Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Ingeniøren

Vi har forsatt en nedre grense som vi ikke underskrider, men fikk i gang ladinga med en gang  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

EinarV

Jeg har kjørt ca 2km etter "---", jeg lå i ca 70km/t nordover E39 på Stord og kom meg inn på Heiane og hurtigladerene der. Jeg startet forøvrig med forvarmet bil på Randaberg og har den SWen med økt batteri tilgjengelig, men sitter med følelsen av at denne turen gikk bedre med den gamle SWen.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

Når var dette einarV ?
Var det idag hadde du vel bra medvind/sidevind ?

Jeg kjørte strekningen fra Sandnes Nord tidligere i høst og hadde 28km igjen ved heiane. (gammel sw)

EinarV

Det var for ca to uker siden, temperaturen var vel 3-4 +. Mye regn og vann i veibanen, men jeg har kjørt strekket flere ganger med bedre resultat og ca samme forholdene i fjor vinter. Fikk litt følelsen av at noe hadde gått galt med forvarmingen når jeg dro hjemme fra, var en lunk i kupeen, men GoM viste omtrent det samme som det alltid gjør på morgenen når jeg ikke forvarmer på tid. Nå sjekket jeg ikke batteritemp før jeg dro, men skal gjøre det neste gang. Kommer til å pendle en del på dette strekket fremover, og det er veldig greit å slippe innom Aksdal.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

EinarV

Bare for å oppklare noe jeg så som kunne være missvisende. Jeg brukte ACC og holdt trafikken hele veien opp, men hadde 70 i det "---" kom opp for deretter å senke hastigheten gradvis frem til avkjøringen ved Heiane. Comfort og 20 grader i kupe. Tidligere har jeg ligget på 20km ++ ved ankomst Heiane.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Ingeniøren

Sitat fra: EinarV på torsdag 31. desember 2015, klokken 01:44
Bare for å oppklare noe jeg så som kunne være missvisende. Jeg brukte ACC og holdt trafikken hele veien opp, men hadde 70 i det "---" kom opp for deretter å senke hastigheten gradvis frem til avkjøringen ved Heiane. Comfort og 20 grader i kupe. Tidligere har jeg ligget på 20km ++ ved ankomst Heiane.

-- på teller'n og fortsatt i Comfort modus og 70 - du har stålnerver  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

EinarV

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 31. desember 2015, klokken 10:25
Sitat fra: EinarV på torsdag 31. desember 2015, klokken 01:44
Bare for å oppklare noe jeg så som kunne være missvisende. Jeg brukte ACC og holdt trafikken hele veien opp, men hadde 70 i det "---" kom opp for deretter å senke hastigheten gradvis frem til avkjøringen ved Heiane. Comfort og 20 grader i kupe. Tidligere har jeg ligget på 20km ++ ved ankomst Heiane.

-- på teller'n og fortsatt i Comfort modus og 70 - du har stålnerver  ;)

Har kjørt dette strekket en del ganger og føler jeg kjenner bilen etterhvert. Prøver å bruke hele batteriet i stedet for å bli fanget unødvendig av rekkeviddeangst. Fryse av meg både det ene og det andre og komme frem med mye margin er ikke måten å lære på ;) når det er sagt så har jeg aldri kjørt tomt hverken på den gamle Saxo Electriquen jeg hadde eller i3en... (Knock on wood)
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Ingeniøren

Sitat fra: EinarV på fredag 01. januar 2016, klokken 22:57
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 31. desember 2015, klokken 10:25
Sitat fra: EinarV på torsdag 31. desember 2015, klokken 01:44
Bare for å oppklare noe jeg så som kunne være missvisende. Jeg brukte ACC og holdt trafikken hele veien opp, men hadde 70 i det "---" kom opp for deretter å senke hastigheten gradvis frem til avkjøringen ved Heiane. Comfort og 20 grader i kupe. Tidligere har jeg ligget på 20km ++ ved ankomst Heiane.

-- på teller'n og fortsatt i Comfort modus og 70 - du har stålnerver  ;)

Har kjørt dette strekket en del ganger og føler jeg kjenner bilen etterhvert. Prøver å bruke hele batteriet i stedet for å bli fanget unødvendig av rekkeviddeangst. Fryse av meg både det ene og det andre og komme frem med mye margin er ikke måten å lære på ;) når det er sagt så har jeg aldri kjørt tomt hverken på den gamle Saxo Electriquen jeg hadde eller i3en... (Knock on wood)

Det var formålet mitt og med god tid var det tiden for å finne ut hvor mye gjenværende som var nok for å komme meg hjem. Må imidlertid innrømme at jeg dro den ned på Eco Pro + på slutten... Folk på Stord ble jeg godt kjent med i fjor vinter da jeg jobbet 5 uker på Stord Base - ikke så skvetne av seg  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Sitat fra: EinarV på torsdag 31. desember 2015, klokken 01:34
Mye regn og vann i veibanen....
Ja, det kan virkelig gjøre susen for å fjerne et par mil rekkevidde - har selv blitt overrasket over hva skikkelig våt veibane kan bety...

Meldola

Da har jeg endelig fått min Fluid Black I3 og lykken er stor. suveren snasen sak :) Foreløpig har jeg kun ett spørsmål; er det mulig å se hvor mye strøm den lader med når den er plugget i veggen? Har en 16a 400v boks på veggen så vet at den i teorien skal bruke 3,6 av 11kW, skulle gjerne bare fått bekreftet det :)
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

TM

Sitat fra: Meldola på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:31
Da har jeg endelig fått min Fluid Black I3 og lykken er stor. suveren snasen sak :) Foreløpig har jeg kun ett spørsmål; er det mulig å se hvor mye strøm den lader med når den er plugget i veggen? Har en 16a 400v boks på veggen så vet at den i teorien skal bruke 3,6 av 11kW, skulle gjerne bare fått bekreftet det :)
Tror ikke du kan se det på noen måte. Du må nok lade en times tid (ved lav SOC) og sjekke hvor mange % batteriet tar i mot på en time. Du finner noen verdier du kan sammenlikne med under http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading 

Problemet er at du da bare får målt hvor mye batteriet tar i mot, og det er kanskje ladetapet du er interessert i å  måle ?

Meldola

Sitat fra: TM på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:51
Sitat fra: Meldola på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:31
Da har jeg endelig fått min Fluid Black I3 og lykken er stor. suveren snasen sak :) Foreløpig har jeg kun ett spørsmål; er det mulig å se hvor mye strøm den lader med når den er plugget i veggen? Har en 16a 400v boks på veggen så vet at den i teorien skal bruke 3,6 av 11kW, skulle gjerne bare fått bekreftet det :)
Tror ikke du kan se det på noen måte. Du må nok lade en times tid (ved lav SOC) og sjekke hvor mange % batteriet tar i mot på en time. Du finner noen verdier du kan sammenlikne med under http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading 

Problemet er at du da bare får målt hvor mye batteriet tar i mot, og det er kanskje ladetapet du er interessert i å  måle ?

Det var synd. Var bare nysgjerrig på å se at min 3 fas ladeboks ladet maks på 1 fase. I Teslaen jeg hadde tidligere viste den hvor mye strøm den trakk fra veggen så håpet jeg kunne se det ett sted i BMWen også. Men bilen ble nå ladet så ikke noe stort problem.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

bromm

Sitat fra: Meldola på torsdag 07. januar 2016, klokken 16:57
Det var synd. Var bare nysgjerrig på å se at min 3 fas ladeboks ladet maks på 1 fase. I Teslaen jeg hadde tidligere viste den hvor mye strøm den trakk fra veggen så håpet jeg kunne se det ett sted i BMWen også. Men bilen ble nå ladet så ikke noe stort problem.
Ja, dette er idiotisk av BMW - burde helt klart stått "XX kW" i instrument-cluster når den derre "bortover-animasjonen" og det enorme el-kontaktsymbolet vises. Burde også ha vært en mulighet til å lese av hvor mange kWh som ble ladet på under "siste" lading. Her bør alle si ifra hva de mener til alle forhandlerne slik at de setter dette opp som "requested feature". Hvem vet, det kan jo komme hvis det hyles nok - SoC i % kom jo til slutt etter at amerikanerne skrek hodet av seg for å få det ;)

PS! Hvis veggboksen din er "kodet" riktig, og annonserer 16A pr. fase, så vil bilen trolig trekke ca. 15A (slik som den gjør med Mode 3-kladdene). For å finne ut eksakt måling, så bør du spørre "en elektriker du kjenner" om å få låne et clamp-meter - det kan avlese nøyaktig strøm-verdi bare ved å sette en klype over Type 2-kabelen...

Griffel

#1408
Sitat fra: bromm på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:08
For å finne ut eksakt måling, så bør du spørre "en elektriker du kjenner" om å få låne et clamp-meter - det kan avlese nøyaktig strøm-verdi bare ved å sette en klype over Type 2-kabelen...
Ikke helt uten videre for normal typer tang A-meter, siden strømmen går fram i en leder når den går tilbake i den andre blir summen 0A. Så en må passe på å låne en nyere super-duper type som har slik funksjon at den virker på kablen. (Eller finne et sted hvor en kan måle på en leder.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RodeoKlovn

Får bilen min i mars. Har jeg noe jeg skulle sagt når det kommer til hvilke dekk jeg får på bilen? Tenker da mest på vinterdekk, vet det finnes et par forskjellige produsenter som leverer i i3-dimensjonene.
BMW i3 Fluid Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA