Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygarasjen i Bergen skal rives - Hva med Elbilene?

Startet av Midgard, tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:38

« forrige - neste »

Midgard

Hei.
Jeg venter på en Leaf. Og har noen (sikkert enkle) spørsmål ang hjemmelading. Planlegger å få tak i en 16 a ladekabel men ser at mange er skeptisk til shucho? Kontakt og 16a lading. Har nå en 2 år gammel 16a kurs med kontakt i boden rett ved parkeringsplass, men dette medfører at ladekabelen må legges forran inngangen til huset. Tenkte derfor å få en trikker til å montere en kontakt på rett siden av inngangen. Er det en ide å montere en cee kontakt her siden den er kraftigere enn standard kontakt? Evt begge deler. På nåværende kurs er det 2 utelamper dette skulle vel ikke ha noe å si for 16a lading? Så det fantes en stillbar ladekabel med cee kontakt på elbilshop, da slipper jeg jo unna varmgang i shucko kontakter.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Rio

Sitat fra: Midgard på søndag 09. mars 2014, klokken 20:55
Hei.
Jeg venter på en Leaf. Og har noen (sikkert enkle) spørsmål ang hjemmelading. Planlegger å få tak i en 16 a ladekabel men ser at mange er skeptisk til shucho? Kontakt og 16a lading. Har nå en 2 år gammel 16a kurs med kontakt i boden rett ved parkeringsplass, men dette medfører at ladekabelen må legges forran inngangen til huset. Tenkte derfor å få en trikker til å montere en kontakt på rett siden av inngangen. Er det en ide å montere en cee kontakt her siden den er kraftigere enn standard kontakt? Evt begge deler. På nåværende kurs er det 2 utelamper dette skulle vel ikke ha noe å si for 16a lading? Så det fantes en stillbar ladekabel med cee kontakt på elbilshop, da slipper jeg jo unna varmgang i shucko kontakter.

Du kan selvsagt ha en "huslader" (veggmontert ladekladd), men jeg ville nok valgt en 16 A CEE industristikk, med en tilsvarende ladekladd som du kan ta med deg de gangene du skal kjøre langt. Så kan den medfølgende 10 A ladekladden ligge i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ellerikke

Har anskaffa 16A ladekladd (slik du nevner fra elbilshop), virker bra den. Det er den som ligger i bilen hos meg, originalkabelen "henger fast" hjemme. I bilen har jeg med overgangen til schuko og en 20m snelle med CEE i begge ender. Da kan jeg i nøden skjøte med skikkelige kontakter.
Har bare ladet med 16A og schuko 2 ganger til nå, funka fint begge gangene, ble lett lunk i pluggen. Og så finnes det overganger fra CEE 3-fas til CEE 1-fas å få kjøpt den dagen jeg tror jeg kan behøve det...
Hadde jeg hatt behov for 16A "fast" hjemme så hadde jeg spandert en jobb på trikkern for å få CEE. Spør du trikkern om han mener det er noe problem med de 2 utelampene så tror jeg han kommer til å svare nei...
Blå e-up!

MindViruz

#3
Slik har jeg gjort det. Rundstiftkontakt er en stor fordel ved 16a belastning. Det nest beste er å sørge for at schuko stikkontakten ikke er gammel og slapp i "hullet" :) http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12700.msg189323#msg189323

2 utelamper med sparepærer er ingen problem. 2 glødelamper x 100 w kan være litt i meste lager i tillegg til 16a lading. Men det er jo bare å prøve.

Midgard

Er led pærer i utelampene så de bør ikke trekke mye. Hovedgrunnen til at jeg ønsker en ladekabel som er stillbar er lading på hytta der jeg mistenker at 6a lading er det jeg må forholde til.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

MindViruz

Samme har jeg tenkt ang. Lading i campingvognen på fjellet.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Elektrolux. Gi meg råd. Eg fekk krav å installere en lade-kontakt og egen kurs med sikring til lading av mine elbiler (Think og Saxo). Kan eg bruke din kombi-konatkt cee/schuko? Kan eg lade rett fra schuko? Eller trenger eg i tilleg overgang cee-schuko?
Blir dette godkjent, trygt og best?
Takk
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

pudderjagar

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 01. september 2015, klokken 21:05
Elektrolux. Gi meg råd. Eg fekk krav å installere en lade-kontakt og egen kurs med sikring til lading av mine elbiler (Think og Saxo). Kan eg bruke din kombi-konatkt cee/schuko? Kan eg lade rett fra schuko? Eller trenger eg i tilleg overgang cee-schuko?
Blir dette godkjent, trygt og best?
Takk

Hvem krevde at du måtte installere ladestikk til elbilen???
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Til Saxo og Think Classic lading trenger du bare et Schuko stikk.

Legger du opp ny kurs for lading av elbil kan Schuko maksimalt sikres med 10A og kursen må utstyres med B jordvern før strømmen når bilen. Altså på selve kursen eller i selve ladepunktet.

Dermed står du med et dilemma: Lade videre på eksisterende kurs eller bytte til Cee støpsel på bilenes ladekabler og legge opp 16A kurs.

Kombistikket vårt kan med fordel erstatte et gammelt Schuko stikk, men vil neppe bli godkjent brukt på en ny kurs for lading av elbil, og sikret med mer enn 10A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. september 2015, klokken 21:55
Kombistikket vårt kan med fordel erstatte et gammelt Schuko stikk, men vil neppe bli godkjent brukt på en ny kurs for lading av elbil, og sikret med mer enn 10A

Jeg fikk satt opp en Renault standard 3.6 ladeboks med trafo i en garasje med IT strøm
20 A sikring(tavle i huset her er det IT strøm) - 3x4mm2 ledning (ca 10m) - bryter - trafo - siringsboks(i garasjen)

I sikringsboksen(i garasjen her er det TN strøm) er det en 20A sikring med klasse B jordfeil som går til Ladeboksen samt en 16 A sikring som går til et kombi-stikk fra elbilhjelpen (elektrolux).

Altså 16A TN strøm uten jorfeilbryter type B til kombistikket .

I denne instalasjonen er det tydelig at det ladeboksen på 20 A kurs som skal benyttes til lading av elbil. Men om den skulle feile er det jo i teorien mulig koble min "Ratio sin 31323 ladekabel med kladd" (http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A) til kombistikket. Jeg har CEE kontakt min Ratio 31323 som ligger fast i bilen.

Denne instalasjonen ble utført i august 2015
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Matheus

Borettslag hvor eg bor har lest nrk sin artikkel om lading av elbil og brannfare. Dei vil at eg installere en ny kurs bare for lading. Schuko blir ikkje godkjent for 16A derfor tenker eg å instalere blå CEE kontakt 16A 230V og bruke en biltema overgang CEE-schuko.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

v-i-c

Sitat fra: Mateusz på søndag 06. september 2015, klokken 10:47
Borettslag hvor eg bor har lest nrk sin artikkel om lading av elbil og brannfare. Dei vil at eg installere en ny kurs bare for lading. Schuko blir ikkje godkjent for 16A derfor tenker eg å instalere blå CEE kontakt 16A 230V og bruke en biltema overgang CEE-schuko.

Dette er feil tankegang.

Poenget er at man ikke skal ta 16A over lang tid mange ganger gjennom et schuko-kontakt-kobling.

Tenk følgende:
-- Dersom det er schuko skal det ikke gå mer enn 10A.
-- Ønskser du 16A til elbil ladning bruk CEE kontakt.

Er det schuko på din orginale ladeledning legg denne vekk til nødladning/reserve på 10A og kjøp en ny f.eks de som elektrolux selger.

"Ratio sin 31323 ladekabel med kladd" (http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_borte_med_16A) "
Pass på å få riktig kontakt på bilsiden (type2 eller type1)

Her ville noen redusere brannfaren som er reel.
Ved å fjerne  schuko fra elbilladning på 16A.
Du ønsker på en måte å hindre dem i å redusere brannfaren, det blir feil i mine øyne .....

Bruker du din orginale ladekabel med overgang på ikke mer enn 10A ja da vil noen si det er OK
Om Borettslaget  aksepterer at du bryter forbudet mot schuko i denne oppstillingen må du ta opp med dem .....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: Mateusz på søndag 06. september 2015, klokken 10:47
Borettslag hvor eg bor har lest nrk sin artikkel om lading av elbil og brannfare. Dei vil at eg installere en ny kurs bare for lading. Schuko blir ikkje godkjent for 16A derfor tenker eg å instalere blå CEE kontakt 16A 230V og bruke en biltema overgang CEE-schuko.

Jeg ville nok vurdert å koble en ladestasjon til den CEE-kontakten for bedre sikkerhet samt at ladekabelen da kan ligge i bilen hele tiden. 16A ladestasjon med kort tilførselskabel med CEE-støpsel selger jeg for 3800,- + porto. Denne har fast Type 2 kabel på 4.7 meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Mateusz på søndag 06. september 2015, klokken 10:47
Borettslag hvor eg bor har lest nrk sin artikkel om lading av elbil og brannfare. Dei vil at eg installere en ny kurs bare for lading. Schuko blir ikkje godkjent for 16A derfor tenker eg å instalere blå CEE kontakt 16A 230V og bruke en biltema overgang CEE-schuko.
Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører.
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."


Styre i sammeiet burde forholde seg til denne anbefalingen, og ikke godta noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA