Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Harman Kardon lyd

Startet av MM, mandag 17. mars 2014, klokken 15:21

« forrige - neste »

MM

Har vært innom tre superchargers siden jeg fikk bilen. Har hatt ladehastighet fra 150km/t til 250km/t med inntil 160A og 330V. Er ikke dette litt lavt? Har ladet på Gol, Lillehammer og Dombås. Noen erfaringer?
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Plahat

Har du superlader hardware?
Er standard på S85 og oppover.

sigurdi

Han har superlader tilgang, ellers hadde han ikke fått tilgang i det hele tatt.
Viktigste er å se om ladebåsen med samme tall som du har er i bruk.
Eks står det bil på 1A når du kommet vil 1B gi deg resten som er tilgjengelig.
Hvor mye batteriet ditt er ladet har og betydning, går seinere på slutten.
Med 60kWh batteri er 160A 330v ca 53kW og gir da litt under 1C.
Du burde fått mer fart, så sjekk at ikke bås med samme tall er i bruk neste gang.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MM

Har stått på egen kurs. To av gangene har jeg vært eneste bil på hele ladestasjonen. Superlader er aktivert ja...
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

sigurdi

Hvor mye strøm har du hatt på batteriet når du har startet å lade?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MM

Sitat fra: sigurdi på lørdag 08. mars 2014, klokken 21:43
Hvor mye strøm har du hatt på batteriet når du har startet å lade?

Fra 50km på det laveste og 110km på det høyeste. Vet de siste prosentene tar lengre tid. Har vært rundt 0 grader de gangene vi har hurtigladet, så mulig det kan være pga det. Mistenker ellers at 60 generelt superlader saktere enn 85?
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

cairnz

60 vil nok lade saktere enn 85, av den enkle grunn det er færre batterier i pakken.
Elbilist

MM

Enig, men med selv med 200km/t indikert ladehastighet tar det nesten en time å lade fra 20-85% på min bil. Skal ikke halv oppladning gå på Ca 30 min med 85kw batteri? Er klar over at de siste 20% går tregere.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

fonberg

Man må ha driftstemp på batteriet for å få god ladehastighet på SC.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

MM

I går når jeg ladet  kom jeg fra Oslo. Ladet på Lillehammer og på Dombås. Så batteriene hadde driftstemperatur begge ganger. Høyeste ladehastighet var på Lillehammer (250km/t) men gikk ned til 200km/h etter en stund. 200km/h var også det høyeste jeg oppnådde på Dombås. Temperatur rundt 0C ved begge laderne. ladet 1 time på Dombås i dag, da etter tre mils kjøring. Startet med 200km/t som sakte sank ned til 180km/h ifølge ladedisplay. Fikk da ladet fra ca 20%-85% før jeg dro videre.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:14
60 vil nok lade saktere enn 85, av den enkle grunn det er færre batterier i pakken.

Ja, den vil lade saktere i kW eller km/t men bør klare samme strømstyrke siden forskjellen er lavere spenning. 60kWh og 85kWh har like mange batterier i parallell, og det er det som bestemmer strømstyrken den kan lades med.

Så litt info om sammenligning av ladehastighet:

Ikke bruk km/t. Den viser forskjellig avhengig av om man har stilt inn rated eller typical. Dessuten viser bilen hele tiden gjennomsnittet fra lading startet, ikke øyeblikksverdi.

Bruk heller ikke kW da verdien i kW vil bli forskjellig mellom 60kWh og 85kWh biler siden en av komponentene er spenningen på batteripakka.

Det beste for å sammenligne på tvers av modeller er strømstyrken (ampere). Den viser øyeblikksverdi, og bør være noenlunde lik mellom 60kWh og 85kWh-biler når SOC ellers er lik.

Det høyeste jeg noensinne har sett er 286A, som tilsvarer ca. 105kW siden spenningen da var rundt 366V. Effekt er som kjent produktet av strømstyrke og spenning.

Jeg har sett bilder av US-biler som lader med så mye som 350A, noe som tilsvarer rundt 127kW. Jeg vet ikke om det er fordi de har kraftigere SuperChargere der eller om vår plugg ikke tåler mer enn ~285A?

Normalt ladeforløp på min bil fra 20% til 90% SOC er forøvrig start rundt 285A og deretter gradvis ned til omtrent 90A på slutten. Rundt 50% SOC mener jeg ladestrømmen pleier å ligge rundt 220A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: MM på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:39
Enig, men med selv med 200km/t indikert ladehastighet tar det nesten en time å lade fra 20-85% på min bil. Skal ikke halv oppladning gå på Ca 30 min med 85kw batteri? Er klar over at de siste 20% går tregere.

Min 85kWh pleier å lade fra ~20% til 90% på rundt 50 minutter. 5% til 75% er samme energi mengde men vil nok gå VESENTLIG raskere da ladehastigheten ved 90% har falt til en tredjedel av starthastigheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. mars 2014, klokken 01:11
Sitat fra: cairnz på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:14
60 vil nok lade saktere enn 85, av den enkle grunn det er færre batterier i pakken.

Ja, den vil lade saktere i kW eller km/t men bør klare samme strømstyrke siden forskjellen er lavere spenning. 60kWh og 85kWh har like mange batterier i parallell, og det er det som bestemmer strømstyrken den kan lades med.

Ooh..?!  :o så driftspenningen er ikke ca 375V på en 60..? Hvorfor har dem gjort det slik tror du..? istedet for å ha færre i parallell.. nå må dem vel bruke en annen DC/AC/Frekvensomformer på 60'n i forhold til 80'n, tykkere kabler til denne osv osv..

laumb

60kWh bilene veier vel 100kg mindre - så de har nok færre celler.

OleJA

Google is your friend:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21625-Motor-battery-combo-performance-differences-S60-S85-and-P85

Number of banks per battery
* 60 kWh battery has 60 banks of 84 cells
* 85 kWh battery has 74 banks of 96 cells


Så en må faktisk forvente både lavere ladespenning og ladestrøm ved lading av en '60' på SC.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA