Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

RodeoKlovn

Sitat fra: ENY på søndag 27. mars 2016, klokken 19:27
Hvordan fungerer park-assist? Forhandler sier det er 100% sikkert. Erfaringer? Må man fysisk gasse og bremse selv eller holder det at "park-assist" knappen holdes nede?

Prøvde park-assist for første gang her om dagen, fungerte utmerket! Du trenger verken gasse, bremse eller svinge, bare hold knappen nede og følg instruksjonene på skjermen. Litt skummelt om du ikke har brukt det før, men utrolig behagelig funksjon. Litt redd jeg glemmer hvordan det gjøres manuelt etter hvert!
BMW i3 Fluid Black

Klykken

Vi har ca samme utstyret. Jeg er fornøyd i alle fall. Bmw leverer ikke SW-oppdateringer via nett. Du må på verksted å få ordnet det.
Kart koster på i3 også, men ladestasjoner oppdateres automatisk.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ENY

Sitat fra: RodeoKlovn på søndag 27. mars 2016, klokken 20:22
Hvordan fungerer park-assist? Forhandler sier det er 100% sikkert. Erfaringer? Må man fysisk gasse og bremse selv eller holder det at "park-assist" knappen holdes nede?

Prøvde park-assist for første gang her om dagen, fungerte utmerket! Du trenger verken gasse, bremse eller svinge, bare hold knappen nede og følg instruksjonene på skjermen. Litt skummelt om du ikke har brukt det før, men utrolig behagelig funksjon. Litt redd jeg glemmer hvordan det gjøres manuelt etter hvert!

Ja, dette blir noe nytt :) Gleder meg til å prøve  8)
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

ENY

Sitat fra: Klykken på søndag 27. mars 2016, klokken 20:24
Vi har ca samme utstyret. Jeg er fornøyd i alle fall. Bmw leverer ikke SW-oppdateringer via nett. Du må på verksted å få ordnet det.

Er ikke dette litt merkelig? Biler som parkerer selv får de til men å gjøre software og kartoppdateringer tilgjengelig for fri nedlastning er tydeligvis vanskeligere. Skjønner selvsagt at det er spørsmål om økonomi her men trekker man for eksempler paralleller til Apple og IOS oppdateringene, som ligger fritt tilgjengelig gratis for alle, fremstår dette som en tungvindt løsning både for kundene og forhandler.

Lidenskap for BMW

TM

6AC- Intelligent emergency call. Hvordan fungerer dette i praksis? Er det slik at bilen ringer veihjelpen (Viking) ved kollisjon som utløser airbag? Er det det samme som BMW breakdown call?

Leveres nye biler med 4G-nett. Kan man laste ned oppdateringer i software eller kartoppdateringer for eksempel.
For nødanrop

se http://www.bmw.no/no/topics/fascination-bmw/connected-drive/ecall.html

Det er ikke støtte for 4G i dag. Man kan laste ned kart til en USB disk fra www.bmw-connecteddrive.no. Slik jeg oppfatter det så får man en nedlasting gratis til i3, men utover dette tror jeg man må betale for oppdatering av kartene.

ENY

Sitat fra: TM på søndag 27. mars 2016, klokken 20:40
6AC- Intelligent emergency call. Hvordan fungerer dette i praksis? Er det slik at bilen ringer veihjelpen (Viking) ved kollisjon som utløser airbag? Er det det samme som BMW breakdown call?

Leveres nye biler med 4G-nett. Kan man laste ned oppdateringer i software eller kartoppdateringer for eksempel.
For nødanrop

se http://www.bmw.no/no/topics/fascination-bmw/connected-drive/ecall.html

Det er ikke støtte for 4G i dag. Man kan laste ned kart til en USB disk fra www.bmw-connecteddrive.no. Slik jeg oppfatter det så får man en nedlasting gratis til i3, men utover dette tror jeg man må betale for oppdatering av kartene.

Takk for info :)

BMW I caps er innkjøpt så da er det vel bare å vente på å få levert herligheten :)

Lidenskap for BMW

ENY

Nytt spørsmål som sikkert oppfattes som dumt for mange men for en som er oppvokst med Super 98 og diesel må jeg bare spørre. Se bilde! En I3 og eUp står til lading. Den ene lyser grønt mens den andre lyser blått. Hva er forskjellen? Grønn= fulladet, Blått= Lader ?

Lidenskap for BMW

02jan

Gratulerer med godt valg av kjøretøy.

Ja, grønt, ferdigladet/lader ikke. , blått = lader.

ladekladden til i3 ville jeg i fuktig vær lagt enten under bilen,oppe på hjul eller i det minste lagt en plast pose rundt.

Ang. ACC vs DCC , har akurat kjørt Asker -Nittedal med DCC , venstrefeltet motorvei kun ved å bruke tommeltotten,  som gass&brems. har aldri prøvd ACC, men liker å følge med trafikkbildet selv.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Ferry

Sitat fra: JorgenM på søndag 27. mars 2016, klokken 19:27
ACC føler jeg er veldig oppskrytt av noen få brukere på forumet her, jeg tar peppern sammen med Ingeniøren :)

Jeg bruker ACC masse, kona bruker det aldri. Så det er nok mye smak, behag og vane. Alene på veien hjelper det meg å holde jevn hastighet, holde strømforbruket under kontroll og unngå "ubehagelige konsekvenser av ufrivillig fartsøkning". Vanlig CC gjør så klart samme nytte under samme forhold. Med biler foran er vanlig CC ubrukelig, det passer aldri med hastigheten. Jeg pleier å "hekte" meg på bilen foran. Fartsgrense + margin for ikke å bli frakjørt. Jeg liker det, men innser at det passer ikke for alle.

ENY

Sitat fra: 02jan på søndag 27. mars 2016, klokken 23:03

ladekladden til i3 ville jeg i fuktig vær lagt enten under bilen,oppe på hjul eller i det minste lagt en plast pose rundt.

Ang. ACC vs DCC , har akurat kjørt Asker -Nittedal med DCC , venstrefeltet motorvei kun ved å bruke tommeltotten,  som gass&brems. har aldri prøvd ACC, men liker å følge med trafikkbildet selv.

Da ble det oppklart :) Hvordan er etiketten dersom jeg trenger lading og ser en lader som er opptatt men lyser grønt? Kan jeg da ta ut eksisterende lader å plugge i min egen eller er dette fyfy?

Lidenskap for BMW

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på søndag 27. mars 2016, klokken 20:24

Stemmer ikke helt da jeg nylig har lastet ned og installer 2016-1 kart oppdatering. Kostet ikke noe og ligger tilgjengelig for nedlastning på ConnectedDrive for folk med nyere kjøpte i3 - min er fra oktober 2015. Tok dog en time å laste ned og noe tilsvarende å laste opp i bilen.

SW oppdateringer må foreløpig bilen på verksted for å ordne, men hvem vet hva fremtiden bringer. Kan du oppdater kart så ....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: ENY på søndag 27. mars 2016, klokken 23:07
Sitat fra: 02jan på søndag 27. mars 2016, klokken 23:03

Da ble det oppklart :) Hvordan er etiketten dersom jeg trenger lading og ser en lader som er opptatt men lyser grønt? Kan jeg da ta ut eksisterende lader å plugge i min egen eller er dette fyfy?

Ligg unna vil nå jeg si og det er ikke alle steder du får indikasjon om det lader eller er ferdig. Dessuten skal du alltid koble fra bilen først og den enden er låst til bilen for å sikre at innen stjeler kladden/kabelen din. Videre er det som regel ikke så lett å koble til når det står en annen bil der. Neppe populært å legge kabelen din over/inntil den andre bilen selv om det trolig går greit å koble fra kontakten i ladepunktet.

Hvor fikk du tak i caps - det kunne jeg tenke meg, men sikkert dyr ?

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Truls Martin

Sitat fra: ENY på søndag 27. mars 2016, klokken 15:35
Hei. Er ny på forumet og ny på elbil. Får levert vår nye I3 i uke 17 :) Vi gleder oss skikkelig å finne ut hva vi egentlig har kjøpt for noe. Det er begrenset hvor stort utbytte man får av en liten prøvekjøring på en times tid:) Uansett så var det nok til å overbevise oss om at I3 var eneste alternativ i forhold til budsjett vi hadde til rådighet :)
Har lest på forumet 6 timer sammenhengende, og jeg må få si at dette er den beste plassen å tilegne seg kunnskap om I3! Stor skryt til alle som bidrar ! :D

Vi endte til slutt med en High Voltage Edition med noe ekstra utstyr hva som er med der.
428 felger på sommer og vinter
5DU- Parkeringspakke
674- HK lydanlegg
7GA- Comfort Advanced Pakke
5AS- LED frontlykter
609- Navigasjonssystem Professional

Endte på totalt 308000 kroner som er innenfor vårt budsjett.
Men selvfølgelig angrer Alpha i huset på at noen ting ikke ble med og jeg tenkte å høre med dere hvor nyttig/unyttig dere mener følgende utstyr er;

Tonede ruter? Angrer på at vi ikke tok dette også med. Bilen er kjøpt gjennom Bilia. Vet de tilbyr solfilm. Noen som har fått gjort dette i etterkant? Pris? Resultat?

Adaptiv Cruice Control- vår kommer dessverre bare med standard DCC. Etter å lest en del innpå fora ser jeg at mange skryter mye av dette systemet. Kan dette ettermonteres uten at man må gå i trusa om vinteren? :)

Ellers har jeg hørt at standard 427 felger (som er fryktelig stygge) er såpass lukket for å forhindre turbulens som kan påvirke rekkevidde!? Da stiller jeg spørsmålstegn ved de andre alternativene som kan bestilles, om disse kan forkorte rekkevidde ettersom de ikke er lukket på samme måte som 427 felgene?

I tillegg tegnet vi BMW eForsikring som leveres av Enter for 3500 kroner. (12000 km i året) Dette opplever jeg som meget billig i forhold til for eks. Gjensidige som skal ha det dobbelte  :-\ Noen som har fått bedre tilbud?
Selvfølgelig tegnet vi BSI service avtale 3år/40000 km. til 2754 kroner

ACC er nok litt smak og behag. Jeg bruker det nesten aldri i i3en, mens kona bruker det på hver minste lille tur. I X4en derimot, som jeg bruker daglig og som vi bruker på mye langturer er den mye i bruk, men den er radarbasert og mye bedre. Ville ikke vært foruten i norsk treg landeveistrafikk..

Jeg angrer på at vi ikke tok med tonede ruter. Særlig nå som vi har fått barn. Hun plages av sola, og det er vanskelig å finne solgardiner som passer ide små vinduene bak, (vet ikke om de originale har fått bedre passform nå, men i starten så de ikke ut... )

Kjøpt selv nettopp en servceavtale, men valgte 5år/100 000km til 5700,- da 3års avtalen egentlig bare inkluderer 1 service. (2 års intervall)

2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på mandag 28. mars 2016, klokken 11:06
269,- på https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/bmw_lifestyle-klaer_herre

Takk for tips !
Handlet caps og div småtteri og når det er fraktfritt kan det vel ikke bli billigere...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA