Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TOCN (Testa Owners Club Norway)

Startet av frskby, lørdag 15. mars 2014, klokken 17:57

« forrige - neste »

gbzdoc

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at en LED produsent har laget så mye annet på bilen...

Kan være en uheldig batch med LED som har sneket seg inn i produksjonen hos en undeleverandør.

Vi får bare håpe det ikke blir mer av dette, siden det er mye jobb å fikse. Ledene koster 1kr stk, så tror ikke de har bevisst prøvd å spare noe der. ;-)

Kallagtunet

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:34
Vi får bare håpe det ikke blir mer av dette, siden det er mye jobb å fikse. Ledene koster 1kr stk, så tror ikke de har bevisst prøvd å spare noe der. ;-)

Da har du med all respekt å melde ingen innsikt i hvordan en bilprodusenter inklusive Tesla opererer.

gbzdoc


Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:55
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:34
Vi får bare håpe det ikke blir mer av dette, siden det er mye jobb å fikse. Ledene koster 1kr stk, så tror ikke de har bevisst prøvd å spare noe der. ;-)

Da har du med all respekt å melde ingen innsikt i hvordan en bilprodusenter inklusive Tesla opererer.

Det har du med all respekt intet grunnlag for å uttale deg om!... Skjerpings!

Birger

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:55
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:34
Vi får bare håpe det ikke blir mer av dette, siden det er mye jobb å fikse. Ledene koster 1kr stk, så tror ikke de har bevisst prøvd å spare noe der. ;-)

Da har du med all respekt å melde ingen innsikt i hvordan en bilprodusenter inklusive Tesla opererer.

Men det har du?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Kallagtunet

Da må du utdype hva du kan om bilprodusenters innkjøp av komponenter så skal jeg se om skjerping trengs, hvis du faktisk har kunnskap om dette så er jeg stusser jeg over din opprinnelige kommentar! 

OleJA

Sukk, at dere gidder....
Ikke rart det er mye ufred i verden.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Kallagtunet

Sitat fra: Birger på lørdag 08. mars 2014, klokken 17:58
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:55
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:34
Vi får bare håpe det ikke blir mer av dette, siden det er mye jobb å fikse. Ledene koster 1kr stk, så tror ikke de har bevisst prøvd å spare noe der. ;-)

Da har du med all respekt å melde ingen innsikt i hvordan en bilprodusenter inklusive Tesla opererer.

Men det har du?


Jobbet noen år som forsker på innkjøpsmodeller i forskjellige bransjer der auto industrien var en av dem. Dette medførte bla en periode i USA der US bilbransje var ett av fokusområdene, så svaret på det er JA.

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:05
Jobbet noen år som forsker på innkjøpsmodeller i forskjellige bransjer der auto industrien var en av dem. Dette medførte bla en periode i USA der US bilbransje var ett av fokusområdene, så svaret på det er JA.

Det må da ha vært rimelig nylig siden forskningen inkluderte hvordan Tesla opererer?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øggen


Kallagtunet

#24
Den er grei, mitt poeng er at Tesla som alle andre bilprodusenter kiper inn på alt av deler de kjøper inn, bruker billigste leverandør og er en leverandør i Kina noe kroner eller ører billigere enn en en annen på en komponent så kjøper de der. En forskjell på en krone per led punkt i baklyslista til Tesla er en STOR forskjell i komponent pris i denne bransjen der en forhandler om kroner og øre på mye dyrere komponenter en dette.

LED baklysene som dør etter kort tid er typisk ett av litt for mange eksempler fra Tesla på at det går an å kjøpe for billig. Andre eksempler er komponenter som, UMC, adaptere, gummilister, dørhandtak, de andre lyktene etc. Den lange relasjoner tett integrasjonen mellom bilprodusent og komponentleverandører som de etablerte har nyter ikke Tesla av enda den viktigste faktoren som hjelper de etablerte med å balansere pris og kvalitet.

Når det er sagt så vil Tesla bare bli bedre og bedre på dette så mhp denne type problemer vil bilene bare bli bedre og bedre.

Birger

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 18:05
Sitat fra: Birger på lørdag 08. mars 2014, klokken 17:58
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:55
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 08. mars 2014, klokken 10:34
Vi får bare håpe det ikke blir mer av dette, siden det er mye jobb å fikse. Ledene koster 1kr stk, så tror ikke de har bevisst prøvd å spare noe der. ;-)

Da har du med all respekt å melde ingen innsikt i hvordan en bilprodusenter inklusive Tesla opererer.

Men det har du?


Jobbet noen år som forsker på innkjøpsmodeller i forskjellige bransjer der auto industrien var en av dem. Dette medførte bla en periode i USA der US bilbransje var ett av fokusområdene, så svaret på det er JA.

Og da er din konklusjon annerledes og i retting av at Tesla gjerne kunne spart en femtiøring per led om de mener det er hensiktsmessig?

Det er i alle fall helt klart min erfaring fra andre bransjer. Innkjøp gjøres på det som er rimeligst og som i forkant er analyserte til å være godt nok. Gjør en noe bedre/dyrere er dette i Lean/Toyote metodikken og tilsvarende metodikker å anse som et tap.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Kallagtunet


gbzdoc

Vanskelig for dem å spare en femtiøring pr. led når prisen er snaue 10 øre (eller mindre) i store kvanta. 1 kr koster de gjerne over disk i butikken på hjørnet.

Alle vet at en produsent, enten det er bil eller annet, ønsker å treffe så bra som mulig på skjæringspunktet mellom lavest mulig pris og ønsket kvalitet på deler. Men når det kommer til nettopp LED (og særlig røde) så er det en så bitteliten kostnad at det knapt nok er noe å spare, selv med 22k eksemplarer av bilen og 44 led i bremselyset på bakluka.

Derimot kan det tenkes at de har valgt en leverandør av selve ledstripa som ikke holder det de lover. Kan være mange årsaker til led som dør/ikke lyser: Overspenning/høye strømmer, dårlig driver, dårlig kontakt, prod. feil i led, konstruksjonsfeil, u name it...

Håper likevel de bare har vært uheldig med et parti leds eller drivere. Slikt kan skje.

Håper for all del de ikke har konstruert den uten driver... :-/

Bjørn

Sitat fra: gbzdoc på søndag 09. mars 2014, klokken 00:29
Vanskelig for dem å spare en femtiøring pr. led når prisen er snaue 10 øre (eller mindre) i store kvanta. 1 kr koster de gjerne over disk i butikken på hjørnet.

Alle vet at en produsent, enten det er bil eller annet, ønsker å treffe så bra som mulig på skjæringspunktet mellom lavest mulig pris og ønsket kvalitet på deler. Men når det kommer til nettopp LED (og særlig røde) så er det en så bitteliten kostnad at det knapt nok er noe å spare, selv med 22k eksemplarer av bilen og 44 led i bremselyset på bakluka.

Derimot kan det tenkes at de har valgt en leverandør av selve ledstripa som ikke holder det de lover. Kan være mange årsaker til led som dør/ikke lyser: Overspenning/høye strømmer, dårlig driver, dårlig kontakt, prod. feil i led, konstruksjonsfeil, u name it...

Håper likevel de bare har vært uheldig med et parti leds eller drivere. Slikt kan skje.

Håper for all del de ikke har konstruert den uten driver... :-/

Hva er oppgaven til en slik driver egentlig..? å gi stabil spenning..?
Hvis de er uten driver, har dem da bare seriekoblet rett antall led til dem oppnår driftspenning på 12-13V ?

OleJA

Sitat fra: Bjørn på søndag 09. mars 2014, klokken 00:48
Hva er oppgaven til en slik driver egentlig..? å gi stabil spenning..?
Hvis de er uten driver, har dem da bare seriekoblet rett antall led til dem oppnår driftspenning på 12-13V ?
http://www.luxdrive.com/products/what-is-a-driver/
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA