Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Klykken

Jeg setter posene i dørken bak forsetene. Det fordrer at det ikke sitter noen baki, selvfølgelig. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Hvordan liker dere fartspedalen? For meg er det uvant med gulvhengsla pedal. Jeg tenker aldri over hvordan pedalen er i andre biler, men de er tydeligvis annerledes enn på i3. Jeg pleier å bruke tuppen av foten på pedalen, med hælen plantet i gulvet. På i3 funker ikke det så bra. Det er best å sette hælen helt inntil bunnen av pedalen slik at hele skosålen har kontakt. Begynner å kunne like det nå.

Klykken

Fartspedalen er helt uproblematisk for min del og aldri vært følt som noe uvant. Tilvenningen var de første dagene med å kunne mellompunktet mellom regen og aks (coasting, eller hva det heter). Kom fra å ha kjørt Passat i et par år og en 2007 BMW E92 3-serie før det.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

power59

Fartspedalen er det beste med hele bilen!

"En-pedalskjøring" som i i3'n gjør bilen fantastisk lettkjørt. Synes det er større avstand i kjørekomfort  fra bil med automatgear til enpedals el.bil - enn fra bil med manuellt gear til bil med automatgear.

Ferry

En-pedal falt jeg for umiddelbart. Det er selve utførelsen av pedalen som er uvant. Merk UVANT, for den er ikke dårlig på noen måte. Det er bare jeg som trenger litt innkjøring. Hjernen min "koblet om" til en-pedal fra første meter. Jeg tenkte med en gang at akkurat slik bør det være, og jeg kan ikke tenke meg å ha det annerledes. Jeg kjører fra før automat (DSG) så jeg slapp å trå etter kløtsjen. Jeg hadde også lest en del om en-pedal før jeg prøvde, så i starten trodde jeg det var årsaken til den enkle overgangen. Etterhvert gikk det opp for meg at jeg egentlig allerede er godt vant til lignende kjøring, nemlig fra rc-biler. Der er venstre stikke gass forover og brems bakover. Midt på er det coasting. Noe lignende med rc-helikopter, positivt og negativt løft med nøytral i midten. Jeg har også prøvekjørt en trikk for mange år siden. Det fungerte på samme måte, gass forover, regenerering/brems bakover. Så for min del var jeg allerede opplært på en-pedal uten å egentlig være klar over det.

moonbuggy

Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

1. Jeg setter AC til startup klokkeslettet (noen timer frem), velger bort lading straks, setter inn ladepluggen. Allikevel starter ladingen umiddelbart og avsluttes lenge før AC skal starte. Jeg trodde dette ble synkronisert.
Hva gjør jeg galt ? (Jeg har prøvd via direkte i bilen og via connectappen.)

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

EinarV

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

Type 2
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: EinarV på søndag 14. desember 2014, klokken 03:02
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

Type 2
Antar dere diskuterer IKEA Forus. Jeg lurer da på det praktiske. Må en snakke med noe, bruke nøkkel?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: LMOR på søndag 14. desember 2014, klokken 06:46
Sitat fra: EinarV på søndag 14. desember 2014, klokken 03:02
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:33
Jeg har hatt bilen et par dager, men lurer på noen trivielle ting.

2. Ikeas 32A lading, er det via 32A CEE stikkontakt eller type 2 kabel ?

Type 2
Antar dere diskuterer IKEA Forus. Jeg lurer da på det praktiske. Må en snakke med noe, bruke nøkkel?

Det var IKEA Forus jeg tenkte på ja. Regner med at de har standard ladestolper de bruker på alle sine butikker.

Kun et vippelokk forran kontakten. Fin plass for meg å nødlade hvis jeg ikke får ladet på jobb på Forus.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

Takker for info.
Det var mye trafikk på Ikea (Forus) idag i drittværet. Jeg fikk testet blå type 2 plugg på opplegget (omsider). Det var bra. En ting som virkelig irriterer er at plassene var opptatt av "ikke elbiler" med gubbene i. De trodde tilsynelatende det var OK, så lenge de satt i bilen. Irriterende fordi det er trangt rundt plassene og det er ikke gjort i håndvending å få "fjernet" disse.

EinarV

Sitat fra: moonbuggy på søndag 14. desember 2014, klokken 21:30
Takker for info.
Det var mye trafikk på Ikea (Forus) idag i drittværet. Jeg fikk testet blå type 2 plugg på opplegget (omsider). Det var bra. En ting som virkelig irriterer er at plassene var opptatt av "ikke elbiler" med gubbene i. De trodde tilsynelatende det var OK, så lenge de satt i bilen. Irriterende fordi det er trangt rundt plassene og det er ikke gjort i håndvending å få "fjernet" disse.

De burde kanskje merke plassene bedre, jeg har kun vært der en gang uten at det har stått ikke ladbare biler der, og det var før åpningstid...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

Etter å ha hatt bilen noen dager, ser jeg klart at bremsene blir et problem. De blir knapt brukt. Selgeren anbefalte å bremse hardt noen ganger for å hindre rust på skivene som tydeligvis var et problem. Vel, her burde BMW ta tak, det kan vel ikke være så vanskelig å finne et rustfritt alternativ for skiver ?
I så fall hadde man antagelig hatt skiver og klosser for bilens levetid ved levering. Synd at skiver må byttes hyppig fordi det ikke er særlig bruk for dem.

Klykken

Kjør litt aktivt i ny og ned, så får du brukt bremsene litt. Bruk det som unnskyldning for kvinnen i huset i alle fall. ;D
Ellers er det jo mer nødvendig å bruke bremsepedalen nå på vinterhalvåret og det er glatt. Hender seg titt og ofte jeg gjør det.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Jeg blir jo nødt til det. 
Allikevel, det skulle vært greit å vite at de ikke rustet fast  :D

Ferry

Jeg har kjørt i3 i snart fire uker, og jeg er ikke sikker på om klossene bak har vært i inngrep ennå. Det er ikke mye klossene foran har vært brukt heller, og det har ihvertfall ikke vært noen harde oppbremsinger. Jeg har egentlig ikke lyst til å tråkke til så hardt, men jeg det må vel gjøres. Jeg har ikke brukt benyttet full akselerasjon ennå heller. Jeg bare koser meg i visshet om at kreftene er der. Jeg prøvde dem jo på demobilen. Som kjent, den raskeste bilen i verden er demobil ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA