Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre

Startet av Mippen, fredag 14. mars 2014, klokken 13:46

« forrige - neste »

Elmo

Du har en-fas 63A anlegg.
Eneste muligheten du har for raskere lading da er å få montert en 32A kurs, men det ser ut som det kan være vanskelig. Du må få en elektriker til å se på balastningene på eksisterende kurser.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Vi har en løsning for dette.
En måler registrerer totalforbruket på ditt inntak.
Ledig kapasitet styres til bilen(e) med en smart veggboks.

Send med en melding om du er interessert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TB

Om du er heldig er det ført fram 3 fas til huset. Oppgradere måler og sikringsskap til 3 fas vil gi ca 1,7 gonger meir effekt enn idag. Sjekk sikring for inntak (om det finnes). Ved luftspenn brukar desse stå på loftet. Er det tre kabler inn har du 3 fas inn til huset.

Elektriker, eller netteigar kan svare på i detalj om dette er mulig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

Blåser liv i denne tråden igjen. Har fått priser fra flere elektrikere nå. Alle er enig om at det går fint med 32A enfas. De gir ulike svar på 400V trefas. De fleste er enig om at det går, en mener det ikke går. Prisen er de også svært ulik på. Alt fra 16.000 for 400V trefas til over 30 tusen. 32A 230V skal de ha rundt 14.000 kr for de fleste.

Vet ikke hvem jeg skal høre på... Sønnico hadde det billigste tilbudet på 400V trefas av de jeg har undersøkt med. De velger jeg å tro vet hva de snakker om.

Syns likevel det er litt urovekkende at de kan gi så ulike svar på samme ting. Hvis jeg må betale det samme for 400V trefas som de fleste tar for 32A 230V så er det vel go, go for det?
Fremtiden er elektrisk.

Gus1

Hva er med i 400V prisen din? Mitt inntrykk er at 16.000 høres for godt ut til å være sant.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

ToWalkOrDrive

Mippen. Er det ikke lenger sånn at du skal lade 2 el-biler? Ser det står Solgt på Leaf'en din. For hvis du skulle lade med 32A 1-fas på Tesla og opp mot f.eks. 16A på Leaf ville du brukt 48 av 63A av hovedsikringen på El-bil. Er kanskje derfor du snuser på 400V...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Mippen

Jeg skal bare lade en bil om gangen, men det er greit å kunne lade en bil raskt slik at jeg kan bytte plass og lade bil nr2. Stemmer at jeg bare har en elbil, men skal selge kassebilen til høsten eller vinteren og kjøpe en elbil til.

Jeg har 400V inn til skapet. 16.000kr er for å trekke kabel fra skapet langs veggen bort til ladeplassen. Montete 32A kontakt. Jordfeil klasse B og øke opp 400V.
Fremtiden er elektrisk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. juni 2015, klokken 15:47
Jeg skal bare lade en bil om gangen, men det er greit å kunne lade en bil raskt slik at jeg kan bytte plass og lade bil nr2. Stemmer at jeg bare har en elbil, men skal selge kassebilen til høsten eller vinteren og kjøpe en elbil til.

Jeg har 400V inn til skapet. 16.000kr er for å trekke kabel fra skapet langs veggen bort til ladeplassen. Montete 32A kontakt. Jordfeil klasse B og øke opp 400V.

Synes det høres veldig dillete å måtte flytte på bilene når den ene er fulladet. Hvis mulig ville jeg heller lagt opp til 2 ladeplasser. Siden du allerede har en 16A så virker det jo greit å få lagt opp kun en ekstra 230V 32A 1-fas sikring (rett gjennom veggen som du sa innledningsvis) hvis du vil gjøre det billig. Om du må gå noen ekstra meter er ikke det veldig fordyrende. Jeg har 1-fas 230V med 63A hovedsikring og løste det på følgende måte i dag (og det virket  :D )  (Og hvis systemet som RAV4_EV virker med "Ledig kapasitet styres til bilen(e) med en smart veggboks." så ville det jo vært enda bedre. Så slipper en å føle seg frem angående hvor mye en kan ta ut på lading.

Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Mippen

Jøss, du har virkelig tatt deg tid til å forklare. Takk for det. :) Ser ut som løsningen din er super for deg. Tingen er at jeg må uansett flytte en bil for å komme meg ut. Det er ikke plass til at to biler står ved siden av hverandre. Da må jeg såfall grave opp plassen ute og trekke en kabel ned til den andre parkeringsplassen. Det er naturligvis en mulighet, men tror det blir dyrt. Hvis jeg har en ladestasjon som kan gi maks fart trenger jeg å bruke mindre tid på å lade en bil slik at det ikke er noe problem å bytte plass. Som sagt har jeg fått pristilbud på nesten samme prisen for 32A enfas som 3 fas 400v. Med mindre noen kan gi meg en bedre pris på 32A enfas ser ikke jeg noen grunn til å spare 2-3000kr på å gå for 6 kw når jeg kan få 22kw til nesten samme prisen.

Skjønner ikke hvorfor 32A enfas er så dyrt. Det er bare å trekke en kabel fra skapet, montere en ny sikring, gå gjennom veggen, stifte den til kledningen ute 7 meter bort ca. og montere en kontakt. Kan ikke forstå at det koster fra 11-16.000kr som jeg har fått tilbud på. Jeg betalte 10.000kr for 1 1/2 år siden å få lagt opp ny kurs (16A) til elbilen min. Da var det med å montere lys i et uthus også, stikkontakter, og nytt utelys. Alt det for 10.000kr. Her er det snakk om halve strekket med kabel og ikke noe annet enn en kontakt.
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Siden dette er ein dedikert kontakt til lading av elbil må du ha jordfeilbryter type B. Denne er svindyr (ca 4000 iallfall) Elektrikerpriser har også gått opp ein del dei siste åra.

Hvis du har 400v inn til skapet så er da berre ein ting som er fornuftig. Legg ut 400v til ladekontakten og du kan vrake og velge i ladehastigheter. Utviklinga når da gjeld elbilar og lading går berre ein veg. Oppover.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 17. juni 2015, klokken 16:43
Siden dette er ein dedikert kontakt til lading av elbil må du ha jordfeilbryter type B. Denne er svindyr (ca 4000 iallfall) Elektrikerpriser har også gått opp ein del dei siste åra.

Nja, det finnes rimeligere varianter å få tak i. Jeg selger de til 1200 kroner, 4-pol 63A så den kan brukes i alle typer installasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Hadde det vært meg hadde jeg klamret opp kabelen selv, montert stikket selv og kjøpt B vernet til Jkirkebo. Da kan elektrikkeren konsentrere seg om selve koblingen.

Kan umulig koste 1000 vis å gjøre det?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2015, klokken 17:47

Nja, det finnes rimeligere varianter å få tak i. Jeg selger de til 1200 kroner, 4-pol 63A så den kan brukes i alle typer installasjoner.

Eg trur neppe at ein installatør velger "billigvarianten" dei skal tross alt tena penger på den og gje ein 5 års garanti. Skaffer ein utstyret sjøl og monterer det opp sjøl er det ingen garanti på anna enn selve arbeidet som elektrikeren gjer.

Jkirkebo: Har du ei nettside som ein kan sjå kva du har å tilby og datablad på utstyret?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 17. juni 2015, klokken 21:54
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2015, klokken 17:47

Eg trur neppe at ein installatør velger "billigvarianten" dei skal tross alt tena penger på den og gje ein 5 års garanti. Skaffer ein utstyret sjøl og monterer det opp sjøl er det ingen garanti på anna enn selve arbeidet som elektrikeren gjer.

Jkirkebo: Har du ei nettside som ein kan sjå kva du har å tilby og datablad på utstyret?

Ikke ennå. Jobber med saken men har rett og slett for mye annet å gjøre til at fremdriften er særlig god ;)

Datablad på jordfeilbryteren finnes her: http://cenika.ipb.no/files/documents/produktark/NL210.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Elektrikeren er også treg å gi lyd fra seg. G
Har de nok å gjøre siden de ikke er så interessert i småjobber?
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA