Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: LMOR på lørdag 02. juli 2016, klokken 00:48
Rekkevidden de oppgir til 200km er ikke for optimale forhold, da er det 300 som gjelder, og de oppgir ikke den normaldagsrekkevidden på de eldre modellene, så kan kan være et nytt pålegg fra EU eller i Tyskland som oversettes til norsk:

Jeg har flere ganger sett det referert til den kommende euro standarden.

Sungrazer

I kartvisningen på iRemote appen kan man se ladestasjoner fra f.eks. Fortum. Man kan velge en og se at den er ledig. Hvor godt kan man stole på dette, og hvor ofte blir dette oppdatert? Noen som vet?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Så lenge det ikke står hvor lenge de har ladet, så har det ikke så mye verdi. Det kan komme en rett før deg, eller den som står der er akkurat kjørt når du kommer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

sfinxern

Rekkevidden de oppgir til 200km er ikke for optimale forhold, da er det 300 som gjelder..

Hvor har du dette fra? BMW sier jo at 200km nettopp er for optimale forhold.

BMW.no står det også følgende:

Kjøremodus for effektiv kjøring:
Du kan selv forlenge rekkevidden til BMW i3, som er inntil 200km i standardinnstillingen COMFORT. Når du velger en av de ekstra effektive kjøremodiene ECO PRO og ECO PRO + med Driving experience-knappen, øker bilens rekkevidde.

Jeg har sendt en henvendelse til BMW for å få utdypet denne endringene i markedsføringen rundt rekkevidden. Det er nok mange nye i3 eiere som kan bli skuffet over rekkevidden hvis forutsetningene har endret seg. Det får vel tiden vise når de første begynner å rulle på veien.

Når kan vi regne med at de første kommer? Slutten av august?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TM

Sitat fra: sfinxern på lørdag 02. juli 2016, klokken 20:54
Når kan vi regne med at de første kommer? Slutten av august?
Vi som vet hva dagens utgave klarer er mer enn tilfreds med at vi kan forvente 50 % større rekkevidde. Regner med at de første kundeleveringer vil skje mellom 15 og 25.8. Men forhandlerne kan muligens få demoiler et par uker tidligere.

bjorngb

Jeg tenker å montere en ladestasjon hjemme. Jeg liker fleksibiliteten en mode 2 kontakt i laderen gir. Samtidig ser jeg for meg å ha kabel hengende ute for enkel tilkobling. Kan ladekabel stå i laderen 'år etter år'? Eller er det bedre å gå for lader med fastmontert kabel?
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 02. juli 2016, klokken 18:46
God dag mann økseskaft.
Hvor lenge før har du tenkt å sjekke dette? Hva mener du nytteverdien er hvis du ikke ser %på den som står der?

Ellers er oppdateringen blitt bedre, men det er en forsinkelse, og jeg har kun negative erfaringer. Enten bekymrer jeg meg unødvendig når jeg ser det er opptatt, eller så kommer jeg til en som er i bruk selv om appen sa noe annet rett før. Det var poenget mitt  ;)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: sfinxern på lørdag 02. juli 2016, klokken 20:54
Rekkevidden de oppgir til 200km er ikke for optimale forhold, da er det 300 som gjelder..
Hvor har du dette fra? BMW sier jo at 200km nettopp er for optimale forhold.
Jeg limte jo inn det som står på tysk. Det er ikke forskjell på bilene i Tyskland og Norge. Vi har varmepumpe for å takle vinteren.
Når jeg bestilte min første i 2013, så sa forhandleren at jeg på en normaldag kunne regne med 120-130. Noe som stemte meget godt, og stemmer med 200.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Sitat fra: TM på lørdag 02. juli 2016, klokken 21:27
Vi som vet hva dagens utgave klarer er mer enn tilfreds med at vi kan forvente 50 % større rekkevidde.

Vel, jeg har ikke hatt dagens utgave (annet enn å prøvekjøre) og må innrømme at jeg ikke er veldig komfortabel med denne endringen BMW fremstiller. Vil det si at kjørecomputer nå vil kun vise maks 200km ved optimale forhold?
De har jo som nevnt tidligere her fjernet alle referanser til 300km.

Jeg har fått fortalt fra forhandler før jeg signerte at bilen burde hvert fall klare 250km når NEDC var 300km. Og at jeg burde klare 200km på vinterstid.. Dette er ikke helt det jeg forventet ut i fra markedskommunikasjon og informasjon fra forhandler og er faktisk en mulig dealbreaker for meg..

Det må vel være flere som tenker det samme som meg?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

hemi

Jeg forventer 200 sommer og 100 vinter

Da baserer jeg på 300NEDC og 36Kwt, Fått endel erfaring etter å ha eid e-golf, e-up og tesla. Kjører du med superangst, klarer du mere.

TM

Sitat fra: hemi på søndag 03. juli 2016, klokken 02:05
Da baserer jeg på 300NEDC og 36Kwt, Fått endel erfaring etter å ha eid e-golf, e-up og tesla. Kjører du med superangst, klarer du mere.
300 NEDC er riktig, den er faktisk 312 km med standardfelg. Dette er en testverdi hvor hovedvekten av testen i følge NEDC standarden foregår i lav hastighet. EPA testen som amerikanerne er mer realistisk i forhold til normalkjøring, og det er forventet at den vil ligge på ca 120 miles (193 km ! ) Nye Leaf har 107 miles, Soul har 93 og e-golf 83 og "gamle" i3 81 miles.

Du oppgir 36 kWh og det stemmer ikke.Brutto kapasitet er 33,3 kWh, men du har kun noen nytte av netto kapasiteten som er oppgitt til 27,2 kWh. Også der har BMW lagt inn større buffer enn mange andre, og det er en fordel for levetiden til batteriet. I tillegg har BMW aktiv kjøling, noe mange andre (eksempelvis VW) mangler, da høy temperatur svekker batteriet over tid. (noe du sikkert vet  ;) )

Den grafiske framstillingen av rekkevidde som ligger på de tyske BMW sidene er også interessant for oss. Men vi har jo "fordelen" av mindre sol og varme, og derfor vil vi få lenger rekkevidde på landeveiskjøring. Om vinteren kan vi under ekstreme forhold nok kunne komme ned mot 12-13 mil.

Og siden vi er inne på tekniske data. I vognkortet kommer det til å stå 102 Hk og ikke 170 fordi det der oppgis kontinuerlig effekt. Men Tesla har vel enda mindre, og siden du har prøvekjørt den vet du at det føles annerledes enn en 100 hk bensinmotor  ;)

Hejduk

Juksegrafikk,  begynner ikke på 0 og dermed ser økningen på ny modell bedre ut. Utifra dette ser det ut som om motorveikjøring på sommeren ikke får så mye ekstra rekkevidde.....
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

TM

Sitat fra: Hejduk på søndag 03. juli 2016, klokken 06:58
Juksegrafikk,  begynner ikke på 0 og dermed ser økningen på ny modell bedre ut. Utifra dette ser det ut som om motorveikjøring på sommeren ikke får så mye ekstra rekkevidde.
Det er vanlig å endre litt på en grafisk framstilling for å tilpasse den til formatet. Jeg tror de regner med at kundene kan lese tallene og vet hva 50 % lenger betyr  ;)

Men ser at den også ligger på den norske....fornøyd nå ? Og motorveikjøring får også 50 % lenger rekkevidde. Det er jo enkel logikk...samme forbruk som før og 50 % større kapasitet.

Hejduk

Ærligere grafikk det ja. Men mitt poeng var at motorveikjøring på sommeren øker mindre enn 50% ifølge grafen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA