Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

pkhamre

Når jeg skal plugge inn lader (standardladeren (schuko) som fulgte med bilen), skal lader inn i bilen først, så i veggen? Eller omvendt? Og hvilken vei når jeg er ferdig å lade? Eller spiller rekkefølgen ingen rolle?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Taffelman

Jeg plugger alltid i veggen først, i den troen at pinnene på stikkontakten er det "svakeste leddet".

Men det skal vel etableres pilotsignal etc. før bilen begynner å trekke store mengder strøm, så jeg vet ikke hvor viktig det egentlig er.
X75D
TM3 LR AWD

Klykken

Sitat fra: pkhamre på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:51
Når jeg skal plugge inn lader (standardladeren (schuko) som fulgte med bilen), skal lader inn i bilen først, så i veggen? Eller omvendt? Og hvilken vei når jeg er ferdig å lade? Eller spiller rekkefølgen ingen rolle?
Er en lapp på kladden om dette. Sett kladden i støpsel og så type2-kontakt i bilen. Ved endt lading kobler du ut type2-kabel fra bilen, og så eventuelt kladd fra vegg.

Tar du strømmen fra kladden før du kobler ut bilen får du ladefeil i bilen. Sikkert ikke farlig akkurat det, men ser for meg at det kan skje ting etter hvert hvis bilen trekker 11A fra støpsel og du bare napper det ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Er det egentlig gratis SW oppdateringer på i3er?

I vedlagt link (USA-blogg) er det nevnt at disse oppdateringene ikke skal koste noe, og slik jeg leser det betyr det at vi kan be om slike oppdateringer når vi ønsker det.

Er dette riktig? Kan vi kreve oppdatert SW uten å vise til "feil"?

http://www.bmwblog.com/2015/11/22/bmw-i3-software-update-15-11-502-fixes-flaws-adds-features/
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

JorgenM

Vel, jeg betalte i alle fall 2000,- for oppgradering nå i november. Ble fortalt at jeg måtte betale da bilen min ikke var innkalt til nødvendig oppgradering.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Antar du uansett får det gratis ved service. Dårlig service å kreve betalt for dette når mangler/feil rettes, selv om de ikke er kritiske.
At du ikke kan komme inn å få det gratis for hver oppgradering, s.f.eks. når det kommer 2 stk i November, har jeg forståelse for.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#1296
Fint med meninger og erfaringer. Da er det vel bare å finne ut hva som er rettet opp i, og klage på dette om man har hatt problemer med det tidligere.. Bla er det å kjøre avgårde med ladeluka åpen - uten å få beskjed om dette - ikke bra. Nyeste update fikser vel på dette... Siste update skal vel også fikse et relativt viktig problem, nemlig at om man "letter" med et hjul under hard akselerasjon så vil man få meget raskt omdreininger på elmotoren. Når hjulet treffer bakken igjen vil "rykket" føre til hard belastning på venstre motorfeste, som kan gå i stykker. Husker ikke hvor jeg leste dette, muligens i linken i min forrige post. Dette er jo vesentlig...

Edit:
Og da leste jeg at Moonbuggy skrev om dette i går i posten "Softwareoppdateringer". :)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

Har fått knakelyd ved pådrag og regen jeg, så det er antageligvis gåent motorfeste her. Satser på at det holder til hovedservicen i juni neste år, da det er for langt å dra 14mil for å få diagnose og enda en tur for å få rettet opp feilene.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. november 2015, klokken 09:05
Har fått knakelyd ved pådrag og regen jeg, så det er antageligvis gåent motorfeste her. Satser på at det holder til hovedservicen i juni neste år, da det er for langt å dra 14mil for å få diagnose og enda en tur for å få rettet opp feilene.

Hvordan kjører du bilen? Er du "røff" ut av lyskryss og tar rotta på heftige fossilbiler, eller kjører du med eggeskall på gasspedalen ?

Ikke at det er galt å kjøre heftig, men greit å vite om man vil få forsterket motorfestene på garantien :)

Klykken

Jeg kjører som jeg kjører fossilbilen stort sett (såfremt det ikke er sparemodus), altså ikke som ei 80 år gammel ei, men heller ikke som en nyoppkjørt ADHD-befengt guttepjokk med alt for høy selvtillit. Et sted midt i mellom, kan man si.  ;D

Bor på landet, så det er litt dårlige veier som forseres. Har nok hatt noen "hjulløft" her og der under aks av den grunn, men det har jeg også på fossilbilen uten at den tar skade.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Meldola

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. november 2015, klokken 13:07
Jeg kjører som jeg kjører fossilbilen stort sett (såfremt det ikke er sparemodus), altså ikke som ei 80 år gammel ei, men heller ikke som en nyoppkjørt ADHD-befengt guttepjokk med alt for høy selvtillit. Et sted midt i mellom, kan man si.  ;D

Bor på landet, så det er litt dårlige veier som forseres. Har nok hatt noen "hjulløft" her og der under aks av den grunn, men det har jeg også på fossilbilen uten at den tar skade.

Hjulløft på fossil er nok ikke like farlig da den ikke klarer å bygge turtall like fort.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Klykken

Neida, men kjørestil bør ikke være noen forskjell uansett. I prinsippet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Meldola

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. november 2015, klokken 14:58
Neida, men kjørestil bør ikke være noen forskjell uansett. I prinsippet. :)

Det er både du, jeg og BMW enige om da de har kommet med softwareoppdatering som løser problemet :)
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. november 2015, klokken 09:05
Har fått knakelyd ved pådrag og regen jeg, så det er antageligvis gåent motorfeste her. Satser på at det holder til hovedservicen i juni neste år, da det er for langt å dra 14mil for å få diagnose og enda en tur for å få rettet opp feilene.

Det står vel at du plikter å melde feil straks de oppstår slik at det ikke utvikler seg til flere skader. Ved å vente kan du risikere at det ikke går på garantien. Ville snakket med BMW i alle fall, slik at de er informert. De kan nok se på skaden om den er av nyere dato eller fra forrige sommer..

Er det ikke også slik, som for andre produkter, at frakt av produktet dekkes av selger hvis det er noe som går på reklamasjon eller garanti. Forstå at du ikke har lyst på en 14 mils tur, men hvis bilen hentes og kjøper stille lånebil så stiller vel saken seg litt annerledes ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA