Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av MindViruz, lørdag 15. mars 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

MindViruz

Annenhåndsverdien på elbiler i dag er lav, blandt annet fordi nybilprisen er gunstig og andre forhold. Mange er pessimistiske til annenhåndsverdien.

Hva skjer med annenhåndsverdien på ganske nye elbiler når vi når 50 000 solgte elbiler i Norge eller år 2017, hvis da avgiftene blir lik som for fossilbiler? Jeg ser for meg at elbiler kan holde seg godt i verdi. Biler som Tesla kan kanskje øke i verdi dersom prisen på den stiger voldsomt. Strømprisene skal gå nedover de neste årene, så drivstoffet blir ikke dyrt...

Espen Hugaas Andersen

Vi når nok 50 000 elbiler før sommeren 2015, så da kan vi se avgifter 1. Januar 2016.

Men jeg tror ikke på drastisk økning i kjøpsavgiftene. Jeg tenker at det meste som er noenlunde realistisk er om de kommer med halv mva i 2016, og så full mva i 2017, men selv det er ikke veldig trolig. Etter hvert vil det trolig også komme engangsavgift, men jeg tror ikke vi vil se over 50 000 i engangsavgift på Model S før det er mange andre alternativer med like god rekkevidde. Kanskje 2025?

Egentlig tror jeg verdiøkningen fra introduksjonen av avgifter vil stort sett bli nullet ut av prisreduksjonene ved større produksjon. I 2017 koster kanskje en greit utstyrt e-Golf 200 000 før avgifter, og 250 000 kroner etter avgifter. Da koster den stort sett det samme som i dag.

For elbiler med lavere rekkevidde er det tre faktorer som spiller stor rolle - den ene er tilgang på kollektivfelt, den andre er fritak for bompenger, og den tredje er utviklingen innenfor rekkevidde på nye biler. Den siste er nesten garantert å inntreffe - rekkeviddene vil bli lengre på hele spennet i modellrekken, og når man da kan kjøpe en elbil med 150 km virkelig minimumsrekkevidde til 200 000 kroner vil en gammel elbil med 70 km minimumsrekkevidde ikke virke veldig attraktiv, selv om den skulle være 150 000 kroner billigere. Og om elbilene skulle bli kastet ut av kollektivfeltene vil disse bybilene med 70 km minimumsrekkevidde ikke være veldig attraktiv, spesielt om de heller ikke fikk fritak for bompenger.

Jeg tror Tesla vil holde seg bedre enn konkurrentene, da rekkevidden er ganske god, selv om den skulle miste en del batterikapasitet. Man kan forsvare en stor praktisk familie-elbil med 250 km minimumsrekkevidde til 250 000 kroner, om alternativet er en ny mindre elbil med 150 km minimumsrekkevidde til 200 000 kroner, selv om den første bilen er 5 år gammel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:19
Men jeg tror ikke på drastisk økning i kjøpsavgiftene.

Skal man dømme etter denne artikkelen så blir det neppe det nei :)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=10145722

Ser for meg ut som om man fortsatt må gå offensivt ut for å få folk til å velge EL-drift.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

Endringer i avgiftsregimet avhenger jo i stor grad av den politiske situasjonen. Hittil har Venstre og KrF vært garantister for offensiv elbil-satsning og dette vil nok fortsette så lenge regjeringspartiene behøver støtte fra sentrum for å vedta et samlet budsjett.

Å innføre bompengebelastning for elbiler er vel også vanskelig for en Frp-statsråd.

Imidlertid blir nok kollektivfelttilgangen noe begrenset etterhvert og dette innebærer minsket etterspørsel i områder som tradisjonelt har kjøpt elbil pga. kollektivfeltinsentivet (f.eks. Asker og Bærum).

Mitt gjett er at prising av elbiler fremover i stor grad blir basert på forventet gjenstående levetid for fremdriftsbatteriet. Tiden vil vise hvor lenge batteriene fungerer, men erfaringene tilsier at biltyper som har usikkerhet om batterilevetid faller raskt i pris.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sven erik

ja og vi elbilister vil jo gjøre alt for å beholde godene men tesla eiere vil vel ikke ha de for da tror de at de får mer for bilen  men  om alle  fordelene blir borte kjøper folk heller  hybridbiler til halve prisen

MindViruz


Sitat fra: sven erik på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:10
ja og vi elbilister vil jo gjøre alt for å beholde godene men tesla eiere vil vel ikke ha de for da tror de at de får mer for bilen  men  om alle  fordelene blir borte kjøper folk heller  hybridbiler til halve prisen

Hvis det er sånn å forstå, så vil Tesla eiere bli nødt til å bytte ut bilen etter flere års tjeneste de også. Og da er det greit at de nye bilene ikke er så dyre, selv om man får mindre for sen gamle.
Tror ingen av oss bilister tjener på en avgiftsøkning, sett bort i fra de som kjøper bil kun for å selge den akkurat etter avgiftsøkningen.

Kjell Leaf

Sitat fra: sven erik på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:10
ja og vi elbilister vil jo gjøre alt for å beholde godene men tesla eiere vil vel ikke ha de for da tror de at de får mer for bilen  men  om alle  fordelene blir borte kjøper folk heller  hybridbiler til halve prisen
Verdistigningen på bruktbilen om det blir innført avgifter blir mye mindre enn prisstigningen på den nye bilen, dermed blir dette et stort tap for Tesla eiere også.
Det er heller ikke sikkert at det er så mange som vil kjøpe en Tesla når garantien går ut, da er det ikke bare å få en servicemann hjem i garasjen hver gang noe er galt. Jeg er redd dette blir en bil som blir svært dyr å eie når den tid kommer.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sindrej

Sitat fra: sven erik på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:10
ja og vi elbilister vil jo gjøre alt for å beholde godene men tesla eiere vil vel ikke ha de for da tror de at de får mer for bilen  men  om alle  fordelene blir borte kjøper folk heller  hybridbiler til halve prisen
Merkelig generalisering, jeg har jo Tesla og kan ikke komme på en eneste gang jeg har ønsket at elbilgodene forsvinner  ::)  :o

janmb

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:51
Endringer i avgiftsregimet avhenger jo i stor grad av den politiske situasjonen. Hittil har Venstre og KrF vært garantister for offensiv elbil-satsning og dette vil nok fortsette så lenge regjeringspartiene behøver støtte fra sentrum for å vedta et samlet budsjett.

Faktum er jo at elbilpolitikken har en veldig bred oppslutning i tinget - det er vel faktisk ingen partier i dag som ikke støtter den gjeldende politikken - og innspill ala det siste fra AP har vi også hørt fra mange andre, blant annet FrP.

Holdinger ala "Faen ta denne tragiske og urettferdige elbilpolitikken, men heldigvis er det slutt etter 50K/2017" er det de fanatiske mostanderne som står for - og ikke stortingspolitikerne. Heldigvis.

Tror mange som Spetalen kommer til å bli veldig skuffet etter at klimaforliket er reforhandlet med minimale endringer.

Det eneste jeg tror blir signifikant endret er kollektivfelt enkelte steder, og muligens i noen grad bompasseringer. Men heller ikke sistnevnte er det noen selvfølge at får endringer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Vind

Sitat fra: janmb på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:03

Det eneste jeg tror blir signifikant endret er kollektivfelt enkelte steder, og muligens i noen grad bompasseringer. Men heller ikke sistnevnte er det noen selvfølge at får endringer.
Man kan jo diskutere momsfritaket da - det er litt spesielt at det er "dyrere" å kjøpe sykkel / joggesko enn elbil...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Gordon Retriever

Sitat fra: Vind på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:14
Man kan jo diskutere momsfritaket da - det er litt spesielt at det er "dyrere" å kjøpe sykkel / joggesko enn elbil...

Absolutt, men man kan spørre om dette likevel ikke er bedre enn alternative metoder for å gjøre det attraktivt å kjøpe elbil:

*En ordning der du kjøpte elbil med full moms, men fikk refundert 50-70.000 kroner fra staten etterpå ville sannsynligvis vært dyrere å administrere, samt at den reelle prisen du betalte for elbilen ville vært mindre iøyefallende - og det å kjøpe elbil dermed mindre fristende.

*En annen vei til å gjøre elbiler attraktive å kjøpe, hadde vært å sette opp avgiftene på bensin- og dieselbiler.  Dette hadde vært en politisk meget lite populær avgjørelse, og jeg mistenker at potensialet for bilavgifter i stor grad alt er makset ut i Norge.

janmb

Sitat fra: Vind på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:14
Man kan jo diskutere momsfritaket da - det er litt spesielt at det er "dyrere" å kjøpe sykkel / joggesko enn elbil...

Joda, men jeg har aldri sett hvorfor man skal sette de to opp mot hverandre.

Dessuten er det en vesentlig forskjell: Elbil trenger hjelp - sykkel i langt mindre grad. Om en vanlig brukssykkel kostet 500-1000kr ville nok det i svært liten grad påvirke hvor mange som sykler og hvor mye. Det er for de fleste mange langt viktigere faktorer som avgjør det valget enn kostnad.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sven erik

skal vi nå det en har satt seg fåre må vi fortsette å ha godene ja norge må vise at vi når målene og få andre land til å følge etter  se på de fleste andre land  der er det omtrent ingen  som kjører elbil  bare firmar   men er det noe rart når  en kan kjøpe en mersedes for det samme  som en leaf koster  og det koster det samme å ha bilene

sven erik

ingen til nå har investert i bil for å tjene på bilen om noen år  om en skal det så ta de 600-700 tusen teslan koster å kjøp leilighet eller noe  biler vil altid tape seg men se heller på hva sparer jeg i drivstoff hvor  lenge regner jeg med å ha bilen  sånn som jeg selv sparer ca 60tusen i året og kjøper jeg tesla og har den i 10 år  er alt over kr 0 fortjeneste + at en sånn som nå sparer  bommer + noe på årsavgiften  så med bil til 700tusen vil jeg å kunne gå i 0 om 10 år   selv har den bilen jeg kjøpte for 3 år siden detti 100 tusen men  det er ok for jeg har spart 180 i drivstoff på den tiden

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA