Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

rth

Snakket akkurat med verkstedet. Han fortalte at om man trakk i utløsertråden til ladeplugg, så måtte bilen på verksted etterpå for en slags mekanisk reset. Kan det stemme?

I så fall var det bra jeg ikke fikk dratt i snora. Og det burde vel også stått en advarsel om akkurat dette i instruksjonsbok.

bjorngb

Med 94ah i3 - kvar mange - A kan den lade på en-fase? Den nye laderen til BMW er 32A, så det ville være rimelig teit om i3 ikke kan lade på 32A på enfas...
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Sitat fra: bjorngb på fredag 12. august 2016, klokken 18:47
Med 94ah i3 - kvar mange - A kan den lade på en-fase? Den nye laderen til BMW er 32A, så det ville være rimelig teit om i3 ikke kan lade på 32A på enfas...
Den kan lade 32A på 1-fase. BMW har ikke for vane å lage teite løsninger  ;)

sap_2000

Hei. Vurderer å bestille ny I3 nå (i dag) da facelift Egolfen er er stykke unna.
Har et par spørsmål om ladestyring og batterivarme på I3. Har ikke rukket å lese gjennom tråden, så får unnskylde om dette er diskutert før.

Er det mulighet for å skru av batterivarme via bryter eller meny slik som range mode på tesla?
Tenker i forbindelse med mye småkjøring og stopp om vinteren der man ikke får plugget inn og forvarmet. Vet at B klasse og tesla bruker mye batteristrøm på å varme opp batteriet når man setter seg og kjører avgårde som er bortkastet når man driver med lokalkjøring med ørten stopp og ikke har behov for hurtiglading.
Hvordan funker dette på I3?

Det andre spørsmålet er ang ladetimere.
Si man har satt avgang hver morgen 0700. Enten med eller uten forvarming.
Hva skjer da når man plugger inn bilen dagen før?
Vil den lade til 100% med en gang å holde seg der, eller kan man sette hvor mange % den skal lade til umiddelbart, f.eks 80% og at den lader videre til 100% rett før avgang.

Spør da jeg har Egolf og Passat GTE hvor man fritt kan sette disse verdiene. Både nedre ladestand og hvor mange % man vil lade til ved avgang (kan godt være 60-80% om sommeren når man ikke skal kjøre langt).
Liker den muligheten da bilen vil tilbringe minst mulig tid med 100% SOC.

Takker for svar :)


Sent using Tapatalk
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Klykken

#1984
Batterivarmer starter med en gang du kjører uten forvarmet bil og temperaturen er utenfor bilens programmerte preferansen. Er kjøreplanen forutsigbar settes derfor timer i app eller i bilen (minst tre timer før avgang), så er både batteri og kupé varm mens den står tilkoblet lading.

Angående lading og timere så lades naturlig nok bilen med en gang kladden settes i ladeporten, og den lades til 100% hvis det ikke blir avbrutt før den tid. Man kan sette gitte tidspunkt bilen kan lade mellom (i land hvor strømprisene er tidsjustert), men dette fører til at bilen blir vanskeligere å bruke etter mitt syn. Og du kan ikke bestemme at bilen skal stoppe på en viss % oppladet.

Men at man ikke skal lade til 100% er for meg en gåte. Batteristyringen er satt slik at selv om bilen er fulladet er det fortsatt en buffer i topp, slik at bilen ikke skal ta skade av det. Samme gjelder i bunn, selvsagt.

VWs hybrider og elbiler har forøvrig ikke aktiv styring av batteriets temperatur, slik BMW og bl.a. tesla har. Derfor, setter du fast avgangstid er batteriene forvarmet og holder temperaturen en god stund hvis du ikke benytter bilen med en gang. Slik får du mest mulig rekkevidde ut av batteriene uansett vær og temperatur.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

sap_2000

Takk for svar. Selgeren greide ikke å svare på dette selv etter å spurt rundt.

Var dessverre det jeg mistenkte ang batterivarme og ladestyring.
Har dessverre ganske uforutsigbart kjøremønster bortsett fra om morgenen.

Er ikke alltid man får parkert et sted man får ladet når man gjør ærend, er på besøk etc, så i praksis blir bilen som oftest ofte stående frakoblet rundt omkring utenom hjemmet.

Synes det er meget dumt at det ikke går an å skru av batterivarmen når det er helt unødvendig at det pøses på med dyrebar batteristrøm for å varme opp flere hundre kg batteri. På langkjøring når man skal hurtiglade er det viktig med temperert batteri. For saktelading og puslekjøring spiller det ingen rolle om batteriet holder -15 grader.
Og man betaler jo strømmen hjemme selv også. Det må jo gå med en del Kwh i året på å varme dette batteriet x antall ganger i den perioden temp er under +10 når det ikke er nødvendig i 99% av tilfellene (for min del).

En i familien min har B klasse hvor opplegget er det samme. Bilen pøser på med 5-6 Kw til batteriet hver gang man kjører avgårde. Så, etter 20-60 min parkerer man og prosessen gjentar seg når man kjører avgårde igjen.
På papiret har B klassen lenger kjørelengde enn egolfen. Vinterstid på småkjøring med mye stopp har den i praksis halvparten av egolfen pga at man ikke får skrudd av batterivarmen.
Samme med tesla om man ikke bruker range mode fornuftig, men de har i det minste gjort mulig å skru av varmen for de som vil.

Synes også det er kjedelig at BMW ikke har gjort det slik at den lades til 100% tett før avgangstid og valgfri % før det. Etter å ha puslet med Li-xxx batterier i mange år har jeg lært (og erfart) at det de liker dårligst er er høy SOC over tid, spes i kombinasjon med høy temp.
Selvfølgelig er alle som selger elbiler  programforpliktet til å si at deres biler ikke tar skade av høy SOC (ja jeg vet om bufferen i topp og bunn) i ubegrenset tid.

Kjenner jeg kjølnet endel ang I3 pga disse to tingene. Synd da en fully charged 94 Ah fristet veldig og forhandler kunne ordne I3 venteleiebil

Alternativet er å kjøpe enda en Egolf nå selvom det er kjedelig og ha to like biler, og heller bytte ut den første (2015 mod) når facelift og 35 KwH batteriet kommer til neste år.

Takk for god info Klykken :-)


Sent using Tapatalk
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

LMOR

#1986
Batterien varmes ikke uten at bilen er koblet til. Og du kan velge det bort hvis du vil. Under kjøring varmes den passivt av motorvarmen, så ingen energi blir sløst bort.
Det er ingen grunn til at en i3 ikke skal lades til 100%, og i3 er enklere for alle å bruke, fordi det ikke er så mange innstillinger å passe på.

En bør vel være mer opptatt at faktisk levetid på batteriet og faktisk gjennomsnittsforbruk på gitte temperaturer, enn om en kan velge noen spesielle innstillinger en liker ideen bak?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Nissan valgte også å ta bort muligheten for å redusere ladingen til 80 % i 30 kW utgaven, og økte samtidig garantien på batteriet til 160.000 km. Erfaringer har vist at batteriene tåler å lades daglig til 100 % og varer lenger enn man tidligere antok. Bufferet i det nye i3 batteriet er dessuten høyere enn tidligere (ca 5 kW) Spenningen er oppgitt til 353V (tidl. 360 V) fordelt på 96 celler. Selv var jeg også opptatt av å begrense ladenivået, men jeg tror at det er en ubegrunnet frykt.

Luniboy

Heisann

Jeg er forsåvidt enig i at man ikke bør ha batteriene på 100%, selv om det er lagt inn buffer i toppen, og at spenningen er redusert. Dette var den største grunnen til å tvile på å kjøpe en i3.
Men har nå ENDELIG bestilt en El bil, og da kona satte foten ned med tanke på Tesla, så falt valget på BMW i3, spesielt med tanke på kjørelengde, akselerasjon og at den ikke ruster  ;D

Jeg kommer til å begrense ladingen ved hjelp av denne laderen som jeg har funnet;
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/s?tm=ladestasjoner
HALO 16A Type 2 med WiFi og gode greier, hvor man kan styre fra telefonen, ser for meg at det MÅ bli bra, noen som har en slik i drift i dag her inne på forumet ?

Regner med dette blir bra !!!
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Amigakongen

Her bare settes laderen i bilen etter jobb. Men nå har jo ikke bilen gått mer en 24000km. Plukker bare ut ladern om morgenen når jeg skal på jobb. :) Hurtiglades når man skal på litt lengre tur.
Veit om tEsla eiere som aldri lader mer en 80% og aldri tomt. Hadde ikke jeg giddi, men.... :P
2015 BMW I3 - 11800km

Sungrazer

Er ikke noe vits i å overtenke ladingen med i3´n. Battery Management Systemet (BMS) tar seg av batteriet mye bedre enn det du klarer. Plugg i, lad og kjør. Jeg har ladet min til 100% indikert hver eneste dag, og har kjørt ca. 25 000 km siden november i fjor. Merker ingen forringing av batteri eller kapasitet. Det er ingen grunn til å skaffe seg en fancy smancy ladestasjon. Kladden gjør nytten sin om du ikke har det travelt. Har du det travelt anbefaler jeg at du skaffer en ladestasjon som gir 1-fas 32A, eller 3-fas 16A eller 32A for fremtidig utvidelse. BMS fikser resten.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

sap_2000

#1991
Sitat fra: LMOR på mandag 15. august 2016, klokken 17:06
Batterien varmes ikke uten at bilen er koblet til. Og du kan velge det bort hvis du vil. Under kjøring varmes den passivt av motorvarmen, så ingen energi blir sløst bort

takk for svar LMOR :)
Du skriver at batteriet kun varmes direkte når bilen er plugget inn, som er litt motstridende til det Klykken skrev tidligere:

Sitat fra: Klykken på mandag 15. august 2016, klokken 15:16
Batterivarmer starter med en gang du kjører uten forvarmet bil og temperaturen er utenfor bilens programmerte preferansen

Skulle gjerne hatt klarhet i dette med batterivarmen.
Mener jeg leste i "på langtur med I3 (94Ah)" tråden at SOC sank noen % ned fra 100% med forvarming på 10A kabel, som vel indikerer at forvarming også bruker batteristrøm om om man ikke lader med 16A eller mer (på enfas).

Limer inn et utklipp av første innlegget i tråden:
Sitat fra: TM på onsdag 10. august 2016, klokken 13:40
Kan vel være nyttig med en tilsvarende tråd for den nye modellen ?

Jeg har ikke hatt noen skikkelig langtur ennå, men jeg kjørte i dag tidlig fra Dagalifjellet (1075 moh) til Asker. Strekningen er 189 km.

Startet med bilen klimatisert. Den så ut til å bruke batteriet, selv om den var tilkoblet 10A. Temperaturen var 4 grader ved avreise og det var våt vei og tildels mye vann i vegbanen. Jeg kjørte helt normalt i comfort modus med 22 grader i kupeen. Ved ankomst Asker var temperaturen 8 grader.

Startet med 97,5 % og hadde 16 % rest ved ankomst.....

Hva sier andre I3 eiere? Varmes batteriet om man kjører avgårde med ikke-forvarmet bil i kulda?
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på mandag 15. august 2016, klokken 22:43
Her bare settes laderen i bilen etter jobb. Men nå har jo ikke bilen gått mer en 24000km. Plukker bare ut ladern om morgenen når jeg skal på jobb. :) Hurtiglades når man skal på litt lengre tur.
Veit om tEsla eiere som aldri lader mer en 80% og aldri tomt. Hadde ikke jeg giddi, men.... :P

Det er ikke så mye "gidding" involvert. Om man normalt ikke trenger mer enn f.eks halve batterikapasiteten er det ikke mer enn 3 sekunders jobb å sette bilen til 80% lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luniboy

Enig i det, det er derfor jeg har planer om å kjøpe en slik HALO lader hvor man kan styre selve laderen fra telefonen.
Ser at batteripakken på 94Ah er på 34 kWh, med utnyttbar på 27,2 kWh, noe som tilsvarer 80%, så da er man vel 'innenfor' comfortsonen til batteriet ... ?
på 60Ah er selve pakken på 22 kWh og utnyttbar på 19 kWh, og det tilsvarer vel 86,4%, noe som fremdeles er 'innenfor' ...
Om dette såkalte BMS er så fantastisk bra, burde vel ikke BMW hatt noe problem med å kunne garantere batteriene litt lenger, de er jo faktisk dårligst i klassen på dette området.
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Klykken

Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 16. august 2016, klokken 01:24
Sitat fra: LMOR på mandag 15. august 2016, klokken 17:06
Batterien varmes ikke uten at bilen er koblet til. Og du kan velge det bort hvis du vil. Under kjøring varmes den passivt av motorvarmen, så ingen energi blir sløst bort

takk for svar LMOR :)
Du skriver at batteriet kun varmes direkte når bilen er plugget inn, som er litt motstridende til det Klykken skrev tidligere:

Sitat fra: Klykken på mandag 15. august 2016, klokken 15:16
Batterivarmer starter med en gang du kjører uten forvarmet bil og temperaturen er utenfor bilens programmerte preferansen

Skulle gjerne hatt klarhet i dette med batterivarmen.
Mener jeg leste i "på langtur med I3 (94Ah)" tråden at SOC sank noen % ned fra 100% med forvarming på 10A kabel, som vel indikerer at forvarming også bruker batteristrøm om om man ikke lader med 16A eller mer (på enfas).

Limer inn et utklipp av første innlegget i tråden:
Sitat fra: TM på onsdag 10. august 2016, klokken 13:40
Kan vel være nyttig med en tilsvarende tråd for den nye modellen ?

Jeg har ikke hatt noen skikkelig langtur ennå, men jeg kjørte i dag tidlig fra Dagalifjellet (1075 moh) til Asker. Strekningen er 189 km.

Startet med bilen klimatisert. Den så ut til å bruke batteriet, selv om den var tilkoblet 10A. Temperaturen var 4 grader ved avreise og det var våt vei og tildels mye vann i vegbanen. Jeg kjørte helt normalt i comfort modus med 22 grader i kupeen. Ved ankomst Asker var temperaturen 8 grader.

Startet med 97,5 % og hadde 16 % rest ved ankomst.....

Hva sier andre I3 eiere? Varmes batteriet om man kjører avgårde med ikke-forvarmet bil i kulda?
LMOR er mye mer inne i teknikken enn meg. Ved kald bil, som i -10C og "kaldstart" har man både redusert kraft og høyt forbruk, som jeg har merket meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA