Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Ferry

Antyder du at jeg er lat?!  >:( Det er uhensiktsmessig å lese bruksanvisningen fra ende til annen når jeg kan spørre her og få svar uten å løfte rumpa fra stolen. Det er mer effektivt, omtrent som elbil kontra hydrogen ;) Eller som jeg sier på jobb; jeg trenger ikke jobbe så hardt, fordi jeg jobber så smart :) Det gjør alle glade  8)

Sungrazer

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. juni 2016, klokken 19:43
Antyder du at jeg er lat?!  >:(

Ja? ;)  8)

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. juni 2016, klokken 19:43
Det er uhensiktsmessig å lese bruksanvisningen fra ende til annen når jeg kan spørre her og få svar uten å løfte rumpa fra stolen.

Heldigvis får du bruksanvisningen som en app, og den er til og med søkbar. Akkurat som google og elbilforum.  :P

Sitat fra: Ferry på onsdag 22. juni 2016, klokken 19:43
Det er mer effektivt, omtrent som elbil kontra hydrogen ;) Eller som jeg sier på jobb; jeg trenger ikke jobbe så hardt, fordi jeg jobber så smart :) Det gjør alle glade  8)

Hehehe - nå ble jeg også glad. Fordi jeg måtte le.  ;D
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

rth

Vi er litt på vippen mhp om vi skal oppgradere rekkevidden.

Økonomisk er det bare tull. Den vi har gjør akkurat det den skal på samme måte som da den var ny. Samtidig frister rekkeviddeoverskuddet som ny batteripakke vil gi. Det vil bli mulig å kjøre t/r hjem-jobb store deler av året. Dermed mindre pes med å finne ledig ladepunkt på jobben.

I den forbindelse så er det jo kampanje nå som slutter 30/6. Jeg har aldri fulgt med på kampanjer over tid. Hvor lang tid tar det normalt sett før neste kampanje dukker opp? Jeg konstaterer jo at om en "stikker innom" websider, så har alle kampanjer mer eller mindre hele tiden. Er denne Charged/Fully Charged normalen, eller er det ett spesielt godt tilbud?

JorgenM

Har sett tidligere at hvis de ikke kommer med ny kampanje på i3 ved månedsskiftet så vil de noen dager inn i den neste måneden bare endre datoen på den gående kampanjen, altså at de fortsetter med samme kampanje.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Fully charged pakken har de hatt uavbrutt siden januar. Det vil forbause meg hvis den ikke fortsetter også etter sommeren, men det vet heller ikke forhandlerne noe om før 1. juli. Med vedvarende svak krone er det et spørsmål hvor lenge de kan gi slike rabatter, men det er stor konkurranse på elbil i Norge, så mitt stalltips er at det ikke er noen fare å vente.

Ferry

Nå har jeg både lest papirbruksanvisningen som ligger i bilen, samt prøvd meg fram litt. Det er som det står lenger opp her, altså slå "motoren" på, deretter av. Så holdes hendelen opp forbi kneppet i mer enn tre sekunder. Klarte dog ikke å få viskerne til å bli "slappe i fisken", så de kan trekkes opp med håndmakt. Tror de var slappe mens de stod oppe i servicemodus.

Sungrazer

Viskerene er ikke slappe, de står bare helt ut i maksposisjon slik at du kan vippe dem fra ruten uten å komme borti lakken på panseret når du skal skifte viskerblad.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ara

Etter oppdatering av programvare for ca. 1,5 mnd siden vil ikke bilen min la meg kjøre "enpedals" lenger, dvs. ved stopp i lyskryss osv. så stopper den aldri helt opp. Regenereringa gjør at den bremser kraftig ned, men aldri til stillestående. Den fortsetter å trille veldig veldig sakte.
Opplever andre det samme?

Sungrazer

Ja, jeg opplever det samme, men kun ved flatt terreng eller i nedoverbakke. "Hill hold" funker fortsatt som før.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

ApeX

Lurer egentlig litt på hva BMW driver med.

I den første lanseringsfilmen fremgår det at bilen har en rekkevidde på 300 km. Dette vises flere ganger. En gang når bilen er ferdigladet, og en gang under kjøring. På et annet punkt i filmen vises det at bilen har en restrekkevidde på 270 km. Det står ingen ting om at bildene er simulerte:





Imidlertid har de en ny versjon på hjemmesiden, hvor 300 km er byttet ut med 200 km, og 270 km er byttet ut med 170 km (de har også endret hastigheten fra 50 km/t til 38 km/t av en eller annen grunn). Nå skriver de også på hjemmesiden at mens "BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km)."

Hva skjer her? Har ikke BMW plutselig blitt litt i overkant pessimistiske i rekkevidden de oppgir på i3? Begge gangene jeg har prøvekjørt i3 har rekkevidden vært godt over 130 km. Jeg kan skjønne at de er litt tilbakeholdne, men det blir feil først å gå ut med 300 km og en stund senere nedjustere til 200 km.

Jeg forventer ikke en reell rekkevidde på 300 km, men dersom i3'en med det nye batteriet ikke kan gå lenger enn 200 km på én lading under optimale forhold, så kjenner jeg at jeg blir rimelig skuffet. Det strider også mot opplysningene BMW først oppga.

/dagens lille rant.

Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Klykken

Kjører du normalt er 13 mil på dagens i3 lett å oppnå på sommeren. Jeg klarer det fint langs E6, med varierende 80-90soner og en del 60-soner feks, uten å tenke så mye over kjørestil. Skal jeg passere 15mil må jeg gå inn for det og planlegge kjøringa og kjørestil.

Et sted mellom 20 og 25 mil burde derfor være greit oppnåelig med nye i3 etter min vurdering.

BMW sikrer seg ganske betraktelig med sine oppgitte tall, og vil nok tape litt kunder på dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

klilleng

De oppgir kanskje tall basert på "BMW-kjørestil".  :D

john

Det er mer som er merkelig der. Speed limit info med amerikanske skilter som viser km/t..?

Sent fra min D6603 via Tapatalk


RodeoKlovn

Noen som vet om bilen går like fort i revers som fremover? ???
BMW i3 Fluid Black

Magster

I teorien ja, men er sperret på 50 km/t (eller noe rundt der)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA