Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Griffel

#1890
Sitat fra: Truls Martin på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Ettersom man ikke selv har lov til å fjerne en stikkontakt og fast tilkoble en ladestasjon må man uansett bruke en elektriker. Og når en elektriker installerer en ny ladestasjon må han følge de nye kravene etter 2014 normen.
En kan se på dette som en oppgradering. Dette er ikke nytt men en forbedring av en eksisterende kurs. Det vil jo bli helt tøys at det er lov, men ikke anbefalt, å benytte en 16A ladekladd i en schuko kontakt, men ikke lov å bytte ut en dårlig schuko med en mode 3 ladestasjon. Men legges det opp en ny kurs fordi den aktuelle schuko ikke er den eneste forbruker på denne kursen må selvfølgelig de aktuelle forskrifter følges.

Sitat fra: Truls Martin på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Det som kan være skummelt med å lade elbil på en kurs med A jordfeilvern (som er det vanlige) er at Elbilen kan avgi en likestrøms jordfeilstrøm som magnetiserer spolen i a jordfeilvernet. Dette gjør at karakteristikken endres, og jordfeilvernet kan i værste fall ikke løse ut på feil. Dette er særlig farlig der det henger andre ting på kursen.
Nå gikk det frem at «Usikker på detta» har et 400V system, og i resten  av Europa er det ikke påkrevet med B-jordfeilbryter på enfas ladestasjoner koblet mellom enfas og N. A-vern er tilfredstillende ved slik enfas kobling. Den norske særreglen er for å unngå forvirring med våre 3-4 nettsystemer og fordi vi har valgt å definere N som en «live». I dette tilfelle er det ikke skummelt, og ikke ulovlig siden et bytte av kontakt er en oppgradering.
Men det er aldrig feil å benytte en B-type jordfeilbryter.

Dersom en skifter en trefase-kontakt med en ladestasjon bør ladestasjonen ha et B-vern, og en nykurs må uansett ha et B-vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Bolfus på lørdag 16. juli 2016, klokken 21:06
Hvilken ladehastighet kan jeg få med nye i3 med den eksisterende garasjekursen min? 3-fas 240V IT nett med CEE-stikk.
Dersom BMWs 3-faslader er som 3-fasladere flest, vil den ikke kunne nytte 3-fas 240V IT. Da vil du kunne lade 1-fas og har du da en 16A kontakt blir effekten ca. 3,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Usikker på detta

Sitat fra: Truls Martin på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Ettersom man ikke selv har lov til å fjerne en stikkontakt og fast tilkoble en ladestasjon må man uansett bruke en elektriker. Og når en elektriker installerer en ny ladestasjon må han følge de nye kravene etter 2014 normen.



Takk for hjelpen alle :)
Litt forvirret er jeg fremdeles, men jeg tenker at sitert setning stemmer bra - og at jeg ved innstallasjon utført av sertifisert eletriker vil få et trygt og sikkert "opplegg" som følger alle krav og forskrifter :)

Ingeniøren

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 17. juli 2016, klokken 09:01
Sitat fra: Truls Martin på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Ettersom man ikke selv har lov til å fjerne en stikkontakt og fast tilkoble en ladestasjon må man uansett bruke en elektriker. Og når en elektriker installerer en ny ladestasjon må han følge de nye kravene etter 2014 normen.



Takk for hjelpen alle :)
Litt forvirret er jeg fremdeles, men jeg tenker at sitert setning stemmer bra - og at jeg ved innstallasjon utført av sertifisert eletriker vil få et trygt og sikkert "opplegg" som følger alle krav og forskrifter :)

Det bør du være, men som du sikkert har forstått har man regler og tolkning av regler og noen vil gjerne legge seg litt over minimumskrav. Spør du to elektrikere (eller her inne  8)) er det ikke usannsynlig at du får litt forskjellige svar....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#1894
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. juli 2016, klokken 10:08
Spør du to elektrikere (eller her inne  8)) er det ikke usannsynlig at du får litt forskjellige svar....
Ikke bare usansynlig, men garantert.
For ordens skyld "Ingeniøren" er ikke elektroingeniør.
"Griffel" er verken elektrikker eller installatør.
(Han har riktig nok montørsertifikat fra 1964, men har ikke jobbet som elektrikker etter det.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Usikker på detta

Ja det forstår jeg :)

Legger meg mer enn gjerne "litt over minimumskrav" selv.

EinarV

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 17. juli 2016, klokken 13:55
Ja det forstår jeg :)

Legger meg mer enn gjerne "litt over minimumskrav" selv.

Du må vel bare ta og føle på dette som et enkelt individ  ;) jeg har TN nett i pendlerboligen og fikk lagt opp en dedikert 3fas 32Ah kurs i garasjen med b-vern. Jeg satt opp en ladeboks fra electrolux der, så nå kan jeg lade med 7,4kw frem til jeg får den nye bilen og kan lade med 11kw. For oss som har troen på at fremtiden er elektrisk så tror jeg at jeg nå har en grei fremtidsrettet ladeløsning  :)
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Synes det er bra noe forbereder seg, og at alle finner ut av sitt behov.
Jeg kommer ikke til å installere noen raskere lading, enn 9A.
Med 6A og 10t lading hver natt, kan en kjøre over 30 000 km per år.
De få gangene en trenger noe mer, vil de fleste etter hvert få tilgang til hurtiglading.
Hvis vi skal kunne ha 2mill elbiler i Norge, bør de fleste lade sakte hjemme, slik at vi ikke belaster nettet for mye. Gjennomsnittsforbruket tilsier at en kunne klart seg med 3-4A lading  :)
2mill biler som trekker 11/22kW kl 17:00, er ikke så bra.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hejduk

Fungerer forvarming greit med så lav amp?
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

EinarV

Sitat fra: LMOR på søndag 17. juli 2016, klokken 19:01
Synes det er bra noe forbereder seg, og at alle finner ut av sitt behov.
Jeg kommer ikke til å installere noen raskere lading, enn 9A.
Med 6A og 10t lading hver natt, kan en kjøre over 30 000 km per år.
De få gangene en trenger noe mer, vil de fleste etter hvert få tilgang til hurtiglading.
Hvis vi skal kunne ha 2mill elbiler i Norge, bør de fleste lade sakte hjemme, slik at vi ikke belaster nettet for mye. Gjennomsnittsforbruket tilsier at en kunne klart seg med 3-4A lading  :)
2mill biler som trekker 11/22kW kl 17:00, er ikke så bra.

Med ukependling på 12 mil hver vei og også en del dagsturer dertil så har jeg gjort det sånn for å slippe hurtiglading. Jeg bekymrer meg ikke i dag over om 2mill elbileiere gjør det på denne måten, det er det nok av andre som gjør. Jeg valgte løsning ut fra mine behov.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

TM

Enig.. så får man heller justere ned ladefarten eller lade på tider lite strømforbruk dersom den varslede effektavgiften innføres.

Ingeniøren

Sitat fra: EinarV på søndag 17. juli 2016, klokken 18:43
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 17. juli 2016, klokken 13:55
Ja det forstår jeg :)

Legger meg mer enn gjerne "litt over minimumskrav" selv.

Du må vel bare ta og føle på dette som et enkelt individ  ;) jeg har TN nett i pendlerboligen og fikk lagt opp en dedikert 3fas 32Ah kurs i garasjen med b-vern. Jeg satt opp en ladeboks fra electrolux der, så nå kan jeg lade med 7,4kw frem til jeg får den nye bilen og kan lade med 11kw. For oss som har troen på at fremtiden er elektrisk så tror jeg at jeg nå har en grei fremtidsrettet ladeløsning  :)

Riktig - se på det som en investering. Verdien på boligen har gått opp men en elbil "lader" i garasjen. 15' kan høres mye ut der og da men hva bruker ikke folk på f. esk. bad hvis fargen er feil  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på søndag 17. juli 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. juli 2016, klokken 10:08
Spør du to elektrikere (eller her inne  8)) er det ikke usannsynlig at du får litt forskjellige svar....
Ikke bare usansynlig, men garantert.
For ordens skyld "Ingeniøren" er ikke elektroingeniør.
"Griffel" er verken elektrikker eller installatør.
(Han har riktig nok montørsertifikat fra 1964, men har ikke jobbet som elektrikker etter det.)

Hvordan kunne du vite det  :) :)

Faget er maskin, men man lærer litt hver dag og blir mer og mer universal...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: EinarV på søndag 17. juli 2016, klokken 20:01
Jeg valgte løsning ut fra mine behov.
Håper jeg fikk frem at jeg støtter det.
Alle må velge ut i fra sitt behov, men poenget mitt er at langt mer enn 50% ikke trenger mer enn 6/9A. Da er det både bortkastet penger og en belastning på nettet som vil tvinge frem prising per time raskere, slik at vi alle må programmere lademønsteret.
Ville bare balansere debatten litt  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Hejduk på søndag 17. juli 2016, klokken 19:17
Fungerer forvarming greit med så lav amp?
Ja, det er dokumentert i en annen tråd. Forvarming trekker 1000W, og det er pga 6A lading at oppvarming av batteriet starter 3t før avreise. Blir spennende å teste den nye, for det burde vært mer dynamisk og startet tettere på avreise hvis en har mer A å gå på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA