Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mediaformater FLAC/MKV og evt. andre

Startet av Mippen, fredag 14. mars 2014, klokken 13:46

« forrige - neste »

Mippen

Samboeren min har også lyst på en elbil. For å kunne lade to elbiler på samme tid må den ene elbilen bruke en skjøteledning, noe som ikke er bra. Tenkte derfor å få en ny ladeplass til elbil utenfor. Har sikringsskapet rett på innsiden av ytterveggen nesten så tenkte å trekke et rør gjennom veggen slik at det ikke er mye jobb for en elektriker.

Spørsmålet mitt er som følger... Har en nyere leaf nå med bare 16A lader. Kommer kanskje snart til å gå over til en Tesla og da trenger jeg mulighet til å lade fortere enn 16A. Hva kan jeg da montere for å få ned ladetiden på Teslaen og på samme tid kunne ha muligheten til å lade andre elbiler som ikke er så kraftig som tesla?
Fremtiden er elektrisk.

Lanber

For at det skal være multi purpose på alle EL biler så legg opp en 32A 230V kurs, så setter du opp en 32A kontakt og evt en annen kontakt på samme kurs.

Da lader du Teslaen med 7,4 kwh og det holder i 99,5% av tilfellene.

Uten dedikert HPWC til Tesla kan ikke denne lades fortere enn 9 kwh (3 fase 400V 16A) uansett sålenge det er begrenset til 13A strømtrekk.

Mippen

Hva tenkte du med eventuell annen kontakt på samme kurs? For å lade flere elbiler på en gang eller fordi det er en egen type kontakt til tesla?

Sånn ellers, kan jeg lade en tesla på vanlig hurtigladestasjon?
Fremtiden er elektrisk.

Lanber

Ta en dedikert 32A kurs til Teslaen hvis du kan, problem sorted.
Er det andre EL biler du kan koble en 32A kontakt mot?

Når Teslaen ikke lader eller lader med mindre enn 32A kan du bruke restkapasitet i kursen via en annen kontakt på samme kurs.

Det er sjelden jeg har behov for å lade med 32A, holder i regelen med 10-15A over natta og vi kjører 4000km pr mnd

Mippen

Ser på sikringsskapet mitt at det står 230/400 V. Er det noen fordel?
Fremtiden er elektrisk.

maxmekker

ta et bilde av selve skapet(inni) av hoved sikring og automater så vi kan se  :)

Gliderman

Hei
Litt om hva jeg har gjort etter at Leafen kom på plass.
Jeg har 3x63 hovedsikringer og 230v IT nett. Monterte kombiautomat på 32A, trakk PFXP på 4x10mm2 over loftet ut til garasjen (15 m)  og satte opp et 32A stikk. Kjøpte en 32A elsentral og lagde meg en skjøtekabel på 4x6mm2 som kobler elsentralen til 32A stikket.
Alt klart til 32A ladekabel kommer på plass og plenty med stikkontakter i garasjen.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Gliderman på fredag 07. mars 2014, klokken 19:44
Kjøpte en 32A elsentral og lagde meg en skjøtekabel på 4x6mm2 som kobler elsentralen til 32A stikket.
Denne da, eller ? http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392
Den er akkurat nå på salg til ca halv pris på Jula (695,-  vs. 1.295,- kr).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

maxmekker

Litt vanskelig å se, men står det ov på kurs nr 10 ? ser ut som du har 1 fas anlegg

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Ser ut som nr.10 er hovedsikringen?? Den er en-fas. 
Ta bilde et sikringsoversikten (info lappen på døra)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA