Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladefeil, Schuko, UMC, flatt 12V batteri, siste software

Startet av Lokführer, mandag 17. mars 2014, klokken 12:56

« forrige - neste »

SR

Jeg har Remote S-appen + Apple watch. Da kan jeg låse opp og starte fra klokken. Som alltid er på armen. I utgangspunktet en "idiotsikker" reserveløsning, selv om både fob og mobil skulle være innelåst. Så lenge mobil og klokke har nettforbindelse......

Uansett mye mer sikkert enn på noen andre biler jeg har hatt.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

nortrahof

Takker for tips!
- Skal måle batteriet og se tilstanden.

Jeg hadde nøklene i samme lomme i ytterjakken som mobilen og lommeboken, så alt var innelåst. Derfor hadde jeg ikke tilgang til noe som kunne hjulpet meg.
- Flaks var at jeg hadde satt av kona på veikroen da det regnet kraftig, så hun hadde den andre FOBen - men hadde jeg kjørt alene så...?

Jeg lukket bildøren automatisk da det regnet - men det må jeg visstnok slutte med?

- Ellers er det noe pussig med SW til TMS.
Jeg hadde regnet med at det hadde kommet tydelige advarsler om bilen tapte kontakt med FOBen under kjøring?
Nå er det vel ikke "løpende kontakt" mellom bilen og FOB da dette ville ha forårsaket stort strømforbruk i FOBen.
Det man kunne ha gjort, er at bilen kunne "tatt kontakt" med FOBen hver gang bilen ble satt i "Park" - både når denne mode ble etablert og avviklet.
Med alarmtoner og display ville man på denne måte ha unngått slike hendelser. Det har jeg foreslått til TM, så får vi se hva de finner på?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Brede

Sitat fra: nortrahof på lørdag 12. desember 2015, klokken 14:33
Takker for tips!
- Skal måle batteriet og se tilstanden.

Jeg hadde nøklene i samme lomme i ytterjakken som mobilen og lommeboken, så alt var innelåst. Derfor hadde jeg ikke tilgang til noe som kunne hjulpet meg.
- Flaks var at jeg hadde satt av kona på veikroen da det regnet kraftig, så hun hadde den andre FOBen - men hadde jeg kjørt alene så...?

Jeg lukket bildøren automatisk da det regnet - men det må jeg visstnok slutte med?

- Ellers er det noe pussig med SW til TMS.
Jeg hadde regnet med at det hadde kommet tydelige advarsler om bilen tapte kontakt med FOBen under kjøring?
Nå er det vel ikke "løpende kontakt" mellom bilen og FOB da dette ville ha forårsaket stort strømforbruk i FOBen.
Det man kunne ha gjort, er at bilen kunne "tatt kontakt" med FOBen hver gang bilen ble satt i "Park" - både når denne mode ble etablert og avviklet.
Med alarmtoner og display ville man på denne måte ha unngått slike hendelser. Det har jeg foreslått til TM, så får vi se hva de finner på?

Jeg får varsel både i display og med lyd når bilen kommer mer enn 10 meter unna FOB.

nortrahof

Sitat fra: Brede på lørdag 12. desember 2015, klokken 15:04
Jeg får varsel både i display og med lyd når bilen kommer mer enn 10 meter unna FOB.

Er det når du sitter i bilen - eller det er passasjerer i den?
Kan forstå det er av verdi da for passasjerene. Om de går ut, vil de bli utelåst.
- Ellers hadde en slik alarm vært til liten nytte når du som siste person går ut av bilen og står 10 m. unna? Hvem skulle da den alarmen være beregnet for?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Brede

Sitat fra: nortrahof på lørdag 12. desember 2015, klokken 15:19
Sitat fra: Brede på lørdag 12. desember 2015, klokken 15:04
Jeg får varsel både i display og med lyd når bilen kommer mer enn 10 meter unna FOB.

Er det når du sitter i bilen - eller det er passasjerer i den?
Kan forstå det er av verdi da for passasjerene. Om de går ut, vil de bli utelåst.
- Ellers hadde en slik alarm vært til liten nytte når du som siste person går ut av bilen og står 10 m. unna? Hvem skulle da den alarmen være beregnet for?

Dette gjelder under kjøring ja.

BMW850

Har sagt det før, gå på Ebay og kjøp noen kamera-stropper. Fester den alltid i belte-hempa og ned i lomma. Da vil man aldri miste eller glemme den :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kvark

Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 18:33
Bedre


Jeg har en sånn hvis noen vil kjøpe den. ;)
Brukt i helt annen sammenheng.
S85D

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Det skulle være fullstendig unødvendig med "ekstrautstyr" for å oppbevare FOBen!
Den leveres med en lomme med nøkkelring - og da er den vel beregnet for å oppbevares sammen med nøklene selv om de er av metall?
Da TMS ikke har egen recess for FOB (som andre biler) vil dette si at FOB kan oppbevares overalt i kupeen på TMS, enten det er i en lomme eller i en jakke som ligger i baksetet.
Antennen til FOB, er etter det jeg vet i bakruten, så den skulle ha bedre kontakt fra en jakkelomme i baksetet enn i koppholdere og andre steder i kupeen.

Det som er poenget, er at FOBen umulig kan ha kontinuerlig "handshake" med bilen. Batteriet i FOBen vil ellers tappes raskt. Det ser man også når man går bort fra bilen. Avstanden varierer når bilen låses.
- Egentlig skulle det være unødvendig med flere slike "handshake" når bilen er opplåst/kjører og ikke førerdøren er låst opp. Det vil nok bevare batteriet lenger? - Jeg mener at bilen "poller" etter FOB kun når man trykker på dørhåndtaket utefra? Det tapper ikke batteriet i FOBen unødig. Dette har sikkert TM tenkt på?
- Ved å legge inn et ekstra "handshake" når bilen settes i "Park", vil man få verifisert om FOBen er lesbar - og alarm ellers FØR man forlater bilen.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

De leverte ikke nøkkelhilderen det første året ca., så mange som måtte fikse selv.

BMW850

De originale FOB-lommene blir fort slitne har jeg inntrykk av. Har ikke giddet å spørre om å få en engang. Silicon er tingen ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

lunitiks

#42
Sitat fra: nortrahof på søndag 13. desember 2015, klokken 17:07
Antennen til FOB, er etter det jeg vet i bakruten, så den skulle ha bedre kontakt fra en jakkelomme i baksetet enn i koppholdere og andre steder i kupeen.

Mener det er 3 antenner: En i støtfangeren bak og to i dash (høyre og venstre sidepanel)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Bakluke og, samt muligens frunk, men husker ikke helt. Står i manualen.

nortrahof

Etter det jeg han se ut av de elektriske skjemaene (5.1), er det kun en antenne til FOBen på TMS.
Den sitter på venstre side i bakluken og er kombinert med FM-antennen. Den heter RKE (Remote Key Entry).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA