Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:12
Fikk bilen i går og har ikke fått app'n opp å gå enda da jeg ikke kunne bekrefte mailen fra BMW der jeg satt hos selger, så mulig noe ligger der, men:

Jeg har kun 50 km til og fra jobb og kan lade på jobb, så jeg tenkte å reduserte maks lading fra 100% til 80 % som standart for å spare batteriet. Ja jeg mener de 100% jeg ser, etter at BMW har tatt bor litt for sikkerhets skyld. Vet det går på Tesla men finner ingen steder dette kan endres. Spurte selgeren og han mente det ikke finnes.

Står bl.a anbefalt i manualen men der er vel ikke meningen man skal sitte å følge med på sakte AC lading hjemme?

Savner dette jeg og. To muligheter, enten bruke timer på ladeboksen, eller sette tidsvindu for "gunstig lading", slik at bilen ikke blir ferdigladet før vinduet er avsluttet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Ikke tenk på det. Jeg har ladet til 100% hver dag i 18mnd. Ikke noen reduksjon av maks kapasitet så langt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Hva gjør man med urskiven man skal bruke når man parkere på offentlige parkeringsplasser ?

Forstår man skal stille inn tiden man parkere på disse, men de er ikke særlig pene, og har ikke lyst til å klistre de i frontruta. Sjelden jeg parkere slike steder og så et parkeringsur til 4-500 kr er ikke så aktuelt. Kanskje det finne noe nett og billigere?

Regner med det holder å klistre urskiven fra Elbilforeningen på en plastskive og legge det fram i fronten ved behov ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. oktober 2015, klokken 08:43
Hva gjør man med urskiven man skal bruke når man parkere på offentlige parkeringsplasser ?

Forstår man skal stille inn tiden man parkere på disse, men de er ikke særlig pene, og har ikke lyst til å klistre de i frontruta. Sjelden jeg parkere slike steder og så et parkeringsur til 4-500 kr er ikke så aktuelt. Kanskje det finne noe nett og billigere?

Regner med det holder å klistre urskiven fra Elbilforeningen på en plastskive og legge det fram i fronten ved behov ?

Ja. Men du trenger egentlig ikke urskive engang, det holder å skrive ankomsttidspunktet på en lapp og legge godt synlig i frontruta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Jeg har et lite platklips på vinduet til parkeringsbiletter slik at de slipper å flyte rundt, det brukte jeg også til urskiven slik at je slapp å klister den opp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Er det noen som vet sikkert at gjettometeret tar hensyn til høydeforskjeller? Jeg opplever nemlig at rekkevidden teller dramatisk fort nedover til tross for at jeg legger inn destinasjon. Stort sett er GOM litt pessimistisk og gir meg litt margin. Men hvis slutten av turen innebærer mye stigning så ryker "budsjettet" fullstendig. Ettersom jeg kjører veldig faste ruter har jeg lært hvor stor margin jeg har. Hvorfor lærer ikke bilen det samme? Den har jo mine erfaringsdata å støtte seg på. I hvert fall kan den ha det. Tallene finnes jo et sted.
Stort sett bryr jeg meg mest om å komme fram dit jeg skal, men noen ganger kan det bli en liten kjøretur ekstra etter ankomst. Når GOM sier f.eks. 40 km gjenværende kjørelengde, og jeg kun trenger 30 km. Hva er de ti siste basert på? Snittet på turen? Worst case? Bare flaks og ei tilfeldig stikkontakt reddet meg fra bilberging i høst. Skulle kjøre 15 km oppover, bilen sa 20 km etter at jeg hadde lagt inn destinasjon. Men allerede etter ca. 10 km viste den kun 2 streker + noen kryptiske meldinger. Hadde den på forhånd kunnet regne riktig, så kunne jeg ladet lenger der jeg stod.

bromm

Sitat fra: Ferry på søndag 11. oktober 2015, klokken 21:27
Er det noen som vet sikkert at gjettometeret tar hensyn til høydeforskjeller? Jeg opplever nemlig at rekkevidden teller dramatisk fort nedover til tross for at jeg legger inn destinasjon. Stort sett er GOM litt pessimistisk og gir meg litt margin. Men hvis slutten av turen innebærer mye stigning så ryker "budsjettet" fullstendig. Ettersom jeg kjører veldig faste ruter har jeg lært hvor stor margin jeg har. Hvorfor lærer ikke bilen det samme? Den har jo mine erfaringsdata å støtte seg på. I hvert fall kan den ha det. Tallene finnes jo et sted.
Stort sett bryr jeg meg mest om å komme fram dit jeg skal, men noen ganger kan det bli en liten kjøretur ekstra etter ankomst. Når GOM sier f.eks. 40 km gjenværende kjørelengde, og jeg kun trenger 30 km. Hva er de ti siste basert på? Snittet på turen? Worst case? Bare flaks og ei tilfeldig stikkontakt reddet meg fra bilberging i høst. Skulle kjøre 15 km oppover, bilen sa 20 km etter at jeg hadde lagt inn destinasjon. Men allerede etter ca. 10 km viste den kun 2 streker + noen kryptiske meldinger. Hadde den på forhånd kunnet regne riktig, så kunne jeg ladet lenger der jeg stod.
Det du beskriver der Ferry, stemmer dårlig med min og de fleste andres erfaringer med rekkeviddeberegningen. Det er SVÆRT sjelden at i3 beregner for lite rekkevidde, og SPESIELT hvis du legger inn destinasjon i tillegg. Er du sikker på at bilen din er "på nett", og at GPS-sporing er påslått (det må slås på nederst i "settings"-menyen - den står default til off når bilen er ny, og etter enkelte oppdateringer). Jeg har tidligere forsøkt å forklare hvordan systemet virker her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22863.msg396084.html#msg396084

Det er viktig å gjøre seg kjent med sitt eget landskap i 360° - for bilen vil alltid vise det dårligste alternativet når destinasjon ikke er satt. I mitt tilfelle er worst case Storlien (580 moh.) rett over svenskegrensa (E14). Hvis jeg setter Storlien som destinasjon, så skjer det ingenting med rekkevidde-bergningen (for det er det den har som worst case). Hvis jeg derimot setter Steinkjer som destinasjon, så hopper antall km opp 20-30, fordi det er en langt flatere vei. Jeg har ikke til dags dato (etter 34.000 km på telleren), endt opp med at den beregner for lite rekkevidde... Aldri !

Ferry

Sitat fra: bromm på søndag 11. oktober 2015, klokken 21:52
Det du beskriver der Ferry, stemmer dårlig med min og de fleste andres erfaringer med rekkeviddeberegningen.

Det er vel egentlig derfor jeg er såpass overrasket over at det blir feil. Jeg har forventet at det er så bra som du og andre sier, og har for så vidt oversett problemet ei stund. Men det har nå skjedd såpass mange ganger at jeg er ikke i tvil om fenomenet lengre. Jeg har jo tenkt at det kan skyldes f.eks. temperaturendringer mot slutten av turen, dårligere og mer svingete vei på siste del osv. 

Sitat
Er du sikker på at bilen din er "på nett", og at GPS-sporing er påslått (det må slås på nederst i "settings"-menyen - den står default til off når bilen er ny, og etter enkelte oppdateringer).

Det må jeg ut og sjekke! Har lurt på om det kunne være en innstilling et sted. Fikk nyeste oppdatering tidlig på sommeren elns. La merke til at en del innstillinger var gått tilbake til standard. Håper det er så enkelt som å endre denne. Bilen er i hvert fall på nett i den forstand at jeg kan se status på lading, låse dører etc. Ser også på kartet i appen hvor den befinner seg, noe som kunne tyde på at sporing er slått på.

Ferry

Testet litt nå. Sporing var slått på, og bilen er på nett. Prøvde å legge inn ulike destinasjoner, og rekkevidden varierer noe, men ikke ekstremt. Mulig det er litt for flatt i området her til å se noen store utslag. Og det er heller ikke lett å finne 10-12 mil med oppoverbakker... Hadde vært lettest å se forskjellen hvis jeg befant meg halveis oppi fjellheimen, og prøvde å legge inn toppen av en fjellovergang og bunnen av et dalføre.

LMOR

Kan du legge ut hvilken vei det gjelder?

Det er 2 ting bilen ikke klarer å beregne riktig:

- toppen på en fjellovergang
- nedstigning etter en fjellovergang

Stort sett er det mindre feil, og stort sett går bilen lengre enn den sier, bortsett fra punkt 1 over.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på mandag 12. oktober 2015, klokken 06:38
Det er 2 ting bilen ikke klarer å beregne riktig:

- toppen på en fjellovergang
- nedstigning etter en fjellovergang
he,he...så den regner riktig bortsett fra i alle oppoverbakker og alle nedoverbakker  ;D

LMOR

Den er konservativ, og har problemer med enkelte vier i Norge.
Som jeg har skrevet i en annen tråd, så mistenker jeg at algoritmen fjerner det den mener kan være feil, som f.eks negativt forbruk over en lengre strekning.
For å kunne si at de burde testet mer i Norge, må en ha innsikt i kvalitetene på kartene generelt. Den må være 100% for at slik filtrering skal unngås.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

#1182
Litt off-topic, men hele denne tråden er vel off-topic :)

Hvordan er det med lading hos BMW i forhandlere?

Skal kjøre Bergen - Namsos denne uka og eneste strekning jeg tviler litt på er Trondheim - Namsos der det kun er 1 hurtiglader som er Fortum på Levanger. Jeg er usikker på betaling hos dem.
Men Visborg Verdal er i-forhandler og det var der jeg prøvekjørte i3. Kan jeg anta at jeg får lade hos dem hvis jeg stikker innom?

Og, ett spørsmål til: lading for mobil og mobil router i bilen er vel ikke noe stort problem?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bromm

#1183
Fortum er et MUST, så der bør du snarest bestille brikke eller registrere brikken fra Elbilforeningen (også et must). Her er siden hos Fortum hvor du kan gjøre dette. http://www.fortum.no/privat/chargedrive/registrer-ladebrikke-fra-elbilforeningen/

Fortum har også SMS-løsning, så det burde gå i tilfelle du ikke får brikken(e) før turen. Ellers er det en nød-løsning med Type 2 AC på Steinkjer bil (til 125,- pr. lading), så det er jo en backup-plan i tilfelle du ikke får igang den på Levanger.

Alle i-forhandlere har Semi-hurtig løsning, og den får nok alle med i3 låne, ja. Men den kan fort være opptatt, så det kan lønne seg å ta en telefon på forhånd, kanskje...

Lading av dingser er ikke noe problem nei - du har 3 stk. 12V-uttak i i3 - god tur ;)

JorgenM

Takker :)

Ja, meldte meg inn i elbilforeningen, men får ikke brikken før avgang. Steinkjer Bil var jeg innom på lørdag så det er mulighet ja :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA