Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treff i Oslo området?

Startet av D.O, fredag 14. mars 2014, klokken 18:02

« forrige - neste »

D.O

Har vært i ett møte ang laderutbygging i Norge/skandinavia. Hvor bla annet Tesla er en deltakerene. For å si det med engang så kommer jeg ikke til å skrive noen ting her som er avslørende eller særlig matnyttig, det seg være ang plassering, type ladere eller antall osv, da det blir opp til Tesla og andre aktører å presentere når tiden er inne. Det som er viktig er at det jobbes med løsninger fra flere hold. Og at resultatet blir best for alle elbiler, elbileierer.

Men det var interresant å treffe folka og høre deres framtidsplaner.
Tesla virker i allefall fornuftig med tanke på distanser og tidsperspektiv. Frykter kommunene og byråkratiet blir flaskehalsen ang tid der. Andre aktører er litt mere tilbakeholdene og "trege". Nordmenn er så skeptiske til nye ting, og uvitende om dette med elbil at det desverre føles litt som å prate om mobiltelefon i 1970, selv om enkelte burde pga sin stilling hatt bedre kjenskap.

Min rolle i dette er høyst udefinerbar men har delt litt med Laumb siden han er i TOCN og moderator, men noe er ikke ønskelig å dele med ukjente (som Laumb) eller på ett forum. Ingenting er faktisk knyttet til økonomiske egeninteresser,lokasjon eller annet.

Det lille jeg kan og ønsker å dele er litt uskyldig info som allerede er offentlig men som var nytt for meg og kanskje dere også.

135KW krever foreløpig 480V, dette er en spenning utenfor standaren i Norge. Men hver lille volt over 380/400V øker ladekapasiteten. Tyskland har 480V.

Ladeplasser blir reserverte til Tesla/elbil, men Tesla eier/leier flere plasser på samme parkering som de gir til andre parkerende for å slippe at tesla blir uglesett for å ta parkering fra andre. Disse plassene er også mulig å bruke til evt utvidelser hvis behovet for flere ladplasser er der i fremtiden. Disse tror jeg blir merket med skilt etterhvert.

Tesla er milevis forran andre med fremtidsutsikter og tidsperspektivet sitt. De presenterte seg selv som med "ideer i går og setter dem i kraft i dag". Føltes slik også, så er ikke tom snakk i denne sammenheng. Selv om 2 tesla uker er blitt ett uttrykk.

Tesla ønsker å sammarbeide med andre ladetilbydere og kapasitet er med tanke på dette. Det skal være tilgjengelig kraft på trafo til andre tilbydere med f.eks type2/mode3 22kw eller andre løsninger.

De er ikke fremmed for at andre kan benytte samme standar på ladekontakt (altså Tesla sin type 2 supercharger kontakt) slik at andre kan lade på superladeren. Hvordan dette løses aner jeg ikke, tenker da på antall og evt betaling.

En Leaf kan pr i dag plugges til superladeren, men får ikke ladet da komunikasjonen forteller at bilen ikke takler ladekapasiteten.

Grunnen til at Norske ladere ikke er merket ala "kun for Elbil" er rett og slett at gjengen måtte plutselig prioritere Tyskland, og da ble bagateller gjennstående.

Laderene skal ikke gi mindre kapasitet på 1b hvis 1a er opptatt. Laderen skal gi mest til den som kan ta i mot mest. Er bil på lader a1 nesten ferdig å lade reguleres effekten ned på denne da batteriet ikke kan ta i mot full ladeeffekt når det er nesten fullt. 2 like tomme biler skal gi 50 % kapasitet på begge del ladere a og b.

Norge er fortsatt hot for Tesla.

Sverige er litt tungrodd å bygge ladere i i forhold til Norge, da Svenskene ikke har samme øye til elbiler som vi i Norge har hatt.

Skilt med brukeranvisning samt leverandør og evt sponsorer blir plassert på ladestasjonene. Her blir dette med lader 1a og 1b forklart.

Da jeg eier Model S selv, så måtte muligheten nyttes til å gi litt tilbakemeldinger :) Snakker da om erfaring med bil og eksisterende superladere. Samt noe ønsker.
Fikk en liste fra Laumb, samt litt info fra Oreo. Dette sammen med noen erfaringer/tips fra meg selv ble gitt Tesla. Punktene fra laumb var ganske lik de jeg hadde, men felles for dem alle var at Tesla likte dem og var glade for at punktene ikke var helt fremmed/nytt for dem. Altså de har tenkt samme baner selv.

Ekselmpelvis har de har tenkt på løsninger, hvor lader informerer både den som lader og den som venter på å få lade om relevant info. Da for å unngå kø o.l



Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cowboystrekk

Bra jobba! Det eneste som egentlig betyr noe for meg ift ladere det neste halvåret er om strekninga Oslo - Gbg - Malmø blir bygd ut før August da jeg tenker meg dit i sommer :) Sommer 2014 som Tesla sier denne strekninga skal være oppe å gå minner meg litt om 2 uker da sommer fort kan være September for deres del. Håper du kan informere så fort du får lov til om dette med mindre det blir allment kjent snart. Greit å bestille fly i god tid om strekninga ikke er dekka for å si det sånn ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleJA

Sitat fra: D.O på torsdag 06. mars 2014, klokken 13:53
En Leaf kan pr i dag plugges til superladeren, men får ikke ladet da komunikasjonen forteller at bilen ikke takler ladekapasiteten.
Dette kan vel umulig stemme siden Leaf bruker en helt annen type kontakt?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

D.O

Sitat fra: OleJA på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:34
Sitat fra: D.O på torsdag 06. mars 2014, klokken 13:53
En Leaf kan pr i dag plugges til superladeren, men får ikke ladet da komunikasjonen forteller at bilen ikke takler ladekapasiteten.
Dette kan vel umulig stemme siden Leaf bruker en helt annen type kontakt?
Aner ikke hva Leaf har til støpsel, gjenga bare det som ble nevnt.

Dvs det ble sagt: At Tesla laderen var lik type 2 plugg og dermed kunne plugges i for eksempel en Leaf. Men ingenting skjedde da komunikasjonen mellom lader og bil førte til at bil presenterte seg og laderen nektet bil å lade pga ladeefekten var for høy.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

Glemte å ta med at ett punkt Laumb lurte på ang selve kabelen på ladestasjonen ble besvart med engang.
Kabelen har blitt/blir oppgradert, for å lettere håndteres. Eksempelet til Laumb gikk på kulde og stiv kabel.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: D.O på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:54
Sitat fra: OleJA på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:34
Sitat fra: D.O på torsdag 06. mars 2014, klokken 13:53
En Leaf kan pr i dag plugges til superladeren, men får ikke ladet da komunikasjonen forteller at bilen ikke takler ladekapasiteten.
Dette kan vel umulig stemme siden Leaf bruker en helt annen type kontakt?
Aner ikke hva Leaf har til støpsel, gjenga bare det som ble nevnt.

Dvs det ble sagt: At Tesla laderen var lik type 2 plugg og dermed kunne plugges i for eksempel en Leaf. Men ingenting skjedde da komunikasjonen mellom lader og bil førte til at bil presenterte seg og laderen nektet bil å lade pga ladeefekten var for høy.

Det finnes overganger som gjør at biler med type 1 kontakter (Leaf, trillingene, Focus el. etc) kan lade fra type 2 kontakter. En SC kontakt vil tilsynelatende se ut som en vanlig type 2 kontakt, men kommunikasjon mellom lader og bil vil forhindre at biler uten SC støtte kan lade der.

Amoss

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. mars 2014, klokken 14:29
Det eneste som egentlig betyr noe for meg ift ladere det neste halvåret er om strekninga Oslo - Gbg - Malmø blir bygd ut før August da jeg tenker meg dit i sommer :) Sommer 2014 som Tesla sier denne strekninga skal være oppe å gå minner meg litt om 2 uker da sommer fort kan være September for deres del.

Om du ser på dette kartet som stammer i fra Geneve så ser du at mesteparten av veien er dekket "by summer 2014", men det siste strekket ned til Malmø er markert "Winter 2014/2015". Så du må nok være forberedt på å beregne en alternativ lading det siste stykket.


Ellers:  Takker til D.O. for informasjon :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Sitat fra: Amoss på torsdag 06. mars 2014, klokken 16:55
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. mars 2014, klokken 14:29
Det eneste som egentlig betyr noe for meg ift ladere det neste halvåret er om strekninga Oslo - Gbg - Malmø blir bygd ut før August da jeg tenker meg dit i sommer :) Sommer 2014 som Tesla sier denne strekninga skal være oppe å gå minner meg litt om 2 uker da sommer fort kan være September for deres del.

Om du ser på dette kartet som stammer i fra Geneve så ser du at mesteparten av veien er dekket "by summer 2014", men det siste strekket ned til Malmø er markert "Winter 2014/2015". Så du må nok være forberedt på å beregne en alternativ lading det siste stykket.


Ellers:  Takker til D.O. for informasjon :)
Jeg trenger bare lading til litt sør-vest for Gøteborg, skal ikke helt ned til Malmø men vest for malmø så noen timer på en type-lader går greit :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA