Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

Varmgang kan du få noen til å sjekke. Tviler på at det er et problem på 9A. For at det skal bli varmt, så kreves det energi. Den energien ser du på spenningsfallet. Men du må få noen som har greie på det til å beregne hva som er normalt spenningsfall i ditt tilfelle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Gamle anlegg bør sjekkes helt fram til sikringsboksen, og kanskje litt til... Standardene har forandret seg og min 16A kurs til garasjen hadde for lite tverrsnitt på kabel - installasjon fra 80 tallet.

Til dere som venter på elbil: En del forhandlere har avtale med elektrikere slik at man kan få en installasjon av ladeboks momsfritt om man bestille før bilen leveres, så det er verd å sjekke ut om det er mulig.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#1922
Sitat fra: meshintas på mandag 18. juli 2016, klokken 21:31
noen som har noen formening om det går an å montere bmw ladeboks på en kurs på kun10A (fellesgarage, uten mulighet til å lette opp ny kurs, med elanlegg fra 70-tallet..)
Denne for ekseempel:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Eller denne om du vil ha fastmontert kabel.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner

Ellers er dette et godt råd:
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 19. juli 2016, klokken 09:15
Gamle anlegg bør sjekkes helt fram til sikringsboksen, og kanskje litt til...
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 19. juli 2016, klokken 09:15
En del forhandlere har avtale med elektrikere slik at man kan få en installasjon av ladeboks momsfritt om man bestille før bilen leveres, så det er verd å sjekke ut om det er mulig.
Jeg har forstått at dette ikke gå når man bestiller i3 fordi forhandler kun er kommisjonær. Det er BMW Norge som er den juridiske selger av bilen. Er det noen som klart å få mva fritak for annet enn det som står på kontrakten ?

meshintas

Fikk et nyhetsbrev av forhandler, og der sto det at det går an å få wallbox momsfritt:

"Wallbox + montering koster kr 14.500,- dersom den legges inn i kontrakten før levering av bilen (helst en måned før). Dersom wallbox legges inn i kontrakten på et senere tidspunkt, anses den ikke å være en del av bilen og blir derfor momsbelagt."

TM

Sitat fra: meshintas på tirsdag 19. juli 2016, klokken 16:56
Fikk et nyhetsbrev av forhandler, og der sto det at det går an å få wallbox momsfritt:

"Wallbox + montering koster kr 14.500,- dersom den legges inn i kontrakten før levering av bilen (helst en måned før). Dersom wallbox legges inn i kontrakten på et senere tidspunkt, anses den ikke å være en del av bilen og blir derfor momsbelagt."
Det er nok fordi de har fått det inn i ordresystemet til BMW med bestillingskode ZWB:

ZWB BMW i Wallbox Pro (Ink standard installasjon for 16A 1-fase) kr 14 500

Men det er jo lite framtidsrettet å kun tilby 1-fas ladeløsning når de leverer 3-fas lader i bilen  ???

meshintas

ja da gidder jeg hvertfall ikke tror jeg, teit de ikke opplyser dette. Finnes ikke noen ny versjon av Wallbox fra BMW som har 3-fas?

john

Slik jeg forstår det så støtter boksen 3-fas, men prisen dekker kun "standard installasjon" dvs de tar høyde for at de ikke alltid kan levere 3-fas?

TM

Sitat fra: john på tirsdag 19. juli 2016, klokken 19:50
Slik jeg forstår det så støtter boksen 3-fas, men prisen dekker kun "standard installasjon" dvs de tar høyde for at de ikke alltid kan levere 3-fas?
Det står wallbox pro. Så vidt jeg forstår er dette en 1-fas ladestasjon som støtter opp til 32A, 7,2 kW. Men andre ord, et dårlig alternativ for de som har 400V TN nett og kjøper 94 Ah utgaven (og det er jo ingen som kjøper 60 Ah modellen)

"With a charging rate of up to 7.4 kW, the BMW i Wallbox Pro supports very fast charging of electric and plug-in hybrid vehicles. In this case the high-voltage battery of the BMW i3 takes less than three hours for an 80% charge. The BMW i Wallbox Pro is also compatible with other makes of vehicle..."

LMOR

Den nye som støtter 3x16A heter Wallbox Plus, den er også litt mer kompakt enn de gamle.
Noen hevder at den også støtter vårt IT nett, men det har jeg ikke sett bekreftet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. juli 2016, klokken 21:25
Den nye som støtter 3x16A heter Wallbox Plus, den er også litt mer kompakt enn de gamle.
Noen hevder at den også støtter vårt IT nett, men det har jeg ikke sett bekreftet.
Kam man få kjøpt den sammen med bilen og dermed spare mva ? Den står ikke i 1. juli prislisten.

LMOR

Jeg skrev feil, det kommer 3 nye, en som skal kunne bestilles og leveres med 94Ah versjonen. Vet ikke hvorfor den ikke står i listen, men den er kanskje ikke godkjent for Norge enda. Slik var det sist også. Så vi/dere går nok glipp av momsfordelen.

På slutten av året kommer 2 nye til, Plus og Connect. Mer avanserte.

Alle disse 3 kan levere 3 x 32A.

(dagens Pro og Pure kan ikke levere 3 fase)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bjorngb

Jeg har bedt om en 32A lader, men det vil ikke selger gi meg. Han sier BMW vil bli kvitt de gamle 16A først. Ser det er bilder av en mer snerten lader på bmw.no, personlig synes jeg wallbox pure og pro er litt for prangende til å ha hengende på veggen utenfor huset
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Griffel

Husk at mode3 ladestasjoner med type2 kontaket eller med fast kabel er standard produkter, og det finnes mange alternativer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kanon

Hva gjør dere med tak og bakluke angående polering/waxing?
Taket er vel plastikkkarbon med klarlakk utenpå? Vanlig lakkbehandling skulle jeg tro?
Bakluken er glass med klarlakk? Eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA