Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av larssto, lørdag 15. mars 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

larssto


Her er et nytt innlegg om hvor kostbart det er å redusere CO2 via elbilintensiver, kontra andre tiltak som f.eks. elektrifisering av sokkelen og renseanlegget på Mongstad.

http://www.aftenbladet.no/meninger/Elbil-reglene-okonomisk-frakjort-3371075.html

Model S, Stavanger

Espen Hugaas Andersen

Merker meg at de ikke ville si det rett ut at de antok at folk ville betale fulle kjøpsavgifter uten at dette ville påvirke salget, som er en forbedring fra tidligere, men fortsatt er det snakk om helt tullete utregninger. 10 000 km i året er mindre enn de 13 000 km i året som kjøres i gjennomsnitt. Og 13 000 km i året er pessimistisk, da nybiler kjøres i gjennomsnitt mer, og elbiler kjøres i gjennomsnitt mer enn andre nybiler. Hvis man antar 15 000 km tar man ikke i, ihvertfall. Og så kan man også fint regne med 15 år.

Da har man en besparelse på 27 tonn.

Og det er antatt en kostnad på 1,2 millioner kroner for en Model S over den lille levetiden som ble antatt, som er fullstendig tull. Alternativet til en Model S koster noe sånt som 150 000 kroner i avgifter, og over de antatte km vil det være snakk om rundt 100 000 kr i bensinavgifter (fratrukket el-avgifter), kanskje 15000 kr i redusert årsavgift (før dette avvikles), og la oss si 40 000 kr i bompenger (før dette avvikles). Jeg har gratis parkering på jobb i dag med fossilbil, og det har en stor andel av befolkningen også, men la oss si 20 000 kr for å være snill. Da er vi oppe i 325 000 kr, eller 12 000 kr/tonn. Dette er jo fortsatt mye, men det er jo bare snakk om en overgangsfase. Om vi antar insentivene utgjør 30 mrd før de er helt avviklet, og det selges 2 millioner elbiler innen 2040, så har insentivene utgjort 550 kr/tonn frem til 2040.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA