Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor står Elbilforeningen i diskusjonen om servicepriser på Leaf?

Startet av Hamiso, fredag 14. mars 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

Hamiso

Eg ser at temaet med lading er tatt opp tidlegare. Men finn ikkje heilt fram til det eg lurer på.
Kan eg ved å få installert ein fastmontert ladar få lada på 32 ah i garasjen, til ein trilling? Er det i tilfelle snakk om å bruka sakte eller "hurtig"ladekontakten?
Kva ville det i tilfelle ha kosta?
Har av og til behov for å lada opp eit nestan tomt batteri på 4-5 timar.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

tomrh

#1
Sitat fra: Hamiso på torsdag 06. mars 2014, klokken 17:43
Har av og til behov for å lada opp eit nestan tomt batteri på 4-5 timar.
Kan ikke se behovet for 32A her. Jeg lader da opp et tomt trilling-batteri på under 5 timer med 16A-kladden, den lader med 3 kW. Med litt over tre strek i timen får jeg 13 ekstra strek på 4 timer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olemann

Du har jo 230V AC hjemme, kan ikke bruke AC på DC kontakten på bilen, og bilen kan ikke ta imot mer enn 16A AC, dvs det er målt mellom 13 og 14A maks ettersom laderen ikke mottar mer, selv om du bruker kladd med 16A nominelt.

Ole

Sitat fra: Hamiso på torsdag 06. mars 2014, klokken 17:43
Eg ser at temaet med lading er tatt opp tidlegare. Men finn ikkje heilt fram til det eg lurer på.
Kan eg ved å få installert ein fastmontert ladar få lada på 32 ah i garasjen, til ein trilling? Er det i tilfelle snakk om å bruka sakte eller "hurtig"ladekontakten?
Kva ville det i tilfelle ha kosta?
Har av og til behov for å lada opp eit nestan tomt batteri på 4-5 timar.

tomrh

Det finnes CHAdeMO semihurtigladere men disse koster opp mot 100.000 kroner. Har ikke hørt om privatpersoner som har installert dette hjemme. En slik ville gitt 22 kW ladeeffekt og ladet til 80% på en time. De siste 20% måtte du likevel ha ladet med normallading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hamiso

Sitat fra: tomrh på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:07
Sitat fra: Hamiso på torsdag 06. mars 2014, klokken 17:43
Har av og til behov for å lada opp eit nestan tomt batteri på 4-5 timar.
Kan ikke se behovet for 32A her. Jeg lader da opp et tomt trilling-batteri på under 5 timer med 16A-kladden, den lader med 3 kW. Med litt over tre strek i timen får jeg 13 ekstra strek på 4 timer.
Meiner å ha sett ein stad at 16 ah ville ta 6-7 timar på omlag tomt batteri. Og medan eg skreiv har eg faktisk i kveld tatt i bruk ein 16 ah ladar for første gong. Syntes først det verka å gå tregt, og heiv meg litt for raskt på forumet. Men utover kvelden så,...ja, det stemmer. Det tok faktisk ikkje meir enn mellom 4 og 5 timar med den ladekabelen. Og dermed slapp eg å fyra opp dieselbilen.
Så då ser det faktisk ut til at eg skal klara å køyra over 7 mil x 2 på same ettermiddag/kveld, noko eg har behov for ein til to kveldar i veka. Og at det skal gå, er slett ikkje verst!
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:09
Det finnes CHAdeMO semihurtigladere men disse koster opp mot 100.000 kroner. Har ikke hørt om privatpersoner som har installert dette hjemme.

Kjøpte ikke Kjell Inge Røkke den første CHAdeMO-laderen i landet for å lade en iMIEV eller to? Mener jeg leste noe om det for en tre års tid siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:52
Sitat fra: tomrh på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:09
Det finnes CHAdeMO semihurtigladere men disse koster opp mot 100.000 kroner. Har ikke hørt om privatpersoner som har installert dette hjemme.

Kjøpte ikke Kjell Inge Røkke den første CHAdeMO-laderen i landet for å lade en iMIEV eller to? Mener jeg leste noe om det for en tre års tid siden.

Det stemmer det! Hørte en kost på kr.400.000,- for juice-stasjonen, men en skal ikke tro på alt en hører... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Olemann

Tror ikke Røkke er aktiv her på Forum, ellers kunne man jo spurt han :-)  Da oppretter han sikkert en tråd for sin nye elbil også, Mercedes SLS AMG, eneste som viser hekken til Tesla så langt i alle fall.
http://autos.yahoo.com/blogs/motoramic/2014-mercedes-benz-sls-amg-electric-drive-real-184056062.html

Ole


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:52
Sitat fra: tomrh på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:09
Det finnes CHAdeMO semihurtigladere men disse koster opp mot 100.000 kroner. Har ikke hørt om privatpersoner som har installert dette hjemme.

Kjøpte ikke Kjell Inge Røkke den første CHAdeMO-laderen i landet for å lade en iMIEV eller to? Mener jeg leste noe om det for en tre års tid siden.

Olsleaf

Kaster inn et spørsmål her. Nissan har mulighet for å lade helt opp i 16A med blå kontakt. Den trekker faktisk 16A. Man må ha en kabel med blå kontakt i ene enden og type 1 i andre til bil.

Er dette mulig med Trilling?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Jafo

Jeg lader hjemme med 15A med en lader på "teknisk stikk" fra Elbilhjelpen.

tomrh

Sitat fra: Jafo på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:39
Jeg lader hjemme med 15A med en lader på "teknisk stikk" fra Elbilhjelpen.
Har du målt at den faktisk trekker 15A? Det vil i så fall motbevise det jeg skriver nedenfor.

Sitat fra: Terolsen på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:39
Kaster inn et spørsmål her. Nissan har mulighet for å lade helt opp i 16A med blå kontakt. Den trekker faktisk 16A. Man må ha en kabel med blå kontakt i ene enden og type 1 i andre til bil.

Er dette mulig med Trilling?
Jeg har en original svensk 16A-kladd med blå kontakt, men bilen trekker uansett bare 13,7A (målt). Begrensningen mener jeg sitter i trillingen, ut i fra hva andre har uttalt på forumet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hma

@Hansimo: I likhet med alle andre som har svart i denne tråden, forstår jeg godt hva du mener når du spør om 32 ah lading. Således vil jeg understreke at jeg ikke poster dette for å "arrestere" eller trolle :)

Vil bare gi hint om at Ah (ampere-timer) kan sammenlignes med et slags "mengde eller volummål", altså hvor mye strøm som overføres på én time.
32Ah kan for eksempel oppnås ved å lade med 16A i 2 timer eller 32A i 1 time.

Til spørsmålet ditt, om du har nytte av 32A vekselstrøm ladekurs til din iMiEV, er svaret nei.
Du kan bruke den, men bilens innebygde lader (på ca 3kW) vil være flaskehalsen og en 16A kurs vil være nok.

Nå kommer det flere og flere elbiler med kraftigere innebygget lader, så om du tenker framtidig bruk kan 32A være en god idé. Anbefaler deg i alle tilfeller å sette opp en fast installasjon i garasjen for daglig bruk, så slipper du slitasje (og økt brannrisiko) ved bruk av ladekladden.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Jafo

Sitat fra: tomrh på onsdag 12. mars 2014, klokken 15:53
Sitat fra: Jafo på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:39
Jeg lader hjemme med 15A med en lader på "teknisk stikk" fra Elbilhjelpen.
Har du målt at den faktisk trekker 15A? Det vil i så fall motbevise det jeg skriver nedenfor.

Sitat fra: Terolsen på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:39
Kaster inn et spørsmål her. Nissan har mulighet for å lade helt opp i 16A med blå kontakt. Den trekker faktisk 16A. Man må ha en kabel med blå kontakt i ene enden og type 1 i andre til bil.

Er dette mulig med Trilling?
Jeg har en original svensk 16A-kladd med blå kontakt, men bilen trekker uansett bare 13,7A (målt). Begrensningen mener jeg sitter i trillingen, ut i fra hva andre har uttalt på forumet.

Nei, har ikke målt den, men den oppleves kjappere enn den orginale "16A" kladden. Kan stilles i tre step, 6? 10? og 15.

TB

Har testa med ulike kabler, både målt med enkelt wattmeter og med OVMS som visar det bilen rapporterer.

C-Zero 8 A EVSE viser 7 A
Leaf 10 A EVSE viser 9 A (dvs, Leaf kabel brukt på min C-Zero.)

Charge-Amps justerbar kabel:
6 A viser 5 A
10 A viser 9 A
16 A viser 13 A

Måling viser litt høgare tall, t.d. 16A kabel faktisk lader på ca 14A. Det er ingen tvil om at trilling lader på maks ca 14 A uansett kva for kabel som blir brukt. Skal det bli lada raskere må CHAdeMO kontakten bli brukt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA