Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Årlig totalt strømforbruk på TMS

Startet av pej, lørdag 15. mars 2014, klokken 22:38

« forrige - neste »

pej

Er det noen som vet hva en ekstra nøkkel koster? Bilen leveres vel bare med en ikke sant? Og hva med leveringstid?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

krister461


sindrej

Nei, den leveres med 2.  Leveringstid BØR jo være kort, da en fob bare at et unikt nummer/kode som kodes mot bilen.  En trenger altså ikke bestille en spesiell fob til nettopp DIN bil.

pej

Flott! Mente de sto en stk i manualen, men da har jeg blingset:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

cstromme

Fikk en ca. pris fra en Tesla selger på 5.000-7.000,- uten at han visste sikkert.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Hyperstress

Sitat fra: cstromme på søndag 09. mars 2014, klokken 12:07
Fikk en ca. pris fra en Tesla selger på 5.000-7.000,- uten at han visste sikkert.

Det høres helt usannsynlig usannsynlig ut! Burde ikke koste mer enn 1000-2000kr.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Birger

Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. mars 2014, klokken 12:58
Sitat fra: cstromme på søndag 09. mars 2014, klokken 12:07
Fikk en ca. pris fra en Tesla selger på 5.000-7.000,- uten at han visste sikkert.

Det høres helt usannsynlig usannsynlig ut! Burde ikke koste mer enn 1000-2000kr.
Hva baserer du det på?

Til vår DS3 fikk vi en pris på nesten 3800 for en nøkkel med fjernkontroll. Der var det bare med en nøkkel med fjernkontroll og en uten fjernkontroll.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Hyperstress


Sitat fra: Birger på søndag 09. mars 2014, klokken 13:56
Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. mars 2014, klokken 12:58
Sitat fra: cstromme på søndag 09. mars 2014, klokken 12:07
Fikk en ca. pris fra en Tesla selger på 5.000-7.000,- uten at han visste sikkert.

Det høres helt usannsynlig usannsynlig ut! Burde ikke koste mer enn 1000-2000kr.
Hva baserer du det på?

Til vår DS3 fikk vi en pris på nesten 3800 for en nøkkel med fjernkontroll. Der var det bare med en nøkkel med fjernkontroll og en uten fjernkontroll.

Baserer det ikke på annet enn at det bare er en liten plastdings med litt elektronikk i, som overhodet ikke burde koste mer enn feks en iPhone.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Brede

Fikset i fjor en ny nøkkel til min Land Rover, denne kostet så vidt jeg husker like i underkant av 4000 kr, og hadde en bestillingstid på 6 uker..

Orcuz

Har nettopp bestilt nøkkel til raven min (2 dager siden) 4500 skal de ha for den og 6-8 uker venting

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


petersv

Koster (da jeg fikk pris) litt over 2000 + moms. Mao. greit priset i forhold til andre forhandlere.

bosse

#11
Jeg har ikke fått bilen enda, så jeg har ikke fått scannet nøkkelen for å vite hvilken RFID-protokoll de bruker, men jeg regner med at det er NXP MIFARE eller noe i den duren, og ikke bare et serienummer som bilen leser. Avhengig av RFID-variant, så er datablokkene i disse chippene ofte kryptert med egne nøkler for hhv. lesing og skriving til blokkene.

Jeg antar at hver bil har unike krypteringsnøkler mot foben for å lese innholdet og verifisere autentisitet gjennom en challenge-response mot krypteringsnøklene (som ligger i beskyttet del av foben), og så har Tesla skrivenøkkelen under lås og slå i Fremont. I så fall er det nok en liten prosedyre for å få tilgjengeliggjort en ny nøkkel for bilene. Forhåpentligvis har servicesentrene RFID-skrivere som kan programmere nøklene under fjernstyring fra Fremont, slik at man slipper postgangen.

Poenget mitt er at det nok er mer jobb enn å parre en tom nøkkel mot bilen. Nøkkelsikkerhet er dritviktig dersom vi ikke skal risikere at bilene våre blir attraktive tyveriobjekter, med tilhørende økte forsikringspremier for oss alle.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

19quiz76

Trodde jeg hadde mistet nøkkelen (fant den 2 timer senere) og bestilte denne:

http://m.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/strom-og-belysning/hjemmeautomatisering/sticknfind-bluetoothstickers4pkblk/195462.8060/

Skal festes på alle lettmistelige småting fra nå av ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fredag

Sitat fra: bosse på søndag 09. mars 2014, klokken 16:05
Jeg har ikke fått bilen enda, så jeg har ikke fått scannet nøkkelen for å vite hvilken RFID-protokoll de bruker, men jeg regner med at det er NXP MIFARE eller noe i den duren, og ikke bare et serienummer som bilen leser. Avhengig av RFID-variant, så er datablokkene i disse chippene ofte kryptert med egne nøkler for hhv. lesing og skriving til blokkene.

Jeg antar at hver bil har unike krypteringsnøkler mot foben for å lese innholdet og verifisere autentisitet gjennom en challenge-response mot krypteringsnøklene (som ligger i beskyttet del av foben), og så har Tesla skrivenøkkelen under lås og slå i Fremont. I så fall er det nok en liten prosedyre for å få tilgjengeliggjort en ny nøkkel for bilene. Forhåpentligvis har servicesentrene RFID-skrivere som kan programmere nøklene under fjernstyring fra Fremont, slik at man slipper postgangen.

Poenget mitt er at det nok er mer jobb enn å parre en tom nøkkel mot bilen. Nøkkelsikkerhet er dritviktig dersom vi ikke skal risikere at bilene våre blir attraktive tyveriobjekter, med tilhørende økte forsikringspremier for oss alle.

Model S sin FOB sender på 315 MHz for nord-Amerika og 433,93 MHz for Europa og Asia (industry FOB standards).

http://teslatap.com/undocumented/

Dette er helt andre frekvenser enn Mifare, som vanligvis er på 13,56 MHz.

Men ja, det bør egentlig bare være for servicecenteret å hente en ny keyfob, og parre den mot en bil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA