Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Jorgensen

Sitat fra: esselt på tirsdag 17. februar 2015, klokken 09:06
Sitat fra: phnuxen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 08:10
...
Om laderen slutter å fungere som følge av utelading, er det Bmw eller jeg som må erstatte kabelen?

Uansett, bilen er jo helt konge!  8)

BMW har sagt flere ganger at laderen skal tåle vanlig bruk ute, vår ligger ute å lader uten trekk eller noe beskyttelse og fungerer greit.

Skal dog sies at vi har fått byttet lader en gang da den plutselig begynte å slå ut sikringen, men fikk byttet lader hos forhandler uten krangling eller noe om og men med beskjeden om at laderen skulle tåle å bli brukt ute. Ladet på denne måten siden slutten av mars 2014.

Laderen som følger med bilen har kapslingsgrad IP44, og dvs at den skal kunne tåle regnvær. Min lader som fulgte med bilen tålte ikke regnvær, så jeg fikk ny ladekabel fra bilforetningen.
Jeg har kjøpt en Menneskes-lader i tillegg og den har bedre kapslingsgrad, så den tåler også i ligge i vann.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Ferry

Jeg ville ihvertfall ikke vært redd for å putte den i en pose e.l. Jeg har noen ganger lagt kladden under bilen bak høyre bakhjul. Det hindrer det verste regnet fra å nå fram. Det går også å putte den innenfor bakluka. Det blir litt trangt for kablene, så jeg vet ikke om det er smart på sikt. Til vanlig henger jeg den på veggen i de dråpeformede skruehullene. Da er den lett å hekte av og henge opp. Ellers er det jo "skireim" rundt den som kan festes rundt ladestolper etc. Å la den henge etter støpslet er IKKE anbefalt

LMOR

Så lenge du tar av plastposen av og lufter laderen ofte, bør det ikke være noe problem, men hvis du får fukt inn i laderen, er det å la den ligge i en pose etterpå den sikreste måten å ødelegge den på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Vil heller anbefale frunken framfor trunken - hvis man legger kablene opp langs frontruten (altså trer de gjennom åpningen i panseret i bakkant) er det romslig med plass og ingenting kommer i klem eller spenn. En skjøtekabel fra stikkontakten til frunken, og så rekker kabelen fra kladden akkurat bak til ladeluken. :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på mandag 12. januar 2015, klokken 19:27
Og dette lurer jeg på: Jeg fikk min BMWi3 16. september 2014. Fornøyd. Heldigvis var det meste innstilt fra fabrikk eller på klargjøringen på Bravida i Oslo. Jeg har stort sett bare ladet hjemme med 12 A i stikk på min car-port. Jeg likte imidlertid å følge med på kartet alle ladepunkter som kom på min vei. Men nå er plutselig kartet på skjermen helt uten symbolet for bensinstasjon og ladepunkt. Har jeg fått endret en innstilling? Noen som vet hvordan jeg kan få symbolet for lading tilbake på kartet?
Det skulle selvfølgelig være "klargjøring på Bavaria"

moonbuggy

Et spørsmål:

Bilen er koblet til strømnettet, gunstig lading er valgt, men er utenfor tidspunktet for gunstig lading.

Hva skjer om man nå velger å klimatisere bilen.
Tar man da strøm fra ladekontakten  eller bruker man bare bilens batteri ?

bromm

#576
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 10. mars 2015, klokken 15:06
Et spørsmål:

Bilen er koblet til strømnettet, gunstig lading er valgt, men er utenfor tidspunktet for gunstig lading.

Hva skjer om man nå velger å klimatisere bilen.
Tar man da strøm fra ladekontakten  eller bruker man bare bilens batteri ?
Dette finner du jo like enkelt ut selv, det er bare å stå ved bilen når du setter igang klimatisering det, så ser du om det blir blått lys i luka eller at charge-lampa lyser på kladden (husk at dørene bør være låst når du tester). Fint om du deler det med oss etterpå ;D (jeg tipper den trekker fra nettet for å kompensere det den tar fra batteriet, for min egen, (som lader på 32A), har alltid 100% SoC ved oppstart, samme hva som er valgt - også lenge etter at forvarmingen startet - men det går rykter om at de med kladd (12A) ser en liten dipp i SoC etter en tid med forvarming fordi dette bruker mer energi enn kladden kan levere).

Forresten så er vel "gunstig lading" noe av det mest elendige jeg har sett av norske oversettelser (antar det er ment som oversettelse for "charge at off-peak tariff"). Dette er en av de etterhvert mange grunnene til at jeg personlig nekter å bruke "sekretær-norsk" i slike sammenhenger ;)

Gatlas

Jeg lader med standard lader og 10 amp kurs. Det er helt tilfeldig om det står 97 - 98  eller 100 % oppladet når det er brukt forvarming. I går måtte jeg endre avreisetid med en time tidligere. Bilen var satt på lading på ettermiddagen dagen før. Da jeg skulle endre avreisetid sto det 98 % oppladet og lading var igang. Endring ble utført ca 15 min før den første planlagte avreisetid. Da jeg hentet bilen en time og 15 min senere var den 100 % oppladet og forvarming var utført.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

Olemann


Har tidligere forhåndsinnstilt DAB radio kanaler bare ved å holde en av de nummererte knappene inne noen sekunder.  Nå virker det ikke lenger, får rett og slett ikke satt nye kanaler.  Aner ikke om jeg har vært borte i noen innstillinger som har skrudd dette av.
Tips?

LMOR

Ikke utover at du selvfølgelig har kontroll på at du gjør det på samme måte?
Du må stå der du velger stasjonen, og ikke på selve stasjonen. Du lagrer et "valg", ikke en "posisjon".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: bromm på tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:33
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 10. mars 2015, klokken 15:06
Et spørsmål:

Bilen er koblet til strømnettet, gunstig lading er valgt, men er utenfor tidspunktet for gunstig lading.

Hva skjer om man nå velger å klimatisere bilen.
Tar man da strøm fra ladekontakten  eller bruker man bare bilens batteri ?
Dette finner du jo like enkelt ut selv, det er bare å stå ved bilen når du setter igang klimatisering det, så ser du om det blir blått lys i luka eller at charge-lampa lyser på kladden (husk at dørene bør være låst når du tester). Fint om du deler det med oss etterpå ;D (jeg tipper den trekker fra nettet for å kompensere det den tar fra batteriet, for min egen, (som lader på 32A), har alltid 100% SoC ved oppstart, samme hva som er valgt - også lenge etter at forvarmingen startet - men det går rykter om at de med kladd (12A) ser en liten dipp i SoC etter en tid med forvarming fordi dette bruker mer energi enn kladden kan levere).

Forresten så er vel "gunstig lading" noe av det mest elendige jeg har sett av norske oversettelser (antar det er ment som oversettelse for "charge at off-peak tariff"). Dette er en av de etterhvert mange grunnene til at jeg personlig nekter å bruke "sekretær-norsk" i slike sammenhenger ;)
Jeg er litt usikker, men tror at klimatiseringen også utenfor "gunstig lading" henter strøm fra nettet. Det blinkende standby-lyset på boksen, ble ihvertfall steady rødt, når klimatiseringen ble aktivert.

I ladeluka ingen forskjell, ingen blålys eller andre lys der.

Olemann

Mener å huske at jeg bare trykket på en av tall-knappene mens jeg lyttet til den aktuelle stasjonen. Men; dette virker altså ikke (lenger).
Hvor skal jeg stå mens jeg lagrer mente du?

Sitat fra: LMOR på onsdag 11. mars 2015, klokken 18:39
Ikke utover at du selvfølgelig har kontroll på at du gjør det på samme måte?
Du må stå der du velger stasjonen, og ikke på selve stasjonen. Du lagrer et "valg", ikke en "posisjon".

LMOR

Et nivå over, der du velger hvilken stasjon du vil høre på, og i stedet for å velge etter at den er markert, så holder du inne en tallknapp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Takker, det funket det!

Sitat fra: LMOR på torsdag 12. mars 2015, klokken 17:51
Et nivå over, der du velger hvilken stasjon du vil høre på, og i stedet for å velge etter at den er markert, så holder du inne en tallknapp.

moonbuggy

Det heter seg at I3 aldri skal slepes.
Personlig forstår jeg ikke helt dette. Jeg ser ikke helt hva forskjellen er å regenere ned en lang bakke eller å gjøre dette via slep ?

Effekten burde jo være den samme, man lader opp batteriet ved å slippe gasspedalen for passe regeneringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA