Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: sfinxern på lørdag 02. juli 2016, klokken 20:54

Hvor har du dette fra? BMW sier jo at 200km nettopp er for optimale forhold.
http://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2016/rekkevidde-lading.html
så er det litt nærmere spesifisert og der er det 20-25 grader og sol med aircon på.
Optimale forhold er 15-20 overskyet, nyasfaltert og ingen AC.
Det er rett og slett dårlig håndarbeid i oversettelsen elller utarbeidelsen av teksten til BMW.
NEDC er den eneste man kan si gir kjørelengde inntil x km under optimale forhold og det stemmer ganske bra.
Bare det at verden sjelden er optimal. Derav de nye målene men uansett hva du måtte se hva en underbetalt oversetter har skrevet så er de aldri "inntil" eller "opptil" eller "maksimalt". De er "omtrent" og "ca".

Sitat
Jeg har sendt en henvendelse til BMW for å få utdypet denne endringene i markedsføringen rundt rekkevidden. Det er nok mange nye i3 eiere som kan bli skuffet over rekkevidden hvis forutsetningene har endret seg. Det får vel tiden vise når de første begynner å rulle på veien.

Du må gjerne høre med BMW og ignorere hva som skrives her men det er nok langt flere på dette forumet som forstår rekkevidde og batterikapasitet enn det er BMW ansatte.
Forutsetningene har ikke endret seg, bare målemetodene. De fysiske fakta ligger til grunn og bestemmer rekekvidde.
De bytter ut et 60Ah batteri med et 94Ah batteri. Do the math.

BMW forsøker med dette å være redelige men de sliter med å synkronisere det og budskapet når åpenbart ikke frem på rett måte.

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på søndag 03. juli 2016, klokken 00:00
Hvor lenge før har du tenkt å sjekke dette? Hva mener du nytteverdien er hvis du ikke ser %på den som står der?

Du svarte ikke på det jeg spurte om, men det du trodde jeg spurte om. Jeg spurte om hvor ofte statusen ble oppdatert på kartet. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Hvorfor svare om man ikke vet svaret, eller gjetter på hva det ble spurt om. Det var poenget mitt. ;)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Beklager det, men jeg oppfattet at du først spurte om du kunne stole på det. Sjekk spørsmålet en gang til. De bruker Nobil som andre, og har like dårlig kvalitet som hurtigladekartet. Kartet oppdateres raskt, men det betyr ikke at stasjonene rapporterer riktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: Beckern på søndag 03. juli 2016, klokken 09:00
De bytter ut et 60Ah batteri med et 94Ah batteri. Do the math
Det at BMW opererer med Ah synes jeg faktisk er en dårlig ide. Alt relaterer seg jo til kW og kWh når det gjelder effekt og forbruk, men de synes vel at det virker stusselig å bruke 22 kW / 33 kW. Å gå fra 60 - 94 høres jo ut som mer enn 50 % økning, men det blir ikke det fordi de har senket spenningen fra 360V til 353V. I praksis vil kundene bare oppleve en økning i nettokapasitet fra 18,8 til 27,2 som tilsvarer 45 % bedre rekkevidde. Det er i seg selv imponerende, og de kunne godt skrive det og ikke 50 %.

LMOR

Hadde det vært en ide å lage en egen tråd rundt rekkevidde på den nye i3?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på søndag 03. juli 2016, klokken 12:24
Hadde det vært en ide å lage en egen tråd rundt rekkevidde på den nye i3?
Ja, det høres fornuftig ut. Gleder meg til å være den første over 20 mil uten lading (uten medvind og nedoverbakke) med i3  ;D

sfinxern

Sitat fra: TM på søndag 03. juli 2016, klokken 12:34
Sitat fra: LMOR på søndag 03. juli 2016, klokken 12:24
Hadde det vært en ide å lage en egen tråd rundt rekkevidde på den nye i3?
Ja, det høres fornuftig ut. Gleder meg til å være den første over 20 mil uten lading (uten medvind og nedoverbakke) med i3  ;D

Det finnes allerede. Men den ble litt stille og så tatt opp igjen under denne tråden.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28584.0.html

Men nå er det en del informasjon rundt rekkevidden her i denne tråden som vil bli mistet (hvis ikke noen moderatorer flytter enkeltposter da).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

En kan bare fortsette i den tråden jeg nettopp laget. Får gjenta det viktigste. Det meste var lite nyttig  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Sitat fra: Beckern på søndag 03. juli 2016, klokken 09:00
Sitat fra: sfinxern på lørdag 02. juli 2016, klokken 20:54

Hvor har du dette fra? BMW sier jo at 200km nettopp er for optimale forhold.
http://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2016/rekkevidde-lading.html
så er det litt nærmere spesifisert og der er det 20-25 grader og sol med aircon på.
Optimale forhold er 15-20 overskyet, nyasfaltert og ingen AC.
Det er rett og slett dårlig håndarbeid i oversettelsen elller utarbeidelsen av teksten til BMW.
NEDC er den eneste man kan si gir kjørelengde inntil x km under optimale forhold og det stemmer ganske bra.
Bare det at verden sjelden er optimal. Derav de nye målene men uansett hva du måtte se hva en underbetalt oversetter har skrevet så er de aldri "inntil" eller "opptil" eller "maksimalt". De er "omtrent" og "ca".

Sitat
Jeg har sendt en henvendelse til BMW for å få utdypet denne endringene i markedsføringen rundt rekkevidden. Det er nok mange nye i3 eiere som kan bli skuffet over rekkevidden hvis forutsetningene har endret seg. Det får vel tiden vise når de første begynner å rulle på veien.

Du må gjerne høre med BMW og ignorere hva som skrives her men det er nok langt flere på dette forumet som forstår rekkevidde og batterikapasitet enn det er BMW ansatte.
Forutsetningene har ikke endret seg, bare målemetodene. De fysiske fakta ligger til grunn og bestemmer rekekvidde.
De bytter ut et 60Ah batteri med et 94Ah batteri. Do the math.

BMW forsøker med dette å være redelige men de sliter med å synkronisere det og budskapet når åpenbart ikke frem på rett måte.

Det er vel ikke en forutsetning at kjøpere av i3 skal forstå alt rundt batteri, rekkevidde, forbruk mv? Det er forhandleren og bilprodusenten sin jobb å formidle dette på en korrekt måte til forbrukerne. Og her har BMW gjort noen merkelig grep underveis.

Det er fint at de skal være mer realistiske ifht rekkevidde og forbruk, men det kan gjøre at forutsetningene for kjøp har endret seg mye for mange kjøpere som allerede har bestilt bilen på falsk informasjon / forutsetninger.

Og det er vel uansett greit å ta dette opp med forhandleren for å høre hva de har å si også? Her inne blir det jo mye spekulasjoner, selv om det er mye kunnskap om elbiler og batteriteknologi som helt sikkert ikke finnes hos forhandlerne.

Det kan jo være kunder som føler seg "lurt" ifht markedskommunikasjonen og av den grunn ønsker å gå bort fra avtale om bestilling? Og vil BMW tillate det i det stille for de enkeltkundene som ønsker det?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TM

#1854
Sitat fra: sfinxern på søndag 03. juli 2016, klokken 12:54
Det kan jo være kunder som føler seg "lurt" ifht markedskommunikasjonen og av den grunn ønsker å gå bort fra avtale om bestilling? Og vil BMW tillate det i det stille for de enkeltkundene som ønsker det?
Forstår ikke hvor du vil. Først oppfattet jeg noen kritiserer BMW for å oppgi for lav rekkevidde. Jeg tror ikke man kan løse seg fra en kontrakt fordi man vil oppleve at bilen under gode forhold går lenger enn de lover. Og heller ikke hvis du ikke kommer helt opp til 20 mil for det du oppfatter som gode forhold. 300 / 312 km NEDC er resultat et en test. Med mindre de har jukset og testet bilen med dobbelt lufttrykk og trikset med batteristyring, så kan du ikke klandre BMW hvis det er urealistisk i virkeligheten. Det er jo det de forsøker å kommunisere, slik at kundene ikke skal få en negativ opplevelse når de får bilen.

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på søndag 03. juli 2016, klokken 11:01
Jeg spurte om hvor ofte statusen ble oppdatert på kartet.
Ser at kvaliteten er blitt bedre nå før sommeren, på denne siden til høyre så ser du når laderen sendte oppdatering sist. Det siste året har mange hengt på gammel status i mange måneder, men nå ser det ganske bra ut.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Så snart laderen oppdaterer, så tar det bare noen ms før de som bruker tjenesten ser det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Er det mulig å få endret farge på bilen etter bestilling? Bestilte 27.mai og har levering uke 40.

Bestilte protonic blue, men er veldig i tvil nå. Litt usikker på hvordan den ser ut i levende live. Synes hvit kler i3 veldig godt med den sorte linjen. På den andre siden, så er det mange som har hvit fra før og protonic blue er en ny farge (i tillegg til helsort).

Alt for mange valgmuligheter ved kjøp av nybil..  :P
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

ApeX

Jeg har bestilt Protonic Blue og er veldig usikker på fargen selv. På noen bilder ser det bra ut, mens på andre ser det mindre bra. Velig usikker på hvordan blåfargen egentlig er. På noen bilder ser den nesten turkis ut, og det er jeg ikke helt fan av. Vi endret farge fra hvit til blå, men det var ganske raskt etter vi la inn bestillingen. Vi bestilte på ca samme tid og har rimelig lik levering.. Kan se for meg at det begynner å bli i seneste laget å endre nå, men det beste er jo bare å høre med selger i morgen.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Zuexi

Har bestilt Protonic Blue selv og angret like etterpå pga varierende bildekvalitet på nettet - men har landet på at jeg går for fargen likevel. Et medlem på BMW i3 gruppen på Facebook la akkurat ut disse to bildene. Synes den ser veldig kledelig ut!





sfinxern

Ja, enig! Veldig mange bilder med varierende inntrykk. Synes det første bildet du viser til har en veldig kledelig farge!

Det kan nok være som folk sier, at denne blåfargen er mye finere i virkelighet enn på bilder.

Blir nok så jeg opprettholder fargevalget jeg også. Tenker det blir bra jeg :)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA