Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Luniboy på tirsdag 16. august 2016, klokken 06:50
Ser at batteripakken på 94Ah er på 34 kWh, med utnyttbar på 27,2 kWh, noe som tilsvarer 80%, så da er man vel 'innenfor' comfortsonen til batteriet ... ?
på 60Ah er selve pakken på 22 kWh og utnyttbar på 19 kWh, og det tilsvarer vel 86,4%, noe som fremdeles er 'innenfor' ...

Nå er noe av det som ikke er tilgjengelig i bunn (brick protection), så SOC er nok over 90% fulladet. Som er i overkant av hva jeg liker. Pleier å lade med prisvindu på natten til vanlig, så lenge jeg ikke kjører helt tomt på dagen.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#1996
Eneste måte å sløse med batteristrøm er å sette på oppvarming av kupeen uten å bruke bilen :-)
Men det går bare et par ganger, før bilen deaktiverer muligheten. (Noe som er bra hvis du har satt på oppvarming hver morgen, og reist fra bilen på flyplassen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sap_2000

Hei LMOR.
Skjønte ikke helt hva du mente.
Kan du forklare litt med teskje hvordan dette med batterivarmen fungerer?
Er det noe valg noe sted i meny f.eks.
Noen sier at det brukes uforholdsmessig mye strøm om man kjører avgårde i -10 etc uten forvarming (egolfen ligger på ca 16-18 KWh/100 km om man kjøre avgårde i -10 og kjører en mil til sammenligning).

Skulle gjerne visst mer om disse tingene før jeg tar en avgjørelse på I3.
Takker for hjelpen :-)


Sent using Tapatalk
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

rth

Har forsåvidt ikke noe hvordan batterivarmeren fungerer.  Vi har imidlertid gjort oss noen erfaringer gjennom 2 vintre. Om bilen står fulladet uten plugg i, så tror jeg alltid vi klarer å få ca 13-14 mil rekkevidde. Tilnærmet uansett temperatur. Forutsetningen er da bar vei, vanlig landeveisfart og relativt flatt.

Det som tar rekkevidde er varmeapparatet. Så graden av komfort styrer i stor grad rekkevidden. Ikke noe problem å få rekkevidde under 10 mil med god varme i bilen. Kona pendler 9+9 mil til jobben og det har gått uproblematisk med ett par unntak i løpet av 2 vintre. Hvis hun har startet med fulladet batteri, så har det aldri vært i nærheten av ett problem. Uansett temp vi har hatt. Ned mot -20 som det kaldeste. Hun er riktignok sporty og gir litt avkall på varm kupe de kaldeste dagene.

På kortere turer er nå aldri strømforbruket noe problem uansett.

sap_2000

Tilleggsspørsmål:
I appen, er det en funksjon for å stoppe og starte ladingen når bilen er plugget inn?

Samme spørsmål med forvarming. Er det en "varme av/på nå-knapp" og mulighet for å stille inn ønsket kupetemp? Eller må man endre på en timer når man finner ut man skal dra om f.eks 25 minutter?


Sent using Tapatalk
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Klykken

Kan ikke starte og stoppe ladinga nei, med mindre du benytter deg av "gunstig lading" som betyr lading mellom et gitt tidspunkt.

Forvarming har fast temp. Har alltid trodd det var siste valgt temp i kupeen, men de lærde strides og noen sier det er 21C eller noe. Uansett, det blir kaldt på sommeren og varmt om vinteren. Ønsker du ikke varming av kupè velger du å slå av "klimatisering" i appen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

hemi

Hei sap, både jeg og kollega har bestilt hver vår nye i3 og gleder oss (uke 37 og 38) bestiller du "riktig" sted kuttes ventetiden også.

hilsen din venn med 2 store påhengsmotorer som stadig ser du bruker samme nick på alle forum :p

Klykken

Bilen er i alle fall moro og kvikk som veier mye for min del, så det er mye å glede seg til for dere som sitter og venter! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 16. august 2016, klokken 12:47
Tilleggsspørsmål:
Er det en "varme av/på nå-knapp" og mulighet for å stille inn ønsket kupetemp?
Du kan starte klimatisering når som helst med ett "trykk". Den går da en viss tid og du kan ikke stoppe den manuelt. Jeg kunne også tenkt meg en Start / Stopp lading knapp i appen. Kan ikke forstå hvorfor de ikke har laget det. Kunne godt byttet bort knappen for å "tute" med hornet med den.

Klykken

Ja, det og kunne velge strømtrekk. Samt at jeg kunne tenkt meg å sett om klimatisering pågår.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:14
Hei LMOR.
Skjønte ikke helt hva du mente.
Kan du forklare litt med teskje hvordan dette med batterivarmen fungerer?
Er det noe valg noe sted i meny f.eks.
Noen sier at det brukes uforholdsmessig mye strøm om man kjører avgårde i -10 etc uten forvarming (egolfen ligger på ca 16-18 KWh/100 km om man kjøre avgårde i -10 og kjører en mil til sammenligning).
Du kan kun forvarme batteriene ved å sette avreisetid i god tid på forhånd, og det fungerer kun hvis du har ladekabel i. Du kan skru av dette, så du kan forvarme kupeen uten å forvarme batteriet.
Utover det er det bilen selv som varmer batteriet, uten at det trekkes strøm fra selve batteriet. Enten gjøres det passivt via gjenbruk av varme fra motoren eller fra varmen som kommer av at du trekkes strøm fra batteriet til motoren eller at du leverer strøm til batteriet ved regenerering.
Varmen av batteriet har lite å si for forbruket helt ned til -10, det har mest å si for hurtiglading, så derfor varmes batteriet under hurtiglading, hvis det ikke er varmt nok ladingen starter. Det er sjeldent et problem på den nye, for det skal godt gjøres å bruke opp 30kWh uten at batteriet er godt og varmt av bruken. (Jeg gjorde en test med -4 grader på batteriet, og klarte med litt aggressiv kjøring å få opp temperaturen til +30 på relativt kort tid)
Tror ikke du finner noe mer gjennomtenkt løsning enn det i3 har  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#2006
Er det jeg som ikke har forstått det, eller er det helt idiotisk løsning på i3 for å finne ladestasjoner.
Hvis man går rett på POI, så kan man finne bensinstasjoner, men hvilken nytte har man av det i en elbil ?.
Jeg fant omsider ut at man kan gå gjennom en rekke valg under kategori BIL, og til slutt får man opp en liste over ladestasjoner. Men det er ikke lett å se hvilke operatør ladestasjonen har.  En annen sak er om dette er en liste som hele tiden er oppdatert, eller om den følger kartdataene. Jeg må si at jeg til nå ikke har sett noen annen bil med like dårlig støtte for å finne ladestasjoner. Jeg har også forstått det slik at man minst må ha en mastergrad i IKT for å importere en liste over egne POI, eksempelvis ladestasjoner.

PerBear

Kan trøste deg med at VW e-golf har enda dårligere ladeplass navigering  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

TM

Ja, det stemmer nok  ;). I navigasjonen har man et valg "finn sist brukte ladestasjoner". Men de vet man jo hvor er, så hvorfor ikke et enkelt valg "finn nærmeste ladestasjoner" ? Tyskerne lager gode biler, men har aldri utmerket seg innen brukervennlighet av programvare. Det er vel SAP et godt eksempel på  :)

EinarV

Jeg bruker bare noen få trykk på iDrive hjulet for å finne ladestasjoner, husker ikke helt hvordan, men det må være ganske intuitivt siden jeg finner det fort hver gang  :p er det ikke bare å gå inn på destinasjon (altså flagget på iconene til venstre for kartet) og velge finn nærmeste ladestasjon eller noe sånt?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA