Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få liv i bilen??

Startet av KAL, torsdag 30. oktober 2008, klokken 22:16

« forrige - neste »

KAL

Hei, Jeg håper det er noen som enten kan gi meg noe gode tips eller har en lader til Think årgang 2000 å selge til en rimelig pris. Jeg har lest igjennom tidligere info uten at jeg har funnet noen som kan reparere den eller har skjema på den slik at det er mulig å feilsøke. Har også lest på forumet at lader ikke vil lade hvis føleren til viftene er defekte. Noen som vet hvor følerne sitter på kretskortet ? Noen som har funnet erstatningslader ? type ?
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

PLUTO

Du kan jo sende en mail til Johannes på elbilimport.no og høre om han har tid til å hjelpe deg. Han har reparert slike før, men har trolig mye å gjøre nå. Lykke til
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

froggen77

Hei!
Jeg er veldig fersk elbileier så hvis du har innsikt i bilene så vil nok ikke dette hjelpe. Men min bil ville heller ikke lade. Lada litt og stoppet. Trodde det var noe med laderen og viftene, men det viste seg å være batteriene som var for dårlige. De måtte sendes til østlandet for å skifte noen batterier og rekondisjonere. Gruer meg til regninga. Er blitt forespeilet rundt 30.000 kr. :o Det er faktisk ikke mer enn 1,5 år siden sist den ble rekondisjonert og byttet 4 batterier (30.000 kr-reperasjon det også)
Håper ikke det er det samme som feiler din bil.

mvh
Frode Weider
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

El rayo

Sitat fra: KAL på fredag 17. oktober 2008, klokken 09:55
Hei, Jeg håper det er noen som enten kan gi meg noe gode tips eller har en lader til Think årgang 2000
Hei, KAL,
velkommen til forumet. Hvilen kant av landet bor du? Er du helt sikker på at det er laderen? Kanskje noen som bor i nærheten har diagnoseapparat og kan hjelpe til med feilsøking.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

KAL

Hei igjen Takk for tips, prøvd å få kontakt med Johannes på Elbilimport uten å lykkes. Jeg er selvsakt ikke 110 % sikker på om det er laderen, men har nå tatt den ut av bilen.Satt på 230 AC og måler da igenting ut. Hvis laderen er konstruert slik at batteriene må være tilkoplet for at den skal gi spenning ut har jeg nok gjordt en tabbe ;-(
Men øverst på ønskelisten står et kretsskjema til laderen, noen som har et slikt ? bor i Ski kommune.
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

Rav4_EV

Ikke bare batteriene må være tilkoblet, men også batteriovervåkingsystemet. Laderen er bare en "slaveenhet"

Ta kontakt med meg om du trenger hjelp.

Arne Magnus Berge
90608080
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: KAL på tirsdag 21. oktober 2008, klokken 07:46
Men øverst på ønskelisten står et kretsskjema til laderen, noen som har et slikt ?
Det har vist seg umulig (hittil) å få tak i kretsskjema til noen av komponentene i bilen. Fabrikken på Aurskog er like "kloke" som vi, Actia og Siemens vil ikke gi ut noen opplysninger.

Servicemanual til Th!nk ligger her
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Som Arne Magnus sier er laderen bare en "slaveenhet". Den får beskjed fra BMS om hva den skal gjøre og det er flere forutsetninger for at BMS skal starte ladingen etter at ladeledningen er tilkoblet:
Batteritemperaturen må være under 40 (?) grader.
Batterispenningen må være over 90 (?) V.
Kan være flere forutsetninger som jeg ikke er klar over.

Hvilken buss-type som benyttes til kommunikasjon mellom BMS og lader har jeg ikke klart å finne ut, men det må være noe mer avansert enn bare høye/lave innganger. Diagnosekontakten har separate linjer for seriekommunikasjon med hver enhet (BMS, lader, motorstyring, airbag).

I tillegg overvåker laderen sin temperatur og kan også stoppe eller redusere ladestrømmen dersom temperaturen blir for høy.

Du kan f.eks begynne med å ta av lokket på laderen og kikke inni. Noen feil kan man se, f.eks brent komponent, fuktighet/irr. Men hvis du er usikker på om du klarer å fikse den selv er det veldig fort gjort å gjøre mer skade uten å være klar over det selv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. oktober 2008, klokken 20:29
Batterispenningen må være over 90 (?) V.

Dette tror jeg kun gjelder biler med ny HV boks. Jeg har ladet  meget lav pakke i en Think. Kan også huske at noen skrev om dette i en annen tråd. De hadde fått beskjed fra verksted at de måtte ta ut blokkene og lade dem noe hver for seg på grunn av at bilen hadde tappet dem helt ned og at HV da ikke koblet inn batteriet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. oktober 2008, klokken 20:29
Hvilken buss-type som benyttes til kommunikasjon mellom BMS og lader har jeg ikke klart å finne ut, men det må være noe mer avansert enn bare høye/lave innganger.

På PSA sin lader brukes pulsbreddemodulering for styring av ladestrømmen. Kan være det samme på Think laderen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KAL

Hei igjen, takk for tips. status
Monterte inn lader igjen, etter å ha sjekket at jeg ikke kunne se noen brente komponenter.
Kjøpte bilen med batterier som var tatt ut pga feil. Ladet opp alle batteriene (enkeltvis)før jeg monterte de inn i igjen.
Målte litt over 100 volt, men kunne ikke se noen spenningsøkning når lader ble koplet inn. Hørte derimot sus muligens fra vifter. Klarte ikke å få bilen til å bevege seg.
Målte derimot 0,5 A ut fra 12 volt batteri, selv om tenning var av og alle andre brytere forhåpentligvis var slått av.
Siden bilen ikke ville flytte seg er det tydeligvis andre feil.
Flere tips ønskes  :)
Går bilen uten 12 volt inntakt ?
Må jo være mulig å tvangstyre laderen dvs kunne finne ut hvilke tråder den har overvåkning på ?
Jeg har aldri fått prøvd denne (kjøpte den som rep.objekt)

Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

HHF

Har ikke noen spes kompetanse her, men helt generelt vil jeg alltid mene at man kan begynne med å ha et 12V batteri som man vet funker. Det koster lite og kan ofte hjelpe på både det ene og det andre. Jeg har selv fått byttet hos meg da mitt var dårlig, men det primære problemet jeg fikk, var at det stadig ble tappet strøm fra fremdriftsbatteriene som hele tiden måtte lade opp 12V. Noe særlig annet merket jeg vel ikke.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rav4_EV

Dersom 12 volt batteriet ikke har høy nok spenning vil du ikke få ladet.
Sett på en ekstern batterlader på denne mens du lader for kontroll.

Laderen styres via en propietær protokoll over rs-485.


Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Hvis det har vært feil på batteriene kan det være en jordfeil i batterikassen som forhindrer at  laderen får klarsignal.
Ofte er det fylt for mye vann på batteriene, feil vannfyllingsprosedyre, det gir jordfeil gjennom fyllesystemet.
Eller det kan væære støv eller fuktighet inne i kassen som lager jordfeil.

Når kassen er ute er det derfor viktig å rengjøre skikkelig før den settes inn igjen. både fylleslanger, kabler og blokker.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: KAL på onsdag 22. oktober 2008, klokken 08:23
Målte litt over 100 volt, men kunne ikke se noen spenningsøkning når lader ble koplet inn.

Det er for lav spenning. Nominell spenning er 114V og det måler man normalt med 7 - 8 % på energimeteret. Jeg har aldri sett mindre enn 107 V ubelastet (-1A) på min bil.

Sitat fra: KAL på onsdag 22. oktober 2008, klokken 08:23
Målte derimot 0,5 A ut fra 12 volt batteri, selv om tenning var av og alle andre brytere forhåpentligvis var slått av.

Det er for mye. Jeg har alarm og uoriginal radio og måler 0,11A.

Sitat fra: KAL på onsdag 22. oktober 2008, klokken 08:23
Går bilen uten 12 volt inntakt ?

Nei, den verken kjører eller lader.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 22. oktober 2008, klokken 09:02
Sett på en ekstern batterlader på denne mens du lader for kontroll.
Jeg ville vært forsiktig med det. Bruk i hvertfall ikke en billig,  uintelligent lader, det er så mye dyr elektronikk som er drevet av 12V batteriet og som kan bli skadet. Det er bedre å koble til et fulladet 12V batteri. Jeg har laget en lang ledning med lighterkontakt i hver ende, den kan kobles til en annen bil og 12V uttaket under gearvelgeren. Det er en egen 10A sikring til 12V uttaket. Det er alltid forbindelse fra 12V batteriet til uttaket.

Fulladet skal batteriet være 12,8V og utladet 12,0V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA