Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre

Startet av Mippen, fredag 14. mars 2014, klokken 13:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 17. juni 2015, klokken 16:43
Siden dette er ein dedikert kontakt til lading av elbil må du ha jordfeilbryter type B. Denne er svindyr (ca 4000 iallfall) Elektrikerpriser har også gått opp ein del dei siste åra.

Det er jo helt SINNSYKT DÅRLIG at Tesla ikke tipser om den nye forskriften om B-vern når de går og lager en monteringsanvisning som de har på hjemmesiden (se link og utklipp nedenfor). Det ville kostet dem veldig lite å skrevet dette. $@!!!"£$!!  >:( >:( >:( :o :o

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_installation_guide_umc_blue_Jan15.pdf

Fikk vite om dette nye kravet i posten i dag fra Ishavskraft som vil selge strøm og ladeboks til 9800....med j...la B-vern (se reklame nedenfor). Jeg fikk for øvrig installert 32A i går (som vist tidligere i stien)...muligens uten B-vern.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Mippen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. juni 2015, klokken 22:56
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 17. juni 2015, klokken 16:43
Siden dette er ein dedikert kontakt til lading av elbil må du ha jordfeilbryter type B. Denne er svindyr (ca 4000 iallfall) Elektrikerpriser har også gått opp ein del dei siste åra.

Det er jo helt SINNSYKT DÅRLIG at Tesla ikke tipser om den nye forskriften om B-vern når de går og lager en monteringsanvisning som de har på hjemmesiden (se link og utklipp nedenfor). Det ville kostet dem veldig lite å skrevet dette. $@!!!"£$!!  >:( >:( >:( :o :o

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_installation_guide_umc_blue_Jan15.pdf

Fikk vite om dette nye kravet i posten i dag fra Ishavskraft som vil selge strøm og ladeboks til 9800....med j...la B-vern (se reklame nedenfor). Jeg fikk for øvrig installert 32A i går (som vist tidligere i stien)...muligens uten B-vern.

Du får sende dem en mail ;)
Fremtiden er elektrisk.

Gus1

Kan ikke se at du har ringt oss, Mippen ;-)

Uansett ser jeg fremdeles ikke helt klart for meg hva du får for de 16tusen. Er det trefas 400V de skal oppgradere til, du har vel ikke det i dag? Om du har 1+N på inntaket ditt så er det litt jobb å bygge om til 3+N..

Ja, Tesla bør informere om dette kravet i sine ladepunktinstruksjoner. Vi har fått disse direkte fra Tesla Europe og det står ingenting der. Hverken for flerfaset eller enfaset ladepunkt..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Mippen

Sitat fra: Gus1 på torsdag 18. juni 2015, klokken 09:52
Kan ikke se at du har ringt oss, Mippen ;-)

Uansett ser jeg fremdeles ikke helt klart for meg hva du får for de 16tusen. Er det trefas 400V de skal oppgradere til, du har vel ikke det i dag? Om du har 1+N på inntaket ditt så er det litt jobb å bygge om til 3+N..

Ja, Tesla bør informere om dette kravet i sine ladepunktinstruksjoner. Vi har fått disse direkte fra Tesla Europe og det står ingenting der. Hverken for flerfaset eller enfaset ladepunkt..

Jeg er ikke elektriker så er ikke så teknisk. Det står 400/230V på skapet. I følge de som har vært der skal det ikke være noe problem å bygge om til 400V. Bytte sikring og litt sånn har de sagt. Men så er ikke jeg elektriker. Hvor holder du/dere til da?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Såvidt jeg husker fra en tidligere tråd hadde @mippen trefasekabel (4x25mm2) fram til sikringsskap, så det burde holde med en mindre ombygging av skapet.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Gus1

I Fyllingsdalen, Mippen.

Jo, men 400V /230V kan si meg at du har 2fase (1+N) hovedsikring. Dersom du da skal ha trefas må hovedsikring, måler, målersløyfe, overspenningsvern, samleskinner, jordfeilbyter +++ byttes i skapet. Pluss arbeidet hendene må gjøre for å få dette på plass.
-Ja, en liten jobb. Men heldigvis er alt her i verden relativt.

Om dette er jobben som må gjøres for å få dette på plass, så høres ikke 16 laken spesielt mye ut. Øking og endring av hovedsikring må også søkes til BKK. Er deres arbeider også innkalkulert i dette overslaget?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA