Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

Det spørs hva du trenger. Basis for å kommunisere med bilen er gratis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: rth på søndag 18. januar 2015, klokken 10:25
Normal - EcoPro - EcoPro+

Har disse innstillingene noen hensikt?
Fordelen med Eco er at den reduserer makshastighet - og gjør akselerasjon noe "tregere", samt gasspedal noe tyngre.  I tilegg er det noe mere regenerering.  Klimaanlegg reduseres noe.  Man får også tydeligere varsler ved "uøkonomisk" kjørestil

I Eco Pro + slås i tilegg AC/ Varme av.

Etter høstens software oppdateringer har rekkeviddeindikatoren blitt mere konservativ - og forskjellen mellom Comfort, Eco Pro og Eco Pro + er ikke så stor lenger

Men i praktisk bruk så kan de gi intill 25% mere rekkevidde - men det avhenger veldig av kjørestil.  Selv bruker jeg nå bare Eco Pro eller Eco Pro + når jeg vet jeg trenger all den rekkevidden jeg har.  Normalt dag til dag bruker jeg bare Comfort - mye fordi jeg synes bilen er morsommere/ bedre da.

Når man antar at man trenger all rekkevidde er det viktig å kjøre i Eco Pro eller + helt fra starten av.  Det er lite å hente når det bare er noen kilometer igjen på batteriet.  Den lengste turen jeg hadde på en lading 160 km, kjørte jeg f.eks bare i Eco Pro - men med maks hastighet satt til 100 km/t.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

rth

Energi til framdrift må vel nødvendigvis være den samme uansett innstilling. Om en kjører like mykt på alle innstillinger, samme temp i bilen, samme fart osv, så skjønner jeg egentlig ikke at disse innstillingene har noen betydning på rekkevidden.

At + skrur av varmen kan man jo gjøre helt manuelt også. Rekkeviddeindikatoren bryr vi oss lite om. Den viser hele tida for pessimistisk ut i fra hvordan vi kjører. Og vi kjører nå bare i Comfort nettopp fordi bilen da er kvikk når en ønsker det. Også når vi har behov for rekkevidde. Lang rekkevidde = kald bil. Enkelt og greit.

Ferry

Comfort/Eco/Eco+ må vel nærmest sees på som hurtiginnstilling av parametre som du ellers kunne justert manuelt. Med unntak av pedalmapping og regenerering, og kanskje enda noen parametre(?) Med forsiktig høyrefot bør det være mulig å oppnå det samme, eller i det minste tett på det samme. Eco(+) gjør det enklere å kjøre forsiktig.

jaxry

Jeg er forundret over at hun kom hjem med 15% rest. Kona mi kjører Drøbak-Kongsberg, og selv med Eco+ og forvarmet bil måtte hun snu i bunnen av Spikkestadbakkene med omkjøring og kun 34 km igjen på batteriet, med 33 km igjen å kjøre (for så å komme til Liertoppen hvor hurtigladeren var ute av drift...). Hun sa det virket som føret sugde batteri.

Sitat fra: rth på søndag 18. januar 2015, klokken 10:25
Normal - EcoPro - EcoPro+

Har disse innstillingene noen hensikt?

I starten av vår kjøring ble EcoPro brukt mye. Forskjellen som vi merker mellom Normal og EcoPro er at bilen ikke er like kjapp i aksen. Og det kan en jo styre selv med pedalbruken. EcoPro+ stenger ned setevarme og varme. Det kan jo også bestemmes av en selv.

Kona havna i kaoset som var på torsdag. 9 mil kjøring fra Ås til Kongsberg som vanligvis er unnagjort på 1t 20min ble nesten 5 timer. Mye stillstand, sakte krypkjøring osv. Bilen stod i Normal hele tiden. 17 grader i bilen fram til Drammen, deretter 19 grader de siste 4 milene med normal fart/kjøretid.

Kom fram med ca 15% rest.

Ville hun hatt mer igjen med Eco innstillinger? Min erfaring er egentlig at det er temperaturforskjell ute/inne som påvirker forbruket mest. Eco innstillingene tar delvis hånd om dette automatisk (tror jeg). Om en selv skrur ned temp, lar være å akse brått osv, så har en i praksis samme rekkevidde på Normal. -10 og kald bil, flat vei, normal javn landeveisfart gir etter min erfaring ca 15 mil rekkevidde uansett modus. Temp inne i bilen blir variabelen, som påvirker reduskjon.

Noen som har andre erfaringer?

Richard
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Aberg88

Litt off topic men siden det er så mye bra kompetanse så prøver jeg meg. Jeg har akkurat kjøpt meg en 2 år gammel 520DAT i tillegg til min kjære I3.

På denne bilen er det Speed Limit Info som jeg ikke får til å fungere, jeg har huket av for speed limit info i menyen men virker fortsatt ikke. Måtte dere gjør noe spesielt i I3 for å aktivere kameraet? Må kanskje nevne at bilen er tysk importert.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

rth

Sitat fra: jaxry på mandag 19. januar 2015, klokken 00:09
Jeg er forundret over at hun kom hjem med 15% rest. Kona mi kjører Drøbak-Kongsberg, og selv med Eco+ og forvarmet bil måtte hun snu i bunnen av Spikkestadbakkene med omkjøring og kun 34 km igjen på batteriet, med 33 km igjen å kjøre (for så å komme til Liertoppen hvor hurtigladeren var ute av drift...). Hun sa det virket som føret sugde batteri.



Tja, si det.  Kald bil, lav viftehastighet er i hvertfall viktig. Bilen var forvarmet. Aner ikke om det kan være forskjeller på bilene. Kanskje også litt tilfeldig hvor en traff kaoset.

I tillegg er hu veldig flink til å kjøre med lavt forbruk. Sett det ved flere sammenhenger. I september var det flere ganger hun kom hjem med ca 45% av kapasitet. Og erfaringsmessig faktisk lavest forbruk Ås-Kongsberg. Til tross for at Kongsberg ligger høyere.

Msakaria

Er er mulig å få vist utetempraturen i displayet under hele kjøreturen, ikke bare under oppstart?

Giljarhus

Ytterst på "blinklys"-spaken finnes det en knapp. Trykk på denne for diverse info i instrumentpanelet.

Msakaria

Sitat fra: Giljarhus på tirsdag 20. januar 2015, klokken 18:14
Ytterst på "blinklys"-spaken finnes det en knapp. Trykk på denne for diverse info i instrumentpanelet.
Toppers, den har jeg ikke sett  ::)

Truls Martin

Har en 2011 525dat fra Tyskland

Her vises speedlimit info i frontruta (HUD) samt i kjørecomputervinduet i instrumentpanelet dersom jeg velger det med computernappen ytterst på blinklyshendelen...


Sitat fra: Aberg88 på mandag 19. januar 2015, klokken 10:47
Litt off topic men siden det er så mye bra kompetanse så prøver jeg meg. Jeg har akkurat kjøpt meg en 2 år gammel 520DAT i tillegg til min kjære I3.

På denne bilen er det Speed Limit Info som jeg ikke får til å fungere, jeg har huket av for speed limit info i menyen men virker fortsatt ikke. Måtte dere gjør noe spesielt i I3 for å aktivere kameraet? Må kanskje nevne at bilen er tysk importert.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Aberg88

Se der ja, siden jeg ikke har HUD så må jeg se d på instrument panelet å trykke på knappen fungerte(bare litt synd at jeg må velge noe vekk for å vise d) Innså heller ikke at knappen var delt siden d var ulikt I3, så d viser seg at jeg også har fjernlys assistanse
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Bjørg Sveen Fjeldberg

Hei
Dette lurer jeg på.
Hvordan forstår min i3 at jeg setter min ganske tunge ryggsekk i høyre forsete? BMWi3 varsler aldri at det ikke er festet sikkerhetssele når ryggsekken står der. Dette får jeg straks varsel om hvis et barnebarn setter seg i høyre forsete og ikke straks sikrer seg med belte.

Klykken

Det er en sensor (trykkfølsom) som må trykkes ned. Mulig sekken ikke treffer denne? Evt er sekken for lett, selv om den kjennes tung ut. Disse to alternativene er mest plausible i mitt hode. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sirka

Jeg synes den sensoren er hypersensitiv - utrolig irriterende å måtte bakse sekken ned på gulvet med én hånd, alarmen begynner jo ikke å mase før etter at jeg har kjørt av sted ... >:(
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA