Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gaustatoppen - topptur

Startet av sansha, mandag 17. mars 2014, klokken 16:30

« forrige - neste »

sansha

hei >Jeg lurer på lader leaf i Oslo langs gater .Er disse 10 A eller 16 amp? er det noen spesielle kabel for lading til 16 A ?

Takk for svar.

svingen

den som følger med bilen er sikkert 10a?
det står på selve kabelen,er støtte får 16a på alle ladepunkter i oslo men krever att kabelen støtter det,
flere som selger kabel blant annet her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html (bare google) 10a funger fint og lade med og tar bare litt lengre tid :)

ladestasjoner.no er mere info :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: sansha på lørdag 08. mars 2014, klokken 21:59
hei >Jeg lurer på lader leaf i Oslo langs gater .Er disse 10 A eller 16 amp? er det noen spesielle kabel for lading til 16 A ?

Takk for svar.

De nye Type 2 ladestolpene som kommunen setter opp 400 stk. av i år støtter 16A lading av Leaf. Men du må ha en Type 2 til Type 1 kabel. Denne koster et par tusenlapper. Enkleste sted å bestille tror jeg er på Grønn Kontakt sine nettsider.

http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel

Vil du lade med 16A fra vanlig schuko (de gamle ladestolpene) trenger du en 16A ladekabel med kladd. Dette er vel den billigste:

http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-j1772?category_id=5
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: sansha på lørdag 08. mars 2014, klokken 21:59
Jeg lurer på lader leaf i Oslo langs gater .Er disse 10 A eller 16 amp? er det noen spesielle kabel for lading til 16 A ?
Ikke at de to første svarene er feil, men siden dette er ditt første innlegg her drister jeg meg til å legge inn et (forhåpentligvis) enklere svar:

De aller fleste ladestolpene i Oslo er har vanlig hjemme-kontakt (som heter schuko) og de gir maks 16A. På disse kan du lade Leaf med 10A hvis du har ladeledning med 10A-boks og 16A hvis du har ladeledning med 16A-boks. Det er altså ledningen og ikke stolpen som bestemmer om du får 10A eller 16A. Disse "gamle" ladestolpene åpnes med en standard lade-nøkkel som du får bla ved å melde deg inn i Elbilforeningen.

Så finnes det noen nyere ladestolper, som du kan lese mere om her. Som du ser har de også en vanlig (schuko) kontakt, så hvis du ikke har spesialkabelen kan du fremdeles lade akkurat som på de "gamle" ladestolpene, rent bortsett fra at de åpnes med RFID eller SMS og ikke med lade-nøkkelen. På sikt vil alle de offentlige ladestolpene bli bygget om til ny type.

Les gjerne også denne lade-guiden fra Elbilforeningen.

EDIT: fikset linker etter innlegget til "drinden"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

drinden

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA