Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladefeil, Schuko, UMC, flatt 12V batteri, siste software

Startet av Lokführer, mandag 17. mars 2014, klokken 12:56

« forrige - neste »

Lokführer

Slapp av fruen og i veska hennes lå foben. Jeg kjørte av gårde uten Foben, men fikk ingen indikasjon på at jeg hadde lagt gullegget. Ikke no "key not detected" eller noe i den duren.
Så stoppet jeg for å laste inn litt byggevarer på slik drive-thru byggmakker.
Så stod jeg der da. Bilen var låst, mobilen og lommebok var inni bilen.... Folk stimlet seg rundt bilen, humret og flirte på min bekostning, men holdt fort kjeft. Fikk etterhvert lånt en tlf slik a fruen fikk åpnet bilen via appen
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Newbee

Hvorfor i all verden skal fruen ha FOBen? Den er da mannens, og må voktes som kronjuvelene  ;)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

jazzwheel

Må si jeg lo godt når jeg leste den historien, men det hørtes samtidig veldig kjipt ut og jeg er helt enig i at det virker som en lite gjennomtenkt opplegg at man ikke får varsel. Det finnes sikkert flere lignende historier allerede.

Brede

Bilen vår varsler så snart FOB er cirka 50 meter unna bilen.

Noe sånn som: "Key not detected, car will not restart"

akseln

Samme oppførsel med Leaf. Ikke noe problem å kjøre uten nøkkel så lenge den allerede er startet.

Øyvind.h

Får varsel i min også. Senest når kona forsvant med nøkkelen for noen uker siden.

Rart min varsler, mens noen ikke varsler?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

Lignende tilfelle skjedde meg idag.

Har normalt hatt FOBen i bukselomma, men det sluttet jeg med etter at alle vinduene hadde åpnet seg en dag. Spesielt irriterende siden jeg akkurat hadde lagt på solfilm, og fått beskjed om å ikke bruke vinduene på en uke..

Så jeg hadde altså FOBen i jakkelomma i dag, og den ble liggende igjen i bilen sammen med telefonen mens jeg var inne hos mine svigerforeldre et øyeblikk. Min svigerfar selger Audi/VW og han var spent med ut til bilen da jeg skulle dra.. Han gosset seg litt da det viste seg at jeg var låst ute!! Trodde ikke det skulle være mulig, men det er det altså.  >:(  Pass på! Måtte låne hans telefon, laste ned Tesla appen, og håpe at den tillot innstallering på flere telefoner. Det gjorde den og jeg fikk låst opp bilen. Phu!

Tror jeg legger FOBen tilbake i bukselomma heretter ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sigurdi

Men hvor mange andre biler kan du gjøre dette, om du har fått låst nøklene i bilen?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

M.SKEIDE

Jeg har en fob og kona har den andre :) har jo fått to ;)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Brede

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:34
Sitat fra: Brede på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:09
Bilen vår varsler så snart FOB er cirka 50 meter unna bilen.

Noe sånn som: "Key not detected, car will not restart"

Det varselet får alle.
Problemet er at varselet ikke kommer før du stopper bilen.
Og da er det liksom litt for sent.

Som sagt, jeg får dette når bilen har beveget seg et stykke unna FOB'en og uten at jeg har stoppet bilen. Så da kan jeg snu og kjøre tilbake. Har forsøkt dette to ganger.

Hyperstress

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 08. mars 2014, klokken 22:32
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:25

Har normalt hatt FOBen i bukselomma, men det sluttet jeg med etter at alle vinduene hadde åpnet seg en dag. Spesielt irriterende siden jeg akkurat hadde lagt på solfilm, og fått beskjed om å ikke bruke vinduene på en uke..

Så jeg hadde altså FOBen i jakkelomma i dag, og den ble liggende igjen i bilen sammen med telefonen mens jeg var inne hos mine svigerforeldre et øyeblikk. Min svigerfar selger Audi/VW og han var spent med ut til bilen da jeg skulle dra.. Han gosset seg litt da det viste seg at jeg var låst ute!! Trodde ikke det skulle være mulig, men det er det altså.  >:(  Pass på! Måtte låne hans telefon, laste ned Tesla appen, og håpe at den tillot innstallering på flere telefoner. Det gjorde den og jeg fikk låst opp bilen. Phu!

Tror jeg legger FOBen tilbake i bukselomma heretter ;)

Da er vel du den eneste som har FOB som trenger kroppskontakt.

Så lenge FOB'en er i bilen, kan du berøre dørhåndtakene, så kommer de ut, slik at du kan åpne.

He he. Jeg prøvde jo selvsagt å åpne bilen med å berøre håndtakene :)
Bilen hadde låst seg 100% - med FOBen inni.

Så vær forsiktig med å legge igjen FOB og tlf i bilen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

OleJA

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:25

Så jeg hadde altså FOBen i jakkelomma i dag, og den ble liggende igjen i bilen sammen med telefonen mens jeg var inne hos mine svigerforeldre et øyeblikk. Min svigerfar selger Audi/VW og han var spent med ut til bilen da jeg skulle dra.. Han gosset seg litt da det viste seg at jeg var låst ute!! Trodde ikke det skulle være mulig, men det er det altså.  >:( 
Opplevde det samme når jeg var på selvvasken med bilen for en uke siden: For å slippe at håndtakene gikk ut og inn hele tiden mens jeg gikk rundt bilen med høytrykken, så la jeg nøkkelen i koppholderen. Når bilen var ferdigvasket så var jeg jammen utelåst  :-[ Hadde heldigvis mobilen i lomma og fikk låst opp.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på søndag 09. mars 2014, klokken 01:32
Opplevde det samme når jeg var på selvvasken med bilen for en uke siden: For å slippe at håndtakene gikk ut og inn hele tiden mens jeg gikk rundt bilen med høytrykken, så la jeg nøkkelen i koppholderen. Når bilen var ferdigvasket så var jeg jammen utelåst  :-[ Hadde heldigvis mobilen i lomma og fikk låst opp.

Hvis man dobbeltklikker på nøkkelen når bilen alt er opplåst så deaktiverer man automatisk låsing. Det kan nok være kjekt i enkelte tilfeller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Dette er forventet og riktig. Nøkkel inne i bilen skal ikke kunne brukes til å låse opp bilen fra utsiden. Man skal kunne sitte i bilen med nøkkel og dørene låst uten at noen fra utsiden skal kunne ta seg inn. Tilsvarende skal man kunne være på tur og la en eller begge nøkler ligge igjen i bilen uten at noen skal kunne ta seg inn i bilen når du er borte.

Synes det hadde vært mye værre om bilen ikke blir låst når vi er på tur og fruen lar nøkkelen ligge igjen jakken som ligger i bilen, f.eks.

Så får man heller lære seg å bruke dobbeltklikk som jkirkebo nevner.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Hyperstress

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2014, klokken 07:26
Dette er forventet og riktig. Nøkkel inne i bilen skal ikke kunne brukes til å låse opp bilen fra utsiden. Man skal kunne sitte i bilen med nøkkel og dørene låst uten at noen fra utsiden skal kunne ta seg inn. Tilsvarende skal man kunne være på tur og la en eller begge nøkler ligge igjen i bilen uten at noen skal kunne ta seg inn i bilen når du er borte.

Synes det hadde vært mye værre om bilen ikke blir låst når vi er på tur og fruen lar nøkkelen ligge igjen jakken som ligger i bilen, f.eks.

Så får man heller lære seg å bruke dobbeltklikk som jkirkebo nevner.

Ja, høres logisk ut. Er det slik med andre bilmerker også (som har keylessfunksjon)?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA