som skal til for å fortsette med verdens mest komfortable bilkjøring ;)

LMOR

Helt enig med deg bromm, det er verd mer enn 7000.- også, og enig i at dette ikke er noe problem.

Poenget er bare at når noen her inne skriver at det er bedre enn de systemene som vi kjenner i dag, så skapes det forventinger og deretter skuffelser. Ingenting mer enn det. Nå bør forventingene bli riktige :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Problemet er jo at det ikke koster 7000.- mer,  men minimum 17000.- mer siden det ikke kan leveres med standard-interiøret. 
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på onsdag 26. mars 2014, klokken 17:35
Problemet er jo at det ikke koster 7000.- mer,  men minimum 17000.- mer siden det ikke kan leveres med standard-interiøret.
Godt poeng, men du får mye annet da også, inkludert belysning rundt om i bilen inne og ute (inkl lys i sminkespeil).

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

For å få lys i sminkespeilet måtte jeg da ut med ca 20.000 kr, slikt lys var standard på min 1985 mod audi....

Kan ikke ha lyst interiør , alternativet utenom skinn, er da , ja standard interiøre, som jeg uansett ville ha valgt.
Er mildt sagt overrasket hvis innvendig lys er droppet på en bil til $40.000+.   
Siden jeg den ene dagen har tatt service på egen båtmotor ,og andre dagen terengsyklet - uten å ha med medbrakt dusj.
Så er lyst interiør mindre praktisk. Med mitt valg av interiør, kan man ikke velge farge ( Orange) , kupelys (etter dagens norm) eller kjekt sikkerhets utstyr som autobrems. Kanskje juletrebelysningen kommer til nytte de 350 ledige dagene.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

pberg

Får du lys i sminkespeilet?!  Jeg må sporenstreks endre bestillingen,  10k ekstra for det er jo et kupp!

Hvite gulvmatter virker jo også som en strålende ide. 
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

#84
Sitat fra: pberg på onsdag 26. mars 2014, klokken 20:30
Får du lys i sminkespeilet?!  Jeg må sporenstreks endre bestillingen,  10k ekstra for det er jo et kupp!
Hvite gulvmatter virker jo også som en strålende ide.
Utrolig mye rart en får seg til å skrive, i det ene øyeblikket har en betalt 17 000.- for ACC, og nå 10 000.- for lys i sminkespeilet... For 27 000.- er det mer enn 2 ting du får på i3...
Poenget var at det ikke bare er stoffet du betaler for. For meg er ACC verd mer enn 7000.- og sminkespeilet er verd minst 1000.- for fruen, og lyseffektene er verd noen kroner. Jeg synes jeg får mye for pengene, og jeg har kjøpt sorte matter i tillegg, så kan jeg bruke det lyse om sommeren på tur.
På en 5-serie koster de beste setene 50 000.- med skinn.., og da er ikke ambient lys med en gang... Audi er ikke noe bedre på prising av utstyr. På en premium bil koster normalt ekstrautstyret det en hel i3 koster..

Jeg har ingen problem med at noen ikke prioriterer å bruke penger på dette, men at det legges frem som at en får lite for pengene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: 02jan på onsdag 26. mars 2014, klokken 20:07
Er mildt sagt overrasket hvis innvendig lys er droppet på en bil til $40.000+.   
Selvfølgelig er det innvendig lys, men siden reaksjonene er på dette nivået, så bruker jeg ikke tid på å forklare hva forskjellen er... Er ikke mer komplisert enn at Highline på VW (eller Summon på Volvo, Tekna på Leaf osv.) koster mer og gir mer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Akkurat. Det er helheten i pakken man må se på, ikke bare den ene tingen man ønsker seg i pakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Vel , nå er det noe ironi, med at et lys koster 10 eller 20 lapper.

Det noe uvante for min del , er at man må velge rett sete type, for å få valgt farge på bil ( mindre viktig ,men dog - første gang jeg kjøper ny bil, var ikke klar over at fargevalg på utvendig lakk ble styrt av setene) , så det med autobrems - også styres av setevalg.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Dette er ikke noe nytt. Når jeg så på nybil for noen år siden, kostet det 100 000.- med varme i rattet på MB og BMW, fordi det var en opsjon på 2000.- som bare kunne kjøpes på enkelte modeller. Av en eller merkelig grunn så finner de på ting som skal få oss til å bruke mest mulig penger...

Begrensninger i fargekombinasjoner har de fleste merker.

Hvis alle variantene skulle kunne hatt mulighet for alle kombinasjoner av utstyr, så ville bilen blitt dyrere for alle.
i3 har mest utvalg i ekstrautstyr til en pris som er innenfor rekkevidde for de fleste.

Det er masse rått utstyr du kan få på en BMW, men hvis du vil ha laserlys som lyser opp hjort i vegkanten som IR scanneren oppdager, så må du kjøpe en BMW 7 serie...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på onsdag 26. mars 2014, klokken 13:22
Hvis bilen er plugget i kontakten, så er det HELT KLART en fordel å forvarme ... () ... hvis batteriet er kaldt.

Men, hvilke temperatur holder batteriene under "drift" ?

20 grader? 25 grader?  :o


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA