Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av sisc1337, søndag 16. mars 2014, klokken 14:42

« forrige - neste »

sisc1337

Er bare litt interesert i å se begrunnelsen av folket her!:)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

tho

Nei... Jeg kjøpte den fordi den er et røverkjøp. At den er miljøvennelig er ikke viktig for meg personlig men samfunnet får det jo som det vil ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

erot

Hovedgrunn, ja, men hadde nok kjøpt den uansett mtp hva du får for pengene.

Som motorentusiast var tanken lenge å ha en elbil til mengdebruk, og en sportslig bil til å ha det kjekt med. Tesla sparte meg for en bil.

Anka

Mangler noen alternativer her... For min del er hovedgrunnen til at jeg har bestillt en model s:
Rå kraft til en uvanlig lav pris kombinert med sportslighet, lekkert utseende og den digitale teknologien ombord. At den kan være et bedre alternativ enn den gamle dieselbilen for lokalmiljøene jeg kjører i er jo et pluss, men miljø og at jeg kjører "grønt" er et utsagn jeg kun bruker når jeg føler for å dempe ned guttungen i meg... :-[

JumboTour

En, 'ja' forklaring og fire 'nei' forklaringer blir vel litt skjevt?
For meg var det kansje ikke den viktigste årsaken, men likevel en viktig faktor.

sisc1337

Sitat fra: JumboTour på fredag 07. mars 2014, klokken 16:07
En, 'ja' forklaring og fire 'nei' forklaringer blir vel litt skjevt?
For meg var det kansje ikke den viktigste årsaken, men likevel en viktig faktor.

Ja. ble litt skjev fordeling. Kom bare ikke på så mangen andre "ja" svar i farten da jeg laget pollen. Ble nok litt mer naturlig å finne svaraltarnativer imot da jeg personlig subjektivt ikke kjøpte bilen for å være miljøvennlig. Av og til vanskelig å holde seg objektiv når man har en mening
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Anew

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i noen av kategoriene.

Jeg kjøpte TMS fordi jeg kunne få en ny og familievennlig bil med topp ytelse til en fornuftig pris. 100% økonomisk motivert altså. Når det er sagt, så er jeg veldig glad for at avgiftssystemet brukes til å vri forbruket mitt i miljøvennlig retning.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

chal

Jeg kjøpte bilen for å slippe bensinutgifter ved pendling til jobben.
Erfaringen har gjort meg interessert i miljøvern og klimaproblematikk, noe jeg bare fnyste av før...

Epleskreller

Lagde en nesten tilsvarende undersøkelse for ca ett år siden, bare ca 16% karakteriserte seg som "den miljøbevisste"

Stereotyper som kjøper Model S:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7509.msg83549.html#msg83549
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

janmb

Ingen av valgene passer for meg.

Jeg valgte ikke Model S på grunn av miljøvennlighet, men at den er miljøvennlig er en bonus for meg.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

lakjebra

Ja, kjøpte model S hovedsaklig fordi den er utslippsfri. Er tilhenger av avgiftsfritak ved anskaffelse. Er mer skeptisk til fordelene ved bruken av bilen. Kjennes ikke helt rettferdigt. Dessuten egner det seg til å skape "hatholdninger" blandt øvrige bilister. Det er ingen tjent med.

Anders Heibø

Kjøpte utelukkende på grunnlag av at det var en el-bil. Valgte til og med grønnfarve for å understreke at jeg har kjøpt en grønn bil.

Liker Bob Geldof sitt begrep om Norsk økonomi; "Fuck you money" der han understreker at vi kan bruke masse penger på ting som er viktig i verden, men som ikke har noen økonomisk verdi. Kjøpte bilen som en slags Fuck you til den etablerte bilindustrien som har nektet å satse tungt på miljøvennlig transport, og gjorde mitt for å støtte Tesla i videre utvikling av Model E! Gøy å kunne vise til en bil alle er misunnelige på som i tillegg er miljøvennlig.

Tesla'n har kapasitet til å brukes i 110% av alle behov for transport og erstatter som første elbil fossilbilen helt! Tesla er også første elbil jeg ser for meg at får en levetid på godt over 6-8 år. Frykter at veldig mange Ræva biler etc blir vraket om kort tid hvis bilene blir dyre å vedlikeholde samtidig som fordelene som gratis parkering og bompenger faller vekk.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

kdid

Vi vet jo ikke helt sikkert om vi har en global oppvarming grunnet økt CO2 utslipp, så å bruke miljøkortet av den grunn for å redusere CO2 kan muligens være feil. (Selv om jeg tror vi mest sannsynlig har ett problem med for store CO2 utslipp.)

Men det vi vet med sikkerhet, er at om X antall år, så vil det bli knapphet på olje. Resultatet vil bli at priser på bensin/diesel vil skyte i været, hvis en i det hele tatt får tak i det. - Hvis vi på det tidspunktet ikke har fått til ett bra alternativ for hvordan vi kan kjøre bil, så har vi et stort problem. - Elbiler løser det problemet for oss siden det er lettere å lage mer elektrisitet enn å produsere bensin/diesel uten å bruke olje.

Men vi må starte allerede nå å utvikle bærekraftig teknologi for elbiler, før det blir knapphet på bensin/diesel, hvis ikke kan det bli for sent.

Dette er den viktigste grunnen, for meg, til å ta den ekstra kostnaden det er å kjøpe en elbil med god nok rekkevidde. Ved å betale ekstra for en TMS nå, så støtter jeg opp om utviklingen av et rimeligere elbil alternativ for folk som ikke kan kjøpe en TMS. Eller som folk ser seg nødt til å kjøpe, når bensin/diesel har blitt så uhyrlig dyrt grunnet knapphet på olje, at det vil være uholdbart å kjøpe ICE bil sånn rent økonomisk.

En annen grunn for å kjøpe elbil er at det er en mye mer effektive måte å kjøre bil på enn med bensin/diesel biler.

Konklusjon: ICE bilers dager er talte. Det kommer en dag da det ikke er økonomisk forsvarlig å kjøre ICE bil. Vi kan like godt innse det først som sist, og heller omfavne ett godt alternativ når det ligger rett foran nesen på oss.

Om hydrogen: Hydrogen er en avsporing. Det er alt for kostbart å spalte vann til hydrogen og oksygen til at det kan forsvares økonomisk i forhold til batteri i elbiler. Å hente hydrogen fra olje er juks, og ikke bærekraftig. I tillegg er hydrogenlekkasjer ikke til å spøke med. TMS brannene hadde nokså stor omtale i media, men jeg tror nok at branner/eksplosjoner i forbindelse med hydrogenbiler vil skape større / flere overskrifter. Så vi bør ikke gå der. - Se for deg en lekkasje av hydrogen i bilen som står i betongkjelleren din. Hydrogen er jo lettere enn luft og legger seg oppunder taket. Hva tror du skjer når du kommer og skrur på lyset om morgenen når du skal bruke bilen? En gnist, og det er game over.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

bosse

Jeg har hatt lyst på elbil siden Think var siste skrik, men rekkevidden var total turnoff, og jeg hadde ikke lyst til å pese med to biler. Dette endret seg da TMS kom, og etter en stund regnet jeg meg frem til at dette var noe jeg kunne ta meg råd til. Før jeg kom dit hadde jeg vurdert å bytte ut dieselen med en Leaf, men var tilbakeholden på grunn av at rekkevidden fremdeles ikke var god nok til at jeg kunne ha den som eneste bil.

Så miljø og økonomi er vel egentlig de viktigste grunnene til at jeg klikket på Teslas røde bestillingsknapp. At bilen er råfet er en hyggelig bonus.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

sisc1337

Sitat fra: kdid på fredag 07. mars 2014, klokken 18:00
Vi vet jo ikke helt sikkert om vi har en global oppvarming grunnet økt CO2 utslipp, så å bruke miljøkortet av den grunn for å redusere CO2 kan muligens være feil. (Selv om jeg tror vi mest sannsynlig har ett problem med for store CO2 utslipp.)

Men det vi vet med sikkerhet, er at om X antall år, så vil det bli knapphet på olje. Resultatet vil bli at priser på bensin/diesel vil skyte i været, hvis en i det hele tatt får tak i det. - Hvis vi på det tidspunktet ikke har fått til ett bra alternativ for hvordan vi kan kjøre bil, så har vi et stort problem. - Elbiler løser det problemet for oss siden det er lettere å lage mer elektrisitet enn å produsere bensin/diesel uten å bruke olje.

Men vi må starte allerede nå å utvikle bærekraftig teknologi for elbiler, før det blir knapphet på bensin/diesel, hvis ikke kan det bli for sent.

En som tenker langsiktig her ser jeg, er vel mangen av de samme argumentene Elon Musk også pleier å ta frem i sine intervjuer!:) Du fikk meg til å komme på en fantastisk sci fi novelle som heter "the last qustion". Vil anbefale deg på det sterkeste å lese den hvis du ikke allerede har lest den:) Trenger ikke noen vitenskapelig bakgrunn for å forstå denne, og den tar heller ikke så veldig lang tid å lese igjennom: https://filer.case.edu/dts8/thelastq.htm
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA